Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S1)
Sylabus przedmiotu Socjologiczne aspekty ochrony środowiska - przedmiot humanistyczny 2:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technika rolnicza i leśna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Socjologiczne aspekty ochrony środowiska - przedmiot humanistyczny 2 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Nauk Humanistycznych i Pedagogicznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Zychowicz <Zbigniew.Zychowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marzena Zychowicz <Marzena-Zychowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza ogólna z zakresu wiedzy o społeczeństwie. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Charakterystyka podstawowych metod i technik badawczych w socjologii służących do identyfikacji, analizy i wyjaśnienia społecznych zachowań grup i jednostek. |
C-2 | Charakterystyka i opis zjawisk i procesów społecznych determinujących stan środowiska naturalnego. |
C-3 | Na podstawie przeglądu najważniejszych zjawisk i procesów społecznych student dysponuje aparatem pojęciowym umożliwiającym zrozumienie i analizę procesów i zjawisk społecznych współczesnego świata. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Perspektywa socjologiczna w wyjaśnianiu zjawisk społecznych, przedmiot i zakres badawczy, struktura procesu badawczego, metody i techniki badań socjologicznych. Praktyczne zastosowanie socjologii. | 3 |
T-W-2 | Człowiek jako istota społeczna. Biologiczne, demograficzne, geograficzne i ekonomiczne podstawy życia społecznego. Kulturowy wymiar kształtowania się postaw wobec przyrody. | 3 |
T-W-3 | Ład społeczny i ład ekonomiczny. Instytucjonalny wymiar funkcjonowania społeczeństwa. | 2 |
T-W-4 | Mechanizmy kształtowanie się świadomości ekologicznej. | 2 |
T-W-5 | Charakterystyka zjawisk i procesów współczesnego świata (globalizacja, zmiany demograficzne, migracje, urbanizacja, pauperyzacja i rozwarstwienie społeczne) oddziałujących na stan środowiska naturalnego. | 3 |
T-W-6 | Instytucjonalny i prawny wymiar ochrony przyrody. Inicjatywy proekologiczne w wymiarze lokalnym i globalnym. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie merytoryczne do wykładów. | 7 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia. | 6 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Wykład problemowy. |
M-3 | Wykład konwersatoryjny. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywność merytoryczna podczas wykładów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_A09-S_W01 Potrafi opisać i zdefiniować treści programowe z zakresu przedmiotu socjologiczne aspekty ochrony środowiska. | TRL_1A_W28 | R1A_W02 | — | C-3, C-2, C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-2 | M-3, M-2, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_A09-S_U01 Potrafi prawidłowo interpretować oraz prognozować praktyczne skutki wybranych procesów i zjawisk mających wpływ na stan środowiska naturalnego. | TRL_1A_U01 | R1A_U01 | — | C-3, C-2, C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-2 | M-2, M-1, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_A09-S_K01 Stosownie do swojego statusu społecznego i zawodowego potrafi odgrywać różne role społeczne. | TRL_1A_K08 | R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04 | InzA_K01 | C-3, C-2, C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-2 | M-3, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_A09-S_W01 Potrafi opisać i zdefiniować treści programowe z zakresu przedmiotu socjologiczne aspekty ochrony środowiska. | 2,0 | Nie zna treści programowych objętych programem przedmiotu socjologiczne aspekty ochrony środowiska. |
3,0 | Zna ale nie w pełni rozumie pojęcia : postawa, system wartości, normy społeczne, świadomość społeczna, świadomość ekologiczna. | |
3,5 | Zna i rozumie pojęcia : postawa, system wartości, normy społeczne, świadomość społeczna, świadomość ekologiczna . | |
4,0 | Zna i rozumie pojęcia : warstwa społeczna , postawa, system wartości, normy społeczne, świadomość społeczna i ekologiczna, proces i zjawisko społeczne, zmiana demograficzna. | |
4,5 | Zna i rozumie pojęcia : warstwa społeczna , postawa, system wartości, normy społeczne, świadomość społeczna i ekologiczna, proces i zjawisko społeczne, zmiana demograficzna. Potrafi wskazać i wyjaśnić powiązania pomiędzy nimi. | |
5,0 | Zna i rozumie wszystkie pojęcia objęte programem przedmiotu socjologiczne aspekty ochrony środowiska, potrafi wskazać i wyjaśnić powiązania między nimi. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_A09-S_U01 Potrafi prawidłowo interpretować oraz prognozować praktyczne skutki wybranych procesów i zjawisk mających wpływ na stan środowiska naturalnego. | 2,0 | Nie posiadł umiejętności analizowania i wyjaśniania wybranych zjawisk i procesów społecznych w oparciu o pojęcia i wiedzę socjologiczną. |
3,0 | W podstawowym zakresie umie opisać i wyjaśnić elementarne determinanty wybranych zjawisk i procesów społecznych istotnych dla stanu środowiska naturalnego | |
3,5 | Umie opisać i wyjaśnić elementarne determinanty wybranych zjawisk i procesów społecznych istotnych dla stanu środowiska naturalnego. Potrafi wskazać dominujące czynniki wpływające na przebieg tych procesów. | |
4,0 | Umie opisać i wyjaśnić wszystkie determinanty ważne dla przebiegu wybranych zjawisk i procesów społecznych istotnych dla stanu środowiska naturalnego. Potrafi nazwać i wyjaśnić mechanizmy ich przebiegu. | |
4,5 | Umie opisać i wyjaśnić w sposób wszystkie determinanty wybranych zjawisk i procesów społecznych istotnych dla stanu środowiska naturalnego. Potrafi nazwać i wyjaśnić najważniejsze mechanizmy ich przebiegu. | |
5,0 | Umie opisać i wyjaśnić w sposób wyczerpujący wszystkie determinanty wybranych zjawisk i procesów społecznych istotnych dla stanu środowiska naturalnego. Potrafi wyczerpująco nazwać i opisać mechanizmy ich przebiegu. Rozumie i potrafi wyjaśnić na czym polega odmienność perspektywy socjologicznej w wyjaśnianiu procesów i zjawisk społecznych ważnych z punktu widzenia ochrony środowiska. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_A09-S_K01 Stosownie do swojego statusu społecznego i zawodowego potrafi odgrywać różne role społeczne. | 2,0 | Nie zna pojęcia roli społecznej, nie rozumie związku pomiędzy swoim zachowaniem a zajmowaną pozycją społeczną i statusem społecznym. |
3,0 | Dostrzega relatywizm ról społecznych ale słabo rozumie związek miedzy swoim zachowaniem a sposobem odgrywania ról społecznych. | |
3,5 | Dostrzega relatywizm ról społecznych nie umie jednak oddzielić stereotypowych poglądów na temat odgrywanych ról od rzeczywistego doświadczenia i wiedzy na ten temat związanej z tematyką wykładów. | |
4,0 | Prawidłowo definiuje role społeczne i potrafi je dostrzec oraz opisać we własnym życiu | |
4,5 | Prawidłowo definiuje role społeczne i potrafi je dostrzec oraz opisać we własnym życiu. Ma świadomość odmiennych oczekiwań różnych środowisk społecznych. | |
5,0 | Zna i rozumie pojęcie roli społecznej, pozycji społecznej i statusu społecznego. Umie opisać swoje położenie w hierarchii społecznej i wyjaśnić jakie oczekiwania żywią względem niego różne środowiska społeczne. |
Literatura podstawowa
- Sztompka P., Socjologia, Znak, Kraków, 2002
- Szacka B., Wprowadzenie do socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- Kozłowski S., Ekorozwój - wyzwanie XXI wieku, PWN, Warszawa, 2002
- Kalinowska A., Ekologia - wybór przyszłości, Editions Spotkania, Warszawa, 1992