Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S2)
specjalność: informatyka i doradztwo w technice rolniczej i leśnej
Sylabus przedmiotu Doradztwo:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technika rolnicza i leśna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Doradztwo | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Grieger <Andrzej.Grieger@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Andrzej Grieger <Andrzej.Grieger@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Szczegółowa wiedza o budowie, użytkowaniu, utrzymaniu maszyn i urządzeń technicznych do produkcji rolniczej i leśnej oraz rozwiązaniach rynkowych w obrocie tymi maszynami. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie zagadnień regulujących etyczne, organizacyjne i biznesowe aspekty korzystania z wiedzy dostępnej na rynku maszyn i urządzeń technicznych oraz usług świadczonych za pomocą tej techniki. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Geneza i teoretyczne podstawy doradztwa. | 1 |
T-W-2 | Zasady etyczne w doradztwie. | 1 |
T-W-3 | Metody doradztwa - techniki ukierunkowane na klienta, stopień złożoności zadania. | 2 |
T-W-4 | Sporządzanie programów doradczych. | 1 |
T-W-5 | Analiza przestrzenna wielobranżowa. | 1 |
T-W-6 | Wnioskowanie na podstawie niepełnych danych. | 1 |
T-W-7 | Prognozowanie przy akceptowanym poziomie ryzyka. | 1 |
T-W-8 | Doradztwo gospodarcze - efektywność techniczna i finansowa inwestycji. | 1 |
T-W-9 | Doradztwo techniczne - metody wyceny maszyn - porównawcza, dochodowa, kosztowa, mieszana. | 1 |
T-W-10 | Innowacje - organizacja badań, nowe technologie, modernizacja procesów produkcyjnych. | 1 |
T-W-11 | Doradztwo techniczne - zasady doboru maszyn do produkcji rolniczej (leśnej). Metoda wskaźnikowa, metoda czynnikowa, metoda technologiczna. | 1 |
T-W-12 | Wielokryterialna metoda doboru maszyn do produkcji rolniczej. | 1 |
T-W-13 | Doradztwo w zarządzaniu obiektami technicznymi. | 1 |
T-W-14 | Doradztwo w zarządzaniu nieruchomościami rolnymi, leśnymi. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu. | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające - wykład informacyjny. |
M-2 | Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna panelowa. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_2A_C12_W31 Ma ustaloną wiedzę w zakresie doradztwa w obszarze produkcji rolniczej i lesnej, techniki stosowanej w produkcji rolniczej i leśnej, handlu maszynami rolniczymi ileśnymi oraz świadczeniem usług w produkcji rolniczej i leśnej. | TRL_2A_W31 | R2A_W02 | InzA2_W03 | C-1 | T-W-8, T-W-11, T-W-12, T-W-1, T-W-14, T-W-5, T-W-10, T-W-13, T-W-3, T-W-9, T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_2A_C12_U32 Student potrafi organizować usługę doradczą w zakresie stosowania w procesach produkcyjnych, obrocie rynkowym maszynami specjalistycznymi, szacować koszty eksploatacji i koszty świadczenia usług maszynowych w obszarze techniki rolniczej i leśnej. | TRL_2A_U32 | R2A_U01, R2A_U02, R2A_U04 | InzA2_U05 | C-1 | T-W-9, T-W-5, T-W-7, T-W-1, T-W-13, T-W-3, T-W-11 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_2A_C12_K04 Posiada cechę otwartości poznawania nowych rozwiązań technicznych i nowych technologii wprowadzanych w produkcji rolniczej, leśnej szczególnie zmniejszających obciążenie środowiska naturalnego. | TRL_2A_K04 | R2A_K03, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06 | InzA2_K01 | C-1 | T-W-13, T-W-11, T-W-9, T-W-3, T-W-7, T-W-5 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_2A_C12_W31 Ma ustaloną wiedzę w zakresie doradztwa w obszarze produkcji rolniczej i lesnej, techniki stosowanej w produkcji rolniczej i leśnej, handlu maszynami rolniczymi ileśnymi oraz świadczeniem usług w produkcji rolniczej i leśnej. | 2,0 | Student nie rozróżnia poprawnie podstawowych zagadnień w przedmiocie. |
3,0 | Student poprawnie definiuje poprawnie podstawowe zagadnienia w przedmiocie. | |
3,5 | Student poprawnie definiuje wszystkie zagadnienia, ale nie łaczy ich w układ zadaniowy. | |
4,0 | Student poprawnie wykorzystuje treści zagadnień oraz potrafi metodą analizy podmiotowej budować wnioski. | |
4,5 | Student potrafi definiować, analizować, wnioskować i ocenić efektywność wiedzy. | |
5,0 | Sudent swobodnie porusz asię w oznaczonym obszarze wiedzy - potrafi prowadzić dyskusję w przedmiocie. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_2A_C12_U32 Student potrafi organizować usługę doradczą w zakresie stosowania w procesach produkcyjnych, obrocie rynkowym maszynami specjalistycznymi, szacować koszty eksploatacji i koszty świadczenia usług maszynowych w obszarze techniki rolniczej i leśnej. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób przedstawić swojej wiedzy. |
3,0 | Student prezentuje podstawowe definicje bez umiejętności analizy faktów. | |
3,5 | Student prezentuje wiedzę podstawową oraz potrafi analizować prezentowane treści. | |
4,0 | Student efektywnie i analitycznie prezentuje wiedzę oraz prowadzi dyskusję w określonym temacie. | |
4,5 | Student potrafi efektywnie, analitycznie, dyskusyjnie omawiać wybrane zagadnienia. | |
5,0 | Student potrafi efektywnie prezentować wiedzę, analizować, dyskutować na zadany temat oraz proponować rozwiązania syntezujące wiedzę. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_2A_C12_K04 Posiada cechę otwartości poznawania nowych rozwiązań technicznych i nowych technologii wprowadzanych w produkcji rolniczej, leśnej szczególnie zmniejszających obciążenie środowiska naturalnego. | 2,0 | Student nie potrafi połączyć podstawowych zagadnień w logiczny ciąg zdarzeń. |
3,0 | Student potrafi w ogólnych zarysach zrozumieć wpływ nowych rozwiązań technicznych i technologicznych na procesy produkcyjne w rolnictwie i leśnictwie. | |
3,5 | ||
4,0 | Student potrafi wskazywać przyszłościowe kierunki działania w obszarze nowych rozwiązań technicznych i technologicznych w produkcji rolniczej i leśnej. | |
4,5 | ||
5,0 | Student potrafi projektować i oceniać działania w obszarze nowych rozwiązań technicznych i technologicznych w produkcji rolniczej i leśnej. |
Literatura podstawowa
- Czerkawska A., Czerkawski A., Etyczny wymiar poradnictwa zawodowego, Wyd. WNT, Warszawa, 2005
- Grieger A., Wielokryterialna metoda doboru maszyn do produkcji roślinnej, Wyd. AR, Szczecin, 2005
- Jaki A., Wycena przedsiębiorstwa, Wyd. Oficyna Ekonomiczna, Kraków, 2004
- Kendall R., Zarządzanie ryzykiem dla menedżerów, Wyd. K.E. LIber s.c., Warszawa, 2000
- Michalski R., Jóźwiak W., Metody oceny stanu technicznego, wyceny pojazdów i maszyn, Wyd. Educaterra Hopfer sp. zo.o., Olsztyn, 1998
Literatura dodatkowa
- Machaczka J., Zarządzanie rozwojem organizacji, Wyd. PWN, Warszawa-Kraków, 1998
- Pawlak J. (red.), Dobór maszyn i ich racjonalne użytkowanie, Wyd. IBMER, Warszawa, 1997
- Ryan L.V., Sójka J., Etyka biznesu, Wyd. "W drodze", Poznań, 1997