Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Eksploatacja mórz i oceanów (S1)
specjalność: Eksploatacja zasobów energetycznych

Sylabus przedmiotu Podstawy automatyki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Eksploatacja mórz i oceanów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy automatyki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Nikończuk <Piotr.Nikonczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Nikończuk <Piotr.Nikonczuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50egzamin
laboratoriaL2 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka, rachunek macierzowy, funkcje zespolone, równania różniczkowe zwyczajne o stałych współczynnikach, transformata Laplace’a, transformacja Z

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość dynamiki i stabilności liniowych układów regulacji
C-2Znajomość dynamiki obiektów morskich
C-3Znajomość współczesnych metod sterowania automatycznego
C-4Orientacja w układach steroników PLC oraz układów monitoringu i wizualizacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Instruktaż BHP. Wprowadzenie do Matlab’a.2
T-L-2Wyznaczanie charakterystyk podstawowych członów automatyki.2
T-L-3Dobór nastaw regulatora PID.2
T-L-4Badanie stabilności układów sterowania.2
T-L-5Programowanie sterowników PLC2
T-L-6Systemy monitoringu i wizualizacji.2
T-L-7Modelowanie ruchu jednostki pływającej. Symulacja stabilizacji kursu.2
T-L-8Zaliczenie zajęć laboratoryjnych1
15
wykłady
T-W-1Elementy liniowych układów regulacji. Funkcja przejścia. Charakterystyki czasowe i częstotliwościowe.3
T-W-2Regulatory PID. Kryteria stabilności układów regulacji. Analiza układów regulacji w dziedzinie czasu i w dziedzinie częstotliwości.3
T-W-3Sterowniki programowalne. Systemy monitoringu i wizualizacji.4
T-W-4Wstęp do sterowania odpornego i rozmytego.2
T-W-5Jednostka pływająca jako obiekt regulacji.2
T-W-6zaliczenie przedmiotu1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć, opracowywanie wyników.12
A-L-3przygotowanie się do zaliczenia3
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie literatury8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia7
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające
M-2Metody problemowe
M-3metody programowane
M-4metody praktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: sprawozdania z laboratoriów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_P10_W02
Ma wiedzę na temat liniowych układów automatyki.
EMO_1A_W02R1A_W01, T1A_W02InzA_W02C-1, C-4T-W-2, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-L-4M-3, M-2, M-1, M-4S-2, S-1
EMO_1A_P10_W08
Ma wiedzę na temat dynamiki obiektów morskich.
EMO_1A_W08T1A_W07InzA_W01, InzA_W02C-4, C-2, C-3T-L-6, T-W-4, T-L-7, T-W-5, T-L-5M-1, M-3, M-4, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_P10_U21
Potrafi ocenić stabilność układu regulacji obiektem morskim.
EMO_1A_U21, EMO_1A_U22T1A_U13, T1A_U14InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-3, C-2T-L-3, T-W-4, T-W-2, T-L-4, T-L-7, T-W-5M-3, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_P10_K01
Jest w stanie określić potrzeby i możliwości modelowania układów regulacji.
EMO_1A_K01R1A_K01, R1A_K07, T1A_K01, T1A_K07C-4, C-2, C-3, C-1T-L-3, T-L-4, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-L-2, T-L-6, T-W-3, T-L-7, T-W-1, T-L-8, T-L-5M-3, M-1, M-2, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_P10_W02
Ma wiedzę na temat liniowych układów automatyki.
2,0Nie posiada żadnej wiedzy na temat liniowych układów regulacji.
3,0Potrafi zidentyfikować dynamikę liniowego obiektu regulacji oraz odpowiednio go skwalifikować.
3,5Posiada wiedzę na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0.
4,0Potrafi zidentyfikować dynamikę liniowego obiektu regulacji oraz odpowiednio go skwalifikować. Nie posaiada pełnej wiedzy jak dobrać regulator i określić stabilność układu regulacji.
4,5Posiada wiedzę na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0Potrafi zidentyfikować dynamikę liniowego obiektu regulacji oraz odpowiednio go skwalifikować. Posaiada pełnąj wiedzę jak dobrać regulator i określić stabilność układu regulacji.
EMO_1A_P10_W08
Ma wiedzę na temat dynamiki obiektów morskich.
2,0nie posiada wiedzy na temat dynamiki obiektów morskich i wspólczesnych metod sterowania.
3,0Posiada fragmentaryczną wiedzę na temat dynamiki jednostek morskich i wspóczesnych metod sterowania
3,5Posiada wiedzę na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0Posiada niepełną wiedzę na temat dynamiki jednostek morskich i wspóczesnych metod sterowania
4,5Posiada wiedzę na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0Posiada pełną wiedzę na temat dynamiki jednostek morskich i wspóczesnych metod sterowania

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_P10_U21
Potrafi ocenić stabilność układu regulacji obiektem morskim.
2,0Nie potrafi zidentyfikować jednostkę morską jako obiekt regulacji
3,0Potrafi zidentyfikować jednostkę morską jako obiekt regulacji,nie potrafi dobrać regulatora dla zidentyfikowanego obiektu
3,5Posiada umiejętności na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0Potrafi zidentyfikować jednostkę morską jako obiekt regulacji, potrafi dobrać regulator dla zidentyfikowanego obiektu, ale popełnia błędy
4,5Posiada umiejętności na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0Potrafi zidentyfikować jednostkę morską jako obiekt regulacji, potrafi poprawnie dobrać regulator dla zidentyfikowanego obiektu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_P10_K01
Jest w stanie określić potrzeby i możliwości modelowania układów regulacji.
2,0nie jest w stanie zidentyfikować lniowego obiektu automatyki
3,0jest w stanie zidentyfikować liniowy obiekt regulacji, rozumie metodykę doboru regulatora.
3,5kompetencje na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0jest w stanie zidentyfikować liniowy obiekt regulacji, rozumie metodykę doboru regulatora. Potrafi zidentyfikować jednoskę pływającą jaqko obiekt regulacji i poprawnie określić optymalny regulator jednak popełnia drobne błędy.
4,5kompetencje na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0jest w stanie zidentyfikować liniowy obiekt regulacji, rozumie metodykę doboru regulatora. Potrafi zidentyfikować jednoskę pływającą jaqko obiekt regulacji i poprawnie określić optymalny regulator.

Literatura podstawowa

  1. Emirsajłow Z., Teoria układów sterowania. Część I. Układy liniowe z czasem ciągłym, Seria Tempus. Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2000
  2. Drianikov D., Hellendoorn H., Reinfrank M., Wprowadzenie do sterowania rozmytego, Wydawnictwa Naukowo - Techniczne, Warszawa, 1996
  3. Domachowski Z., Ghaemi M. H., Okrętowe układy automatyki, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Mrozek B., Mrozek Z., Matlab uniwersalne środowisko do obliczeń naukowo-technicznych, PLJ, Warszawa, 1996, 3

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Instruktaż BHP. Wprowadzenie do Matlab’a.2
T-L-2Wyznaczanie charakterystyk podstawowych członów automatyki.2
T-L-3Dobór nastaw regulatora PID.2
T-L-4Badanie stabilności układów sterowania.2
T-L-5Programowanie sterowników PLC2
T-L-6Systemy monitoringu i wizualizacji.2
T-L-7Modelowanie ruchu jednostki pływającej. Symulacja stabilizacji kursu.2
T-L-8Zaliczenie zajęć laboratoryjnych1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Elementy liniowych układów regulacji. Funkcja przejścia. Charakterystyki czasowe i częstotliwościowe.3
T-W-2Regulatory PID. Kryteria stabilności układów regulacji. Analiza układów regulacji w dziedzinie czasu i w dziedzinie częstotliwości.3
T-W-3Sterowniki programowalne. Systemy monitoringu i wizualizacji.4
T-W-4Wstęp do sterowania odpornego i rozmytego.2
T-W-5Jednostka pływająca jako obiekt regulacji.2
T-W-6zaliczenie przedmiotu1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć, opracowywanie wyników.12
A-L-3przygotowanie się do zaliczenia3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie literatury8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_P10_W02Ma wiedzę na temat liniowych układów automatyki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_W02Ma podstawową wiedzę w zakresie mechaniki, elektrotechniki, elektroniki, automatyki.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Znajomość dynamiki i stabilności liniowych układów regulacji
C-4Orientacja w układach steroników PLC oraz układów monitoringu i wizualizacji.
Treści programoweT-W-2Regulatory PID. Kryteria stabilności układów regulacji. Analiza układów regulacji w dziedzinie czasu i w dziedzinie częstotliwości.
T-L-2Wyznaczanie charakterystyk podstawowych członów automatyki.
T-L-3Dobór nastaw regulatora PID.
T-W-1Elementy liniowych układów regulacji. Funkcja przejścia. Charakterystyki czasowe i częstotliwościowe.
T-L-4Badanie stabilności układów sterowania.
Metody nauczaniaM-3metody programowane
M-2Metody problemowe
M-1Metody podające
M-4metody praktyczne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawozdania z laboratoriów
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada żadnej wiedzy na temat liniowych układów regulacji.
3,0Potrafi zidentyfikować dynamikę liniowego obiektu regulacji oraz odpowiednio go skwalifikować.
3,5Posiada wiedzę na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0.
4,0Potrafi zidentyfikować dynamikę liniowego obiektu regulacji oraz odpowiednio go skwalifikować. Nie posaiada pełnej wiedzy jak dobrać regulator i określić stabilność układu regulacji.
4,5Posiada wiedzę na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0Potrafi zidentyfikować dynamikę liniowego obiektu regulacji oraz odpowiednio go skwalifikować. Posaiada pełnąj wiedzę jak dobrać regulator i określić stabilność układu regulacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_P10_W08Ma wiedzę na temat dynamiki obiektów morskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_W08Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich z zakresu eksploatacji zasobów biologicznych i energetycznych mórz i oceanów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4Orientacja w układach steroników PLC oraz układów monitoringu i wizualizacji.
C-2Znajomość dynamiki obiektów morskich
C-3Znajomość współczesnych metod sterowania automatycznego
Treści programoweT-L-6Systemy monitoringu i wizualizacji.
T-W-4Wstęp do sterowania odpornego i rozmytego.
T-L-7Modelowanie ruchu jednostki pływającej. Symulacja stabilizacji kursu.
T-W-5Jednostka pływająca jako obiekt regulacji.
T-L-5Programowanie sterowników PLC
Metody nauczaniaM-1Metody podające
M-3metody programowane
M-4metody praktyczne
M-2Metody problemowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawozdania z laboratoriów
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie posiada wiedzy na temat dynamiki obiektów morskich i wspólczesnych metod sterowania.
3,0Posiada fragmentaryczną wiedzę na temat dynamiki jednostek morskich i wspóczesnych metod sterowania
3,5Posiada wiedzę na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0Posiada niepełną wiedzę na temat dynamiki jednostek morskich i wspóczesnych metod sterowania
4,5Posiada wiedzę na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0Posiada pełną wiedzę na temat dynamiki jednostek morskich i wspóczesnych metod sterowania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_P10_U21Potrafi ocenić stabilność układu regulacji obiektem morskim.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_U21Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne stosowane w pozyskiwaniu zasobów morskich.
EMO_1A_U22Potrafi identyfikować i specyfikować proste zadania inżynierskie o charakterze praktycznym związane z eksploatacją mórz i oceanów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Znajomość współczesnych metod sterowania automatycznego
C-2Znajomość dynamiki obiektów morskich
Treści programoweT-L-3Dobór nastaw regulatora PID.
T-W-4Wstęp do sterowania odpornego i rozmytego.
T-W-2Regulatory PID. Kryteria stabilności układów regulacji. Analiza układów regulacji w dziedzinie czasu i w dziedzinie częstotliwości.
T-L-4Badanie stabilności układów sterowania.
T-L-7Modelowanie ruchu jednostki pływającej. Symulacja stabilizacji kursu.
T-W-5Jednostka pływająca jako obiekt regulacji.
Metody nauczaniaM-3metody programowane
M-1Metody podające
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: sprawozdania z laboratoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zidentyfikować jednostkę morską jako obiekt regulacji
3,0Potrafi zidentyfikować jednostkę morską jako obiekt regulacji,nie potrafi dobrać regulatora dla zidentyfikowanego obiektu
3,5Posiada umiejętności na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0Potrafi zidentyfikować jednostkę morską jako obiekt regulacji, potrafi dobrać regulator dla zidentyfikowanego obiektu, ale popełnia błędy
4,5Posiada umiejętności na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0Potrafi zidentyfikować jednostkę morską jako obiekt regulacji, potrafi poprawnie dobrać regulator dla zidentyfikowanego obiektu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_P10_K01Jest w stanie określić potrzeby i możliwości modelowania układów regulacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
T1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Cel przedmiotuC-4Orientacja w układach steroników PLC oraz układów monitoringu i wizualizacji.
C-2Znajomość dynamiki obiektów morskich
C-3Znajomość współczesnych metod sterowania automatycznego
C-1Znajomość dynamiki i stabilności liniowych układów regulacji
Treści programoweT-L-3Dobór nastaw regulatora PID.
T-L-4Badanie stabilności układów sterowania.
T-W-2Regulatory PID. Kryteria stabilności układów regulacji. Analiza układów regulacji w dziedzinie czasu i w dziedzinie częstotliwości.
T-W-5Jednostka pływająca jako obiekt regulacji.
T-W-4Wstęp do sterowania odpornego i rozmytego.
T-L-2Wyznaczanie charakterystyk podstawowych członów automatyki.
T-L-6Systemy monitoringu i wizualizacji.
T-W-3Sterowniki programowalne. Systemy monitoringu i wizualizacji.
T-L-7Modelowanie ruchu jednostki pływającej. Symulacja stabilizacji kursu.
T-W-1Elementy liniowych układów regulacji. Funkcja przejścia. Charakterystyki czasowe i częstotliwościowe.
T-L-8Zaliczenie zajęć laboratoryjnych
T-L-5Programowanie sterowników PLC
Metody nauczaniaM-3metody programowane
M-1Metody podające
M-2Metody problemowe
M-4metody praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: sprawozdania z laboratoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie jest w stanie zidentyfikować lniowego obiektu automatyki
3,0jest w stanie zidentyfikować liniowy obiekt regulacji, rozumie metodykę doboru regulatora.
3,5kompetencje na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0jest w stanie zidentyfikować liniowy obiekt regulacji, rozumie metodykę doboru regulatora. Potrafi zidentyfikować jednoskę pływającą jaqko obiekt regulacji i poprawnie określić optymalny regulator jednak popełnia drobne błędy.
4,5kompetencje na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0jest w stanie zidentyfikować liniowy obiekt regulacji, rozumie metodykę doboru regulatora. Potrafi zidentyfikować jednoskę pływającą jaqko obiekt regulacji i poprawnie określić optymalny regulator.