Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S2)
specjalność: technika w rolnictwie, leśnictwie i ochronie środowiska
Sylabus przedmiotu Socjologia przestrzeni:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technika rolnicza i leśna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Socjologia przestrzeni | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Nauk Humanistycznych i Pedagogicznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Zychowicz <Zbigniew.Zychowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marzena Zychowicz <Marzena-Zychowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | wiedza ogólna z zakresu wiedzy o społeczeństwie |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | C-1 znajomość podstawowych zagadnień dotyczących wzajemnych relacji człowiek-przestrzeń |
C-2 | C-2 charakterystyka zjawisk i procesów społecznych uwarunkowanych i warunkujących przestrzeń, w których się odbywają. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | czas i przestrzeń joko podstawowe wyznaczniki ludzkiej egzystencji | 3 |
T-W-2 | społeczny wymiar przestrzeni | 3 |
T-W-3 | psychologiczne i socjologiczne mechanizmy postrzegania przestrzeni | 4 |
T-W-4 | procesy waloryzacji przestrzeni | 4 |
T-W-5 | czynniki społeczne i cechy przestrzeni modyfikujące jej przyswajanie | 4 |
T-W-6 | Rola ikony i arhetypy w społecznym doświadczeniu przestrzeni | 4 |
T-W-7 | społeczne wytwarzanie przestrzeni i jej symboliczny podbój | 4 |
T-W-8 | usytuowanie, grup i jednostek w przestrzeni. Społeczny, polityczny i geograficzny wymiar dystransu, centrum i peryferi | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | konsultacje | 2 |
A-W-3 | przygotowywanie się do zajęć | 15 |
A-W-4 | przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu | 13 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład konwesatoryjny |
M-3 | prezentacja multimedialna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: F- aktywność merytoryczna |
S-2 | Ocena formująca: F- konsultacje |
S-3 | Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_2A_A05-S_W01 ma wiedzę zpotyczącą zachowań jednostek i grup społecznych, w róznych rodzajach przestrzeni. Rozumie proksemiczne uwarunkowania zachowań interpersonalnych człowieka. | TRL_2A_W13 | R2A_W02 | InzA2_W03 | C-2, C-1 | T-W-4, T-W-2, T-W-8, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_2A_A05-S_U01 Potrafi prawidłowo rozpoznać i dokonać analizy systuacji intespersonalnych warunkowanych społecznym i przestrzennym kontekstem | TRL_2A_U14 | — | InzA2_U03 | C-1, C-2 | T-W-4, T-W-1, T-W-8, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-5 | M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_2A_A05-S_K01 dzięki wiedzy humanistycznej ma kompetencje do właściwego przekształacania przestrzeni odpowiadającej potrzebom jednostek i grup społecznych. | TRL_2A_K02 | R2A_K01, R2A_K07 | — | C-1, C-2 | T-W-7, T-W-2, T-W-1, T-W-8, T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-5 | M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_2A_A05-S_W01 ma wiedzę zpotyczącą zachowań jednostek i grup społecznych, w róznych rodzajach przestrzeni. Rozumie proksemiczne uwarunkowania zachowań interpersonalnych człowieka. | 2,0 | Nie umie wymienić i wyjaśnić podstawowych uwarunkowań i mechanizmów funkcjonowania człowieka w przestrzeni |
3,0 | Posiada podstawową wiedzę z zakresu socjologi przestrzeni. | |
3,5 | Ma wiedzę dotyczącą indywidualnych i grupowych determinant wpływających na zaangażowanie człowieka i grup społecznych w przestrzeni | |
4,0 | Potrafi wyjaśnić wzajemne uwarunkowania i dynamikę zacjhowań ludzkich w przestrzeni | |
4,5 | Potrafi wyjaśnić raolę kontekstu przestrzennego w przebiegu procesów społecznych | |
5,0 | Dostrzega i rozumie wzajemne zależności miedzy organizacją społeczną, typem struktur miejskich a przestrzenią, którą zasiedlają |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_2A_A05-S_U01 Potrafi prawidłowo rozpoznać i dokonać analizy systuacji intespersonalnych warunkowanych społecznym i przestrzennym kontekstem | 2,0 | Nie potrafi wymienić, opisać i wyjaśnić typowych sytuacji interpersonalnych uwarankowanych kontekstem przestrzennym |
3,0 | Umie wskazać podstawowe typy zachowań interpersonalnych nie wykracza jednak poza zdolność do ich fragmentarycznej analizy | |
3,5 | Dostrzega wielopłaszczyznowe determinanty zachowań interpersonalnych. Potrafi dokonać podstawowej analizy konkretnej sytuacji. | |
4,0 | Dostrzega wielopłaszczyznowe determinanty zachowań interpersonalnych. Potrafi dokonać podstawowej analizy konkretnej sytuacji interpersonalnej; potrafi wskazać przyczyny błędów i zakłóceń we wzajemnych relacjach. | |
4,5 | Potrafi dokonać analizy wybranej sytuacji interpersonalnej i wskazać przyczyny ewentualnych trudności w realizacji wywołanych czynnikami przestrzennymi. | |
5,0 | Potrafi w sposób całościowy, przy uwzględnieniu wszystkich płaszczyzn analizy wyjaśnić dowolną sytuację interpersonalną, wyjaśnić jej dynamikę oraz wskazać konsekwencje przebiegu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_2A_A05-S_K01 dzięki wiedzy humanistycznej ma kompetencje do właściwego przekształacania przestrzeni odpowiadającej potrzebom jednostek i grup społecznych. | 2,0 | nie rozumie roli przestrzeni w życiu człowieka i nie potrafi na nią wpływać |
3,0 | rozumie wagę i wpływ fizycznego i społecznego otoczenia na zachowania ludzi. Nie umie wdrożyć w życie zasad skutecznego funkcjonowania w przestrzeni. | |
3,5 | rozumie wagę i wpływ fizycznego i społecznego otoczenia na zachowania ludzi. Orientuje się w elementarnych zasadach organizowania przestrzeni | |
4,0 | rozumie wagę i wpływ fizycznego i społecznego otoczenia na zachowania ludzi. Potrafi podjąć wybrane działania w celu poprawy funkcjonowania w przestrzeni. | |
4,5 | rozumie wagę i wpływ fizycznego i społecznego otoczenia na zachowania ludzi. Potrafi podjąć działania w celu poprawy funkcjonowania w przestrzeni. | |
5,0 | Doskonale definiuje wzajemne relacje człowiek- przestrzeń, na tej podstawie podejmuje decyzje poprawiające jakość relacji społecznych. |
Literatura podstawowa
- A., Waluś, socjologia przestrzeni, Niezależna Oficyna Wydawnicza, Warszawa 1990, 1990
- B. Jałowiecki, M. Szczepański, miasto i przestrzeń w perspektywie socjologicznej, Scholar, Warszawa 2006, 2006
Literatura dodatkowa
- Z. Pióro, ekologia społeczna- nauka o strukturach i zachowaniach przestrzennych w: Z. Pióro (red.), Przestrzeń i społeczeństwo, Warszawa 1982 Ksiązka i wiedza, Warszawa, 1982
- A., Majer, socjologia i przestrzeń miejska, PWN, Warszawa 2010, 2010