Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S1)

Sylabus przedmiotu Zarządzanie jakością:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie jakością
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Budowy i Użytkowania Urządzeń Technicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Jan Dawidowski <Jan.Dawidowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jan Dawidowski <Jan.Dawidowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw ekonomiki i organizacji produkcji

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przygotowanie studenta do zrozumienia i wyrobienia w nim umiejętności posługiwania się terminologią związaną z zarządzaniem jakością
C-2Zaznajomienie studenta z podstawowymi zasadami doskonalenia jakości funkcjonowania organizacji
C-3Przekazanie studentowi informacji o systemach zarządzania jakością (TQM, ISO9000 i inne wybrane normy branżowe)
C-4Zapoznanie studenta z treścią norm podstawowych serii ISO 9000 i wyrobienie w nim umiejętności posługiwania się tymi normami oraz innymi źródłami dotyczącymi systemów zarządzania jakością

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia i określenia z zakresu zarzadzania jakością. Autorzy współczesnych metod zarządzania jakością. Strategie zarządzania jakością 8 zasad zarządzania jakością Zarządzanie i doskonalenie System powszechnego zarządzania jakością ( TQM). System zarządzania jakością ISO 9000. Inne systemy zarządzania jakością w branżach związanych z gospodarką żywnościową15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie i przedstawienie referatu10
A-W-3Studiowanie literatury5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład prowadzony metodą informacyjno-problemowa (z wykorzystaniem analizy przypadków)
M-2Aktywizacja studentów poprzez wykonywanie przez studentów prac przejsciowych (referatów) i ich prezentowanie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena pracy przejściowej i wystąpienia
S-2Ocena podsumowująca: Test pisemny wielokrotnego wyboru

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C29_W01
Ma ogólną wiedzę o rodzajach systemów zarządzania jakością, ich autorach, zagadnieniach związanych z podstawowymi zasadami doskonalenia jakości procesów w rozumieniu ogólnym, jak i procesów realizowanych w produkcji rolniczej i okołorolniczej
TRL_1A_W08R1A_W02, R1A_W09InzA_W03, InzA_W04C-4, C-2, C-1, C-3T-W-1M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C29_U01
Potrafi analizować, identyfikować i porzadkować procesy w organizacjach typowych dla obszaru techniki rolniczej i leśnej, jak również produkcji rolniczej i gospodarki leśnej na użytek doskonalenia jakości ich funkcjonowania w oparciu o system zarządzania jakością ISO 9000 oraz inne systemy branżowe. Potrafi przygotować propozycje działań ukierunkowanych na wdrażanie systemu zarządzania jakością oraz na przygotowanie procedur zarządzania wewnętrznymi przeglądami przebiegu na etapie wdrażania i po wdrożeniu systemu
TRL_1A_U01, TRL_1A_U21, TRL_1A_U29R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-4, C-2, C-3T-W-1M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C29_K01
ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną, jest otwarty na współpracę zespołową, zdaje sobie sprawę jakie znaczenie dla funkcjonowania organizacji na rynku ma wdrożenie systemu zarządzania jakością, rozumie konieczność zapewnienia systematyczności w działaniach ukierunkowanych na wdrażanie systemu zarządzania jakością oraz na przygotowanie procedur zarządzania wewnętrznymi przeglądami przebiegu na etapie wdrażania i po wdrożeniu systemu
TRL_1A_K01, TRL_1A_K07, TRL_1A_K08R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-3, C-4, C-2, C-1T-W-1M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C29_W01
Ma ogólną wiedzę o rodzajach systemów zarządzania jakością, ich autorach, zagadnieniach związanych z podstawowymi zasadami doskonalenia jakości procesów w rozumieniu ogólnym, jak i procesów realizowanych w produkcji rolniczej i okołorolniczej
2,0Nieznajomość zagadnień z zakresu systemów zarządzania jakością i ich wykorzystywania w doskonaleniu jakości procesów
3,0Student zna podstawową terminologię z zakresu zarządzania jakoscią procesów, potrafi wymienić normy podstawowe wchodzące w skład systemu zarządzania jakością ISO 9000, ogólnie scharakteryzowac zakres ich stosowania.
3,5Dodatkowo student posiada ogólną wiedzę o powszechnym systemie zarządzania jakością (TQM), podstawowych 8 zasadach doskonalenia jakości
4,0Dodatkowo potrafi opisać branżowe systemy służące doskonaleniu jakości w sektorze gospodarki żywnościowej.
4,5Dodatkowo zna treści norm podstawowych systemu zarządzania jakością ISO 9000 i potrafi szczegółowo opisać funkcje jakie pełnią w systemie zarzadzania jakością.
5,0Dodatkowo zna twórców współczesnych systemów zarządzania jakością i ich wkład w rozwój tych systemów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C29_U01
Potrafi analizować, identyfikować i porzadkować procesy w organizacjach typowych dla obszaru techniki rolniczej i leśnej, jak również produkcji rolniczej i gospodarki leśnej na użytek doskonalenia jakości ich funkcjonowania w oparciu o system zarządzania jakością ISO 9000 oraz inne systemy branżowe. Potrafi przygotować propozycje działań ukierunkowanych na wdrażanie systemu zarządzania jakością oraz na przygotowanie procedur zarządzania wewnętrznymi przeglądami przebiegu na etapie wdrażania i po wdrożeniu systemu
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób przedstawić i omówić zasad zarządzania jakością procesów
3,0Student potrafi w najprostszy sposób przedstawić i omówić zasady zarządzania jakością procesów oraz zakres stosowania norm ISO 9000 i zaproponować sposób ich wdrażania w przedsiębiorstwie
3,5dodatkowo student potrafi w najprostszy sposób przedstawić i omówić system powszechnego zarządzania jakością (TQM), analizować i określić korzyści związane z wdrażaniem 8 podstawowych zasad zarądzania jakością
4,0dodatkowo student potrafi identyfikować procesy realizowane w przedsiębiorstwie, posługiwać się cyklem Deminga w poszukiwaniu możliwości doskonalenia jakości procesów
4,5dodatkowo potrafi analizować i identyfikować problemy jakościowe za pomocą norm ISO 9000
5,0dodatkowo student potrafi wykorzystać normę ISO 19011 w przeprowadzaniu audytów systemu zarządzania jakością

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C29_K01
ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną, jest otwarty na współpracę zespołową, zdaje sobie sprawę jakie znaczenie dla funkcjonowania organizacji na rynku ma wdrożenie systemu zarządzania jakością, rozumie konieczność zapewnienia systematyczności w działaniach ukierunkowanych na wdrażanie systemu zarządzania jakością oraz na przygotowanie procedur zarządzania wewnętrznymi przeglądami przebiegu na etapie wdrażania i po wdrożeniu systemu
2,0student nie wykazuje aktywnej i kreatywnej postawy oraz chęci do zdobywania wiedzy i umiejętności w obszarze doskonalenia jakości procesów
3,0student wykazuje zainteresowanie zdobywaniem wiedzy poprzez uczęszczanie na zajęcia i wyrażanie własnych poglądów w sprawach dotyczących zarządzania jakością
3,5dodatkowo jest aktywny w pogłębianiu wiedzy o zagadnieniach związanych z problematyką zarządzania jakością poprzez studiowanie materiałów publikowanych w czasopismach poświęconych przedmiotowej tematyce
4,0dodatkowo wykazuje zdolność do wykorzystywania posiadanej wiedzy ogólnej oraz umiejętności i zdolności osobiste, w dyskusji prowadzonej w trakcie zajęć
4,5dodatkowo wykazuje aktywność w kreowaniu własnych pomysłów związanych z zagadnieniami dotyczącymi doskonalenia jakości procesów i wdrażania systemów zarządzania jakością
5,0dodatkowo ma świadomość potrzeby doskonalenia jakości procesów realizowanych w różnych działach produkcji, w tym produkcji rolniczej i około rolniczej (przetwórstwo, dystrybucja), co przejawia się dociekliwością w analizowaniu i dyskutowaniu omawianych zagadnień

Literatura podstawowa

  1. Iwasiewicz A., Zarządzanie jakością. Podstawowe problemy i metody, PWN, Warszawa-Kraków, 2011
  2. PN-EN ISO 9000:2006 – Systemy zarządzania jakością. Podstawy i terminologia., PKN, Warszawa, 2006
  3. PN-EN ISO 9001:2009. Systemy zarządzania jakością. Wymagania. PKN, W-wa, 2009, PKN, Warszawa, 2009
  4. PN-EN ISO 9004:2010. Zarządzanie ukierunkowane na trwały sukces organizacji Podejście wykorzystujące zarządzanie jakością, PKN, Warszawa, 2010
  5. PN-EN ISO 19011:2001. Wytyczne dotyczące audytowania SZJ i/lub zarządzania środowiskowego, PKN, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Problemy Jakości, 2011
  2. Przegląd techniczny, 2011

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia i określenia z zakresu zarzadzania jakością. Autorzy współczesnych metod zarządzania jakością. Strategie zarządzania jakością 8 zasad zarządzania jakością Zarządzanie i doskonalenie System powszechnego zarządzania jakością ( TQM). System zarządzania jakością ISO 9000. Inne systemy zarządzania jakością w branżach związanych z gospodarką żywnościową15
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie i przedstawienie referatu10
A-W-3Studiowanie literatury5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C29_W01Ma ogólną wiedzę o rodzajach systemów zarządzania jakością, ich autorach, zagadnieniach związanych z podstawowymi zasadami doskonalenia jakości procesów w rozumieniu ogólnym, jak i procesów realizowanych w produkcji rolniczej i okołorolniczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_W08ma podstawowa wiedzę w zakresie: 1) prawa, obejmującą zasadnicze elementy z obszaru prawa cywilnego, administracyjnego, podatkowego, bankowego oraz przepisów kodeksu pracy, ubezpieczenia społecznego, dotyczących związków zawodowych, a także regulujących postępowanie i orzecznictwo sądowe, z uwzględnieniem istotnych aktów prawnych dotyczących podejmowania działalności gospodarczej oraz tworzenia i prowadzenia podmiotów gospodarczych, 2) zarządzania, obejmującą funkcje zarządzania oraz elementy zarządzania majątkiem przedsiębiorstwa, personelem, finansami, produkcją i usługami, produktem i jego jakością, przydatną do uruchomiania i prowadzenia dzia-łalności gospodarczej 3)zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, przydatne do oceny zagrożeń i psy-chofizycznego obciążenia człowieka pracą;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studenta z treścią norm podstawowych serii ISO 9000 i wyrobienie w nim umiejętności posługiwania się tymi normami oraz innymi źródłami dotyczącymi systemów zarządzania jakością
C-2Zaznajomienie studenta z podstawowymi zasadami doskonalenia jakości funkcjonowania organizacji
C-1Przygotowanie studenta do zrozumienia i wyrobienia w nim umiejętności posługiwania się terminologią związaną z zarządzaniem jakością
C-3Przekazanie studentowi informacji o systemach zarządzania jakością (TQM, ISO9000 i inne wybrane normy branżowe)
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia i określenia z zakresu zarzadzania jakością. Autorzy współczesnych metod zarządzania jakością. Strategie zarządzania jakością 8 zasad zarządzania jakością Zarządzanie i doskonalenie System powszechnego zarządzania jakością ( TQM). System zarządzania jakością ISO 9000. Inne systemy zarządzania jakością w branżach związanych z gospodarką żywnościową
Metody nauczaniaM-1Wykład prowadzony metodą informacyjno-problemowa (z wykorzystaniem analizy przypadków)
M-2Aktywizacja studentów poprzez wykonywanie przez studentów prac przejsciowych (referatów) i ich prezentowanie
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Test pisemny wielokrotnego wyboru
S-1Ocena formująca: Ocena pracy przejściowej i wystąpienia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nieznajomość zagadnień z zakresu systemów zarządzania jakością i ich wykorzystywania w doskonaleniu jakości procesów
3,0Student zna podstawową terminologię z zakresu zarządzania jakoscią procesów, potrafi wymienić normy podstawowe wchodzące w skład systemu zarządzania jakością ISO 9000, ogólnie scharakteryzowac zakres ich stosowania.
3,5Dodatkowo student posiada ogólną wiedzę o powszechnym systemie zarządzania jakością (TQM), podstawowych 8 zasadach doskonalenia jakości
4,0Dodatkowo potrafi opisać branżowe systemy służące doskonaleniu jakości w sektorze gospodarki żywnościowej.
4,5Dodatkowo zna treści norm podstawowych systemu zarządzania jakością ISO 9000 i potrafi szczegółowo opisać funkcje jakie pełnią w systemie zarzadzania jakością.
5,0Dodatkowo zna twórców współczesnych systemów zarządzania jakością i ich wkład w rozwój tych systemów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C29_U01Potrafi analizować, identyfikować i porzadkować procesy w organizacjach typowych dla obszaru techniki rolniczej i leśnej, jak również produkcji rolniczej i gospodarki leśnej na użytek doskonalenia jakości ich funkcjonowania w oparciu o system zarządzania jakością ISO 9000 oraz inne systemy branżowe. Potrafi przygotować propozycje działań ukierunkowanych na wdrażanie systemu zarządzania jakością oraz na przygotowanie procedur zarządzania wewnętrznymi przeglądami przebiegu na etapie wdrażania i po wdrożeniu systemu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski;
TRL_1A_U21w sposób ogólny analizuje i ocenia pod względem prawnym funkcjonowanie prostych systemów oraz procesów typowych dla obszaru techniki rolniczej i leśnej, potrafi zaprojektować i ocenić pod względem organizacyjnym proste procesy produkcyjno-usługowe występujące w produkcji rolniczej i gospodarce leśnej oraz zarządzać nimi, a także przeprowadzić dla nich wstępną analizę ekono-miczną, posiada zdolność prowadzenia działalności gospodarczej w obszarze produkcji roślinnej i gospodarki leśnej;
TRL_1A_U29właściwie ocenia możliwości zastosowania typowych narzędzi i metod przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do zrozumienia i wyrobienia w nim umiejętności posługiwania się terminologią związaną z zarządzaniem jakością
C-4Zapoznanie studenta z treścią norm podstawowych serii ISO 9000 i wyrobienie w nim umiejętności posługiwania się tymi normami oraz innymi źródłami dotyczącymi systemów zarządzania jakością
C-2Zaznajomienie studenta z podstawowymi zasadami doskonalenia jakości funkcjonowania organizacji
C-3Przekazanie studentowi informacji o systemach zarządzania jakością (TQM, ISO9000 i inne wybrane normy branżowe)
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia i określenia z zakresu zarzadzania jakością. Autorzy współczesnych metod zarządzania jakością. Strategie zarządzania jakością 8 zasad zarządzania jakością Zarządzanie i doskonalenie System powszechnego zarządzania jakością ( TQM). System zarządzania jakością ISO 9000. Inne systemy zarządzania jakością w branżach związanych z gospodarką żywnościową
Metody nauczaniaM-1Wykład prowadzony metodą informacyjno-problemowa (z wykorzystaniem analizy przypadków)
M-2Aktywizacja studentów poprzez wykonywanie przez studentów prac przejsciowych (referatów) i ich prezentowanie
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Test pisemny wielokrotnego wyboru
S-1Ocena formująca: Ocena pracy przejściowej i wystąpienia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób przedstawić i omówić zasad zarządzania jakością procesów
3,0Student potrafi w najprostszy sposób przedstawić i omówić zasady zarządzania jakością procesów oraz zakres stosowania norm ISO 9000 i zaproponować sposób ich wdrażania w przedsiębiorstwie
3,5dodatkowo student potrafi w najprostszy sposób przedstawić i omówić system powszechnego zarządzania jakością (TQM), analizować i określić korzyści związane z wdrażaniem 8 podstawowych zasad zarądzania jakością
4,0dodatkowo student potrafi identyfikować procesy realizowane w przedsiębiorstwie, posługiwać się cyklem Deminga w poszukiwaniu możliwości doskonalenia jakości procesów
4,5dodatkowo potrafi analizować i identyfikować problemy jakościowe za pomocą norm ISO 9000
5,0dodatkowo student potrafi wykorzystać normę ISO 19011 w przeprowadzaniu audytów systemu zarządzania jakością
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C29_K01ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną, jest otwarty na współpracę zespołową, zdaje sobie sprawę jakie znaczenie dla funkcjonowania organizacji na rynku ma wdrożenie systemu zarządzania jakością, rozumie konieczność zapewnienia systematyczności w działaniach ukierunkowanych na wdrażanie systemu zarządzania jakością oraz na przygotowanie procedur zarządzania wewnętrznymi przeglądami przebiegu na etapie wdrażania i po wdrożeniu systemu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K01jest świadomy ograniczenia posiadanych umiejętności i wiedzy, stąd rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania;
TRL_1A_K07potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy;
TRL_1A_K08ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną, jest przygotowany do organizowania pracy własnej i zespołu osób, rozumie konieczność systema-tycznej pracy w działaniach rozciągniętych w czasie, postępuje etycznie, ro-zumie i docenia znaczenie uczciwości intelektualnej w działaniach własnych i innych osób.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Przekazanie studentowi informacji o systemach zarządzania jakością (TQM, ISO9000 i inne wybrane normy branżowe)
C-4Zapoznanie studenta z treścią norm podstawowych serii ISO 9000 i wyrobienie w nim umiejętności posługiwania się tymi normami oraz innymi źródłami dotyczącymi systemów zarządzania jakością
C-2Zaznajomienie studenta z podstawowymi zasadami doskonalenia jakości funkcjonowania organizacji
C-1Przygotowanie studenta do zrozumienia i wyrobienia w nim umiejętności posługiwania się terminologią związaną z zarządzaniem jakością
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia i określenia z zakresu zarzadzania jakością. Autorzy współczesnych metod zarządzania jakością. Strategie zarządzania jakością 8 zasad zarządzania jakością Zarządzanie i doskonalenie System powszechnego zarządzania jakością ( TQM). System zarządzania jakością ISO 9000. Inne systemy zarządzania jakością w branżach związanych z gospodarką żywnościową
Metody nauczaniaM-2Aktywizacja studentów poprzez wykonywanie przez studentów prac przejsciowych (referatów) i ich prezentowanie
M-1Wykład prowadzony metodą informacyjno-problemowa (z wykorzystaniem analizy przypadków)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena pracy przejściowej i wystąpienia
S-2Ocena podsumowująca: Test pisemny wielokrotnego wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie wykazuje aktywnej i kreatywnej postawy oraz chęci do zdobywania wiedzy i umiejętności w obszarze doskonalenia jakości procesów
3,0student wykazuje zainteresowanie zdobywaniem wiedzy poprzez uczęszczanie na zajęcia i wyrażanie własnych poglądów w sprawach dotyczących zarządzania jakością
3,5dodatkowo jest aktywny w pogłębianiu wiedzy o zagadnieniach związanych z problematyką zarządzania jakością poprzez studiowanie materiałów publikowanych w czasopismach poświęconych przedmiotowej tematyce
4,0dodatkowo wykazuje zdolność do wykorzystywania posiadanej wiedzy ogólnej oraz umiejętności i zdolności osobiste, w dyskusji prowadzonej w trakcie zajęć
4,5dodatkowo wykazuje aktywność w kreowaniu własnych pomysłów związanych z zagadnieniami dotyczącymi doskonalenia jakości procesów i wdrażania systemów zarządzania jakością
5,0dodatkowo ma świadomość potrzeby doskonalenia jakości procesów realizowanych w różnych działach produkcji, w tym produkcji rolniczej i około rolniczej (przetwórstwo, dystrybucja), co przejawia się dociekliwością w analizowaniu i dyskutowaniu omawianych zagadnień