Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S2)
specjalność: informatyka i doradztwo w technice rolniczej i leśnej

Sylabus przedmiotu Metodologia badań naukowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metodologia badań naukowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Budowy i Użytkowania Urządzeń Technicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Jan Dawidowski <Jan.Dawidowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,00,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości ze statystyki doświadczalnej
W-2Umiejętność wykorzystania narzędzi analizy statystycznej arkusza kalkulacyjnego Excel oraz umiejętność posługiwania się programem Statistica (dostępny w zasobach Uczelnianego centrum Informatyki)

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z metodami badań naukowych
C-2Przygotowanie studenta do prowadzenia prac naukowo-badawczych w zakresie inżynierii rolniczej
C-3Przygotowanie studenta do aktywnego uczestniczenia w pracy grupowej, wyrobienia w nim umiejętności planowania i prowadzenia eksperymentów
C-4Wyrobienie umiejętności posługiwania się fachową literaturą, łącznie z obowiązującymi regulacjami prawnymi i normatywnymi

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Literatura przedmiotu badań: zakres i źródła Formułowanie problemów i założeń naukowych Ustalenie metody rozwiązywania problemu naukowego Planowanie czynności badawczych (eksperymentów) Przeprowadzanie czynności badawczych Opracowanie wyników badań i formułowanie wniosków Uwarunkowania prawne i normalizacyjne prowadzenia prac badawczych15
15
wykłady
T-W-1Ogólna charakterystyka pracy naukowej Problemy i hipotezy naukowe, metody badań naukowych Badania naukowe: wstępne ustalenie tematu jako problemu, definitywne ustalenie problemu i metod badań, przeprowadzenie badań właściwych, opracowanie materiału naukowego, wyniki badań naukowych i ich rodzaje Pisarstwo i piśmiennictwo naukowe Stopnie zawodowe przygotowujące do twórczej pracy Organizacja i struktura naukowego działania w Polsce15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestniczenie w zajęciach15
A-A-2Opracowanie przeglądu literatury na zadany temat i sformułowanie założeń badawczych8
A-A-3Projekt eksperymentu badawczego i analiza wyników badań7
30
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury7
A-W-3Przygotowanie i przedstawienie referatów i prezentacji8
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda informacyjno-problemowa (z wykorzystaniem analizy przypadków)
M-2Aktywizacja studentów poprzez opracowanie i prezentowanie ćwiczeń oraz prac seminaryjnych
M-3Wykorzystanie programów komputerowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena jakości ćwiczeń i prac seminaryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Test pisemny wielokrotnego wyboru z elementami obliczeniowymi

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_C01_W01
ma wiedzę umożliwiającą wykonywanie prac naukowo badawczych o tematyce związanej z kierunkiem studiów, wiedzę o stopniach zawodowych przygotowujących do twórczej pracy, organizacji i strukturze naukowego działania w Polsce oraz o uwarunkowaniach prawnych i normalizacyjnych prowadzenia badań w obszarze powiązanym z kierunkiem studiów
TRL_2A_W11R2A_W05C-4, C-1, C-3, C-2T-W-1, T-A-1M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_C01_U01
Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę w realizacji zadań badawczych, tzn. określić założenia badawcze, sformułować problemy badawcze, hipotezy lub tezy, zaplanować i przeprowadzić eksperymenty, opracować i omówić (zinterpretować) wyniki badań, sformułować wnioski.
TRL_2A_U12R2A_U01, R2A_U02, R2A_U08InzA2_U01C-3, C-4, C-1, C-2T-A-1, T-W-1M-2, M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_C01_K01
jest kreatywny w wykorzystywaniu nabytej wiedzy, otwarty na współpracę w zespole, ma świadomość roli i znaczenia własności praw intelektualnych i ich wykorzystywania w pracy badawczej
TRL_2A_K03R2A_K02, R2A_K03, R2A_K04InzA2_K01C-4, C-1, C-2, C-3T-A-1, T-W-1M-2, M-1, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_C01_W01
ma wiedzę umożliwiającą wykonywanie prac naukowo badawczych o tematyce związanej z kierunkiem studiów, wiedzę o stopniach zawodowych przygotowujących do twórczej pracy, organizacji i strukturze naukowego działania w Polsce oraz o uwarunkowaniach prawnych i normalizacyjnych prowadzenia badań w obszarze powiązanym z kierunkiem studiów
2,0Student nie posiada wiedzy o przedstawianych w trakcie zajęć zagadnieniach dotyczących metodologii pracy naukowo-badawczej
3,0Student poprawnie opisuje i definiuje składniki metody naukowej oraz ich sekwencję
3,5Student poprawnie opisuje funkcje jakie pełnią poszczególne składniki metody naukowej
4,0Student potrafi opisać zasady formułowania problemu naukowego oraz scharakteryzować omawiane w trakcie zajęć metody prowadzenia badań
4,5Student potrafi opisać omawiane w trakcie zajęć metody prowadzenia badań oraz opisać metody opracowania i interpretacji wyników badań
5,0Student potrafi dodatkowo scharakteryzować instytucje zarządzające nauką w Polsce i opisać rolę aktów normalizacyjnych i nich dokumentów prawnych w prowadzeniu działalności naukowo-badawczej

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_C01_U01
Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę w realizacji zadań badawczych, tzn. określić założenia badawcze, sformułować problemy badawcze, hipotezy lub tezy, zaplanować i przeprowadzić eksperymenty, opracować i omówić (zinterpretować) wyniki badań, sformułować wnioski.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób: sformułować problemu badawczego, przedstawić jego uzasadnienia, nakreślić planu pracy badawczej
3,0Student potrafi sformułować założenia badawcze, zdefiniować problem badawczy, przedstawić jego uzasadnienie
3,5Dodatkowo Student potrafi nakreślić plan pracy badawczej i zaplanować eksperymenty w zakresie powiązanym z kierunkiem studiów
4,0Dodatkowo Student potrafi efektywnie prezentować wyniki badań i dokonywać ich analizy
4,5Dodatkowo Student potrafi prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach oszacować błędy doświadczalne
5,0Dodatkowo Student potrafi formułować wnioski podsumowujące wyniki badań i opracowywać pisemne sprawozdania z badań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_C01_K01
jest kreatywny w wykorzystywaniu nabytej wiedzy, otwarty na współpracę w zespole, ma świadomość roli i znaczenia własności praw intelektualnych i ich wykorzystywania w pracy badawczej
2,0Sudent nie wykazuje aktywnej i kreatywnej postawy oraz chęci do zdobywania wiedzy i umiejętności
3,0Student wykazuje zainteresowanie zdobywaniem wiedzy poprzez wyrażanie własnych poglądów na przekazywane treści
3,5Dodatkowo Student jest aktywny podczas dyskusji nad prezentowanymi w trakcie zajęć referatami
4,0Student wykazuje zdolność do wykorzystywania posiadanej wiedzy ogólnej oraz umiejętności i zdolności osobiste, w prowadzeniu dyskusji nad prezentowanymi przez innych studentów zagadnieniami
4,5Student wykazuje aktywność w kreowaniu własnych pomysłów
5,0Student jest zdeterminowany do pogłębiania wiedzy i umiejętności, co przejawia się dociekliwością w analizowaniu i dyskutowaniu omawianych zagadnień

Literatura podstawowa

  1. Pieter J., Zarys metodologii pracy naukowej, PWN, Warszawa, 1975, książka
  2. Pytkowski W., Organizacja badań i ocena prac naukowych, PWN, Warszawa, 1985, Książka

Literatura dodatkowa

  1. Pabis S., Metodologia i metody nauk empirycznych, PWN, Warzszawa, 1985, książka

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Literatura przedmiotu badań: zakres i źródła Formułowanie problemów i założeń naukowych Ustalenie metody rozwiązywania problemu naukowego Planowanie czynności badawczych (eksperymentów) Przeprowadzanie czynności badawczych Opracowanie wyników badań i formułowanie wniosków Uwarunkowania prawne i normalizacyjne prowadzenia prac badawczych15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ogólna charakterystyka pracy naukowej Problemy i hipotezy naukowe, metody badań naukowych Badania naukowe: wstępne ustalenie tematu jako problemu, definitywne ustalenie problemu i metod badań, przeprowadzenie badań właściwych, opracowanie materiału naukowego, wyniki badań naukowych i ich rodzaje Pisarstwo i piśmiennictwo naukowe Stopnie zawodowe przygotowujące do twórczej pracy Organizacja i struktura naukowego działania w Polsce15
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestniczenie w zajęciach15
A-A-2Opracowanie przeglądu literatury na zadany temat i sformułowanie założeń badawczych8
A-A-3Projekt eksperymentu badawczego i analiza wyników badań7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury7
A-W-3Przygotowanie i przedstawienie referatów i prezentacji8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_C01_W01ma wiedzę umożliwiającą wykonywanie prac naukowo badawczych o tematyce związanej z kierunkiem studiów, wiedzę o stopniach zawodowych przygotowujących do twórczej pracy, organizacji i strukturze naukowego działania w Polsce oraz o uwarunkowaniach prawnych i normalizacyjnych prowadzenia badań w obszarze powiązanym z kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_W11ma wiedzę w zakresie metodologii badań naukowych, obejmującą ogólną strukturę i układ prac naukowych, problemy, tezy i hipotezy naukowe, metody badań naukowych, opracowywanie i przedstawianie wyników badań, umożliwiającą wykonywanie prac naukowo-badawczych o tematyce związanej z kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-4Wyrobienie umiejętności posługiwania się fachową literaturą, łącznie z obowiązującymi regulacjami prawnymi i normatywnymi
C-1Zapoznanie studenta z metodami badań naukowych
C-3Przygotowanie studenta do aktywnego uczestniczenia w pracy grupowej, wyrobienia w nim umiejętności planowania i prowadzenia eksperymentów
C-2Przygotowanie studenta do prowadzenia prac naukowo-badawczych w zakresie inżynierii rolniczej
Treści programoweT-W-1Ogólna charakterystyka pracy naukowej Problemy i hipotezy naukowe, metody badań naukowych Badania naukowe: wstępne ustalenie tematu jako problemu, definitywne ustalenie problemu i metod badań, przeprowadzenie badań właściwych, opracowanie materiału naukowego, wyniki badań naukowych i ich rodzaje Pisarstwo i piśmiennictwo naukowe Stopnie zawodowe przygotowujące do twórczej pracy Organizacja i struktura naukowego działania w Polsce
T-A-1Literatura przedmiotu badań: zakres i źródła Formułowanie problemów i założeń naukowych Ustalenie metody rozwiązywania problemu naukowego Planowanie czynności badawczych (eksperymentów) Przeprowadzanie czynności badawczych Opracowanie wyników badań i formułowanie wniosków Uwarunkowania prawne i normalizacyjne prowadzenia prac badawczych
Metody nauczaniaM-1metoda informacyjno-problemowa (z wykorzystaniem analizy przypadków)
M-2Aktywizacja studentów poprzez opracowanie i prezentowanie ćwiczeń oraz prac seminaryjnych
M-3Wykorzystanie programów komputerowych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Test pisemny wielokrotnego wyboru z elementami obliczeniowymi
S-1Ocena formująca: Ocena jakości ćwiczeń i prac seminaryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy o przedstawianych w trakcie zajęć zagadnieniach dotyczących metodologii pracy naukowo-badawczej
3,0Student poprawnie opisuje i definiuje składniki metody naukowej oraz ich sekwencję
3,5Student poprawnie opisuje funkcje jakie pełnią poszczególne składniki metody naukowej
4,0Student potrafi opisać zasady formułowania problemu naukowego oraz scharakteryzować omawiane w trakcie zajęć metody prowadzenia badań
4,5Student potrafi opisać omawiane w trakcie zajęć metody prowadzenia badań oraz opisać metody opracowania i interpretacji wyników badań
5,0Student potrafi dodatkowo scharakteryzować instytucje zarządzające nauką w Polsce i opisać rolę aktów normalizacyjnych i nich dokumentów prawnych w prowadzeniu działalności naukowo-badawczej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_C01_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę w realizacji zadań badawczych, tzn. określić założenia badawcze, sformułować problemy badawcze, hipotezy lub tezy, zaplanować i przeprowadzić eksperymenty, opracować i omówić (zinterpretować) wyniki badań, sformułować wnioski.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_U12potrafi wykorzystać poznaną wiedzę z zakresu metodologii badań naukowych przy wykonywaniu pracy magisterskiej, potrafi opracować dokumentację eksperymentu, zadania projektowego lub badawczego, a także przedstawić omówienie wyników tych działań;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-3Przygotowanie studenta do aktywnego uczestniczenia w pracy grupowej, wyrobienia w nim umiejętności planowania i prowadzenia eksperymentów
C-4Wyrobienie umiejętności posługiwania się fachową literaturą, łącznie z obowiązującymi regulacjami prawnymi i normatywnymi
C-1Zapoznanie studenta z metodami badań naukowych
C-2Przygotowanie studenta do prowadzenia prac naukowo-badawczych w zakresie inżynierii rolniczej
Treści programoweT-A-1Literatura przedmiotu badań: zakres i źródła Formułowanie problemów i założeń naukowych Ustalenie metody rozwiązywania problemu naukowego Planowanie czynności badawczych (eksperymentów) Przeprowadzanie czynności badawczych Opracowanie wyników badań i formułowanie wniosków Uwarunkowania prawne i normalizacyjne prowadzenia prac badawczych
T-W-1Ogólna charakterystyka pracy naukowej Problemy i hipotezy naukowe, metody badań naukowych Badania naukowe: wstępne ustalenie tematu jako problemu, definitywne ustalenie problemu i metod badań, przeprowadzenie badań właściwych, opracowanie materiału naukowego, wyniki badań naukowych i ich rodzaje Pisarstwo i piśmiennictwo naukowe Stopnie zawodowe przygotowujące do twórczej pracy Organizacja i struktura naukowego działania w Polsce
Metody nauczaniaM-2Aktywizacja studentów poprzez opracowanie i prezentowanie ćwiczeń oraz prac seminaryjnych
M-1metoda informacyjno-problemowa (z wykorzystaniem analizy przypadków)
M-3Wykorzystanie programów komputerowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena jakości ćwiczeń i prac seminaryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Test pisemny wielokrotnego wyboru z elementami obliczeniowymi
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób: sformułować problemu badawczego, przedstawić jego uzasadnienia, nakreślić planu pracy badawczej
3,0Student potrafi sformułować założenia badawcze, zdefiniować problem badawczy, przedstawić jego uzasadnienie
3,5Dodatkowo Student potrafi nakreślić plan pracy badawczej i zaplanować eksperymenty w zakresie powiązanym z kierunkiem studiów
4,0Dodatkowo Student potrafi efektywnie prezentować wyniki badań i dokonywać ich analizy
4,5Dodatkowo Student potrafi prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach oszacować błędy doświadczalne
5,0Dodatkowo Student potrafi formułować wnioski podsumowujące wyniki badań i opracowywać pisemne sprawozdania z badań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_C01_K01jest kreatywny w wykorzystywaniu nabytej wiedzy, otwarty na współpracę w zespole, ma świadomość roli i znaczenia własności praw intelektualnych i ich wykorzystywania w pracy badawczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_K03jest przygotowany do organizowania pracy własnej i zespołu osób, postępuje etycznie, rozumie konieczność systematycznej pracy, także w działaniach długofalowych i jest przygotowany do organizowania i nadzoru takich prac, dostrzega problemy zawodowe i właściwie je rozwiązuje, rozumie i docenia znaczenie uczciwości intelektualnej w działaniach własnych i innych osób;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-4Wyrobienie umiejętności posługiwania się fachową literaturą, łącznie z obowiązującymi regulacjami prawnymi i normatywnymi
C-1Zapoznanie studenta z metodami badań naukowych
C-2Przygotowanie studenta do prowadzenia prac naukowo-badawczych w zakresie inżynierii rolniczej
C-3Przygotowanie studenta do aktywnego uczestniczenia w pracy grupowej, wyrobienia w nim umiejętności planowania i prowadzenia eksperymentów
Treści programoweT-A-1Literatura przedmiotu badań: zakres i źródła Formułowanie problemów i założeń naukowych Ustalenie metody rozwiązywania problemu naukowego Planowanie czynności badawczych (eksperymentów) Przeprowadzanie czynności badawczych Opracowanie wyników badań i formułowanie wniosków Uwarunkowania prawne i normalizacyjne prowadzenia prac badawczych
T-W-1Ogólna charakterystyka pracy naukowej Problemy i hipotezy naukowe, metody badań naukowych Badania naukowe: wstępne ustalenie tematu jako problemu, definitywne ustalenie problemu i metod badań, przeprowadzenie badań właściwych, opracowanie materiału naukowego, wyniki badań naukowych i ich rodzaje Pisarstwo i piśmiennictwo naukowe Stopnie zawodowe przygotowujące do twórczej pracy Organizacja i struktura naukowego działania w Polsce
Metody nauczaniaM-2Aktywizacja studentów poprzez opracowanie i prezentowanie ćwiczeń oraz prac seminaryjnych
M-1metoda informacyjno-problemowa (z wykorzystaniem analizy przypadków)
M-3Wykorzystanie programów komputerowych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Test pisemny wielokrotnego wyboru z elementami obliczeniowymi
S-1Ocena formująca: Ocena jakości ćwiczeń i prac seminaryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Sudent nie wykazuje aktywnej i kreatywnej postawy oraz chęci do zdobywania wiedzy i umiejętności
3,0Student wykazuje zainteresowanie zdobywaniem wiedzy poprzez wyrażanie własnych poglądów na przekazywane treści
3,5Dodatkowo Student jest aktywny podczas dyskusji nad prezentowanymi w trakcie zajęć referatami
4,0Student wykazuje zdolność do wykorzystywania posiadanej wiedzy ogólnej oraz umiejętności i zdolności osobiste, w prowadzeniu dyskusji nad prezentowanymi przez innych studentów zagadnieniami
4,5Student wykazuje aktywność w kreowaniu własnych pomysłów
5,0Student jest zdeterminowany do pogłębiania wiedzy i umiejętności, co przejawia się dociekliwością w analizowaniu i dyskutowaniu omawianych zagadnień