Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S2)
specjalność: technika w rolnictwie, leśnictwie i ochronie środowiska
Sylabus przedmiotu Maszyny do zagospodarowania biomasy:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technika rolnicza i leśna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Maszyny do zagospodarowania biomasy | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Budowy i Użytkowania Urządzeń Technicznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Rynkiewicz <Marek.Rynkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tomasz Dobek <Tomasz.Dobek@zut.edu.pl>, Marek Rynkiewicz <Marek.Rynkiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien znać podstawy budowy i działania maszyn i urządzeń stosowanych w rolnictwie i leśnictwie. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student zapozna się z maszynami do ścinki biomasy oraz jej rozdrabniania. Zaznajomi się z procesem aglomeracji materiałów roślinnych. Zdobędzie wiedzę z zakresu wytycznych do konstrukcji specjalistycznych urządzeń granulująco-brykietujących. Pozna konstrukcje urządzeń granulująco –brykietujących. Zdobędzie umiejętności w zakresie badania jakości aglomeratu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Źródła biomasy z możliwością wykorzystania ich jako źródła energii odnawialnej. | 2 |
T-W-2 | Maszyny do pozyskania biomasy z przeznaczeniem do celów energetycznych. | 2 |
T-W-3 | Granulowanie i brykietowanie jako procesy przetwarzania biomasy. | 2 |
T-W-4 | Podstawy procesu ciśnieniowej aglomeracji materiałów roślinnych. | 2 |
T-W-5 | Maszyny i urządzenia stosowane w procesach aglomeracji materiałów roślinnych. | 2 |
T-W-6 | Podstawy doboru parametrów maszyn i urządzeń stosowanych w aglomeracji materiałów roślinnych. | 2 |
T-W-7 | Normy dotyczące jakości brykietu i granulatów z przeznaczeniem na paliwa. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Konsultacje. | 3 |
A-W-3 | Studiowanie literatury i przygotowanie do kolokwiów. | 12 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podajaca: wykład informacyjny,objasnienie, |
M-2 | Metoda praktyczna: pokaz, |
M-3 | Prezentacja. |
M-4 | Metoda aktywizująca - dyskusja. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: ocena na podstawie zapowiedzianych dwóch kolokwiów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_2A_C20_W01 Efektem jest zapoznanie się studentów z maszynami do ścinki biomasy oraz jej rozdrabniania. Zaznajomi się z procesem aglomeracji materiałów roślinnych. Zdobędzie wiedzę z zakresu wytycznych do konstrukcji specjalistycznych urządzeń granulująco-brykietujących. Pozna konstrukcje urządzeń granulująco – brykietujących. | TRL_2A_W17 | R2A_W05 | InzA2_W02, InzA2_W05 | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-2 | M-1, M-2, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_2A_C20_U01 Efektem kształcenia jest umiejętność w w zakresie badania jakości granulatu i brykietu z uwględneniem norm oraz doboru maszyn i urządzen stosowanych w przetwarzaniu biomasy na cele energetyczne. | TRL_2A_U18 | R2A_U05 | InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08 | C-1 | T-W-7, T-W-6 | M-3, M-4, M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_2A_C20_K01 Student ma świadomość stosowania aktualnej wiedzy, która umożliwi zagospodarowanie biomasy z przeznaczeniem na cele energetyczne. | TRL_2A_K04 | R2A_K03, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06 | InzA2_K01 | C-1 | T-W-1, T-W-7, T-W-2 | M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_2A_C20_W01 Efektem jest zapoznanie się studentów z maszynami do ścinki biomasy oraz jej rozdrabniania. Zaznajomi się z procesem aglomeracji materiałów roślinnych. Zdobędzie wiedzę z zakresu wytycznych do konstrukcji specjalistycznych urządzeń granulująco-brykietujących. Pozna konstrukcje urządzeń granulująco – brykietujących. | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawowa wiedze ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce. | |
3,5 | Student opanował podstawowa wiedze i potrafi ja wykorzystać w stopniu zadowalającym. | |
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_2A_C20_U01 Efektem kształcenia jest umiejętność w w zakresie badania jakości granulatu i brykietu z uwględneniem norm oraz doboru maszyn i urządzen stosowanych w przetwarzaniu biomasy na cele energetyczne. | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawowa wiedze ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce. | |
3,5 | Student opanował podstawowa wiedze i potrafi ja wykorzystać w stopniu zadowalającym. | |
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_2A_C20_K01 Student ma świadomość stosowania aktualnej wiedzy, która umożliwi zagospodarowanie biomasy z przeznaczeniem na cele energetyczne. | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawowa wiedze ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce. | |
3,5 | Student opanował podstawowa wiedze i potrafi ja wykorzystać w stopniu zadowalającym. | |
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Waszkiewicz Cz., Maszyny rolnicze cz. 2, WSiP, Warszawa, 1996
- Grochowicz J., Technologie produkcji mieszanek paszowych, PWRiL, Warszawa, 1996
- Hejft R., Ciśnieniowa aglomeracja materiałów roślinnych, ITE, Radom, 2002
Literatura dodatkowa
- Czasopisma omawiające pozyskiwanie i przetwarzanie materiałów roslinnych (Przegląd Techniki Rolniczej i Leśnej, top agrar polska, itp.). Strony WWW (portale rolnicze, GUS).
- Grochowicz J i in., Zaawansowane techniki wytwarzania przemysłowych mieszanek paszowych, Pagros, Lublin, 1998