Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Eksploatacja mórz i oceanów (S1)
specjalność: Eksploatacja zasobów energetycznych
Sylabus przedmiotu Oceanografia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Eksploatacja mórz i oceanów | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Oceanografia | ||
Specjalność | Eksploatacja biologicznych zasobów mórz i oceanów | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Ekologii Morza i Ochrony Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Juliusz Chojnacki <Juliusz.Chojnacki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Juliusz Chojnacki <Juliusz.Chojnacki@zut.edu.pl>, Joanna Rokicka-Praxmajer <Joanna.Rokicka-Praxmajer@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość podstaw z przedmiotów: Ekologia środowiska wodnego, Hydrobiologia, Fizyka morza i Hydrochemia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozumienie i opis mechanizmów funkcjonowania życia w morzach i oceanach |
C-2 | Rozumienie nieożywionego środowiska przyrodniczego hydrosfery ze szczególnym uwzględnieniem strefy brzegowej morza |
C-3 | Przedstawienie zmian i skutków antropopresji zachodzących w przyrodzie ożywionej i nieożywionej w ekosystemach morskich |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Strefy biologiczne w morzu | 2 |
T-L-2 | Produkcja pierwotna, rozmieszczenie i znaczenie dla funkcjonowania ekosystemów morskich | 2 |
T-L-3 | Charakterystyka i podziały organizmów zasiedlających pelagial (fitoplankton, zooplankton, nekton) | 6 |
T-L-4 | Ichtiofauna, ssaki morskie | 4 |
T-L-5 | Charakterystyka i podziały organizmów fitobentosowych i zoobentosowych zasiedlających bental | 4 |
T-L-6 | Przegląd bentosu środowisk dna szelfu mórz pełnosłonych (supralitoralu, litoralu i sublitoralu) | 4 |
T-L-7 | Przykłady adaptacji organizmów bentosowych do podłoża litego i uziarnionego | 4 |
T-L-8 | Morskie biomy polarne, umiarkowane, subtropikalne i tropikalne | 4 |
T-L-9 | Charakterystyczne biocenozy wód tropikalnych: rafy koralowe i zarośla mangrowe | 4 |
T-L-10 | Biocenozy głębokowodnych źródeł hydrotermalnych | 2 |
T-L-11 | Wody słonawe: estuaria, zalewy i niektóre morza śródkontynentalne | 4 |
T-L-12 | Arenal morski. Kidzina morska. | 3 |
T-L-13 | Morze Bałtyckie. Charakterystyka środowiska, przegląd organizmów, zagrożenia. | 2 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Historia oceanografii. Krajowe i światowe instytucje badań morza i oceanów. | 1 |
T-W-2 | Geografia i ewolucja mórz i oceanów | 2 |
T-W-3 | Morze Bałtyckie | 2 |
T-W-4 | Formy dna oceanicznego | 2 |
T-W-5 | Osady denne. | 2 |
T-W-6 | Zasolenie wody morskiej | 2 |
T-W-7 | Estuaria - znaczenie ekologiczne | 2 |
T-W-8 | Temperatura mórz i oceanów | 2 |
T-W-9 | Zjawiska lodowe | 2 |
T-W-10 | Gazy w wodzie morskiej | 2 |
T-W-11 | Światło w wodzie morskiej | 2 |
T-W-12 | Dynamika morza: prądy, pływy, falowanie | 3 |
T-W-13 | Środowiskowy podział morza | 2 |
T-W-14 | Wpływ warunków abiotycznych na rozmieszczenie i bioróżnorodność hydrobiontów | 2 |
T-W-15 | Troska o środowisko morskie | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-L-2 | przygotowanie się do zajęć | 22 |
A-L-3 | udział w konsultacjach | 7 |
A-L-4 | studiowanie literatury przedmiotu | 10 |
A-L-5 | przygotowanie sprawozdań/raportów z praktycznej części zadań wykonywanych na ćwiczeniach | 20 |
A-L-6 | przygotowanie się do kolokwiów | 15 |
119 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | studiowanie literatury przedmiotu | 15 |
A-W-3 | udział w konsultacjach | 5 |
A-W-4 | przygotowanie się do egzaminu | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z aktualnie omawianym zagadnieniem/problemem |
M-3 | Ćwiczenia audytoryjne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne/praktyczne z wykorzystaniem kluczy do oznaczania organizmów wodnych oraz sprzętu optycznego ułatwiające zrozumienie poruszanych na zajęciach zagadnień; praca indywidualna i w grupach. |
M-5 | Film dydaktyczny o tematyce dostosowanej do aktualnie przedstawianej problematyki |
M-6 | Prezentacja bioróżnorodności biomów wodnych w oparciu o zgromadzone w Zakładzie preparaty suche i mokre. |
M-7 | Ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem narzędzi do poboru prób organizmów z toni wodnej i dna morskiego |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na ćwiczeniach |
S-2 | Ocena formująca: Ocena aktywności i obecności studenta na wykładach |
S-3 | Ocena formująca: Ocena za wykonanie ćwiczenia praktycznego, sprawdzająca stopień przyswojenia bieżącego zagadnienia przez studenta |
S-4 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń |
S-5 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny lub ustny |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EMO_1A_S07_W01 Student zna podstawową terminologię związaną ze środowiskiem dna moskiego i toni wody ( np: pelagial, bental, bentos, batial...) | EMO_1A_W05 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05 | — | C-2, C-1 | T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-W-13, T-L-1, T-W-4 | M-4, M-7, M-1, M-3 | S-2, S-3, S-4, S-1 |
EMO_1A_S07_W02 Student potrafi dobrać odpowiednie narzędzia do poboru prób biologicznych podczas monitoringu środowiska morskiego oraz zna sposoby zabezpieczania i przygotowania materiału biologicznego do dalszych procedur w laboratorium | EMO_1A_W11 | R1A_W06 | InzA_W05 | C-1, C-2, C-3 | T-L-12, T-L-13, T-W-1, T-W-13, T-W-5 | M-5, M-6, M-7, M-1 | S-2, S-1, S-4, S-3 |
EMO_1A_S07_W03 Student zna podstawowe prawa fizyki wyjaśniajce zjawiska dynamiki wód oceanicznych (pływy, falowanie, prądy morskie) | EMO_1A_W01 | R1A_W01, T1A_W01 | — | C-2, C-1 | T-W-6, T-W-2, T-W-8, T-W-3, T-W-4, T-W-12 | M-3, M-5, M-1, M-2 | S-1, S-2, S-4, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EMO_1A_S07_U01 Student potrafi zidentyfikować wybranych przedstawicieli pelagialu i bentalu oraz wskazać adaptacje do środowiska ich występowania | EMO_1A_U07, EMO_1A_U09 | R1A_U01, R1A_U05, R1A_U06, T1A_U03 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07 | C-2, C-1 | T-L-7, T-W-14, T-L-6, T-L-5 | M-6, M-3, M-4, M-1 | S-4, S-2, S-3, S-1 |
EMO_1A_S07_U02 Student potrafi opisać wybraną biocenozę oraz formułować wnioski na podstawie samodzielnie przeprowadzonych analiz matematyczno-statystycznych wykorzystywanych do opisu zjawisk przyrodniczych (analiza klasterowa, analiza głównych składowych, analiza skalowania wielowymiarowego) | EMO_1A_U17, EMO_1A_U01, EMO_1A_U09 | R1A_U01, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, T1A_U01, T1A_U03 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07 | C-1, C-2, C-3 | T-W-9, T-W-5, T-L-6, T-L-5, T-W-7, T-W-6, T-W-14, T-L-3, T-L-12, T-W-12, T-W-11, T-W-8, T-L-2, T-W-10 | M-3, M-2, M-1 | S-2, S-3, S-4, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EMO_1A_S07_K01 Student ma świadomość zagrożeń ekosystemów morskich i estuariowych wynikających z działalności człowieka | EMO_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K07, T1A_K01, T1A_K07 | — | C-1, C-3, C-2 | T-W-13, T-L-13, T-L-12, T-W-1, T-W-7, T-W-15 | M-6, M-2, M-5, M-1, M-7 | S-4, S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EMO_1A_S07_W01 Student zna podstawową terminologię związaną ze środowiskiem dna moskiego i toni wody ( np: pelagial, bental, bentos, batial...) | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie żadnych podstawowych pojęć dotyczących ekosystemu morskiego |
3,0 | Student zna tylko nieliczne podstawowe pojęcia dotyczące ekosystemu morskiego | |
3,5 | Student zna większość podstawowych pojęć dotyczących ekosystemu morskiego | |
4,0 | Student zna podstawowe pojęcia dotyczące ekosystemu morskiego ale wyjaśnia tylko niektóre z nich | |
4,5 | Student zna i wyjaśnia wszystkie podstawowe pojęcia dotyczące ekosystemu morskiego | |
5,0 | Student zna, rozumie i potrafi zastosować poznane podstawowe pojęcia dotyczące ekosystemu morskiego | |
EMO_1A_S07_W02 Student potrafi dobrać odpowiednie narzędzia do poboru prób biologicznych podczas monitoringu środowiska morskiego oraz zna sposoby zabezpieczania i przygotowania materiału biologicznego do dalszych procedur w laboratorium | 2,0 | Nie potrafi uzasadnić celowości prowadzenie monitoringu środowiska wodnego ani metod czy stosowanych narzędzi |
3,0 | Potrafi uzasadnić celowość prowadzenia monitoringu środowiska wodnego | |
3,5 | Zna zasady monitoringu środowiska morskiego | |
4,0 | Zna zasady monitoringu środowiska morskiego i estuariowego | |
4,5 | Świadomie prowadzi monitoring, odpowiednimi metodami narzędzi | |
5,0 | Świadomie prowadzi monitoring, odpowiednimi metodami i narzędziami, wyciąga prawidłowe wnioski i proponuje rozwiązania | |
EMO_1A_S07_W03 Student zna podstawowe prawa fizyki wyjaśniajce zjawiska dynamiki wód oceanicznych (pływy, falowanie, prądy morskie) | 2,0 | Student nie zna żadnych praw wyjaśniających dynamikę wód morskich |
3,0 | Student zna ale nie rozumie praw wyjaśniających dynamikę wód morskich | |
3,5 | Student zna i rozumie prawa wyjaśniające powstawanie zjawiska pływów | |
4,0 | Student zna i rozumie prawa wyjaśniające powstawanie pływów i teorię ruchu falowego | |
4,5 | Student zna i rozumie prawa wyjaśniajce powstawanie pływów, teorię ruchu falowego i powstawanie makrocyrkulacji oceanicznych | |
5,0 | Student zna, rozumie i potrafi zinterpretować znaczenie dynamiki wód morskich dla hydrobiontów |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EMO_1A_S07_U01 Student potrafi zidentyfikować wybranych przedstawicieli pelagialu i bentalu oraz wskazać adaptacje do środowiska ich występowania | 2,0 | Student nie potrafi korzystać z klucza do oznaczania hydrobiontów morskich |
3,0 | Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć wybrany organizm do typu | |
3,5 | Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć wybrany organizm do gromady | |
4,0 | Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć wybrany organizm do rodziny | |
4,5 | Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć wybrany organizm do rodzaju | |
5,0 | Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć wybrany organizm do gatunku | |
EMO_1A_S07_U02 Student potrafi opisać wybraną biocenozę oraz formułować wnioski na podstawie samodzielnie przeprowadzonych analiz matematyczno-statystycznych wykorzystywanych do opisu zjawisk przyrodniczych (analiza klasterowa, analiza głównych składowych, analiza skalowania wielowymiarowego) | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie celowości wykonywania żadnych analiz matematyczno-statystycznych wykorzystywanych do opisu zjawisk przyrodniczych |
3,0 | Student zna niektóre analizy matematyczno-statystyczne wykorzystywane do opisu zjawisk przyrodniczych | |
3,5 | Student zna analizy matematyczno-statystyczne tylko do opisu danych biotycznych | |
4,0 | Student zna analizy matematyczo-statystyczne do opisu danych biotycznych i abiotycznych | |
4,5 | Student zna analizy matematyczno-statystyczne do opisu danych biotycznych i abiotycznych i na ich podstawie potrafi formułować wnioski | |
5,0 | Student zna analizy matematyczno-statystyczne do opisu danych biotycznych (MDS, CLUSTER, DIVERS, SIMPER) i abiotycznych (PCA) i potrafi samodzielnie formułować na ich podstawie konstruktywne wnioski, zna cele monitoringu środowiska morskiego |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EMO_1A_S07_K01 Student ma świadomość zagrożeń ekosystemów morskich i estuariowych wynikających z działalności człowieka | 2,0 | Student nie ma świadomości zagrożeń wynikających z antropopresji |
3,0 | Student ma świadomość zagrożeń wynikających z antropopresji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Student potrafi ocenić i zapobiegać zagrożeniom dla przyrody ożywionej i nieożywionej wynikającym z antropopresji |
Literatura podstawowa
- Thurman Harold V., Zarys oceanologii, Morskie, Gdańsk, 1982, ISBN 83-215-2705-1
- Łomniewski K., Oceanografia fizyczna, PWN, Warszawa, 1969
- Dera Jerzy, Fizyka morza, PWN, Warszawa, 2003, ISBN 83-01-14020-8
- Duxbury A.C. Duxbury A. B., Sverdrup K.A., Oceany świata, PWN, Warszawa, 2002, 1, Wydawnictwo naukowe
Literatura dodatkowa
- Chojnacki Juliusz C., Podstawy ekologii wód, Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 1998, ISBN 83-87327-35-2
- Duxbury A., Duxbury A.B., Sverdrup K.A., Oceany świata, PWN, Warszawa, 2002
- Pliński M., Biologia organizmów morskich, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2008, ISBN 83-7326-398-5
- Radziejewska T., Masłowski J., Woźniczka A., Dworczak H., Oceanografia biologiczna, Wydawnictwo Akademii Rolniczej, Szczecin, 2002
- Levinton S.J., Marine Biology. Function, biodiversity, Ecology., Oxford University Press, New York, 1995