Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S2)
specjalność: technika w rolnictwie, leśnictwie i ochronie środowiska
Sylabus przedmiotu Analiza instrumentalna w chemii technicznej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technika rolnicza i leśna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Analiza instrumentalna w chemii technicznej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Chemii, Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grażyna Jurgiel-Małecka <Grazyna.Jurgiel-Malecka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl>, Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl>, Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych zagadnień z chemii ogólnej. |
W-2 | Opanowana na poziomie akademickim umiejętność obliczeń matematycznych. |
W-3 | Wskazany wcześniejszy kontakt z pracą w laboratorium chemicznym. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z metodami stosowanymi w analizie instrumentalnej, ich wadami i zaletami, kryteriami wyboru, oraz możliwością zastosowania w chemii technicznej. |
C-2 | Zapoznanie studentów z techniką pracy w laboratorium analizy instrumentalnej. |
C-3 | Nabycie przez studentów umiejętności samodzielnego wykonywania oznaczeń chemicznych ilościowych i jakościowych z wykorzystaniem przyrządów pomiarowych (samodzielne wykonanie analizy i niezbędnych obliczeń). |
C-4 | Nabycie przez studentów umiejętności interpretacji uzyskanych wyników. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Technika pracy w laboratorium analizy instrumentalnej. Podstawowe wiadomości o obsłudze aparatury. Obliczanie danych do krzywej wzorcowej. | 3 |
T-L-2 | Spektrofotometryczne oznaczenie zawartości jonów żelaza w roztworze. | 3 |
T-L-3 | Refraktometryczne oznaczenie zasolenia wody. | 3 |
T-L-4 | Konduktometryczne oznaczanie stężenia jonów wodorotlenowych. | 3 |
T-L-5 | Identyfikacja aminokwasów metodą chromatografii bibułowej. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wstęp do analizy instrumentalnej - podział metod i możliwości ich zastosowania, rodzaje błędów, dokładność i czułość metody, pojęcie krzywej wzorcowej, interpretacja wyników. | 1 |
T-W-2 | Metody optyczne: absorpcjometria, prawa absorpcji, podział metod absorpcyjnych (spektrofotometria, nefelometria, turbidymetria), refraktometria, absorpcyjna spektrmetria atomowa. Podstawy ogólne metod i ich zastosowanie do oznaczeń ilościowych i jakościowych w chemii technicznej. | 6 |
T-W-3 | Metody elektroanalityczne: konduktometria, potencjometria, polarymetria. Podstawy ogólne metod i ich zastosowanie do oznaczeń ilościowych i jakościowych w chemii technicznej. | 4 |
T-W-4 | Chromatografia - podstawy ogólne. Chromatografia cieczowa i gazowa. Aparaty do chromatografii gazowej. Kolumny chromatograficzne. Interpretacja chromatogramów. Zastosowanie chromatografii do oznaczeń jakościowych i ilościowych. | 4 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w laboratoriach. | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do ćwiczeń. | 3 |
A-L-3 | Udział w konsultacjach. | 2 |
A-L-4 | Dokończenie w domu sprawozdań z ćwiczeń. | 5 |
A-L-5 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń. | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury. | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów. | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych. |
M-2 | Metody problemowe (omawianie wyników analiz, dyskusje). |
M-3 | Indywidualne konsultacje. |
M-4 | Metody praktyczne (samodzielne wykonanie analiz). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena części praktycznej wykonanego oznaczenia. |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie podstaw teoretycznych wykonanej analizy. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_2A_B04_W01 Student ma podstawową wiedzę w zakresie wykonywania analiz chemicznych metodami instrumentalnymi. Zna podstawy teoretyczne metod, ich zalety i wady oraz kryteria doboru właściwej metody do konkretnego oznaczenia chemicznego. Ma wiedzę potrzebną do właściwej interpretacji otrzymanych wyników. | TRL_2A_W04 | R2A_W01, R2A_W05 | InzA2_W02 | C-2, C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-L-1, T-W-4 | M-2, M-3, M-1 | S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_2A_B04_U01 Student potrafi obsługiwać aparaturę pomiarową wykorzystywaną w chemicznej analizie instrumentalnej. Zależnie od sytuacji umie wybrać odpowiedni aparat i samodzielnie wykonać oznaczenie chemiczne ilościowe bądź jakościowe. Potrafi wykonać niezbędne obliczenia i właściwie interpretuje wyniki pomiarów. | TRL_2A_U06 | R2A_U04 | InzA2_U01, InzA2_U05, InzA2_U07 | C-3, C-4 | T-L-1, T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-L-2 | M-2, M-4, M-1, M-3 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_2A_B04_K01 Student ma świadomość stosowania nowych technik analityczno-pomiarowych w procesach technologicznych. W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o doborze właściwej metody pomiarowej i przewidzieć wynikające z tego skutki. Potrafi w sposób twórczy działać w zespole. | TRL_2A_K04 | R2A_K03, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06 | InzA2_K01 | C-2, C-1, C-3, C-4 | T-W-1, T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-W-4, T-L-4, T-L-3, T-W-2, T-L-5 | M-3, M-4, M-2, M-1 | S-3, S-1, S-2, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_2A_B04_W01 Student ma podstawową wiedzę w zakresie wykonywania analiz chemicznych metodami instrumentalnymi. Zna podstawy teoretyczne metod, ich zalety i wady oraz kryteria doboru właściwej metody do konkretnego oznaczenia chemicznego. Ma wiedzę potrzebną do właściwej interpretacji otrzymanych wyników. | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie wykonywania analiz chemicznych metodami instrumentalnymi. Nie zna podstaw teoretycznych omawianych metod, ich zalet i wad. Nie potrafi wykonać niezbędnych obliczeń i zinterpretować otrzymanych wyników. |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę w zakresie wykonywania analiz chemicznych metodami instrumentalnymi. Słabo zna podstawy teoretyczne omawianych metod, nie zna ich zalet i wad. Nie zawsze potrafi wykonać niezbędne obliczenia i zinterpretować otrzymane wyniki. | |
3,5 | Student ma podstawową wiedzę w zakresie wykonywania analiz chemicznych metodami instrumentalnymi. Zna podstawy teoretyczne omawianych metod, nie zawsze zna ich zalety i wady. Potrafi wykonać niezbędne obliczenia. Nie zawsze potrafi zinterpretować otrzymane wyniki. | |
4,0 | Student ma ogólną wiedzę w zakresie wykonywania analiz chemicznych metodami instrumentalnymi. Zna podstawy teoretyczne omawianych metod, nie zawsze zna ich zalety i wady. Potrafi wykonać niezbędne obliczenia. Nie zawsze potrafi zinterpretować otrzymane wyniki. | |
4,5 | Student ma obszerną wiedzę w zakresie wykonywania analiz chemicznych metodami instrumentalnymi. Zna podstawy teoretyczne omawianych metod, ich zalety i wady. Potrafi wykonać niezbędne obliczenia i zinterpretować otrzymane wyniki. | |
5,0 | Student ma bardzo obszerną wiedzę w zakresie wykonywania analiz chemicznych metodami instrumentalnymi. Zna bardzo dobrze podstawy teoretyczne omawianych metod, ich zalety i wady. Potrafi zawsze bezbłędnie wykonać niezbędne obliczenia i zinterpretować otrzymane wyniki. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_2A_B04_U01 Student potrafi obsługiwać aparaturę pomiarową wykorzystywaną w chemicznej analizie instrumentalnej. Zależnie od sytuacji umie wybrać odpowiedni aparat i samodzielnie wykonać oznaczenie chemiczne ilościowe bądź jakościowe. Potrafi wykonać niezbędne obliczenia i właściwie interpretuje wyniki pomiarów. | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie obsługiwać aparatury pomiarowej wykorzystywanej w chemicznej analizie instrumentalnej, nie umie określić do jakiego typu analiz dany aparat służy. Nie potrafi wykonać niezbędnych obliczeń i zinterpretować wyników. |
3,0 | Student na ogół prawidłowo umie określić do jakiego typu analiz dany aparat służy, jednak ma problemy z samodzielną obsługą aparatury pomiarowej wykorzystywanej w chemicznej analizie instrumentalnej. Potrafi wykonać niezbędne obliczenia, nie zawsze prawidłowo interpretuje uzyskane wyniki pomiarów. | |
3,5 | Student prawidłowo umie określić do jakiego typu analiz dany aparat służy, na ogół potrafi samodzielnie obsłużyć aparaturę pomiarową wykorzystywaną w chemicznej analizie instrumentalnej. Potrafi wykonać niezbędne obliczenia, nie zawsze prawidłowo interpretuje uzyskane wyniki pomiarów. | |
4,0 | Student zawsze prawidłowo umie określić do jakiego typu analiz dany aparat służy, potrafi samodzielnie obsłużyć aparaturę pomiarową wykorzystywaną w chemicznej analizie instrumentalnej. Potrafi wykonać niezbędne obliczenia i zinterpretować uzyskane wyniki pomiarów. | |
4,5 | Student zawsze prawidłowo umie określić do jakiego typu analiz dany aparat służy, potrafi samodzielnie obsłużyć aparaturę pomiarową wykorzystywaną w chemicznej analizie instrumentalnej. Potrafi zawsze bezbłędnie wykonać niezbędne obliczenia i zinterpretować uzyskane wyniki pomiarów. | |
5,0 | Student zawsze prawidłowo umie określić do jakiego typu analiz dany aparat służy, potrafi samodzielnie obsłużyć aparaturę pomiarową wykorzystywaną w chemicznej analizie instrumentalnej. Potrafi zawsze bezbłędnie wykonać niezbędne obliczenia i zinterpretować uzyskane wyniki pomiarów, proponuje własne rozwiązania pojawiających się problemów. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_2A_B04_K01 Student ma świadomość stosowania nowych technik analityczno-pomiarowych w procesach technologicznych. W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o doborze właściwej metody pomiarowej i przewidzieć wynikające z tego skutki. Potrafi w sposób twórczy działać w zespole. | 2,0 | Student (najczęściej wskutek braku wiedzy) nie ma świadomości o potrzebie stosowania nowych technik analityczno-pomiarowych. Nie potrafi podjąć decyzji o doborze właściwej metody pomiarowej. Nie umie pracować w zespole. |
3,0 | Student ma niewielką świadomość o potrzebie stosowania nowych technik analityczno-pomiarowych. Ma problemy z samodzielnym podejmowaniem decyzji o doborze właściwej metody pomiarowej, woli pracować w zespole. | |
3,5 | Student ma świadomość potrzeby stosowania nowych technik analityczno-pomiarowych. Na ogół prawidłowo samodzielnie podejmuje decyzję o doborze właściwej metody pomiarowej. Dobrze pracuje w zespole. | |
4,0 | Student ma pełną świadomość potrzeby stosowania nowych technik analityczno-pomiarowych. Prawidłowo i z uzasadnieniem samodzielnie podejmuje decyzję o doborze właściwej metody pomiarowej. Bardzo dobrze pracuje w zespole. | |
4,5 | Student ma szeroko rozbudowaną świadomość potrzeby stosowania nowych technik analityczno-pomiarowych. Prawidłowo i z uzasadnieniem podejmuje decyzję o doborze właściwej metody pomiarowej. Przewiduje konsekwencje wynikające z wad i zalet zastosowanej metody. Bardzo dobrze pracuje w zespole. | |
5,0 | Student ma bardzo szeroko rozbudowaną świadomość potrzeby stosowania nowych technik analityczno-pomiarowych. Prawidłowo i z uzasadnieniem podejmuje decyzję o doborze właściwej metody pomiarowej. Przewiduje konsekwencje wynikające z wad i zalet zastosowanej metody. Bardzo dobrze, w sposób twórczy pracuje w zespole. |
Literatura podstawowa
- R. Kocjan, Chemia analityczna t.2. Podręcznik dla studentów. Analiza instrumentalna., PZWL, Warszawa, 2002
- W. Szczepaniak, Metody instrumentalne w analizie chemicznej., Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2005
- E. Szyszko, Instrumentalne metody analityczne., PZWL, Warszawa, 1982
Literatura dodatkowa
- Z. Witkiewicz, Podstawy chromatografii, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2000
- W. Zieliński, A. Rajcy, Metody spektroskopowe i ich zastosowanie do identyfikacji związków organicznych., Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2000