Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S1)

Sylabus przedmiotu Zagrożenia środowiska związane z techniką rolniczą:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zagrożenia środowiska związane z techniką rolniczą
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Sędłak <Pawel.Sedlak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,50,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,50,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy matematyki, fizyki, chemii, grafiki inżynierskiej, wytrzymałości materiałów, mechaniki.
W-2Podstawowa wiedza z zakresu użytkowania oraz obsługiwania obiektów technicznych w rolnictwie i leśnictwie
W-3Podstawowa znajomość zasady działania, budowy oraz obsługi silników spalinowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Podniesienie świadomości wpływu eksploatacji środków technicznych na środowisko naturalne
C-2Rozpoznawanie zagrożeń emitowanych przez środki techniczne podczas procesu eksploatacji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wpływ materiałów eksploatacyjnych na degradację środowiska przyrodniczego (płyny eksploatacyjne, kąpiele myjące, elektrolity, oleje hydrauliczne). Sposoby zagospodarowania i przetwórstwa zużytych materiałów eksploatacyjnych.3
T-A-2Procedury, technologie stosowane przy recyklingu (recykling: materiałowy, przetwórczy, zagospodarowanie odpadów). Metody recyklingu obiektów technicznych w rolnictwie2
T-A-3Mechanizmy powstawania toksycznych składników spalin. Metody badań emisji związków toksycznych. Analizatory spalin, dymomierze. Testy badawcze.2
T-A-4Sporządzanie mapy natężenia ciśnienia akustycznego emitowanego przez wybrany obiekt techniczny (ciągnik rolniczy, samochód, obrabiarka, itp.)2
T-A-5Analiza składu spalin silnika ZI wg różnych testów jezdnych (dla różnego rozkładu prędkości obrotowej wału korbowe-go)2
T-A-6Analiza składu oraz pomiar zadymienia spalin silnika ZS wg różnych cykli obciążeń (badania na hamowni silnikowej, testy statyczne: C1, Deutza).3
T-A-7Zaliczenie przedmiotu1
15
wykłady
T-W-1Zagrożenia związane z emisją związków toksycznych w spalinach silników pojazdów rolniczych, sposoby ograniczania szkodliwego oddziaływania spalin na środowisko przyrodnicze, rozwiązania konstrukcyjne i eksploatacyjne2
T-W-2Zagrożenia ekosystemów spowodowane oddziaływaniami wibroakustycznymi infrastruktury technicznej. Emisja hałasu przez pojazdy rolnicze, maszyny, linie technologiczne przetwórstwa. Sposoby eliminowania hałasu (rozwiązania konstrukcyjne, technologiczne, itp.2
T-W-3Zagrożenia środowiska wywoływane przez mechanizację produkcji zwierzęcej oraz mechanizację uprawy gleby - zanieczyszczenia pyłowe, gazowe, mikrobiologiczne, stałe, degradacja gleb, monokulturyzm, nawożenie i ochrona chemiczna.4
T-W-4Degradacja środowiska przyrodniczego spowodowana obsługą techniczną infrastruktury rolniczej (budynki, maszyny, pojazdy itp.). Ochrona: bieżąca, czasowa, sezonowa obiektów technicznych (procesy mycia i konserwacji). Procesy naprawcze jako źródło zanieczyszczeń2
T-W-5Wycofywanie maszyn i obiektów z eksploatacji, zagrożenia wynikające z utylizacji i przetwórstwa, metody zagospodarowania - recykling maszyn i pojazdów, recykling materiałów.2
T-W-6Kierunki rozwoju metod ograniczania ujemnego wpływu mechanizacji rolnictwa na środowisko przyrodnicze.2
T-W-7Zaliczenie pisemne.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Opracowanie projektu i wykonanie sprawozdań27
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia2
A-A-4Konsultacje2
46
wykłady
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Studiowanie dostępnej bibliografi.20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia pisemnego z przedmiotu6
A-W-4Konsultacje4
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Dyskusja dydaktyczna
M-2Wykład informacyjny
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
M-5Ćwiczenia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-3Ocena formująca: Wykonanie projektu
S-4Ocena formująca: Wykonanie sprawozdań

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_O02-1_W01
Student ma wiedzę z zakresu eksploatacji obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz ich wpływu na środowisko przyrodnicze
TRL_1A_W22, TRL_1A_W23, TRL_1A_W07R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-A-6M-1, M-2, M-3, M-5, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_O02-1_U01
Student potrafi rozpoznać i opisać zagrożenia środowiska powodowane eksploatacją obiektów technicznymi stosowanych w rolnictwie i leśnictwie oraz oceniać ich wpływ na środowisko przyrodnicze
TRL_1A_U19, TRL_1A_U03, TRL_1A_U24, TRL_1A_U01, TRL_1A_U21R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-4, T-A-3, T-A-6, T-A-5M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_O02-1_K01
Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat zagrożeń środowiska wynikających z eksploatacji obiektów technicznych oraz konieczności dalszego dokształcania
TRL_1A_K01, TRL_1A_K07, TRL_1A_K05, TRL_1A_K02R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-W-5, T-A-6, T-A-5, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-A-3, T-W-1, T-A-4, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_O02-1_W01
Student ma wiedzę z zakresu eksploatacji obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz ich wpływu na środowisko przyrodnicze
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu zagrożeń wynikających z eksploatacji obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
3,0Student ma wystarczającą wiedzę z zakresu zagrożeń wynikających z eksploatacji obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
3,5Student ma podstawową wiedzę z zakresu zagrożeń wynikających z eksploatacji obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
4,0Student ma ugruntowaną wiedzę z zakresu zagrożeń wynikających z eksploatacji obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
4,5Student ma szeroką wiedzę z zakresu zagrożeń wynikających z eksploatacji obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
5,0Student ma dogłębną wiedzę z zakresu zagrożeń wynikających z eksploatacji obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_O02-1_U01
Student potrafi rozpoznać i opisać zagrożenia środowiska powodowane eksploatacją obiektów technicznymi stosowanych w rolnictwie i leśnictwie oraz oceniać ich wpływ na środowisko przyrodnicze
2,0Student nie potrafi rozpoznać zagrożenia środowiska powodowanego przez eksploatowane obiekty technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmować decyzje w zakresie doboru optymalnych technik zmniejszających występowanie zagrożeń
3,0Student w stopniu wystarczajacym potrafi rozpoznać zagrożenia środowiska powodowane przez eksploatowane obiekty technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych technik zmniejszających występowanie zagrożeń
3,5Student w stopniu podstawowym potrafi rozpoznać zagrożenia środowiska powodowane przez eksploatowane obiekty technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych technik zmniejszających występowanie zagrożeń
4,0Student w stopniu dobrym potrafi rozpoznać zagrożenia środowiska powodowane przez eksploatowane obiekty technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych technik zmniejszających występowanie zagrożeń
4,5Student umiejętnie potrafi rozpoznać zagrożenia środowiska powodowane przez eksploatowane obiekty technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych technik zmniejszających występowanie zagrożeń
5,0Student swobodnie rozpoznaje zagrożenia środowiska powodowane przez eksploatowane obiekty technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmuje decyzje w zakresie doboru optymalnych technik zmniejszających występowanie zagrożeń

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_O02-1_K01
Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat zagrożeń środowiska wynikających z eksploatacji obiektów technicznych oraz konieczności dalszego dokształcania
2,0Student nie ma świadomości posiadanej wiedzy i umiejętności na temat zagrożeń środowiska wynikających z eksploatacji obiektów technicznych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych technologii im przeciwdziałania, nie potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny
3,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności dotyczących zagrożeń środowiska wynikających z eksploatacji obiektów technicznych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych technologii im przeciwdziałania , nie potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, nie potrafi pracować w grupie, wymaga kierowania.
3,5Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat zagrożeń środowiska wynikających z eksploatacji obiektów technicznych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych technologii im przeciwdziałania, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, wymaga pomocy przy rozwiazywaniu najprostszych zagadnień
4,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat zagrożeń środowiska wynikających z eksploatacji obiektów technicznych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych technologii im przeciwdziałania, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, wymaga pomocy przy rozwiązywaniu skomplikowanych zagadnień
4,5Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat zagrożeń środowiska wynikających z eksploatacji obiektów technicznych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych technologii im przeciwdziałania, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, nie wymaga pomocy przy rozwiązywaniu zagadnień, jest świadomy szybkiego rozwoju technologii
5,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat zagrożeń środowiska wynikających z eksploatacji obiektów technicznych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych technologii im przeciwdziałania, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, nie wymaga pomocy przy rozwiazywaniu skomplikowanych zagadnień, jest świadomy szybkiego rozwoju technologii i konieczności dokształcania

Literatura podstawowa

  1. Podniało A, Paliwa oleje i smary w ekologicznej eksploatacji, WNT, Warszawa, 2002
  2. Merkisz J, Wpływ motoryzacji na skażenie środowiska naturalnego, Poznań, 1993
  3. Grzegorz Dobrzański, Bożena Dobrzańska, Dariusz Kiełczewski, Ochrona środowiska przyrodniczego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008
  4. Jan Górzyński, Podstawy analizy środowiskowej wyrobów i obiektów, WNT, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Oziemski S, Efektywność eksploatacyjna maszyn, ITE, Radom, 2004
  2. Bieszczada S., Sobota J, Zagrożenia, ochrona i kształtowanie środowiska przyrodniczo-rolniczego, WAR Wrocław, Wrocław, 1998
  3. Zestaw norm do pomiaru emisji spalin oraz pomiarów wibroakustycznych, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wpływ materiałów eksploatacyjnych na degradację środowiska przyrodniczego (płyny eksploatacyjne, kąpiele myjące, elektrolity, oleje hydrauliczne). Sposoby zagospodarowania i przetwórstwa zużytych materiałów eksploatacyjnych.3
T-A-2Procedury, technologie stosowane przy recyklingu (recykling: materiałowy, przetwórczy, zagospodarowanie odpadów). Metody recyklingu obiektów technicznych w rolnictwie2
T-A-3Mechanizmy powstawania toksycznych składników spalin. Metody badań emisji związków toksycznych. Analizatory spalin, dymomierze. Testy badawcze.2
T-A-4Sporządzanie mapy natężenia ciśnienia akustycznego emitowanego przez wybrany obiekt techniczny (ciągnik rolniczy, samochód, obrabiarka, itp.)2
T-A-5Analiza składu spalin silnika ZI wg różnych testów jezdnych (dla różnego rozkładu prędkości obrotowej wału korbowe-go)2
T-A-6Analiza składu oraz pomiar zadymienia spalin silnika ZS wg różnych cykli obciążeń (badania na hamowni silnikowej, testy statyczne: C1, Deutza).3
T-A-7Zaliczenie przedmiotu1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zagrożenia związane z emisją związków toksycznych w spalinach silników pojazdów rolniczych, sposoby ograniczania szkodliwego oddziaływania spalin na środowisko przyrodnicze, rozwiązania konstrukcyjne i eksploatacyjne2
T-W-2Zagrożenia ekosystemów spowodowane oddziaływaniami wibroakustycznymi infrastruktury technicznej. Emisja hałasu przez pojazdy rolnicze, maszyny, linie technologiczne przetwórstwa. Sposoby eliminowania hałasu (rozwiązania konstrukcyjne, technologiczne, itp.2
T-W-3Zagrożenia środowiska wywoływane przez mechanizację produkcji zwierzęcej oraz mechanizację uprawy gleby - zanieczyszczenia pyłowe, gazowe, mikrobiologiczne, stałe, degradacja gleb, monokulturyzm, nawożenie i ochrona chemiczna.4
T-W-4Degradacja środowiska przyrodniczego spowodowana obsługą techniczną infrastruktury rolniczej (budynki, maszyny, pojazdy itp.). Ochrona: bieżąca, czasowa, sezonowa obiektów technicznych (procesy mycia i konserwacji). Procesy naprawcze jako źródło zanieczyszczeń2
T-W-5Wycofywanie maszyn i obiektów z eksploatacji, zagrożenia wynikające z utylizacji i przetwórstwa, metody zagospodarowania - recykling maszyn i pojazdów, recykling materiałów.2
T-W-6Kierunki rozwoju metod ograniczania ujemnego wpływu mechanizacji rolnictwa na środowisko przyrodnicze.2
T-W-7Zaliczenie pisemne.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Opracowanie projektu i wykonanie sprawozdań27
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia2
A-A-4Konsultacje2
46
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Studiowanie dostępnej bibliografi.20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia pisemnego z przedmiotu6
A-W-4Konsultacje4
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_O02-1_W01Student ma wiedzę z zakresu eksploatacji obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz ich wpływu na środowisko przyrodnicze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_W22ma szeroką i uporządkowana wiedzę w zakresie: 1) maszynoznawstwa rolniczej produkcji roślinnej, obejmującą budowę, działanie, regulację maszyn oraz teorię pracy wybranych zespołów roboczych - narzędzia i maszyny do uprawy roli, nawożenia, siewu, sadzenia, uprawy międzyrzędowej, ochrony roślin, zbioru siana, zielonek, zbioru zbóż i obróbki ziarna, zbioru ziemniaków i buraków, 2) obiektów i urządzeń stosowanych w produkcji zwierzęcej, obejmującą urządzenia transportowe, urządzenia do produkcji pasz, obiekty i urządze-nia wykorzystywane przy chowie najważniejszych gatunków zwierząt go-spodarskich, urządzenia i obiekty stosowane przy gospodarce odchodami, urządzenia do doju mechanicznego, urządzenia stosowane przy wentylacji i ogrzewaniu budynków inwentarskich oraz środki techniczne wykorzystywane w obrocie zwierzętami, z uwzględnieniem czynników warunkujących dobrostan zwierząt, 3) maszynoznawstwa leśnego, obejmującą urządzenia do zbioru, obróbki i sor-towania nasion drzew leśnych, maszyny i narzędzia stosowane przy pracach szkółkarskich, odnawianiu lasu i zalesianiu, pielęgnacji i ochronie lasu oraz stosowane przy pozyskiwaniu drewna oraz uprzątaniu pozostałości zrębowych;
TRL_1A_W23ma wiedzę w zakresie eksploatacji maszyn rolniczych i leśnych, obejmującą techniczne i technologiczne zasady użytkowania maszyn i urządzeń, dobór parametrów użytkowania maszyn i urządzeń, procesy technologiczne w rolnictwie i leśnictwie, planowanie procesu technologicznego z uwzględnieniem rodzaju i rozmiarów produkcji oraz kosztów, metody optymalizacji procesów technologicznych, zasady zapewnienia gotowości technicznej parku maszynowego, trwałość i niezawodność maszyn, obsługę i diagnostykę techniczną maszyn oraz ich przechowywanie, recykling, systemy informatyczne w utrzymaniu stanu technicznego maszyn;
TRL_1A_W07ma uporządkowany zakres wiedzy z agroekologii, obejmujący między innymi podstawowe pojęcia i definicje, rodzaje środowisk, ekologię organizmu i popula-cji, czynniki ekologiczne, agroekologiczną ocenę gleb, metody oceny wpływu czynników ekologicznych na efekty produkcji polowej, strukturę i znaczenie agrobiocenozy i agroekosystemu, zbiorowiska roślinne, umożliwiającą zrozu-mienie funkcjonowanie ekosystemów i wpływu czynników ekologicznych na rozwój i plonowanie roślin;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Podniesienie świadomości wpływu eksploatacji środków technicznych na środowisko naturalne
C-2Rozpoznawanie zagrożeń emitowanych przez środki techniczne podczas procesu eksploatacji
Treści programoweT-A-1Wpływ materiałów eksploatacyjnych na degradację środowiska przyrodniczego (płyny eksploatacyjne, kąpiele myjące, elektrolity, oleje hydrauliczne). Sposoby zagospodarowania i przetwórstwa zużytych materiałów eksploatacyjnych.
T-A-2Procedury, technologie stosowane przy recyklingu (recykling: materiałowy, przetwórczy, zagospodarowanie odpadów). Metody recyklingu obiektów technicznych w rolnictwie
T-W-1Zagrożenia związane z emisją związków toksycznych w spalinach silników pojazdów rolniczych, sposoby ograniczania szkodliwego oddziaływania spalin na środowisko przyrodnicze, rozwiązania konstrukcyjne i eksploatacyjne
T-W-2Zagrożenia ekosystemów spowodowane oddziaływaniami wibroakustycznymi infrastruktury technicznej. Emisja hałasu przez pojazdy rolnicze, maszyny, linie technologiczne przetwórstwa. Sposoby eliminowania hałasu (rozwiązania konstrukcyjne, technologiczne, itp.
T-W-3Zagrożenia środowiska wywoływane przez mechanizację produkcji zwierzęcej oraz mechanizację uprawy gleby - zanieczyszczenia pyłowe, gazowe, mikrobiologiczne, stałe, degradacja gleb, monokulturyzm, nawożenie i ochrona chemiczna.
T-W-4Degradacja środowiska przyrodniczego spowodowana obsługą techniczną infrastruktury rolniczej (budynki, maszyny, pojazdy itp.). Ochrona: bieżąca, czasowa, sezonowa obiektów technicznych (procesy mycia i konserwacji). Procesy naprawcze jako źródło zanieczyszczeń
T-W-5Wycofywanie maszyn i obiektów z eksploatacji, zagrożenia wynikające z utylizacji i przetwórstwa, metody zagospodarowania - recykling maszyn i pojazdów, recykling materiałów.
T-W-6Kierunki rozwoju metod ograniczania ujemnego wpływu mechanizacji rolnictwa na środowisko przyrodnicze.
T-A-4Sporządzanie mapy natężenia ciśnienia akustycznego emitowanego przez wybrany obiekt techniczny (ciągnik rolniczy, samochód, obrabiarka, itp.)
T-A-3Mechanizmy powstawania toksycznych składników spalin. Metody badań emisji związków toksycznych. Analizatory spalin, dymomierze. Testy badawcze.
T-A-5Analiza składu spalin silnika ZI wg różnych testów jezdnych (dla różnego rozkładu prędkości obrotowej wału korbowe-go)
T-A-6Analiza składu oraz pomiar zadymienia spalin silnika ZS wg różnych cykli obciążeń (badania na hamowni silnikowej, testy statyczne: C1, Deutza).
Metody nauczaniaM-1Dyskusja dydaktyczna
M-2Wykład informacyjny
M-3Wykład problemowy
M-5Ćwiczenia projektowe
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-3Ocena formująca: Wykonanie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu zagrożeń wynikających z eksploatacji obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
3,0Student ma wystarczającą wiedzę z zakresu zagrożeń wynikających z eksploatacji obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
3,5Student ma podstawową wiedzę z zakresu zagrożeń wynikających z eksploatacji obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
4,0Student ma ugruntowaną wiedzę z zakresu zagrożeń wynikających z eksploatacji obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
4,5Student ma szeroką wiedzę z zakresu zagrożeń wynikających z eksploatacji obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
5,0Student ma dogłębną wiedzę z zakresu zagrożeń wynikających z eksploatacji obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_O02-1_U01Student potrafi rozpoznać i opisać zagrożenia środowiska powodowane eksploatacją obiektów technicznymi stosowanych w rolnictwie i leśnictwie oraz oceniać ich wpływ na środowisko przyrodnicze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U19potrafi dobierać oraz właściwie i racjonalnie użytkować pojazdy, maszyny i urządzenia stosowane w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz gospodarce le-śnej;
TRL_1A_U03ma umiejętność dalszego zawodowego samokształcenia się;
TRL_1A_U24potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu technicznych zadań w rolnictwie i leśnictwie dostrzegać ich aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe - do-strzega i ocenia zagrożenia środowiska naturalnego wynikające ze stosowania sprzętu technicznego wykorzystywanego w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz gospodarce leśnej, potrafi wybierać sposoby działania przyczyniające się do ograniczenia ujemnego wpływ tego sprzętu na środowisko przyrodnicze;
TRL_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski;
TRL_1A_U21w sposób ogólny analizuje i ocenia pod względem prawnym funkcjonowanie prostych systemów oraz procesów typowych dla obszaru techniki rolniczej i leśnej, potrafi zaprojektować i ocenić pod względem organizacyjnym proste procesy produkcyjno-usługowe występujące w produkcji rolniczej i gospodarce leśnej oraz zarządzać nimi, a także przeprowadzić dla nich wstępną analizę ekono-miczną, posiada zdolność prowadzenia działalności gospodarczej w obszarze produkcji roślinnej i gospodarki leśnej;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Podniesienie świadomości wpływu eksploatacji środków technicznych na środowisko naturalne
C-2Rozpoznawanie zagrożeń emitowanych przez środki techniczne podczas procesu eksploatacji
Treści programoweT-A-1Wpływ materiałów eksploatacyjnych na degradację środowiska przyrodniczego (płyny eksploatacyjne, kąpiele myjące, elektrolity, oleje hydrauliczne). Sposoby zagospodarowania i przetwórstwa zużytych materiałów eksploatacyjnych.
T-A-2Procedury, technologie stosowane przy recyklingu (recykling: materiałowy, przetwórczy, zagospodarowanie odpadów). Metody recyklingu obiektów technicznych w rolnictwie
T-W-1Zagrożenia związane z emisją związków toksycznych w spalinach silników pojazdów rolniczych, sposoby ograniczania szkodliwego oddziaływania spalin na środowisko przyrodnicze, rozwiązania konstrukcyjne i eksploatacyjne
T-W-2Zagrożenia ekosystemów spowodowane oddziaływaniami wibroakustycznymi infrastruktury technicznej. Emisja hałasu przez pojazdy rolnicze, maszyny, linie technologiczne przetwórstwa. Sposoby eliminowania hałasu (rozwiązania konstrukcyjne, technologiczne, itp.
T-W-3Zagrożenia środowiska wywoływane przez mechanizację produkcji zwierzęcej oraz mechanizację uprawy gleby - zanieczyszczenia pyłowe, gazowe, mikrobiologiczne, stałe, degradacja gleb, monokulturyzm, nawożenie i ochrona chemiczna.
T-W-4Degradacja środowiska przyrodniczego spowodowana obsługą techniczną infrastruktury rolniczej (budynki, maszyny, pojazdy itp.). Ochrona: bieżąca, czasowa, sezonowa obiektów technicznych (procesy mycia i konserwacji). Procesy naprawcze jako źródło zanieczyszczeń
T-W-5Wycofywanie maszyn i obiektów z eksploatacji, zagrożenia wynikające z utylizacji i przetwórstwa, metody zagospodarowania - recykling maszyn i pojazdów, recykling materiałów.
T-W-6Kierunki rozwoju metod ograniczania ujemnego wpływu mechanizacji rolnictwa na środowisko przyrodnicze.
T-A-4Sporządzanie mapy natężenia ciśnienia akustycznego emitowanego przez wybrany obiekt techniczny (ciągnik rolniczy, samochód, obrabiarka, itp.)
T-A-3Mechanizmy powstawania toksycznych składników spalin. Metody badań emisji związków toksycznych. Analizatory spalin, dymomierze. Testy badawcze.
T-A-6Analiza składu oraz pomiar zadymienia spalin silnika ZS wg różnych cykli obciążeń (badania na hamowni silnikowej, testy statyczne: C1, Deutza).
T-A-5Analiza składu spalin silnika ZI wg różnych testów jezdnych (dla różnego rozkładu prędkości obrotowej wału korbowe-go)
Metody nauczaniaM-1Dyskusja dydaktyczna
M-2Wykład informacyjny
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
M-5Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-3Ocena formująca: Wykonanie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozpoznać zagrożenia środowiska powodowanego przez eksploatowane obiekty technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmować decyzje w zakresie doboru optymalnych technik zmniejszających występowanie zagrożeń
3,0Student w stopniu wystarczajacym potrafi rozpoznać zagrożenia środowiska powodowane przez eksploatowane obiekty technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych technik zmniejszających występowanie zagrożeń
3,5Student w stopniu podstawowym potrafi rozpoznać zagrożenia środowiska powodowane przez eksploatowane obiekty technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych technik zmniejszających występowanie zagrożeń
4,0Student w stopniu dobrym potrafi rozpoznać zagrożenia środowiska powodowane przez eksploatowane obiekty technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych technik zmniejszających występowanie zagrożeń
4,5Student umiejętnie potrafi rozpoznać zagrożenia środowiska powodowane przez eksploatowane obiekty technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych technik zmniejszających występowanie zagrożeń
5,0Student swobodnie rozpoznaje zagrożenia środowiska powodowane przez eksploatowane obiekty technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmuje decyzje w zakresie doboru optymalnych technik zmniejszających występowanie zagrożeń
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_O02-1_K01Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat zagrożeń środowiska wynikających z eksploatacji obiektów technicznych oraz konieczności dalszego dokształcania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K01jest świadomy ograniczenia posiadanych umiejętności i wiedzy, stąd rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania;
TRL_1A_K07potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy;
TRL_1A_K05rozumie ważność i potrzebę ochrony naturalnego środowiska człowieka oraz ma świadomość pozatechnicznych aspektów i skutków działalności w zakresie inżynierii rolniczej i leśnej, a w szczególności jej wpływu na środowisko, i posiada związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje;
TRL_1A_K02rozumie potrzebę ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze i innych źródłach, również w języku obcym;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Podniesienie świadomości wpływu eksploatacji środków technicznych na środowisko naturalne
C-2Rozpoznawanie zagrożeń emitowanych przez środki techniczne podczas procesu eksploatacji
Treści programoweT-A-1Wpływ materiałów eksploatacyjnych na degradację środowiska przyrodniczego (płyny eksploatacyjne, kąpiele myjące, elektrolity, oleje hydrauliczne). Sposoby zagospodarowania i przetwórstwa zużytych materiałów eksploatacyjnych.
T-A-2Procedury, technologie stosowane przy recyklingu (recykling: materiałowy, przetwórczy, zagospodarowanie odpadów). Metody recyklingu obiektów technicznych w rolnictwie
T-W-5Wycofywanie maszyn i obiektów z eksploatacji, zagrożenia wynikające z utylizacji i przetwórstwa, metody zagospodarowania - recykling maszyn i pojazdów, recykling materiałów.
T-A-6Analiza składu oraz pomiar zadymienia spalin silnika ZS wg różnych cykli obciążeń (badania na hamowni silnikowej, testy statyczne: C1, Deutza).
T-A-5Analiza składu spalin silnika ZI wg różnych testów jezdnych (dla różnego rozkładu prędkości obrotowej wału korbowe-go)
T-W-3Zagrożenia środowiska wywoływane przez mechanizację produkcji zwierzęcej oraz mechanizację uprawy gleby - zanieczyszczenia pyłowe, gazowe, mikrobiologiczne, stałe, degradacja gleb, monokulturyzm, nawożenie i ochrona chemiczna.
T-W-2Zagrożenia ekosystemów spowodowane oddziaływaniami wibroakustycznymi infrastruktury technicznej. Emisja hałasu przez pojazdy rolnicze, maszyny, linie technologiczne przetwórstwa. Sposoby eliminowania hałasu (rozwiązania konstrukcyjne, technologiczne, itp.
T-W-4Degradacja środowiska przyrodniczego spowodowana obsługą techniczną infrastruktury rolniczej (budynki, maszyny, pojazdy itp.). Ochrona: bieżąca, czasowa, sezonowa obiektów technicznych (procesy mycia i konserwacji). Procesy naprawcze jako źródło zanieczyszczeń
T-A-3Mechanizmy powstawania toksycznych składników spalin. Metody badań emisji związków toksycznych. Analizatory spalin, dymomierze. Testy badawcze.
T-W-1Zagrożenia związane z emisją związków toksycznych w spalinach silników pojazdów rolniczych, sposoby ograniczania szkodliwego oddziaływania spalin na środowisko przyrodnicze, rozwiązania konstrukcyjne i eksploatacyjne
T-A-4Sporządzanie mapy natężenia ciśnienia akustycznego emitowanego przez wybrany obiekt techniczny (ciągnik rolniczy, samochód, obrabiarka, itp.)
T-W-6Kierunki rozwoju metod ograniczania ujemnego wpływu mechanizacji rolnictwa na środowisko przyrodnicze.
Metody nauczaniaM-1Dyskusja dydaktyczna
M-2Wykład informacyjny
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
M-5Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-3Ocena formująca: Wykonanie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości posiadanej wiedzy i umiejętności na temat zagrożeń środowiska wynikających z eksploatacji obiektów technicznych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych technologii im przeciwdziałania, nie potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny
3,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności dotyczących zagrożeń środowiska wynikających z eksploatacji obiektów technicznych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych technologii im przeciwdziałania , nie potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, nie potrafi pracować w grupie, wymaga kierowania.
3,5Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat zagrożeń środowiska wynikających z eksploatacji obiektów technicznych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych technologii im przeciwdziałania, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, wymaga pomocy przy rozwiazywaniu najprostszych zagadnień
4,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat zagrożeń środowiska wynikających z eksploatacji obiektów technicznych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych technologii im przeciwdziałania, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, wymaga pomocy przy rozwiązywaniu skomplikowanych zagadnień
4,5Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat zagrożeń środowiska wynikających z eksploatacji obiektów technicznych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych technologii im przeciwdziałania, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, nie wymaga pomocy przy rozwiązywaniu zagadnień, jest świadomy szybkiego rozwoju technologii
5,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat zagrożeń środowiska wynikających z eksploatacji obiektów technicznych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych technologii im przeciwdziałania, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, nie wymaga pomocy przy rozwiazywaniu skomplikowanych zagadnień, jest świadomy szybkiego rozwoju technologii i konieczności dokształcania