Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Eksploatacja mórz i oceanów (S1)
specjalność: Eksploatacja biologicznych zasobów mórz i oceanów
Sylabus przedmiotu Podstawy marikultury:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Eksploatacja mórz i oceanów | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy marikultury | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Akwakultury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Sadowski <Jacek.Sadowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Maciej Kiełpiński <Maciej.Kielpinski@zut.edu.pl>, Magdalena Wielopolska <Magdalena.Wielopolska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | student przystępujący do zajęć z hodowli organizmów wodnych powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu biologii środowiska wodnego w tym ichtiologii, hydrochemii, biochemiii, fizjologii organizmów wodnych, matematyki i biofizyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z pojęciem marikultury, z metodami i technikami marikultury stosowanymi w świecie ze szczególnym uwzględnieniem chowu ryb w obiegach zamkniętych, sadzach i larwikultury |
C-2 | Praktyczne zapoznanie studentów z wybranymi technikami hodowli organizmów wodnych i z podstawowymi obliczeniami stosowanymi w marikulturze |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ryba, skorupiak, mięczak jako zwierzęta hodowlane | 6 |
T-L-2 | Podstawy żywienia zwierząt wodnych i paszoznawstwa | 6 |
T-L-3 | Podstawy projektowania i eksploatacji hodowli sadzowych | 6 |
T-L-4 | Podstawy projektowania i eksploatacji obiektów hodowlanych zasilanych wodą morską | 6 |
T-L-5 | Podstawy projektowania i eksploatacji urządzeń recyrkulacyjnych w marikulturze | 6 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Hodowla organizmów wodnych – tło historyczne, stan obecny i perspektywy rozwoju | 2 |
T-W-2 | Marikultura -pojęcie, znaczenie w akwakulturze i gospodarce żywnościowej. Pozażywnościowe znaczenie marikultury. Przegląd metod marikultury | 2 |
T-W-3 | Searanching - pojęcie, znaczenie we współczesnej marikulturze, opis metody | 2 |
T-W-4 | Podstawy hodowli glonów morskich i ich wykorzystanie gospodarcze. | 2 |
T-W-5 | Metody hodowli mięczaków i skorupiaków - podstawowe pojęcia, opis technologii, znaczenie produkcji mięczaków w marikulturze | 3 |
T-W-6 | Chów ryb morskich w obiegach zamkniętych - opis metody, technologia produkcji, znaczenie w obecnej marikulturze. | 2 |
T-W-7 | Hodowla sadzowa - opis metody, technologia produkcji, znaczenie w obecnej marikulturze | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | samodzielne wykonanie obliczeń i projektów | 30 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 15 |
A-W-2 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | dyskusja dydaktyczna związana z wykładem |
M-3 | film |
M-4 | pokaz połączony z przeżyciem |
M-5 | ćwiczenia przedmiotowe z użyciem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena zostaje przeprowadzona na podstawie wykonanych zadań i projektów realizowanych przez studentów w trakcie zajęć - średnia ocena stanowi 50% oceny końcowej |
S-2 | Ocena podsumowująca: Na zakończenie zajęć zostaje przeprowadzony test obejmujący całość zagadnień poruszanych na zajęciach - stanowi 50% oceny końcowej przedmiotu |
S-3 | Ocena podsumowująca: kompetencji społecznych nie ocenia się |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EMO_1A_K09_W01 Ma podstawową wiedzę w zakresie stosowanych technik w marikulturze zna pojęcie marikultury i jej znaczenie oraz historię rozwoju | EMO_1A_W10 | R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-L-1, T-W-7, T-W-3 | M-3, M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EMO_1A_K09_U01 Umie dokonać podstawowych obliczeń inżynierskich związanych z projektowaniem obiegu zamkniętego i hodowli sadzowej | EMO_1A_U15 | R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-2 | T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-4, M-5 | S-1 |
EMO_1A_K09_U02 Potrafi dobrać maszyny i urządzenia niezbędne do prawidłowego funkcjonowania obiektu marikultury | EMO_1A_U19 | R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, T1A_U13 | InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-2 | T-L-3, T-L-2, T-L-5, T-L-4 | M-5, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EMO_1A_K09_K01 Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie marikultury | EMO_1A_K04 | R1A_K06, T1A_K05 | InzA_K01 | C-1 | T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-7, T-W-6, T-W-3, T-L-1, T-W-2 | M-1, M-3, M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EMO_1A_K09_W01 Ma podstawową wiedzę w zakresie stosowanych technik w marikulturze zna pojęcie marikultury i jej znaczenie oraz historię rozwoju | 2,0 | nie potrafi opisać podstawowych technik marikultury, nie zna pojęcia marikultury ani jej historii rozwoju |
3,0 | potrafi opisać podstawowe technik marikultury w prosty sposób, zna pojęcie marikultury i wybrane elementy historii jej rozwoju | |
3,5 | potrafi opisać podstawowe technik marikultury, zna pojęcie marikultury i elementy historii jej rozwoju | |
4,0 | potrafi szczegółowo opisać podstawowe techniki marikultury, zna pojęcie marikultury i elementy historii jej rozwoju | |
4,5 | potrafi szczegółowo opisać podstawowe techniki marikultury i je ocenić, zna pojęcie marikultury i historię jej rozwoju | |
5,0 | potrafi szczegółowo opisać podstawowe techniki marikultury i je ocenić, zna słabe i mocne strony danej techniki, zna pojęcie marikultury i historię jej rozwoju |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EMO_1A_K09_U01 Umie dokonać podstawowych obliczeń inżynierskich związanych z projektowaniem obiegu zamkniętego i hodowli sadzowej | 2,0 | nie potrafi dokonać podstawowych obliczeń |
3,0 | potrafi dokonać podstawowych obliczeń ale popełnia liczne błędy, które poprawia | |
3,5 | potrafi dokonać podstawowych obliczeń | |
4,0 | potrafi dokonać podstawowych obliczeń i potrafi wyciągnąć proste wnioski z przeprowadzonych obliczeń | |
4,5 | potrafi dokonać obliczeń w sposób biegły, rozumie wyniki przeprowadzonych analiz i wyciąga wnioski | |
5,0 | potrafi dokonać obliczeń w sposób biegły, rozumie wyniki przeprowadzonych analiz i wyciąga złożone wnioski | |
EMO_1A_K09_U02 Potrafi dobrać maszyny i urządzenia niezbędne do prawidłowego funkcjonowania obiektu marikultury | 2,0 | nie potrafi dobrać urządzeń i maszyn niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania obiektu marikultury |
3,0 | potrafi dobrać urządzenia i maszyny niezbędne do prawidłowego funkcjonowania obiektu marikultury ale dokonuje prostych wyborów korzystając wąskiego spektrum urządzeń | |
3,5 | potrafi dobrać urządzenia i maszyny niezbędne do prawidłowego funkcjonowania obiektu marikultury | |
4,0 | potrafi dobrać urządzenia i maszyny niezbędne do prawidłowego funkcjonowania obiektu marikultury wybierając je z bogatego katalogu | |
4,5 | potrafi dobrać urządzenia i maszyny niezbędne do prawidłowego funkcjonowania obiektu marikultury, potrafi skonfigurować linię technologiczną, potrafi dokonać prostych analiz jej efektywności | |
5,0 | potrafi dobrać urządzenia i maszyny niezbędne do prawidłowego funkcjonowania obiektu marikultury, potrafi skonfigurować linię technologiczną, potrafi dokonać skomplikowanych analiz jej efektywności |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EMO_1A_K09_K01 Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie marikultury | 2,0 | Student nie ma świadomości ryzyka i nie potrafi ocenić skutków środowiskowych wykonywanej działalności w zakresie marikultury |
3,0 | Student ma podstawową świadomość ryzyka i w podstawowym zakresie potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie marikultury | |
3,5 | Student ma świadomość ryzyka i w podstawowym zakresie potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie marikultury | |
4,0 | Student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie marikultury | |
4,5 | Student ma znaczną świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie marikultury | |
5,0 | Student ma znaczną świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie marikultury a także wskazać środki zapobiegawcze skutkom negatywnym |
Literatura podstawowa
- J. Tucker, Marine Fish Culture, Kluwer, 1998
- S.S. de Silva, Tropical Mariculture, Elsevier, 1998
- Jacek Sadowski, Rajmund Trzebiatowski,Jarosław Filipiak, Chów ryb. Przewodnik do ćwiczeń, AR Szczecin, Szczecin, 1999
- Jacek Sadowski, wykłady z przedmiotu Podstawy marikultury
Literatura dodatkowa
- różni, strony internetowe poświecone akwakulturze i strony czasopism poświęconych akwakulturze, 2012