Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Eksploatacja mórz i oceanów (S1)
specjalność: Eksploatacja zasobów energetycznych

Sylabus przedmiotu Mechanika:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Eksploatacja mórz i oceanów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mechanika
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Konstrukcji, Mechaniki i Technologii Okrętów
Nauczyciel odpowiedzialny Maciej Taczała <Maciej.Taczala@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Maciej Taczała <Maciej.Taczala@zut.edu.pl>, Tomasz Urbański <Tomasz.Urbanski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,00,50egzamin
laboratoriaL1 45 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości, kompetencje i umiejętności z matematyki
W-2Podstawowe wiadomości, kompetencje i umiejętności z fizyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi i metodami rozwiązywania zagadnień z zakresu statyki.
C-2Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi i metodami rozwiązywania zagadnień z zakresu kinematyki.
C-3Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi dynamiki.
C-4Umiejetność oceny wytrzymałości elementów konstrukcyjnych z wykorzystaniem modeli obliczeniowych mechaniki ciała stałego odkształcalnego.
C-5Umiejetność oceny stateczności elementów konstrukcyjnych z wykorzystaniem modeli obliczeniowych mechaniki ciała stałego odkształcalnego.
C-6Uświadomienie sobie przez studenta konieczności ciągłego zwiększania wiedzy i umiejętności

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Analiza problemów związanych z płaskim układem sił zbieżnych - ćwiczenia z wykorzystaniem inżynierskiego oprogramowania komputerowego.3
T-L-2Analiza problemów związanych z płaskim dowolnym układem sił - ćwiczenia z wykorzystaniem inżynierskiego oprogramowania komputerowego.3
T-L-3Analiza problemów związanych z przestrzennym zbieżnym i dowolnym układ sił - ćwiczenia z wykorzystaniem inżynierskiego oprogramowania komputerowego.3
T-L-4Analiza problemów związanych z tarciem poślizgowym i tarciem tocznym - ćwiczenia z wykorzystaniem inżynierskiego oprogramowania komputerowego.3
T-L-5Analiza problemów związanych z ruchem postępowym i ruchem obrotowym ciała sztywnego - ćwiczenia z wykorzystaniem inżynierskiego oprogramowania komputerowego.3
T-L-6Analiza problemów związanych z ruchem płaskim ciała sztywnego - ćwiczenia z wykorzystaniem inżynierskiego oprogramowania komputerowego.3
T-L-7Analiza problemów związanych z ruchem względnym - ćwiczenia z wykorzystaniem inżynierskiego oprogramowania komputerowego.3
T-L-8Analiza problemów związanych z rozciąganiem i ściskaniem osiowym prętów statycznie wyznaczalnych i niewyznaczalnych - ćwiczenia z wykorzystaniem inżynierskiego oprogramowania komputerowego.3
T-L-9Analiza problemów związanych ze ścinaniem technologicznym - ćwiczenia z wykorzystaniem inżynierskiego oprogramowania komputerowego.3
T-L-10Obliczanie momentów bezwładności figur płaskich - ćwiczenia z wykorzystaniem inżynierskiego oprogramowania komputerowego.3
T-L-11Analiza problemów związanych ze skręcaniem prętów o przekroju okrągłym - ćwiczenia z wykorzystaniem inżynierskiego oprogramowania komputerowego.3
T-L-12Tworzenie wykresów sił tnących i momentów gnących, obliczanie naprężeń normalnych przy zginaniu, rozwiązywanie równań różniczkowych linii ugięcia belek - ćwiczenia z wykorzystaniem inżynierskiego oprogramowania komputerowego.4
T-L-13Analiza stanów naprężenia i odkształcenia, obliczenia wytrzymałości złożonej prętów - ćwiczenia z wykorzystaniem inżynierskiego oprogramowania komputerowego.3
T-L-14Analiza problemów związanych z wyboczeniem sprężystym i sprężysto-plastycznym prętów - ćwiczenia z wykorzystaniem inżynierskiego oprogramowania komputerowego.3
T-L-15Zaliczenie formy zajęć2
45
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia i definicje stosowane w mechanice. Zasady statyki.1
T-W-2Płaski układ sił zbieżnych, warunki równowagi sił. Pojecie momentu siły. Płaski dowolny układ sił. Przestrzenny zbieżny i dowolny układ sił.3
T-W-3Tarcie poślizgowe i tarcie toczne.2
T-W-4Prędkość i przyspieszenie. Twierdzenie o rzucie prędkości na linie łącząca dwa punkty ciała sztywnego.2
T-W-5Ruch postępowy i ruch obrotowy ciała sztywnego. Ruch płaski ciała sztywnego, chwilowy środek obrotu. Prędkości i przyspieszenia punktów w ruchu płaskim. Ruch względny.4
T-W-6Dynamiczne równania ruchu punktu materialnego.2
T-W-7Podstawowe pojęcia mechaniki ciała stałego odkształcalnego. Prawo Hooke'a, rozciąganie i ściskanie osiowe. Układy prętowe statycznie niewyznaczalne.3
T-W-8Ścinanie technologiczne: połączenia sworzniowe, połączenia spawane.1
T-W-9Momenty bezwładności figur płaskich.2
T-W-10Skręcanie prętów o przekroju okrągłym.1
T-W-11Zginanie płaskie: wykresy momentów gnących i sił tnących, naprężenia normalne przy zginaniu, równanie różniczkowe linii ugięcia.4
T-W-12Elementy analizy stanów naprężenia i odkształcenia. Uogólnione prawo Hooke'a. Pojęcie wytrzymałości złożonej; hipotezy wytężeniowe, obliczenia wytrzymałości złożonej prętów.3
T-W-13Wyboczenie sprężyste i sprężysto-plastyczne pręta.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Przygotowanie do zajęć18
A-L-3Opracowanie i analiza wyników28
91
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia formy zajęć18
A-W-3Studiowanie literatury10
A-W-4Udział w egzaminie2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-2Metody problemowe: wykład problemowy.
M-3Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena ciągła
S-2Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wyników pracy zaliczeniowej (wykłady).
S-3Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wyników kolokwiów zaliczeniowych (ćwiczenia laboratoryjne).

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_P15_W01
ma wiedzę z zakresu mechaniki niezbędną do analizy układów mechanicznych w zakresie statyki, kinematyki i dynamiki
EMO_1A_W02R1A_W01, T1A_W02InzA_W02C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-L-5, T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-1, T-L-7, T-L-3, T-L-15M-1, M-2, M-3S-2
EMO_1A_P15_W02
ma wiedzę niezbędną do rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu esploatacji zasobów biologicznych i energetycznych mórz i oceanów przy wykorzystaniu prostych modeli i metod obliczeniowych mechaniki ciała stałego odkształcalnego
EMO_1A_W08T1A_W07InzA_W01, InzA_W02C-5, C-4T-W-12, T-W-8, T-L-8, T-W-11, T-W-9, T-L-9, T-W-7, T-L-10, T-L-13, T-L-12, T-L-15, T-L-11, T-W-13, T-L-14, T-W-10M-2, M-3, M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_P15_U01
potrafi dokonać identyfikacji i sformułować zadania inżynierskie z mechaniki z uwzględnieniem opracowanego przez siebie harmonogramu prac
EMO_1A_U02R1A_U02, T1A_U05C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-W-3, T-L-3, T-W-12, T-W-7, T-L-7, T-W-6, T-W-8, T-L-13, T-L-11, T-L-14, T-L-1, T-L-8, T-W-4, T-L-5, T-L-10, T-L-4, T-L-9, T-W-11, T-L-6, T-W-13, T-W-2, T-L-2, T-W-9, T-L-12, T-W-5, T-W-1, T-W-10, T-L-15M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_P15_K01
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w odniesieniu do problemów mechaniki, rozumie potrzebę dokształcania się - podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
EMO_1A_K01R1A_K01, R1A_K07, T1A_K01, T1A_K07C-6T-W-8, T-L-6, T-W-12, T-L-1, T-L-13, T-L-5, T-W-1, T-L-12, T-W-2, T-L-10, T-W-11, T-W-7, T-W-5, T-W-9, T-L-7, T-L-2, T-W-10, T-W-6, T-W-3, T-L-3, T-L-8, T-L-14, T-L-15, T-W-13, T-W-4, T-L-4, T-L-11, T-L-9M-2, M-3, M-1S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_P15_W01
ma wiedzę z zakresu mechaniki niezbędną do analizy układów mechanicznych w zakresie statyki, kinematyki i dynamiki
2,0Student nie ma wiedzy z mechaniki niezbędnej do rozwiązania podstawowych problemów.
3,0Student ma wiedzę z mechaniki w zakresie statyki, kinematyki i dynamiki niezbędną do rozwiązania problemów na podstawowym poziomie trudności.
3,5Student ma wiedzę z mechaniki w zakresie statyki, kinematyki i dynamiki niezbędną do rozwiązania problemów o średnim stopniu trudności.
4,0Student ma wiedzę z mechaniki w zakresie statyki, kinematyki i dynamiki niezbędną do rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności.
4,5Student ma wiedzę z mechaniki w zakresie statyki, kinematyki i dynamiki niezbędną do sformułowania i rozwiązania problemów o średnim stopniu trudności.
5,0Student ma wiedzę z mechaniki w zakresie statyki, kinematyki i dynamiki niezbędną do sformułowania i rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności.
EMO_1A_P15_W02
ma wiedzę niezbędną do rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu esploatacji zasobów biologicznych i energetycznych mórz i oceanów przy wykorzystaniu prostych modeli i metod obliczeniowych mechaniki ciała stałego odkształcalnego
2,0nie ma wiedzy niezbędnej do rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu esploatacji zasobów biologicznych i energetycznych mórz i oceanów przy wykorzystaniu prostych modeli i metod obliczeniowych mechaniki ciała stałego odkształcalnego
3,0ma wiedzę niezbędną do rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu esploatacji zasobów biologicznych i energetycznych mórz i oceanów przy wykorzystaniu modeli i metod obliczeniowych mechaniki ciała stałego odkształcalnego na podstawowym poziomie trudności
3,5ma wiedzę niezbędną do rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu esploatacji zasobów biologicznych i energetycznych mórz i oceanów przy wykorzystaniu prostych modeli i metod obliczeniowych mechaniki ciała stałego odkształcalnego na średnim poziomie trudności
4,0ma wiedzę niezbędną do rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu esploatacji zasobów biologicznych i energetycznych mórz i oceanów przy wykorzystaniu prostych modeli i metod obliczeniowych mechaniki ciała stałego odkształcalnego na zaawansowanym poziomie trudności
4,5ma wiedzę niezbędną do sformułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu esploatacji zasobów biologicznych i energetycznych mórz i oceanów przy wykorzystaniu prostych modeli i metod obliczeniowych mechaniki ciała stałego odkształcalnego na średnim poziomie trudności
5,0ma wiedzę niezbędną do sformułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu esploatacji zasobów biologicznych i energetycznych mórz i oceanów przy wykorzystaniu prostych modeli i metod obliczeniowych mechaniki ciała stałego odkształcalnego na zaawansowanym poziomie trudności

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_P15_U01
potrafi dokonać identyfikacji i sformułować zadania inżynierskie z mechaniki z uwzględnieniem opracowanego przez siebie harmonogramu prac
2,0Student nie potrafi dokonać identyfikacji ani sformułować zadania inżynierskiego z mechaniki
3,0Student potrafi dokonać identyfikacji i sformułować zadania inżynierskie z mechaniki z uwzględnieniem opracowanego przez siebie harmonogramu prac na podstawowym poziomie trudności
3,5Student potrafi dokonać identyfikacji i sformułować zadania inżynierskie z mechaniki z uwzględnieniem opracowanego przez siebie harmonogramu prac na średnim poziomie trudności
4,0Student potrafi dokonać identyfikacji i sformułować zadania inżynierskie z mechaniki z uwzględnieniem opracowanego przez siebie harmonogramu prac na zaawansowanym poziomie trudności.
4,5Student potrafi dokonać identyfikacji i sformułować zadania inżynierskie z mechaniki z uwzględnieniem opracowanego przez siebie harmonogramu prac na średnim poziomie trudności, potrafi dokonać analizy wyników.
5,0Student potrafi dokonać identyfikacji i sformułować zadania inżynierskie z mechaniki z uwzględnieniem opracowanego przez siebie harmonogramu prac na zaawansowanym poziomie trudności, potrafi dokonać analizy wyników.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_P15_K01
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w odniesieniu do problemów mechaniki, rozumie potrzebę dokształcania się - podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
2,0nie przygotowuje się do ćwiczeń, nie uzupełnia braków swojej wiedzy i umiejętności
3,0przygotowuje się do ćwiczeń, uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia na bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności
3,5przygotowuje się do ćwiczeń, uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia na bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w trakcie ćwiczeń jest umiarkowanie aktywny
4,0regularnie przygotowuje się do ćwiczeń, uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia na bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w trakcie ćwiczeń jest umiarkowanie aktywny, reaguje na sugestie prowadzącego
4,5regularnie przygotowuje się do ćwiczeń, uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia na bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w trakcie ćwiczeń jest bardzo aktywny, reaguje na sugestie prowadzącego
5,0regularnie przygotowuje się do ćwiczeń, uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia na bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w trakcie ćwiczeń jest bardzo aktywny, reaguje na sugestie prowadzącego, podejmuje samodzielne próby rozwiązywania zadań

Literatura podstawowa

  1. Leyko J., Mechanika ogólna, PWN, Warszawa, 1980
  2. Nizioł J., Metodyka rozwiązywania zadań z mechaniki, WNT, Warszawa, 2007
  3. Banasiak, M., Grossman, K., Trombski, M., Zbiór zadań z wytrzymałości materiałów, PWN, Warszawa, 1992
  4. Dyląg Z., Jakubowicz A., Orłoś Z., Wytrzymałość materiałów, WNT, Warszawa, 1996

Literatura dodatkowa

  1. Buczkowski R., Banaszek A., Mechanika ogólna w ujeciu wektorowym i tensorowym. Statyka. Przykłady i zadania., WNT, Warszawa, 2006
  2. Jastrzębski, P., Mutermilch, J., Orłowski, W., Wytrzymałość materiałów, Arkady, Warszawa, 1985
  3. Niezgodziński M., Niezgodziński T., Wytrzymałość materiałów, PWN, Warszawa, 1979

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analiza problemów związanych z płaskim układem sił zbieżnych - ćwiczenia z wykorzystaniem inżynierskiego oprogramowania komputerowego.3
T-L-2Analiza problemów związanych z płaskim dowolnym układem sił - ćwiczenia z wykorzystaniem inżynierskiego oprogramowania komputerowego.3
T-L-3Analiza problemów związanych z przestrzennym zbieżnym i dowolnym układ sił - ćwiczenia z wykorzystaniem inżynierskiego oprogramowania komputerowego.3
T-L-4Analiza problemów związanych z tarciem poślizgowym i tarciem tocznym - ćwiczenia z wykorzystaniem inżynierskiego oprogramowania komputerowego.3
T-L-5Analiza problemów związanych z ruchem postępowym i ruchem obrotowym ciała sztywnego - ćwiczenia z wykorzystaniem inżynierskiego oprogramowania komputerowego.3
T-L-6Analiza problemów związanych z ruchem płaskim ciała sztywnego - ćwiczenia z wykorzystaniem inżynierskiego oprogramowania komputerowego.3
T-L-7Analiza problemów związanych z ruchem względnym - ćwiczenia z wykorzystaniem inżynierskiego oprogramowania komputerowego.3
T-L-8Analiza problemów związanych z rozciąganiem i ściskaniem osiowym prętów statycznie wyznaczalnych i niewyznaczalnych - ćwiczenia z wykorzystaniem inżynierskiego oprogramowania komputerowego.3
T-L-9Analiza problemów związanych ze ścinaniem technologicznym - ćwiczenia z wykorzystaniem inżynierskiego oprogramowania komputerowego.3
T-L-10Obliczanie momentów bezwładności figur płaskich - ćwiczenia z wykorzystaniem inżynierskiego oprogramowania komputerowego.3
T-L-11Analiza problemów związanych ze skręcaniem prętów o przekroju okrągłym - ćwiczenia z wykorzystaniem inżynierskiego oprogramowania komputerowego.3
T-L-12Tworzenie wykresów sił tnących i momentów gnących, obliczanie naprężeń normalnych przy zginaniu, rozwiązywanie równań różniczkowych linii ugięcia belek - ćwiczenia z wykorzystaniem inżynierskiego oprogramowania komputerowego.4
T-L-13Analiza stanów naprężenia i odkształcenia, obliczenia wytrzymałości złożonej prętów - ćwiczenia z wykorzystaniem inżynierskiego oprogramowania komputerowego.3
T-L-14Analiza problemów związanych z wyboczeniem sprężystym i sprężysto-plastycznym prętów - ćwiczenia z wykorzystaniem inżynierskiego oprogramowania komputerowego.3
T-L-15Zaliczenie formy zajęć2
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia i definicje stosowane w mechanice. Zasady statyki.1
T-W-2Płaski układ sił zbieżnych, warunki równowagi sił. Pojecie momentu siły. Płaski dowolny układ sił. Przestrzenny zbieżny i dowolny układ sił.3
T-W-3Tarcie poślizgowe i tarcie toczne.2
T-W-4Prędkość i przyspieszenie. Twierdzenie o rzucie prędkości na linie łącząca dwa punkty ciała sztywnego.2
T-W-5Ruch postępowy i ruch obrotowy ciała sztywnego. Ruch płaski ciała sztywnego, chwilowy środek obrotu. Prędkości i przyspieszenia punktów w ruchu płaskim. Ruch względny.4
T-W-6Dynamiczne równania ruchu punktu materialnego.2
T-W-7Podstawowe pojęcia mechaniki ciała stałego odkształcalnego. Prawo Hooke'a, rozciąganie i ściskanie osiowe. Układy prętowe statycznie niewyznaczalne.3
T-W-8Ścinanie technologiczne: połączenia sworzniowe, połączenia spawane.1
T-W-9Momenty bezwładności figur płaskich.2
T-W-10Skręcanie prętów o przekroju okrągłym.1
T-W-11Zginanie płaskie: wykresy momentów gnących i sił tnących, naprężenia normalne przy zginaniu, równanie różniczkowe linii ugięcia.4
T-W-12Elementy analizy stanów naprężenia i odkształcenia. Uogólnione prawo Hooke'a. Pojęcie wytrzymałości złożonej; hipotezy wytężeniowe, obliczenia wytrzymałości złożonej prętów.3
T-W-13Wyboczenie sprężyste i sprężysto-plastyczne pręta.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Przygotowanie do zajęć18
A-L-3Opracowanie i analiza wyników28
91
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia formy zajęć18
A-W-3Studiowanie literatury10
A-W-4Udział w egzaminie2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_P15_W01ma wiedzę z zakresu mechaniki niezbędną do analizy układów mechanicznych w zakresie statyki, kinematyki i dynamiki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_W02Ma podstawową wiedzę w zakresie mechaniki, elektrotechniki, elektroniki, automatyki.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi i metodami rozwiązywania zagadnień z zakresu statyki.
C-2Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi i metodami rozwiązywania zagadnień z zakresu kinematyki.
C-3Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi dynamiki.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia i definicje stosowane w mechanice. Zasady statyki.
T-W-4Prędkość i przyspieszenie. Twierdzenie o rzucie prędkości na linie łącząca dwa punkty ciała sztywnego.
T-W-2Płaski układ sił zbieżnych, warunki równowagi sił. Pojecie momentu siły. Płaski dowolny układ sił. Przestrzenny zbieżny i dowolny układ sił.
T-W-5Ruch postępowy i ruch obrotowy ciała sztywnego. Ruch płaski ciała sztywnego, chwilowy środek obrotu. Prędkości i przyspieszenia punktów w ruchu płaskim. Ruch względny.
T-W-3Tarcie poślizgowe i tarcie toczne.
T-W-6Dynamiczne równania ruchu punktu materialnego.
T-L-5Analiza problemów związanych z ruchem postępowym i ruchem obrotowym ciała sztywnego - ćwiczenia z wykorzystaniem inżynierskiego oprogramowania komputerowego.
T-L-2Analiza problemów związanych z płaskim dowolnym układem sił - ćwiczenia z wykorzystaniem inżynierskiego oprogramowania komputerowego.
T-L-4Analiza problemów związanych z tarciem poślizgowym i tarciem tocznym - ćwiczenia z wykorzystaniem inżynierskiego oprogramowania komputerowego.
T-L-6Analiza problemów związanych z ruchem płaskim ciała sztywnego - ćwiczenia z wykorzystaniem inżynierskiego oprogramowania komputerowego.
T-L-1Analiza problemów związanych z płaskim układem sił zbieżnych - ćwiczenia z wykorzystaniem inżynierskiego oprogramowania komputerowego.
T-L-7Analiza problemów związanych z ruchem względnym - ćwiczenia z wykorzystaniem inżynierskiego oprogramowania komputerowego.
T-L-3Analiza problemów związanych z przestrzennym zbieżnym i dowolnym układ sił - ćwiczenia z wykorzystaniem inżynierskiego oprogramowania komputerowego.
T-L-15Zaliczenie formy zajęć
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-2Metody problemowe: wykład problemowy.
M-3Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wyników pracy zaliczeniowej (wykłady).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy z mechaniki niezbędnej do rozwiązania podstawowych problemów.
3,0Student ma wiedzę z mechaniki w zakresie statyki, kinematyki i dynamiki niezbędną do rozwiązania problemów na podstawowym poziomie trudności.
3,5Student ma wiedzę z mechaniki w zakresie statyki, kinematyki i dynamiki niezbędną do rozwiązania problemów o średnim stopniu trudności.
4,0Student ma wiedzę z mechaniki w zakresie statyki, kinematyki i dynamiki niezbędną do rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności.
4,5Student ma wiedzę z mechaniki w zakresie statyki, kinematyki i dynamiki niezbędną do sformułowania i rozwiązania problemów o średnim stopniu trudności.
5,0Student ma wiedzę z mechaniki w zakresie statyki, kinematyki i dynamiki niezbędną do sformułowania i rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_P15_W02ma wiedzę niezbędną do rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu esploatacji zasobów biologicznych i energetycznych mórz i oceanów przy wykorzystaniu prostych modeli i metod obliczeniowych mechaniki ciała stałego odkształcalnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_W08Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich z zakresu eksploatacji zasobów biologicznych i energetycznych mórz i oceanów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-5Umiejetność oceny stateczności elementów konstrukcyjnych z wykorzystaniem modeli obliczeniowych mechaniki ciała stałego odkształcalnego.
C-4Umiejetność oceny wytrzymałości elementów konstrukcyjnych z wykorzystaniem modeli obliczeniowych mechaniki ciała stałego odkształcalnego.
Treści programoweT-W-12Elementy analizy stanów naprężenia i odkształcenia. Uogólnione prawo Hooke'a. Pojęcie wytrzymałości złożonej; hipotezy wytężeniowe, obliczenia wytrzymałości złożonej prętów.
T-W-8Ścinanie technologiczne: połączenia sworzniowe, połączenia spawane.
T-L-8Analiza problemów związanych z rozciąganiem i ściskaniem osiowym prętów statycznie wyznaczalnych i niewyznaczalnych - ćwiczenia z wykorzystaniem inżynierskiego oprogramowania komputerowego.
T-W-11Zginanie płaskie: wykresy momentów gnących i sił tnących, naprężenia normalne przy zginaniu, równanie różniczkowe linii ugięcia.
T-W-9Momenty bezwładności figur płaskich.
T-L-9Analiza problemów związanych ze ścinaniem technologicznym - ćwiczenia z wykorzystaniem inżynierskiego oprogramowania komputerowego.
T-W-7Podstawowe pojęcia mechaniki ciała stałego odkształcalnego. Prawo Hooke'a, rozciąganie i ściskanie osiowe. Układy prętowe statycznie niewyznaczalne.
T-L-10Obliczanie momentów bezwładności figur płaskich - ćwiczenia z wykorzystaniem inżynierskiego oprogramowania komputerowego.
T-L-13Analiza stanów naprężenia i odkształcenia, obliczenia wytrzymałości złożonej prętów - ćwiczenia z wykorzystaniem inżynierskiego oprogramowania komputerowego.
T-L-12Tworzenie wykresów sił tnących i momentów gnących, obliczanie naprężeń normalnych przy zginaniu, rozwiązywanie równań różniczkowych linii ugięcia belek - ćwiczenia z wykorzystaniem inżynierskiego oprogramowania komputerowego.
T-L-15Zaliczenie formy zajęć
T-L-11Analiza problemów związanych ze skręcaniem prętów o przekroju okrągłym - ćwiczenia z wykorzystaniem inżynierskiego oprogramowania komputerowego.
T-W-13Wyboczenie sprężyste i sprężysto-plastyczne pręta.
T-L-14Analiza problemów związanych z wyboczeniem sprężystym i sprężysto-plastycznym prętów - ćwiczenia z wykorzystaniem inżynierskiego oprogramowania komputerowego.
T-W-10Skręcanie prętów o przekroju okrągłym.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe: wykład problemowy.
M-3Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia przedmiotowe.
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wyników pracy zaliczeniowej (wykłady).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma wiedzy niezbędnej do rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu esploatacji zasobów biologicznych i energetycznych mórz i oceanów przy wykorzystaniu prostych modeli i metod obliczeniowych mechaniki ciała stałego odkształcalnego
3,0ma wiedzę niezbędną do rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu esploatacji zasobów biologicznych i energetycznych mórz i oceanów przy wykorzystaniu modeli i metod obliczeniowych mechaniki ciała stałego odkształcalnego na podstawowym poziomie trudności
3,5ma wiedzę niezbędną do rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu esploatacji zasobów biologicznych i energetycznych mórz i oceanów przy wykorzystaniu prostych modeli i metod obliczeniowych mechaniki ciała stałego odkształcalnego na średnim poziomie trudności
4,0ma wiedzę niezbędną do rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu esploatacji zasobów biologicznych i energetycznych mórz i oceanów przy wykorzystaniu prostych modeli i metod obliczeniowych mechaniki ciała stałego odkształcalnego na zaawansowanym poziomie trudności
4,5ma wiedzę niezbędną do sformułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu esploatacji zasobów biologicznych i energetycznych mórz i oceanów przy wykorzystaniu prostych modeli i metod obliczeniowych mechaniki ciała stałego odkształcalnego na średnim poziomie trudności
5,0ma wiedzę niezbędną do sformułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu esploatacji zasobów biologicznych i energetycznych mórz i oceanów przy wykorzystaniu prostych modeli i metod obliczeniowych mechaniki ciała stałego odkształcalnego na zaawansowanym poziomie trudności
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_P15_U01potrafi dokonać identyfikacji i sformułować zadania inżynierskie z mechaniki z uwzględnieniem opracowanego przez siebie harmonogramu prac
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_U02Potrafi pracować w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac. Rozumie potrzebę i ma umiejętność samokształcenia.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi i metodami rozwiązywania zagadnień z zakresu statyki.
C-2Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi i metodami rozwiązywania zagadnień z zakresu kinematyki.
C-3Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi dynamiki.
C-4Umiejetność oceny wytrzymałości elementów konstrukcyjnych z wykorzystaniem modeli obliczeniowych mechaniki ciała stałego odkształcalnego.
C-5Umiejetność oceny stateczności elementów konstrukcyjnych z wykorzystaniem modeli obliczeniowych mechaniki ciała stałego odkształcalnego.
Treści programoweT-W-3Tarcie poślizgowe i tarcie toczne.
T-L-3Analiza problemów związanych z przestrzennym zbieżnym i dowolnym układ sił - ćwiczenia z wykorzystaniem inżynierskiego oprogramowania komputerowego.
T-W-12Elementy analizy stanów naprężenia i odkształcenia. Uogólnione prawo Hooke'a. Pojęcie wytrzymałości złożonej; hipotezy wytężeniowe, obliczenia wytrzymałości złożonej prętów.
T-W-7Podstawowe pojęcia mechaniki ciała stałego odkształcalnego. Prawo Hooke'a, rozciąganie i ściskanie osiowe. Układy prętowe statycznie niewyznaczalne.
T-L-7Analiza problemów związanych z ruchem względnym - ćwiczenia z wykorzystaniem inżynierskiego oprogramowania komputerowego.
T-W-6Dynamiczne równania ruchu punktu materialnego.
T-W-8Ścinanie technologiczne: połączenia sworzniowe, połączenia spawane.
T-L-13Analiza stanów naprężenia i odkształcenia, obliczenia wytrzymałości złożonej prętów - ćwiczenia z wykorzystaniem inżynierskiego oprogramowania komputerowego.
T-L-11Analiza problemów związanych ze skręcaniem prętów o przekroju okrągłym - ćwiczenia z wykorzystaniem inżynierskiego oprogramowania komputerowego.
T-L-14Analiza problemów związanych z wyboczeniem sprężystym i sprężysto-plastycznym prętów - ćwiczenia z wykorzystaniem inżynierskiego oprogramowania komputerowego.
T-L-1Analiza problemów związanych z płaskim układem sił zbieżnych - ćwiczenia z wykorzystaniem inżynierskiego oprogramowania komputerowego.
T-L-8Analiza problemów związanych z rozciąganiem i ściskaniem osiowym prętów statycznie wyznaczalnych i niewyznaczalnych - ćwiczenia z wykorzystaniem inżynierskiego oprogramowania komputerowego.
T-W-4Prędkość i przyspieszenie. Twierdzenie o rzucie prędkości na linie łącząca dwa punkty ciała sztywnego.
T-L-5Analiza problemów związanych z ruchem postępowym i ruchem obrotowym ciała sztywnego - ćwiczenia z wykorzystaniem inżynierskiego oprogramowania komputerowego.
T-L-10Obliczanie momentów bezwładności figur płaskich - ćwiczenia z wykorzystaniem inżynierskiego oprogramowania komputerowego.
T-L-4Analiza problemów związanych z tarciem poślizgowym i tarciem tocznym - ćwiczenia z wykorzystaniem inżynierskiego oprogramowania komputerowego.
T-L-9Analiza problemów związanych ze ścinaniem technologicznym - ćwiczenia z wykorzystaniem inżynierskiego oprogramowania komputerowego.
T-W-11Zginanie płaskie: wykresy momentów gnących i sił tnących, naprężenia normalne przy zginaniu, równanie różniczkowe linii ugięcia.
T-L-6Analiza problemów związanych z ruchem płaskim ciała sztywnego - ćwiczenia z wykorzystaniem inżynierskiego oprogramowania komputerowego.
T-W-13Wyboczenie sprężyste i sprężysto-plastyczne pręta.
T-W-2Płaski układ sił zbieżnych, warunki równowagi sił. Pojecie momentu siły. Płaski dowolny układ sił. Przestrzenny zbieżny i dowolny układ sił.
T-L-2Analiza problemów związanych z płaskim dowolnym układem sił - ćwiczenia z wykorzystaniem inżynierskiego oprogramowania komputerowego.
T-W-9Momenty bezwładności figur płaskich.
T-L-12Tworzenie wykresów sił tnących i momentów gnących, obliczanie naprężeń normalnych przy zginaniu, rozwiązywanie równań różniczkowych linii ugięcia belek - ćwiczenia z wykorzystaniem inżynierskiego oprogramowania komputerowego.
T-W-5Ruch postępowy i ruch obrotowy ciała sztywnego. Ruch płaski ciała sztywnego, chwilowy środek obrotu. Prędkości i przyspieszenia punktów w ruchu płaskim. Ruch względny.
T-W-1Podstawowe pojęcia i definicje stosowane w mechanice. Zasady statyki.
T-W-10Skręcanie prętów o przekroju okrągłym.
T-L-15Zaliczenie formy zajęć
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-2Metody problemowe: wykład problemowy.
M-3Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wyników pracy zaliczeniowej (wykłady).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dokonać identyfikacji ani sformułować zadania inżynierskiego z mechaniki
3,0Student potrafi dokonać identyfikacji i sformułować zadania inżynierskie z mechaniki z uwzględnieniem opracowanego przez siebie harmonogramu prac na podstawowym poziomie trudności
3,5Student potrafi dokonać identyfikacji i sformułować zadania inżynierskie z mechaniki z uwzględnieniem opracowanego przez siebie harmonogramu prac na średnim poziomie trudności
4,0Student potrafi dokonać identyfikacji i sformułować zadania inżynierskie z mechaniki z uwzględnieniem opracowanego przez siebie harmonogramu prac na zaawansowanym poziomie trudności.
4,5Student potrafi dokonać identyfikacji i sformułować zadania inżynierskie z mechaniki z uwzględnieniem opracowanego przez siebie harmonogramu prac na średnim poziomie trudności, potrafi dokonać analizy wyników.
5,0Student potrafi dokonać identyfikacji i sformułować zadania inżynierskie z mechaniki z uwzględnieniem opracowanego przez siebie harmonogramu prac na zaawansowanym poziomie trudności, potrafi dokonać analizy wyników.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_P15_K01ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w odniesieniu do problemów mechaniki, rozumie potrzebę dokształcania się - podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
T1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Cel przedmiotuC-6Uświadomienie sobie przez studenta konieczności ciągłego zwiększania wiedzy i umiejętności
Treści programoweT-W-8Ścinanie technologiczne: połączenia sworzniowe, połączenia spawane.
T-L-6Analiza problemów związanych z ruchem płaskim ciała sztywnego - ćwiczenia z wykorzystaniem inżynierskiego oprogramowania komputerowego.
T-W-12Elementy analizy stanów naprężenia i odkształcenia. Uogólnione prawo Hooke'a. Pojęcie wytrzymałości złożonej; hipotezy wytężeniowe, obliczenia wytrzymałości złożonej prętów.
T-L-1Analiza problemów związanych z płaskim układem sił zbieżnych - ćwiczenia z wykorzystaniem inżynierskiego oprogramowania komputerowego.
T-L-13Analiza stanów naprężenia i odkształcenia, obliczenia wytrzymałości złożonej prętów - ćwiczenia z wykorzystaniem inżynierskiego oprogramowania komputerowego.
T-L-5Analiza problemów związanych z ruchem postępowym i ruchem obrotowym ciała sztywnego - ćwiczenia z wykorzystaniem inżynierskiego oprogramowania komputerowego.
T-W-1Podstawowe pojęcia i definicje stosowane w mechanice. Zasady statyki.
T-L-12Tworzenie wykresów sił tnących i momentów gnących, obliczanie naprężeń normalnych przy zginaniu, rozwiązywanie równań różniczkowych linii ugięcia belek - ćwiczenia z wykorzystaniem inżynierskiego oprogramowania komputerowego.
T-W-2Płaski układ sił zbieżnych, warunki równowagi sił. Pojecie momentu siły. Płaski dowolny układ sił. Przestrzenny zbieżny i dowolny układ sił.
T-L-10Obliczanie momentów bezwładności figur płaskich - ćwiczenia z wykorzystaniem inżynierskiego oprogramowania komputerowego.
T-W-11Zginanie płaskie: wykresy momentów gnących i sił tnących, naprężenia normalne przy zginaniu, równanie różniczkowe linii ugięcia.
T-W-7Podstawowe pojęcia mechaniki ciała stałego odkształcalnego. Prawo Hooke'a, rozciąganie i ściskanie osiowe. Układy prętowe statycznie niewyznaczalne.
T-W-5Ruch postępowy i ruch obrotowy ciała sztywnego. Ruch płaski ciała sztywnego, chwilowy środek obrotu. Prędkości i przyspieszenia punktów w ruchu płaskim. Ruch względny.
T-W-9Momenty bezwładności figur płaskich.
T-L-7Analiza problemów związanych z ruchem względnym - ćwiczenia z wykorzystaniem inżynierskiego oprogramowania komputerowego.
T-L-2Analiza problemów związanych z płaskim dowolnym układem sił - ćwiczenia z wykorzystaniem inżynierskiego oprogramowania komputerowego.
T-W-10Skręcanie prętów o przekroju okrągłym.
T-W-6Dynamiczne równania ruchu punktu materialnego.
T-W-3Tarcie poślizgowe i tarcie toczne.
T-L-3Analiza problemów związanych z przestrzennym zbieżnym i dowolnym układ sił - ćwiczenia z wykorzystaniem inżynierskiego oprogramowania komputerowego.
T-L-8Analiza problemów związanych z rozciąganiem i ściskaniem osiowym prętów statycznie wyznaczalnych i niewyznaczalnych - ćwiczenia z wykorzystaniem inżynierskiego oprogramowania komputerowego.
T-L-14Analiza problemów związanych z wyboczeniem sprężystym i sprężysto-plastycznym prętów - ćwiczenia z wykorzystaniem inżynierskiego oprogramowania komputerowego.
T-L-15Zaliczenie formy zajęć
T-W-13Wyboczenie sprężyste i sprężysto-plastyczne pręta.
T-W-4Prędkość i przyspieszenie. Twierdzenie o rzucie prędkości na linie łącząca dwa punkty ciała sztywnego.
T-L-4Analiza problemów związanych z tarciem poślizgowym i tarciem tocznym - ćwiczenia z wykorzystaniem inżynierskiego oprogramowania komputerowego.
T-L-11Analiza problemów związanych ze skręcaniem prętów o przekroju okrągłym - ćwiczenia z wykorzystaniem inżynierskiego oprogramowania komputerowego.
T-L-9Analiza problemów związanych ze ścinaniem technologicznym - ćwiczenia z wykorzystaniem inżynierskiego oprogramowania komputerowego.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe: wykład problemowy.
M-3Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia przedmiotowe.
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wyników pracy zaliczeniowej (wykłady).
S-3Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wyników kolokwiów zaliczeniowych (ćwiczenia laboratoryjne).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie przygotowuje się do ćwiczeń, nie uzupełnia braków swojej wiedzy i umiejętności
3,0przygotowuje się do ćwiczeń, uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia na bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności
3,5przygotowuje się do ćwiczeń, uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia na bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w trakcie ćwiczeń jest umiarkowanie aktywny
4,0regularnie przygotowuje się do ćwiczeń, uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia na bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w trakcie ćwiczeń jest umiarkowanie aktywny, reaguje na sugestie prowadzącego
4,5regularnie przygotowuje się do ćwiczeń, uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia na bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w trakcie ćwiczeń jest bardzo aktywny, reaguje na sugestie prowadzącego
5,0regularnie przygotowuje się do ćwiczeń, uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia na bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w trakcie ćwiczeń jest bardzo aktywny, reaguje na sugestie prowadzącego, podejmuje samodzielne próby rozwiązywania zadań