Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S1)
Sylabus przedmiotu Materiały eksploatacyjne w rolnictwie i leśnictwie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technika rolnicza i leśna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Materiały eksploatacyjne w rolnictwie i leśnictwie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Paweł Sędłak <Pawel.Sedlak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy materiałoznawstwa oraz technik kształtowania warstwy wierzchniej elementów maszyn. |
W-2 | Podstawowa wiedza z zakresu użytkowania oraz obsługiwania obiektów technicznych w rolnictwie i leśnictwie |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy z zakresu współczesnych materiałów eksploatacyjnych stosowanych w technice rolniczej i leśnej |
C-2 | Zapoznanie się z właściwościami materiałów eksploatacyjnych |
C-3 | Kształtowanie umiejętności podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych materiałów eksploatacyjnych w zależności od stawianych wymagań |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Ewolucja maszyn rolniczych oraz leśnych w zakresie udoskonalania i wprowadzania nowych materiałów konstrukcyjnych oraz eksploatacyjnych | 2 |
T-W-2 | Podstawowe wiadomości o stosowanych rodzajach materiałów eksploatacyjnych – podział ze względu na: zastosowanie, stan skupienia | 2 |
T-W-3 | Paliwa i biopaliwa do silników. Właściwości benzyny i oleju napędowego. Dyrektywy, normy i Światowa Karta Paliw | 4 |
T-W-4 | Oleje silnikowe i przekładniowe, klasyfikacja, właściwości, kierunki rozwoju | 4 |
T-W-5 | Smary plastyczne i stałe, właściwości, podział | 3 |
T-W-6 | Płyny hydrauliczne i chłodzące, właściwości, podział | 4 |
T-W-7 | Elementy gumowe, opony, pasy klinowe itp. – właściwości, zastosowanie | 4 |
T-W-8 | Środki czasowej ochrony – rodzaje, właściwości | 4 |
T-W-9 | Środki myjące – rodzaje, właściwości | 2 |
T-W-10 | Zaliczenie pisemne przedmiotu. | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach. | 30 |
A-W-2 | Studiowanie dostępnej bibliografi. | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia pisemnego z przedmiotu | 16 |
A-W-4 | Konsultacje | 4 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Wykład konwersatoryjny. |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych. |
S-2 | Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_O03-2_W01 Ma wiedzę z zakresu materialów eksploatacyjbych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz ma wiedzę na temat ich prawidłowej eksploatacji. | TRL_1A_W16, TRL_1A_W23 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_O03-2_U01 Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ze źródeł literaturowych do prawidłowej identyfikacji materiałów eksploatacyjnych oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych materiałów eksploatacyjnych | TRL_1A_U01, TRL_1A_U13, TRL_1A_U03 | R1A_U01, R1A_U04, R1A_U06 | InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_O03-2_K01 Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat materiałów eksploatacyjnych, ich wpływu na środowisko natutalne oraz konieczności dalszego dokształcania | TRL_1A_K01, TRL_1A_K05 | R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-8 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_O03-2_W01 Ma wiedzę z zakresu materialów eksploatacyjbych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz ma wiedzę na temat ich prawidłowej eksploatacji. | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy na temat materiałów eksploatacyjnych ich eksploatacji (nie potrafi ich rozpoznać i scharakteryzować) |
3,0 | Student ma wystarczającą wiedzę na temat materiałów eksploatacyjnych i ich eksploatacji (potrafi je rozpoznać i scharakteryzować) | |
3,5 | Student ma podstawową wiedzę na temat materiałów eksploatacyjnych i ich eksploatacji (potrafi je rozpoznać, scharakteryzować i podać przykłady zastosowania) | |
4,0 | Student ma ugruntowaną wiedzę na temat materiałów eksploatacyjnych i ich eksploatacji (potrafi je rozpoznać, scharakteryzować, podać przykłady zastosowania i opisać warunki eksploatacji) | |
4,5 | Student ma szeroką wiedzę na temat materiałów eksploatacyjnych i ich eksploatacji (potrafi je rozpoznać, scharakteryzować, podać przykłady zastosowania, opisać wpływ warunków eksploatacji na wybrane materiały) | |
5,0 | Student ma dogłębną wiedzę na temat materiałów eksploatacyjnych i ich eksploatacji (potrafi je rozpoznać, scharakteryzować, podać przykłady zastosowania, opisać wpływ warunków eksploatacji na wybrane materiały, zaproponować i uzasadnić zastosowanie zamienników) |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_O03-2_U01 Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ze źródeł literaturowych do prawidłowej identyfikacji materiałów eksploatacyjnych oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych materiałów eksploatacyjnych | 2,0 | Student nie potrafi skorzystać z dostepnych źródeł literaturowych na temat materiałów eksploatacyjnych |
3,0 | Student w stopniu wystarczajacym dobiera dostępne źródła literaturowe na temat materiałów eksploatacyjnych i sposobów ich eksploatacji | |
3,5 | Student w stopniu podstawowym dobiera dostępne źródła literaturowe na temat materiałów eksploatacyjnych i sposobów ich eksploatacji (analizuje zebrane informacje w stopniu podstawowym) | |
4,0 | Student w stopniu dobrym dobiera dostępne źródła literaturowe na temat materiałów eksploatacyjnych i sposobów ich eksploatacji (analizuje zebrane informacje w zależnosci od wymagań stawianym materiałom eksploatacyjnym) | |
4,5 | Student umiejętnie dobiera i posługuje się dostępnymi źródłami informacji na temat materiałów eksploatacyjnych i sposobów ich eksploatacji (analizuje zebrane informacje w zależnosci od wymagań stawianym materiałom eksploatacyjnym i podejmuje decyzje o ich wyborze) | |
5,0 | Student swobodnie dobiera i posługuje się dostępnymi źródłami informacji na temat materiałów eksploatacyjnych i sposobów ich eksploatacji (analizuje zebrane informacje w zależnosci od wymagań stawianym materiałom eksploatacyjnym i podejmuje decyzje o ich wyborze, podaje różne możliwe rozwiązania) |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_O03-2_K01 Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat materiałów eksploatacyjnych, ich wpływu na środowisko natutalne oraz konieczności dalszego dokształcania | 2,0 | Student nie ma świadomości posiadanej wiedzy i umiejętności na temat materiałów eksploatacyjnych i ich wpływu na środowisko naturalne, nie potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny |
3,0 | Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat materiałów eksploatacyjnych i ich wpływu na środowisko naturalne, nie potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, nie potrafi pracować w grupie, wymaga kierowania. | |
3,5 | Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat materiałów eksploatacyjnych i ich wpływu na środowisko naturalne, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, wymaga pomocy przy rozwiazywaniu najprostszych zagadnień | |
4,0 | Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat materiałów eksploatacyjnych i ich wpływu na środowisko naturalne, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, wymaga pomocy przy rozwiązywaniu skomplikowanych zagadnień | |
4,5 | Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat materiałów eksploatacyjnych i ich wpływu na środowisko naturalne, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, nie wymaga pomocy przy rozwiązywaniu zagadnień, jest świadomy szybkiego rozwoju materiałów | |
5,0 | Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat materiałów eksploatacyjnych i ich wpływu na środowisko naturalne, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, nie wymaga pomocy przy rozwiazywaniu skomplikowanych zagadnień, jest świadomy szybkiego rozwoju materiałów i konieczności dokształcania |
Literatura podstawowa
- Zwierzycki W, Oleje, paliwa i smary dla motoryzacji i przemysłu, ITE, Radom, 2001
- Hebda M, Procesy tarcia, smarowania i zużywania maszyn, Warszawa-Radom, 2007
- Baczewski K., Kołdoński T., Paliwa do silników o zapłonie iskrowym i samoczynnym, WKŁ, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Blicharski M, Inżynieria powierzchni, Wydawnictwo Naukowo Techniczne, Warszawa, 2009
- Dobrzański L.A, Podstawy nauki o materiałach i metaloznawstwo - materiały inżynierskie z podstawami projektowania materiałowego, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2002