Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S1)

Sylabus przedmiotu Przyrodnicze podstawy leśnictwa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przyrodnicze podstawy leśnictwa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>, Andrzej Łysko <Andrzej.Lysko@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Przed rozpoczęciem nauki przedmiotu Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu praw ochrony środowiska, ekologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Głównym celem zajęć jest przekazanie Studentom podstawowej wiedzy z zakresu podstaw leśnictwa
C-2Zapoznanie studentów z czynnikami zagrażającymi poszczególnym siedliskom i możliwość poprawy siedlisk stosując nasadzenia zadrzewieniowe oraz leśne.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Las jako system ekologiczny, jego funkcja w krajobrazie. Ogólna charakterystyka cech drzewostanu. Lasy w Polsce - struktura zasobów leśnych.2
T-W-2Przyrodnicze podstawy leśnictwa - geograficzne zasięgi występowania drzew leśnych w Polsce.2
T-W-3Regionalizacja przyrodniczo-leśna.2
T-W-4Typologia siedlisk leśnych. Zagrożenia i ochrona lasu.2
T-W-5Definicja i klasyfikacja zadrzewień. Funkcje podstawowe i szczegółowe (ochronne, produkcyjne, społeczno-kulturowe).2
T-W-6Wpływ zadrzewień na poprawę warunków środowiska wiejskiego oraz miejskiego.2
T-W-7Zadrzewienia w krajowym programie zwiększania lesistości.2
T-W-8Zaliczenie przedmiotu.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział Studenta w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów przez Studenta6
A-W-3Przygotowanie Studenta do zaliczenia końcowego w formie pisemnej15
A-W-4Czytanie wskazanej literatury6
A-W-5Przygotowanie przez Studenta części wstępnej do wykładu7
A-W-6Przygotowanie przez Studenta projektu10
59

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Wykład problemowy
M-3Film
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność Studenta na zajęciach
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności Studenta na zajęciach
S-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z części wykładowej przez Studenta

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_O01-2_W10
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie znał podstawową wiedzę w zakresie gospodarki leśnej, tj. jego struktury, funkcjonowania i zagrożeń
TRL_1A_W10R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07InzA_W02, InzA_W03C-2, C-1T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-4M-2, M-1, M-5S-1, S-4, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_O01-2_U01
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał umiejętność pozyskiwania informacji z literatury o gospodarce leśnej i jej strukturze oraz potrafi je interpretować i wyciągać z nich wnioski.
TRL_1A_U01R1A_U01C-1, C-2T-W-3, T-W-6, T-W-1, T-W-7, T-W-5, T-W-4, T-W-2M-2, M-5, M-4S-1, S-2
TRL_1A_O01-2_U10
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie wykazywał znajomość sposobów, metod i systemów stosowanych w hodowli lasu oraz jego struktury.
TRL_1A_U10R1A_U05, R1A_U06InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-W-2, T-W-7, T-W-1M-2, M-4, M-5S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_O01-2_K04
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie miał świadomość roli gospodarczej i ekologicznej gospodarki leśnej dla funkcjonowania człowieka
TRL_1A_K04R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06InzA_K01C-1, C-2T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-W-3M-2, M-5, M-1, M-3S-2, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_O01-2_W10
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie znał podstawową wiedzę w zakresie gospodarki leśnej, tj. jego struktury, funkcjonowania i zagrożeń
2,0Student nie zna zasad gospodarki leśnej, tj. jego struktury, funkcjonowania i zagrożeń
3,0Student zna w niewielkim stopniu zna zasady jakimi należy się kierować przy działalności gospodarki leśnej
3,5Student w niewielkim stopniu zna zasady jakimi należy się kierować przy działalności gospodarki leśnej, tj. jego struktury
4,0Student w stopniu dobrym zna zasady jakimi należy się kierować przy działalności gospodarki leśnej, tj. jego struktury, funkcjonowania
4,5Student w stopniu dobrym zna zasady jakimi należy się kierować przy działalności gospodarki leśnej, tj. jego struktury, funkcjonowania i zagrożeń
5,0Student w stopniu bardzo dobrym zna zasady jakimi należy się kierować przy działalności gospodarki leśnej, tj. jego struktury, funkcjonowania i zagrożeń

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_O01-2_U01
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał umiejętność pozyskiwania informacji z literatury o gospodarce leśnej i jej strukturze oraz potrafi je interpretować i wyciągać z nich wnioski.
2,0Student nie posiada umiejętności pozyskiwania informacji z literatury o gospodarce leśnej i jej strukturze oraz nie potrafi ich zinterpretować i wyciągać z nich wniosków.
3,0Student posiada w niewielkim stopniu umiejętności pozyskiwania informacji z literatury o gospodarce leśnej
3,5Student posiada w niewielkim stopniu umiejętności pozyskiwania informacji z literatury o gospodarce leśnej i jej strukturze
4,0Student posiada w stopniu dobrym umiejętność pozyskiwania informacji z literatury o gospodarce leśnej i jej strukturze oraz w niewielkim stopniu potrafi je zinterpretować i wyciągać z nich wniosków.
4,5Student posiada w stopniu dobrym umiejętność pozyskiwania informacji z literatury o gospodarce leśnej i jej strukturze oraz w stopniu dobrym potrafi je zinterpretować i wyciągać z nich wniosków.
5,0Student posiada w stopniu bardzo dobrym umiejętność pozyskiwania informacji z literatury o gospodarce leśnej i jej strukturze oraz potrafi je zinterpretować i wyciągać z nich wniosków.
TRL_1A_O01-2_U10
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie wykazywał znajomość sposobów, metod i systemów stosowanych w hodowli lasu oraz jego struktury.
2,0Student nie wykazuje znajomości sposobów, metod i systemów stosowanych w hodowli lasu oraz właściwości jego struktury.
3,0Student wykazuje w niewielkim stopmiu znajomość systemów stosowanych w hodowli lasu
3,5Student wykazuje w niewielkim stopmiu znajomość sposobów, metod i systemów stosowanych w hodowli lasu .
4,0Student wykazuje znajomość sposobów, metod i systemów stosowanych w hodowli lasu oraz właściwości jego struktury.
4,5Student wykazuje w stopniu dobrym znajomość sposobów, metod i systemów stosowanych w hodowli lasu oraz właściwości jego struktury.
5,0Student wykazuje w stopniu bardzo dobrym znajomość sposobów, metod i systemów stosowanych w hodowli lasu oraz właściwości jego struktury.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_O01-2_K04
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie miał świadomość roli gospodarczej i ekologicznej gospodarki leśnej dla funkcjonowania człowieka
2,0Student nie ma świadomości roli gospodarczej i ekologicznej gospodarki leśnej dla funkcjonowania człowieka
3,0Student ma w niewielkim stopniu świadomość roli produkcyjnej gospodarki leśnej dla funkcjonowania człowieka
3,5Student ma w niewielkim stopniu świadomość roli ekologicznej gospodarki leśnej dla funkcjonowania człowieka
4,0Student ma świadomość roli gospodarczej i ekologicznej gospodarki leśnej dla funkcjonowania człowieka
4,5Student ma świadomość roli gospodarczej i ekologicznej gospodarki leśnej dla funkcjonowania człowieka w stopniu dobrym
5,0Student ma świadomość roli gospodarczej i ekologicznej gospodarki leśnej dla funkcjonowania człowieka w stopniu bardzo dobrym

Literatura podstawowa

  1. Szymański S., Ekologiczne podstawy hodowli lasu, PWRiL, Warszawa., 2001
  2. Zając S., Gil W., Zalesienia w Europie, IBL, Warszawa., 2003

Literatura dodatkowa

  1. Puchniarski T. H., Zalesienia porolne, PWRiL, Warszawa., 2000
  2. Tomanek J., Botanika leśna, PWRiL, Warszawa., 1997
  3. Matuszkiewicz J., Zespoły leśne Polski., PWN., Warszawa, 2001
  4. Puchniarski T. W., Rośliny siedlisk leśnych w Polsce, PWRiL, Warszawa., 2004

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Las jako system ekologiczny, jego funkcja w krajobrazie. Ogólna charakterystyka cech drzewostanu. Lasy w Polsce - struktura zasobów leśnych.2
T-W-2Przyrodnicze podstawy leśnictwa - geograficzne zasięgi występowania drzew leśnych w Polsce.2
T-W-3Regionalizacja przyrodniczo-leśna.2
T-W-4Typologia siedlisk leśnych. Zagrożenia i ochrona lasu.2
T-W-5Definicja i klasyfikacja zadrzewień. Funkcje podstawowe i szczegółowe (ochronne, produkcyjne, społeczno-kulturowe).2
T-W-6Wpływ zadrzewień na poprawę warunków środowiska wiejskiego oraz miejskiego.2
T-W-7Zadrzewienia w krajowym programie zwiększania lesistości.2
T-W-8Zaliczenie przedmiotu.1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział Studenta w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów przez Studenta6
A-W-3Przygotowanie Studenta do zaliczenia końcowego w formie pisemnej15
A-W-4Czytanie wskazanej literatury6
A-W-5Przygotowanie przez Studenta części wstępnej do wykładu7
A-W-6Przygotowanie przez Studenta projektu10
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_O01-2_W10Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie znał podstawową wiedzę w zakresie gospodarki leśnej, tj. jego struktury, funkcjonowania i zagrożeń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_W10ma uporządkowaną podstawową wiedzę w zakresie: 1) produkcji roślinnej, obejmującą charakterystykę popularnych roślin upraw-nych, uprawę roli, siew i sadzenie oraz pielęgnowanie i nawożenie roślin, zmianowanie i płodozmiany, zasady użytkowania łąk i pastwisk, systemy gospodarowania w rolnictwie, wpływ mechanizacji na środowisko glebowe i produkcję roślinną, 2) produkcji ogrodniczej, obejmującą charakterystykę podstawowych grup roślin ogrodniczych oraz organizację produkcji i sprzedaży roślin ogrodni-czych, 3) produkcji zwierzęcej, obejmującą podstawy reprodukcji zwierząt, podstawy żywienia i paszoznawstwa, podstawy profilaktyki weterynaryjnej, dobrostan zwierząt, wymogi dla pomieszczeń inwentarskich, systemy i metody chowu, hodowli i użytkowania wybranych gatunków zwierząt, zagrożenia dla ludzi, zwierząt i środowiska naturalnego związane z intensywną produkcją zwierzęcą, 4) gospodarki leśnej, obejmującą ekosystem leśny, kategorie lasów ochron-nych i zasady prowadzenia w nich gospodarki leśnej, charakterystykę zasobów leśnych i przyrodniczych warunków produkcji leśnej w Polsce, regionalizację przyrodniczo-leśną i typologię siedlisk leśnych, cechy drzewostanu, mapy siedliskowe i drzewostanowe, strukturę i jakość hodowlaną oraz techniczną drzewostanu, zabiegi pielęgnacyjne, rębnie, zagrożenia, monitoring i ochronę lasów, z wyraźnym zaznaczeniem elementów środowiskowych, przydatną do rozu-mienia uwarunkowań i zasad produkcji roślinnej, zwierzęcej i leśnej;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z czynnikami zagrażającymi poszczególnym siedliskom i możliwość poprawy siedlisk stosując nasadzenia zadrzewieniowe oraz leśne.
C-1Głównym celem zajęć jest przekazanie Studentom podstawowej wiedzy z zakresu podstaw leśnictwa
Treści programoweT-W-5Definicja i klasyfikacja zadrzewień. Funkcje podstawowe i szczegółowe (ochronne, produkcyjne, społeczno-kulturowe).
T-W-1Las jako system ekologiczny, jego funkcja w krajobrazie. Ogólna charakterystyka cech drzewostanu. Lasy w Polsce - struktura zasobów leśnych.
T-W-7Zadrzewienia w krajowym programie zwiększania lesistości.
T-W-4Typologia siedlisk leśnych. Zagrożenia i ochrona lasu.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-5Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność Studenta na zajęciach
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z części wykładowej przez Studenta
S-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności Studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zasad gospodarki leśnej, tj. jego struktury, funkcjonowania i zagrożeń
3,0Student zna w niewielkim stopniu zna zasady jakimi należy się kierować przy działalności gospodarki leśnej
3,5Student w niewielkim stopniu zna zasady jakimi należy się kierować przy działalności gospodarki leśnej, tj. jego struktury
4,0Student w stopniu dobrym zna zasady jakimi należy się kierować przy działalności gospodarki leśnej, tj. jego struktury, funkcjonowania
4,5Student w stopniu dobrym zna zasady jakimi należy się kierować przy działalności gospodarki leśnej, tj. jego struktury, funkcjonowania i zagrożeń
5,0Student w stopniu bardzo dobrym zna zasady jakimi należy się kierować przy działalności gospodarki leśnej, tj. jego struktury, funkcjonowania i zagrożeń
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_O01-2_U01Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał umiejętność pozyskiwania informacji z literatury o gospodarce leśnej i jej strukturze oraz potrafi je interpretować i wyciągać z nich wnioski.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest przekazanie Studentom podstawowej wiedzy z zakresu podstaw leśnictwa
C-2Zapoznanie studentów z czynnikami zagrażającymi poszczególnym siedliskom i możliwość poprawy siedlisk stosując nasadzenia zadrzewieniowe oraz leśne.
Treści programoweT-W-3Regionalizacja przyrodniczo-leśna.
T-W-6Wpływ zadrzewień na poprawę warunków środowiska wiejskiego oraz miejskiego.
T-W-1Las jako system ekologiczny, jego funkcja w krajobrazie. Ogólna charakterystyka cech drzewostanu. Lasy w Polsce - struktura zasobów leśnych.
T-W-7Zadrzewienia w krajowym programie zwiększania lesistości.
T-W-5Definicja i klasyfikacja zadrzewień. Funkcje podstawowe i szczegółowe (ochronne, produkcyjne, społeczno-kulturowe).
T-W-4Typologia siedlisk leśnych. Zagrożenia i ochrona lasu.
T-W-2Przyrodnicze podstawy leśnictwa - geograficzne zasięgi występowania drzew leśnych w Polsce.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-5Metoda projektów
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność Studenta na zajęciach
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności Studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności pozyskiwania informacji z literatury o gospodarce leśnej i jej strukturze oraz nie potrafi ich zinterpretować i wyciągać z nich wniosków.
3,0Student posiada w niewielkim stopniu umiejętności pozyskiwania informacji z literatury o gospodarce leśnej
3,5Student posiada w niewielkim stopniu umiejętności pozyskiwania informacji z literatury o gospodarce leśnej i jej strukturze
4,0Student posiada w stopniu dobrym umiejętność pozyskiwania informacji z literatury o gospodarce leśnej i jej strukturze oraz w niewielkim stopniu potrafi je zinterpretować i wyciągać z nich wniosków.
4,5Student posiada w stopniu dobrym umiejętność pozyskiwania informacji z literatury o gospodarce leśnej i jej strukturze oraz w stopniu dobrym potrafi je zinterpretować i wyciągać z nich wniosków.
5,0Student posiada w stopniu bardzo dobrym umiejętność pozyskiwania informacji z literatury o gospodarce leśnej i jej strukturze oraz potrafi je zinterpretować i wyciągać z nich wniosków.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_O01-2_U10Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie wykazywał znajomość sposobów, metod i systemów stosowanych w hodowli lasu oraz jego struktury.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U10wykazuje znajomość sposobów, metod i systemów stosowanych w produkcji roślinnej, hodowli i chowie zwierząt oraz gospodarce leśnej;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest przekazanie Studentom podstawowej wiedzy z zakresu podstaw leśnictwa
Treści programoweT-W-2Przyrodnicze podstawy leśnictwa - geograficzne zasięgi występowania drzew leśnych w Polsce.
T-W-7Zadrzewienia w krajowym programie zwiększania lesistości.
T-W-1Las jako system ekologiczny, jego funkcja w krajobrazie. Ogólna charakterystyka cech drzewostanu. Lasy w Polsce - struktura zasobów leśnych.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności Studenta na zajęciach
S-1Ocena formująca: Aktywność Studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje znajomości sposobów, metod i systemów stosowanych w hodowli lasu oraz właściwości jego struktury.
3,0Student wykazuje w niewielkim stopmiu znajomość systemów stosowanych w hodowli lasu
3,5Student wykazuje w niewielkim stopmiu znajomość sposobów, metod i systemów stosowanych w hodowli lasu .
4,0Student wykazuje znajomość sposobów, metod i systemów stosowanych w hodowli lasu oraz właściwości jego struktury.
4,5Student wykazuje w stopniu dobrym znajomość sposobów, metod i systemów stosowanych w hodowli lasu oraz właściwości jego struktury.
5,0Student wykazuje w stopniu bardzo dobrym znajomość sposobów, metod i systemów stosowanych w hodowli lasu oraz właściwości jego struktury.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_O01-2_K04Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie miał świadomość roli gospodarczej i ekologicznej gospodarki leśnej dla funkcjonowania człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K04ma świadomość wagi gospodarki żywnościowej i gospodarki leśnej dla społeczeństwa;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest przekazanie Studentom podstawowej wiedzy z zakresu podstaw leśnictwa
C-2Zapoznanie studentów z czynnikami zagrażającymi poszczególnym siedliskom i możliwość poprawy siedlisk stosując nasadzenia zadrzewieniowe oraz leśne.
Treści programoweT-W-5Definicja i klasyfikacja zadrzewień. Funkcje podstawowe i szczegółowe (ochronne, produkcyjne, społeczno-kulturowe).
T-W-4Typologia siedlisk leśnych. Zagrożenia i ochrona lasu.
T-W-2Przyrodnicze podstawy leśnictwa - geograficzne zasięgi występowania drzew leśnych w Polsce.
T-W-6Wpływ zadrzewień na poprawę warunków środowiska wiejskiego oraz miejskiego.
T-W-3Regionalizacja przyrodniczo-leśna.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-5Metoda projektów
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-3Film
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności Studenta na zajęciach
S-1Ocena formująca: Aktywność Studenta na zajęciach
S-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości roli gospodarczej i ekologicznej gospodarki leśnej dla funkcjonowania człowieka
3,0Student ma w niewielkim stopniu świadomość roli produkcyjnej gospodarki leśnej dla funkcjonowania człowieka
3,5Student ma w niewielkim stopniu świadomość roli ekologicznej gospodarki leśnej dla funkcjonowania człowieka
4,0Student ma świadomość roli gospodarczej i ekologicznej gospodarki leśnej dla funkcjonowania człowieka
4,5Student ma świadomość roli gospodarczej i ekologicznej gospodarki leśnej dla funkcjonowania człowieka w stopniu dobrym
5,0Student ma świadomość roli gospodarczej i ekologicznej gospodarki leśnej dla funkcjonowania człowieka w stopniu bardzo dobrym