Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S2)
specjalność: technika w rolnictwie, leśnictwie i ochronie środowiska

Sylabus przedmiotu Teoria ruchu pojazdów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Teoria ruchu pojazdów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Adam Koniuszy <Adam.Koniuszy@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 20 1,00,44zaliczenie
wykładyW1 10 1,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa wiedza w zakresie fizyki i mechaniki technicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1poznanie teoretycznych podstaw teorii ruchu pojazdów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zasady działania systemu stabilizacji toru jazdy4
T-A-2Zasady działania systemu kontroli i regulacji trakcji4
T-A-3Statystyka ruchu pojazdu8
T-A-4Wyznaczanie oporów ruchu pojazdu4
20
wykłady
T-W-1Kinematyka koła jezdnego2
T-W-2Równanie ruchu pojazdu4
T-W-3Kinematyka skrętu2
T-W-4Stateczność pojazdu2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2przygotowanie do zajęć10
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2przygotowanie do zajęć20
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena na podstawie zaliczenia pisemnego
S-2Ocena formująca: ocena na podstawie obserwacji pracy w grupie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_C08_W01
ma wiedzę w zakresie teorii ruchu pojazdów
TRL_2A_W09R2A_W01, R2A_W05InzA2_W02C-1T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-A-3, T-A-1, T-W-3, T-A-2, T-A-4M-3, M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_C08_U01
potrafi wykorzystać wiedzę w zakresie teorii ruchu pojazdów do racjonalnego ich stosowania
TRL_2A_U10R2A_U06, R2A_U07InzA2_U02, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08C-1T-A-4, T-A-3, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-A-2, T-A-1M-3, M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_C08_K01
rozumie potrzebę ochrony środowiska w aspekcie inżynierii rolniczej
TRL_2A_K06R2A_K02, R2A_K03, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06InzA2_K01C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-A-3, T-W-2, T-A-2, T-A-1, T-A-4M-3, M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_C08_W01
ma wiedzę w zakresie teorii ruchu pojazdów
2,0nie ma wiedzy w zakresie teorii ruchu pojazdów
3,0ma znikomą wiedzę w zakresie teorii ruchu pojazdów
3,5ma wiedzę w zakresie teorii ruchu niektórych pojazdów
4,0ma podstawową wiedzę w zakresie teorii ruchu pojazdów
4,5ma dobrą wiedzę w zakresie teorii ruchu pojazdów
5,0ma rozwiniętą wiedzę w zakresie teorii ruchu pojazdów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_C08_U01
potrafi wykorzystać wiedzę w zakresie teorii ruchu pojazdów do racjonalnego ich stosowania
2,0nie potrafi wykorzystać wiedzy w zakresie teorii ruchu pojazdów do racjonalnego ich stosowania
3,0znikomo potrafi wykorzystać wiedzę w zakresie teorii ruchu pojazdów do racjonalnego ich stosowania
3,5potrafi wykorzystać wiedzę w zakresie teorii ruchu pojazdów
4,0potrafi dobrze wykorzystać wiedzę w zakresie teorii ruchu pojazdów do racjonalnego ich stosowania
4,5potrafi świetnie wykorzystać wiedzę w zakresie teorii ruchu pojazdów do racjonalnego ich stosowania
5,0potrafi znakomicie wykorzystać wiedzę w zakresie teorii ruchu pojazdów do racjonalnego ich stosowania

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_C08_K01
rozumie potrzebę ochrony środowiska w aspekcie inżynierii rolniczej
2,0nie rozumie potrzeby ochrony środowiska
3,0jest świadomy potrzeby ochrony środowiska w aspekcie inżynierii rolniczej
3,5rozumie potrzebę ochrony środowiska w aspekcie inżynierii rolniczej
4,0rozumie dobrze potrzebę ochrony środowiska w aspekcie inżynierii rolniczej
4,5w pełni rozumie potrzebę ochrony środowiska w aspekcie inżynierii rolniczej
5,0doskonale rozumie potrzebę ochrony środowiska w aspekcie inżynierii rolniczej

Literatura podstawowa

  1. Dajniak H., Ciągniki - teoria ruchu i konstruowanie, WKiŁ, Warszawa, 1985

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zasady działania systemu stabilizacji toru jazdy4
T-A-2Zasady działania systemu kontroli i regulacji trakcji4
T-A-3Statystyka ruchu pojazdu8
T-A-4Wyznaczanie oporów ruchu pojazdu4
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kinematyka koła jezdnego2
T-W-2Równanie ruchu pojazdu4
T-W-3Kinematyka skrętu2
T-W-4Stateczność pojazdu2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2przygotowanie do zajęć10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2przygotowanie do zajęć20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_C08_W01ma wiedzę w zakresie teorii ruchu pojazdów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_W09ma określony zasób wiedzy w zakresie teorii ruch pojazdów, obejmujący m.in. kinematykę koła jezdnego, równanie ruchu pojazdu, kinematykę skrętu, stateczność pojazdu, zasady działania systemów kontroli i regulacji trakcji, w tym przydatną do pogłębionego rozumienia zasad działania pojazdów, a także rozumienia problemów związanych z ich eksploatacją i racjonalnym stosowaniem;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1poznanie teoretycznych podstaw teorii ruchu pojazdów
Treści programoweT-W-2Równanie ruchu pojazdu
T-W-4Stateczność pojazdu
T-W-1Kinematyka koła jezdnego
T-A-3Statystyka ruchu pojazdu
T-A-1Zasady działania systemu stabilizacji toru jazdy
T-W-3Kinematyka skrętu
T-A-2Zasady działania systemu kontroli i regulacji trakcji
T-A-4Wyznaczanie oporów ruchu pojazdu
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
M-2wykład problemowy
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena na podstawie obserwacji pracy w grupie
S-1Ocena podsumowująca: ocena na podstawie zaliczenia pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma wiedzy w zakresie teorii ruchu pojazdów
3,0ma znikomą wiedzę w zakresie teorii ruchu pojazdów
3,5ma wiedzę w zakresie teorii ruchu niektórych pojazdów
4,0ma podstawową wiedzę w zakresie teorii ruchu pojazdów
4,5ma dobrą wiedzę w zakresie teorii ruchu pojazdów
5,0ma rozwiniętą wiedzę w zakresie teorii ruchu pojazdów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_C08_U01potrafi wykorzystać wiedzę w zakresie teorii ruchu pojazdów do racjonalnego ich stosowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_U10potrafi wykorzystać poznaną wiedzę z zakresu teorii ruch pojazdów przy eksploatacji i racjonalnym stosowaniu pojazdów rolniczych i leśnych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1poznanie teoretycznych podstaw teorii ruchu pojazdów
Treści programoweT-A-4Wyznaczanie oporów ruchu pojazdu
T-A-3Statystyka ruchu pojazdu
T-W-3Kinematyka skrętu
T-W-4Stateczność pojazdu
T-W-1Kinematyka koła jezdnego
T-W-2Równanie ruchu pojazdu
T-A-2Zasady działania systemu kontroli i regulacji trakcji
T-A-1Zasady działania systemu stabilizacji toru jazdy
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena na podstawie obserwacji pracy w grupie
S-1Ocena podsumowująca: ocena na podstawie zaliczenia pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wykorzystać wiedzy w zakresie teorii ruchu pojazdów do racjonalnego ich stosowania
3,0znikomo potrafi wykorzystać wiedzę w zakresie teorii ruchu pojazdów do racjonalnego ich stosowania
3,5potrafi wykorzystać wiedzę w zakresie teorii ruchu pojazdów
4,0potrafi dobrze wykorzystać wiedzę w zakresie teorii ruchu pojazdów do racjonalnego ich stosowania
4,5potrafi świetnie wykorzystać wiedzę w zakresie teorii ruchu pojazdów do racjonalnego ich stosowania
5,0potrafi znakomicie wykorzystać wiedzę w zakresie teorii ruchu pojazdów do racjonalnego ich stosowania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_C08_K01rozumie potrzebę ochrony środowiska w aspekcie inżynierii rolniczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_K06rozumie ważność i potrzebę ochrony środowiska naturalnego i zachowania bioróżnorodności, ma świadomość pozatechnicznych aspektów i skutków działalności w zakresie inżynierii rolniczej i leśnej, a w szczególności jej wpływu na środowisko i ma świadomość konieczności eliminowania lub ograniczania tego wpływu.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1poznanie teoretycznych podstaw teorii ruchu pojazdów
Treści programoweT-W-1Kinematyka koła jezdnego
T-W-3Kinematyka skrętu
T-W-4Stateczność pojazdu
T-A-3Statystyka ruchu pojazdu
T-W-2Równanie ruchu pojazdu
T-A-2Zasady działania systemu kontroli i regulacji trakcji
T-A-1Zasady działania systemu stabilizacji toru jazdy
T-A-4Wyznaczanie oporów ruchu pojazdu
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
M-2wykład problemowy
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena na podstawie zaliczenia pisemnego
S-2Ocena formująca: ocena na podstawie obserwacji pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie rozumie potrzeby ochrony środowiska
3,0jest świadomy potrzeby ochrony środowiska w aspekcie inżynierii rolniczej
3,5rozumie potrzebę ochrony środowiska w aspekcie inżynierii rolniczej
4,0rozumie dobrze potrzebę ochrony środowiska w aspekcie inżynierii rolniczej
4,5w pełni rozumie potrzebę ochrony środowiska w aspekcie inżynierii rolniczej
5,0doskonale rozumie potrzebę ochrony środowiska w aspekcie inżynierii rolniczej