Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S1)

Sylabus przedmiotu Mechanizacja produkcji zwierzęcej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mechanizacja produkcji zwierzęcej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Józef Wasilewski <Jozef.Wasilewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,00,25zaliczenie
laboratoriaL5 30 2,00,33zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomośc podstaw zootechnicznych produkcji zwierzęcej
W-2Znajomośc zagadnień budowy i eksploatacji maszyn i urządzeń

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przybliżyć problematykę i aktualne zagadnienia funkcjonowania obiektów inwentarskich wraz z ich infrastrukturą techniczną i organizacyjną
C-2Umożliwić dostrzeganie i rozumienie związków zachodzących w procesie utrzymania zwierząt gospodarskich
C-3Przybliżyć problematykę i aktualne zagadnienia badań laboratoryjnych z zakresu: • badania mechanicznych własności pasz, • badania urządzeń do doju mechanicznego oraz ich parametrów, • badania stanowisk i wyposażenia do utrzymania zwierząt gospodarskich

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Mechanizacja utrzymania zwierząt gospodarskich1
T-A-2Rozwiązania technologiczno-techniczne utrzymania bydła mlecznego2
T-A-3Rozwiązania technologiczno-techniczne utrzymania bydła mięsnego2
T-A-4Rozwiązania technologiczno-techniczne utrzymania trzody chlewnej2
T-A-5Rozwiązania technologiczno-techniczne utrzymania owiec2
T-A-6Rozwiązania technologiczno-techniczne utrzymania koni2
T-A-7Rozwiązania technologiczno-techniczne utrzymania brojlerów kurzych2
T-A-8Rozwiązania technologiczno-techniczne utrzymania niosek kurzych2
15
laboratoria
T-L-1Badanie stopnia zmieszania komponentów pasz sypkich4
T-L-2Cechy fizyczne komponentów paszowych - badanie gęstości utrzęsionej2
T-L-3Cechy fizyczne komponentów paszowych - badanie gęstości usypnej2
T-L-4Jakośc paszy granulowanej - badanie jednorodności długości2
T-L-5Jakośc paszy granulowanej - badanie wytrzymałości kinetycznej2
T-L-6Jakośc paszy granulowanej - badanie twardości2
T-L-7Jakośc paszy granulowanej - badanie pęknięc i błędów kształtu granul2
T-L-8Charakterystyka eksploatacyjno-konstrukcyjna dojarki mecganicznej2
T-L-9Badanie wydajności pompy próżniowej dojarki mechanicznej2
T-L-10Pomiar i regulacja naciągu gum strzykowych2
T-L-11Badanie parametrów pracy pulsatora HP-1002
T-L-12Charakterystyka eksploatacyjno-konstrukcyjna stanowisk dla utrzymania bydła2
T-L-13Charakterystyka eksploatacyjno-konstrukcyjna stanowisk dla utrzymania trzody chlewnej2
T-L-14Charakterystyka eksploatacyjno-konstrukcyjna elektrycznych ogrodzeń pastwisk2
30
wykłady
T-W-1Warunki dobrostanu w produkcji zwierzęcej2
T-W-2Transport w produkcji zwierzęcej2
T-W-3Produkcja pasz z roślin zielonych, z roślin okopowych, ze zbóż i produkcja pasz pełnoskładnikowych2
T-W-4Zaopatrzenie budynków inwentarskich w wodę2
T-W-5Mechanizacja zadawania pasz dla zwierząt gospodarskich2
T-W-6Rozwiązania techniczne i organizacyjne doju mechanicznego2
T-W-7Usuwanie i magazynowanie obornika, gnojówki i gnojowicy2
T-W-8Wentylacja i ogrzewanie budynków inwentarskich1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęc aydytoryjnych8
A-A-3Przygotowanie do sprawdzianów8
31
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do cwiczeń na podstawie instrukcji laboratoryjnych15
A-L-3Wykonanie sprawozdania z cwiczenia laboratoryjnego15
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów (do kolokwium)10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody eksponujące - prezentacje multimedialne, film, ekspozycja
M-3Metody praktyczne - cwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium z zakresu treści wykładowych
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium z zakresu treści cwiczeniowych
S-3Ocena formująca: Sprawdziany (tzw. wejściówki) przed kolejnymi cwczeniami laboratoryjnymi
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie cwiczeń laboratoryjnych na postawie ocen cząstkowych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C28_W22
Ma szeroką i uporządkowana wiedzę w zakresie: obiektów i urządzeń stosowanych w produkcji zwierzęcej, obejmującą urządzenia transportowe, urządzenia do produkcji pasz, obiekty i urządzenia wykorzystywane przy chowie najważniejszych gatunków zwierząt go-spodarskich, urządzenia i obiekty stosowane przy gospodarce odchodami, urządzenia do doju mechanicznego, urządzenia stosowane przy wentylacji i ogrzewaniu budynków inwentarskich z uwzględnieniem czynników warunkujących dobrostan zwierząt,
TRL_1A_W22R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W01, InzA_W02C-1, C-2, C-3T-A-2, T-W-8, T-A-1, T-A-4, T-W-2, T-A-8, T-W-4, T-W-3, T-A-7, T-A-5, T-A-6, T-W-6, T-W-5, T-A-3, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2
TRL_1A_C28_W23
Ma wiedzę obejmującą techniczne i technologiczne zasady użytkowania maszyn i urządzeń, dobór parametrów ich użytkowania, planowanie procesu technologicznego z uwzględnieniem rodzaju i rozmiarów produkcji oraz kosztów, obsługę i diagnostykę techniczną maszyn oraz ich przechowywanie,
TRL_1A_W23R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1, C-2, C-3T-W-4, T-W-6, T-W-5M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C28_U01
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski;
TRL_1A_U01R1A_U01C-1T-W-1, T-A-1M-1, M-2S-1
TRL_1A_C28_U03
Ma umiejętność dalszego zawodowego samokształcenia się;
TRL_1A_U03R1A_U01C-2T-W-1, T-A-1M-2, M-1S-1, S-2
TRL_1A_C28_U04
Potrafi pracować samodzielnie i w zespole, umie oszacować czas niezbędny dla wykonania danego zadania,
TRL_1A_U04R1A_U02InzA_U06C-2T-A-6, T-A-8, T-A-2, T-A-7, T-A-5, T-A-3, T-A-4M-2S-2
TRL_1A_C28_U07
Potrafi wykorzystać poznane metody matematyczne i statystyczne do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich, a także do wnioskowania na podstawie statystycznej analizy danych doświadczalnych w zakresie problemów technicznych występujących w produkcji zwierzęcej
TRL_1A_U07R1A_U05, R1A_U06InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07C-2T-L-6, T-L-3, T-L-5, T-L-7, T-L-4, T-L-1, T-L-2M-3S-3
TRL_1A_C28_U19
Potrafi dobierać oraz właściwie i racjonalnie użytkować pojazdy, maszyny i urządzenia stosowane w produkcji zwierzęcej
TRL_1A_U19R1A_U04, R1A_U06, R1A_U07InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2, C-1T-L-13, T-L-14, T-L-12M-3S-3
TRL_1A_C28_U24
Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu technicznych zadań dostrzegac i oceniac zagrożenia środowiska naturalnego ze strony produkcji zwierzęcej
TRL_1A_U24R1A_U05, R1A_U07InzA_U03, InzA_U05C-1T-W-3, T-W-7M-2, M-3S-3
TRL_1A_C28_U29
Właściwie ocenia możliwości zastosowania typowych narzędzi i metod przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich;
TRL_1A_U29R1A_U06InzA_U07C-1T-L-10, T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-L-11M-3S-4, S-3
TRL_1A_C28_U30
Potrafi przygotować i zrealizować eksperymenty oraz wyciągać wnioski z ich wyników;
TRL_1A_U30R1A_U04InzA_U01C-2T-L-11, T-L-3, T-L-10, T-L-9, T-L-5, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-L-6M-3S-4, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C28_K01
Jest świadomy ograniczenia posiadanych umiejętności i wiedzy, stąd rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania;
TRL_1A_K01R1A_K01, R1A_K07InzA_K02C-1T-A-1M-2S-2
TRL_1A_C28_K02
Rozumie potrzebę ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze i innych źródłach, również w języku obcym;
TRL_1A_K02R1A_K07InzA_K02C-1T-A-1M-2S-2
TRL_1A_C28_K05
Rozumie ważność i potrzebę ochrony naturalnego środowiska człowieka oraz ma świadomość pozatechnicznych aspektów i skutków działalności w zakresie inżynierii rolniczej i leśnej, a w szczególności jej wpływu na środowisko, i posiada związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje;
TRL_1A_K05R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06InzA_K01C-2, C-1T-W-1, T-W-7, T-W-3, T-A-1M-2, M-1S-1, S-2
TRL_1A_C28_K06
Ma świadomość, że elementem produkcji rolniczej są zwierzęta gospodarskie i jest wyczulony na ich traktowanie zgodnie z wytycznymi dobrostanu;
TRL_1A_K06R1A_K05InzA_K01C-1, C-2T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C28_W22
Ma szeroką i uporządkowana wiedzę w zakresie: obiektów i urządzeń stosowanych w produkcji zwierzęcej, obejmującą urządzenia transportowe, urządzenia do produkcji pasz, obiekty i urządzenia wykorzystywane przy chowie najważniejszych gatunków zwierząt go-spodarskich, urządzenia i obiekty stosowane przy gospodarce odchodami, urządzenia do doju mechanicznego, urządzenia stosowane przy wentylacji i ogrzewaniu budynków inwentarskich z uwzględnieniem czynników warunkujących dobrostan zwierząt,
2,0Nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie treści przedmiotu dla tego efektu
3,0Posiada ograniczoną wiedzę w zakresie treści przedmiotu dla tego efektu
3,5Posiada podstawową wiedzę w zakresie treści przedmiotu dla tego efektu, zna obiekty i urządzenia stosowane w produkcji zwierzęcej
4,0Posiada wiedzę w zakresie treści przedmiotu dla tego efektu, zna obiekty i urządzenia stosowane w produkcji zwierzęcej oraz ich parametry techniczno-technologiczne
4,5Posiada wiedzę w zakresie treści przedmiotu dla tego efektu, zna obiekty i urządzenia stosowane w produkcji zwierzęcej oraz ich parametry techniczno-technologiczne oraz dokonuje oceny ich obecnego stanu i perspektyw rozwoju szczególnie w zakresie dobrostanu i ochrony środowiska
5,0Posiada wiedzę w zakresie treści przedmiotu dla tego efektu, zna obiekty i urządzenia stosowane w produkcji zwierzęcej oraz ich parametry techniczno-technologiczne oraz dokonuje oceny ich obecnego stanu i perspektyw rozwoju szczególnie w zakresie dobrostanu i ochrony środowiska zna zagadnienia ich projektowania
TRL_1A_C28_W23
Ma wiedzę obejmującą techniczne i technologiczne zasady użytkowania maszyn i urządzeń, dobór parametrów ich użytkowania, planowanie procesu technologicznego z uwzględnieniem rodzaju i rozmiarów produkcji oraz kosztów, obsługę i diagnostykę techniczną maszyn oraz ich przechowywanie,
2,0Nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie treści przedmiotu dla tego efektu
3,0Posiada ograniczoną wiedzę w zakresie treści przedmiotu dla tego efektu
3,5Posiada podstawową wiedzę w zakresie treści przedmiotu dla tego efektu, ma wiedzę w zakresie eksploatacji maszyn w produkcji zwierzęcej
4,0Posiada wiedzę w zakresie treści przedmiotu dla tego efektu, ma wiedzę w zakresie eksploatacji maszyn w produkcji zwierzęcej szczególnie w zakresie ich parametrów techniczno-technologicznych
4,5Posiada wiedzę w zakresie treści przedmiotu dla tego efektu, ma wiedzę w zakresie eksploatacji maszyn w produkcji zwierzęcej szczególnie w zakresie ich parametrów techniczno-technologicznych oraz diagnostyki i przechowywania maszyn
5,0Posiada wiedzę w zakresie treści przedmiotu dla tego efektu, ma wiedzę w zakresie eksploatacji maszyn w produkcji zwierzęcej szczególnie w zakresie ich parametrów techniczno-technologicznych oraz diagnostyki i przechowywania maszyn, dokonuje oceny obecnego stanu eksploatacji maszyn i perspektyw rozwoju, zna zagadnienia projektowania i liczenia kosztów procesu technologicznego

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C28_U01
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski;
2,0Nie potrafi przedstawic wiedzy z zakresu przedmiotu
3,0Prezentuje podstawowe definicje be z umiejętności analizy faktów
3,5Prezentuje wiedzę podstawową oraz potrafi analizowac prezentowane treści
4,0Efektywnie i analitycznie prezentuje wiedzę oraz prowadzi dyskusję
4,5Potrafi efektywnie, analitycznie, dyskusyjnie omawiac wybrane zagadnienia
5,0Potrafi efektywnie prezentowac wiedzę, analizowac, dyskutowac o wybranym zagadnieniu oraz proponowac rozwiązania syntezujące wnioski
TRL_1A_C28_U03
Ma umiejętność dalszego zawodowego samokształcenia się;
2,0Nie potrafi ustalic planu samokształcenia
3,0Potrafi ustalic plan samokształcenia
3,5Potrafi ustalic plan samokształcenia i potrafi go realizowac
4,0Potrafi ustalic plan samokształcenia, realizuje go, ocenia poszczególne etapy
4,5Potrafi ustalic plan samokształcenia, realizuje go, ocenia poszczególne etapy, stawia cele
5,0Potrafi ustalic plan samokształcenia, realizuje go, ocenia poszczególne etapy, stawia bliższe i dalsze cele w zakresie dobrostanu zwierząt i ochrony środowiska
TRL_1A_C28_U04
Potrafi pracować samodzielnie i w zespole, umie oszacować czas niezbędny dla wykonania danego zadania,
2,0Nie potrafi pracowac samodzielnie i w zespole
3,0Prezentuje minimalne umiejętności pracy samodzielnie i w zespole
3,5Prezentuje umiejętności efektywnej pracy samodzielnie i w zespole
4,0Prezentuje umiejętności efektywnej pracy samodzielnie, a w zespole poprzez dyskusje i analizy
4,5Prezentuje umiejętności efektywnej pracy samodzielnie, a w zespole poprzez prezentacje, dyskusje i analizy
5,0Prezentuje umiejętności efektywnej pracy samodzielnie, a w zespole poprzez prezentacje, dyskusje i analizy oraz poprzez propozycje zmian i modyfikacje
TRL_1A_C28_U07
Potrafi wykorzystać poznane metody matematyczne i statystyczne do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich, a także do wnioskowania na podstawie statystycznej analizy danych doświadczalnych w zakresie problemów technicznych występujących w produkcji zwierzęcej
2,0Nie potrafi zastosowac metod matematycznych i statystycznych
3,0Potrafi w ograniczonym stopniu zastosowac metody matematyczne i statystyczne
3,5Potrafi efektywnie zastosowac metody matematyczne i statystyczne
4,0Potrafi efektywnie zastosowac metody matematyczne i statystyczne do opisu doświadczeń i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich
4,5Potrafi efektywnie zastosowac metody matematyczne i statystyczne do opisu doświadczeń i rozwiązywania prostych zadań inżynierskichoraz wnioskowac na podstawie statystycznej analizy danych
5,0Potrafi efektywnie zastosowac metody matematyczne i statystyczne do opisu doświadczeń i rozwiązywania prostych zadań inżynierskichoraz wnioskowac na podstawie statystycznej analizy danych i na tej podstawie proponowac zmiany
TRL_1A_C28_U19
Potrafi dobierać oraz właściwie i racjonalnie użytkować pojazdy, maszyny i urządzenia stosowane w produkcji zwierzęcej
2,0Nie potrafi dobierac oraz właściwie i racjonalnie użytkowac pojazdów, maszyn i urządzeń stosowanych w produkcji zwierzęcej
3,0Potrafi dobierac pojazdy, maszyny i urządzenia stosowane w produkcji zwierzęcej
3,5Potrafi dobierac oraz właściwie użytkowac pojazdy, maszyny i urządzenia stosowane w produkcji zwierzęcej
4,0Potrafi dobierac oraz właściwie i racjonalnie użytkowac pojazdy, maszyny i urządzenia stosowane w produkcji zwierzęcej
4,5Potrafi umiejętnie dobierac oraz właściwie i racjonalnie użytkowac pojazdy, maszyny i urządzenia stosowane w produkcji zwierzęcej
5,0Potrafi umiejętnie dobierac oraz właściwie i racjonalnie użytkowac pojazdy, maszyny i urządzenia stosowane w produkcji zwierzęcej uwzględniając dobrostan zwierząt i ochronę środowiska
TRL_1A_C28_U24
Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu technicznych zadań dostrzegac i oceniac zagrożenia środowiska naturalnego ze strony produkcji zwierzęcej
2,0Nie dostrzega aspektów zagrożeń środowiska przy projektowaniu
3,0Dostrzega aspekty zagrożeń środowiska przy projektowaniu
3,5Dostrzega i potrafi zdefiniowac aspekty zagrożeń środowiska przy projektowaniu
4,0Dostrzega i potrafi zdefiniowac aspekty zagrożeń środowiska przy projektowaniu, potrafi wybierac sposoby działania ograniczające ujemny wpływ na środowisko
4,5Dostrzega i potrafi zdefiniowac aspekty zagrożeń środowiska przy projektowaniu, potrafi wybierac sposoby działania ograniczające ujemny wpływ na środowisko, potrafi podjąc dyskusję w tym temacie
5,0Dostrzega i potrafi zdefiniowac aspekty zagrożeń środowiska przy projektowaniu, potrafi wybierac sposoby działania ograniczające ujemny wpływ na środowisko, potrafi podjąc dyskusję w tym temacie i dokonac weryfikacji projektu
TRL_1A_C28_U29
Właściwie ocenia możliwości zastosowania typowych narzędzi i metod przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich;
2,0Nie próbuje szukac rozwiazań przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich
3,0Prezentuje minimalne umiejętności przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich
3,5Próbuje w minimalnym stopniu oceniac możliwośc zastosowania typowych narzędzi i metod przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich
4,0Poprawnie ocenia możliwośc zastosowania typowych narzędzi i metod przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich
4,5Poprawnie i efektywnie ocenia możliwośc zastosowania typowych narzędzi i metod przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich
5,0Poprawnie i efektywnie ocenia możliwośc zastosowania typowych narzędzi i metod przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich oraz zgłasza propozycje zmian i modyfikacji
TRL_1A_C28_U30
Potrafi przygotować i zrealizować eksperymenty oraz wyciągać wnioski z ich wyników;
2,0Nie potrafi ustalic planu działania
3,0Potrafi ustalic plan działania, ale ma problemy z jego realizacją
3,5Potrafi ustalic plan działania i przygotowac warunki do realizacji eksperymentu
4,0Potrafi ustalic plan działania, przygotowac warunki do realizacji eksperymentu i zrealizowac eksperyment
4,5Potrafi ustalic plan działania, przygotowac warunki do realizacji eksperymentu, zrealizowac eksperyment oraz wyciągnąc wnioski z uzyskanych wyników
5,0Potrafi ustalic plan działania, przygotowac warunki do realizacji eksperymentu, zrealizowac eksperyment oraz wyciągnąc wnioski z uzyskanych wyników i zaproponowac zmiany i modyfikacje

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C28_K01
Jest świadomy ograniczenia posiadanych umiejętności i wiedzy, stąd rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania;
2,0Nie wykazuje aktywności i chęci do pozyskiwania wiedzy i umiejętności z zakresu przedmiotu
3,0Potrafi określic braki wystepujące w swojej wiedzy z zakresu przedmiotu
3,5Potrafi połączyc posiadaną wiedzę z zakresu przedmiotu z zagadnieniami ogólnospołecznymi
4,0Jest świadomy braków wiedzy z zakresu przedmiotu oraz potrafi ustalic sposób jej uzupełnienia
4,5Jest zdeterminowany do pogłębiania wiedzy i umiejętności poprzez dociekliwośc w analizowaniu i dyskutowaniu zagadnień z zakresu przedmiotu
5,0Potrafi swobodnie prowadzic dyskusję w zakresie nowości i trendów w obszarze wiedzy przedmiotu
TRL_1A_C28_K02
Rozumie potrzebę ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze i innych źródłach, również w języku obcym;
2,0Nie rozumie potrzeby ciągłego aktualizowania wiedzy w zakresie przedmiotu
3,0Rozumie potrzebę ciągłego aktualizowania wiedzy w zakresie przedmiotu
3,5Rozumie i ma świadomośc potrzeby ciągłego aktualizowania wiedzy w zakresie przedmiotu
4,0Dobrze określa potrzeby, rozumie i ma świadomośc ciągłego aktualizowania wiedzy w zakresie przedmiotu
4,5Dobrze określa potrzeby, rozumie i ma świadomośc ciągłego aktualizowania wiedzy w zakresie przedmiotu, korzysta z wielu różnych źródeł, również w języku obcym
5,0Dobrze określa potrzeby, rozumie i ma świadomośc ciągłego aktualizowania wiedzy w zakresie przedmiotu, korzysta z wielu różnych źródeł, również w conajmniej dwóch językach obcych
TRL_1A_C28_K05
Rozumie ważność i potrzebę ochrony naturalnego środowiska człowieka oraz ma świadomość pozatechnicznych aspektów i skutków działalności w zakresie inżynierii rolniczej i leśnej, a w szczególności jej wpływu na środowisko, i posiada związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje;
2,0Nie rozumie ważności i potrzeby ochrony środowiska naturalnego w zakresie przedmiotu
3,0Częściowo rozumie ważnośc i potrzebę ochrony środowiska naturalnego w zakresie przedmiotu
3,5W pełni rozumie ważnośc i potrzebę ochrony środowiska naturalnego w zakresie przedmiotu
4,0Rozumie i wyprowadza wnioski dotyczące wpływu elementów mechanizacji produkcji zwierzęcej na ochronę środowiska naturalnego
4,5Rozumie i wyprowadza wnioski oraz potrafi wskazac luki dotyczące wpływu elementów mechanizacji produkcji zwierzęcej na ochronę środowiska naturalnego
5,0Swobodnie prowadzi dyskusję o wzajemnych zależnościach między elementami mechanizacji produkcji zwierzęcej a ochroną środowiska naturalnego
TRL_1A_C28_K06
Ma świadomość, że elementem produkcji rolniczej są zwierzęta gospodarskie i jest wyczulony na ich traktowanie zgodnie z wytycznymi dobrostanu;
2,0Nie ma świadomości, że elementem produkcji rolniczej są istoty żywe (zwierzęta)
3,0Ma świadomośc, że elementem produkcji rolniczej są istoty żywe (zwierzęta)
3,5Ma świadomośc, że elementem produkcji rolniczej są istoty żywe (zwierzęta) i jest wyczulony na ich traktowanie zgodnie z dobrostanem
4,0Ma świadomośc, że elementem produkcji rolniczej są istoty żywe (zwierzęta), jest wyczulony na ich traktowanie zgodnie z dobrostanem, rozumie potrzebę takiego postepowania
4,5Ma świadomośc, że elementem produkcji rolniczej są istoty żywe (zwierzęta), jest wyczulony na ich traktowanie zgodnie z dobrostanem, rozumie potrzebę takiego postepowania, odpowiedzialnie podchodzi do projektowania infrastruktury produkcji zwierzecej
5,0Ma świadomośc, że elementem produkcji rolniczej są istoty żywe (zwierzęta), jest wyczulony na ich traktowanie zgodnie z dobrostanem, rozumie potrzebę takiego postepowania, odpowiedzialnie podchodzi do projektowania infrastruktury produkcji zwierzecej, widzi koniecznośc pogłębiania tego zagadnienia

Literatura podstawowa

  1. Romaniuk W., Wasilewski J., Przewodniki tematyczne z technologii i mechanizacji produkcji zwierzęcej, Ar Szczecin, Szczecin
  2. Praca zbiorowa, Systemy utrzymania bydła, IBMER, Warszawa, 2005
  3. Praca zbiorowa, Systemy utrzymania świń, IBMER, Warszawa, 2005
  4. Praca zbiorowa, Systemy utrzymania koni, IBMER, Warszawa, 2005
  5. Praca zbiorowa, Systemy utrzymania owiec, IBMER, Warszawa, 2005
  6. Praca zbiorowa, Systemy utrzymania drobiu, IBMER, Warszawa, 2005
  7. Praca zbiorowa, Magazynowanie pasz, IBMER, Warszawa, 2005
  8. Praca zbiorowa, Magazynowanie nawozów naturalnych, IBMER, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Czasopisma tematyczne

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Mechanizacja utrzymania zwierząt gospodarskich1
T-A-2Rozwiązania technologiczno-techniczne utrzymania bydła mlecznego2
T-A-3Rozwiązania technologiczno-techniczne utrzymania bydła mięsnego2
T-A-4Rozwiązania technologiczno-techniczne utrzymania trzody chlewnej2
T-A-5Rozwiązania technologiczno-techniczne utrzymania owiec2
T-A-6Rozwiązania technologiczno-techniczne utrzymania koni2
T-A-7Rozwiązania technologiczno-techniczne utrzymania brojlerów kurzych2
T-A-8Rozwiązania technologiczno-techniczne utrzymania niosek kurzych2
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Badanie stopnia zmieszania komponentów pasz sypkich4
T-L-2Cechy fizyczne komponentów paszowych - badanie gęstości utrzęsionej2
T-L-3Cechy fizyczne komponentów paszowych - badanie gęstości usypnej2
T-L-4Jakośc paszy granulowanej - badanie jednorodności długości2
T-L-5Jakośc paszy granulowanej - badanie wytrzymałości kinetycznej2
T-L-6Jakośc paszy granulowanej - badanie twardości2
T-L-7Jakośc paszy granulowanej - badanie pęknięc i błędów kształtu granul2
T-L-8Charakterystyka eksploatacyjno-konstrukcyjna dojarki mecganicznej2
T-L-9Badanie wydajności pompy próżniowej dojarki mechanicznej2
T-L-10Pomiar i regulacja naciągu gum strzykowych2
T-L-11Badanie parametrów pracy pulsatora HP-1002
T-L-12Charakterystyka eksploatacyjno-konstrukcyjna stanowisk dla utrzymania bydła2
T-L-13Charakterystyka eksploatacyjno-konstrukcyjna stanowisk dla utrzymania trzody chlewnej2
T-L-14Charakterystyka eksploatacyjno-konstrukcyjna elektrycznych ogrodzeń pastwisk2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Warunki dobrostanu w produkcji zwierzęcej2
T-W-2Transport w produkcji zwierzęcej2
T-W-3Produkcja pasz z roślin zielonych, z roślin okopowych, ze zbóż i produkcja pasz pełnoskładnikowych2
T-W-4Zaopatrzenie budynków inwentarskich w wodę2
T-W-5Mechanizacja zadawania pasz dla zwierząt gospodarskich2
T-W-6Rozwiązania techniczne i organizacyjne doju mechanicznego2
T-W-7Usuwanie i magazynowanie obornika, gnojówki i gnojowicy2
T-W-8Wentylacja i ogrzewanie budynków inwentarskich1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęc aydytoryjnych8
A-A-3Przygotowanie do sprawdzianów8
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do cwiczeń na podstawie instrukcji laboratoryjnych15
A-L-3Wykonanie sprawozdania z cwiczenia laboratoryjnego15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów (do kolokwium)10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C28_W22Ma szeroką i uporządkowana wiedzę w zakresie: obiektów i urządzeń stosowanych w produkcji zwierzęcej, obejmującą urządzenia transportowe, urządzenia do produkcji pasz, obiekty i urządzenia wykorzystywane przy chowie najważniejszych gatunków zwierząt go-spodarskich, urządzenia i obiekty stosowane przy gospodarce odchodami, urządzenia do doju mechanicznego, urządzenia stosowane przy wentylacji i ogrzewaniu budynków inwentarskich z uwzględnieniem czynników warunkujących dobrostan zwierząt,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_W22ma szeroką i uporządkowana wiedzę w zakresie: 1) maszynoznawstwa rolniczej produkcji roślinnej, obejmującą budowę, działanie, regulację maszyn oraz teorię pracy wybranych zespołów roboczych - narzędzia i maszyny do uprawy roli, nawożenia, siewu, sadzenia, uprawy międzyrzędowej, ochrony roślin, zbioru siana, zielonek, zbioru zbóż i obróbki ziarna, zbioru ziemniaków i buraków, 2) obiektów i urządzeń stosowanych w produkcji zwierzęcej, obejmującą urządzenia transportowe, urządzenia do produkcji pasz, obiekty i urządze-nia wykorzystywane przy chowie najważniejszych gatunków zwierząt go-spodarskich, urządzenia i obiekty stosowane przy gospodarce odchodami, urządzenia do doju mechanicznego, urządzenia stosowane przy wentylacji i ogrzewaniu budynków inwentarskich oraz środki techniczne wykorzystywane w obrocie zwierzętami, z uwzględnieniem czynników warunkujących dobrostan zwierząt, 3) maszynoznawstwa leśnego, obejmującą urządzenia do zbioru, obróbki i sor-towania nasion drzew leśnych, maszyny i narzędzia stosowane przy pracach szkółkarskich, odnawianiu lasu i zalesianiu, pielęgnacji i ochronie lasu oraz stosowane przy pozyskiwaniu drewna oraz uprzątaniu pozostałości zrębowych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przybliżyć problematykę i aktualne zagadnienia funkcjonowania obiektów inwentarskich wraz z ich infrastrukturą techniczną i organizacyjną
C-2Umożliwić dostrzeganie i rozumienie związków zachodzących w procesie utrzymania zwierząt gospodarskich
C-3Przybliżyć problematykę i aktualne zagadnienia badań laboratoryjnych z zakresu: • badania mechanicznych własności pasz, • badania urządzeń do doju mechanicznego oraz ich parametrów, • badania stanowisk i wyposażenia do utrzymania zwierząt gospodarskich
Treści programoweT-A-2Rozwiązania technologiczno-techniczne utrzymania bydła mlecznego
T-W-8Wentylacja i ogrzewanie budynków inwentarskich
T-A-1Mechanizacja utrzymania zwierząt gospodarskich
T-A-4Rozwiązania technologiczno-techniczne utrzymania trzody chlewnej
T-W-2Transport w produkcji zwierzęcej
T-A-8Rozwiązania technologiczno-techniczne utrzymania niosek kurzych
T-W-4Zaopatrzenie budynków inwentarskich w wodę
T-W-3Produkcja pasz z roślin zielonych, z roślin okopowych, ze zbóż i produkcja pasz pełnoskładnikowych
T-A-7Rozwiązania technologiczno-techniczne utrzymania brojlerów kurzych
T-A-5Rozwiązania technologiczno-techniczne utrzymania owiec
T-A-6Rozwiązania technologiczno-techniczne utrzymania koni
T-W-6Rozwiązania techniczne i organizacyjne doju mechanicznego
T-W-5Mechanizacja zadawania pasz dla zwierząt gospodarskich
T-A-3Rozwiązania technologiczno-techniczne utrzymania bydła mięsnego
T-W-7Usuwanie i magazynowanie obornika, gnojówki i gnojowicy
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody eksponujące - prezentacje multimedialne, film, ekspozycja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium z zakresu treści wykładowych
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium z zakresu treści cwiczeniowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie treści przedmiotu dla tego efektu
3,0Posiada ograniczoną wiedzę w zakresie treści przedmiotu dla tego efektu
3,5Posiada podstawową wiedzę w zakresie treści przedmiotu dla tego efektu, zna obiekty i urządzenia stosowane w produkcji zwierzęcej
4,0Posiada wiedzę w zakresie treści przedmiotu dla tego efektu, zna obiekty i urządzenia stosowane w produkcji zwierzęcej oraz ich parametry techniczno-technologiczne
4,5Posiada wiedzę w zakresie treści przedmiotu dla tego efektu, zna obiekty i urządzenia stosowane w produkcji zwierzęcej oraz ich parametry techniczno-technologiczne oraz dokonuje oceny ich obecnego stanu i perspektyw rozwoju szczególnie w zakresie dobrostanu i ochrony środowiska
5,0Posiada wiedzę w zakresie treści przedmiotu dla tego efektu, zna obiekty i urządzenia stosowane w produkcji zwierzęcej oraz ich parametry techniczno-technologiczne oraz dokonuje oceny ich obecnego stanu i perspektyw rozwoju szczególnie w zakresie dobrostanu i ochrony środowiska zna zagadnienia ich projektowania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C28_W23Ma wiedzę obejmującą techniczne i technologiczne zasady użytkowania maszyn i urządzeń, dobór parametrów ich użytkowania, planowanie procesu technologicznego z uwzględnieniem rodzaju i rozmiarów produkcji oraz kosztów, obsługę i diagnostykę techniczną maszyn oraz ich przechowywanie,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_W23ma wiedzę w zakresie eksploatacji maszyn rolniczych i leśnych, obejmującą techniczne i technologiczne zasady użytkowania maszyn i urządzeń, dobór parametrów użytkowania maszyn i urządzeń, procesy technologiczne w rolnictwie i leśnictwie, planowanie procesu technologicznego z uwzględnieniem rodzaju i rozmiarów produkcji oraz kosztów, metody optymalizacji procesów technologicznych, zasady zapewnienia gotowości technicznej parku maszynowego, trwałość i niezawodność maszyn, obsługę i diagnostykę techniczną maszyn oraz ich przechowywanie, recykling, systemy informatyczne w utrzymaniu stanu technicznego maszyn;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przybliżyć problematykę i aktualne zagadnienia funkcjonowania obiektów inwentarskich wraz z ich infrastrukturą techniczną i organizacyjną
C-2Umożliwić dostrzeganie i rozumienie związków zachodzących w procesie utrzymania zwierząt gospodarskich
C-3Przybliżyć problematykę i aktualne zagadnienia badań laboratoryjnych z zakresu: • badania mechanicznych własności pasz, • badania urządzeń do doju mechanicznego oraz ich parametrów, • badania stanowisk i wyposażenia do utrzymania zwierząt gospodarskich
Treści programoweT-W-4Zaopatrzenie budynków inwentarskich w wodę
T-W-6Rozwiązania techniczne i organizacyjne doju mechanicznego
T-W-5Mechanizacja zadawania pasz dla zwierząt gospodarskich
Metody nauczaniaM-2Metody eksponujące - prezentacje multimedialne, film, ekspozycja
M-1Metody podające - wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium z zakresu treści wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie treści przedmiotu dla tego efektu
3,0Posiada ograniczoną wiedzę w zakresie treści przedmiotu dla tego efektu
3,5Posiada podstawową wiedzę w zakresie treści przedmiotu dla tego efektu, ma wiedzę w zakresie eksploatacji maszyn w produkcji zwierzęcej
4,0Posiada wiedzę w zakresie treści przedmiotu dla tego efektu, ma wiedzę w zakresie eksploatacji maszyn w produkcji zwierzęcej szczególnie w zakresie ich parametrów techniczno-technologicznych
4,5Posiada wiedzę w zakresie treści przedmiotu dla tego efektu, ma wiedzę w zakresie eksploatacji maszyn w produkcji zwierzęcej szczególnie w zakresie ich parametrów techniczno-technologicznych oraz diagnostyki i przechowywania maszyn
5,0Posiada wiedzę w zakresie treści przedmiotu dla tego efektu, ma wiedzę w zakresie eksploatacji maszyn w produkcji zwierzęcej szczególnie w zakresie ich parametrów techniczno-technologicznych oraz diagnostyki i przechowywania maszyn, dokonuje oceny obecnego stanu eksploatacji maszyn i perspektyw rozwoju, zna zagadnienia projektowania i liczenia kosztów procesu technologicznego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C28_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przybliżyć problematykę i aktualne zagadnienia funkcjonowania obiektów inwentarskich wraz z ich infrastrukturą techniczną i organizacyjną
Treści programoweT-W-1Warunki dobrostanu w produkcji zwierzęcej
T-A-1Mechanizacja utrzymania zwierząt gospodarskich
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody eksponujące - prezentacje multimedialne, film, ekspozycja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium z zakresu treści wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi przedstawic wiedzy z zakresu przedmiotu
3,0Prezentuje podstawowe definicje be z umiejętności analizy faktów
3,5Prezentuje wiedzę podstawową oraz potrafi analizowac prezentowane treści
4,0Efektywnie i analitycznie prezentuje wiedzę oraz prowadzi dyskusję
4,5Potrafi efektywnie, analitycznie, dyskusyjnie omawiac wybrane zagadnienia
5,0Potrafi efektywnie prezentowac wiedzę, analizowac, dyskutowac o wybranym zagadnieniu oraz proponowac rozwiązania syntezujące wnioski
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C28_U03Ma umiejętność dalszego zawodowego samokształcenia się;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U03ma umiejętność dalszego zawodowego samokształcenia się;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Umożliwić dostrzeganie i rozumienie związków zachodzących w procesie utrzymania zwierząt gospodarskich
Treści programoweT-W-1Warunki dobrostanu w produkcji zwierzęcej
T-A-1Mechanizacja utrzymania zwierząt gospodarskich
Metody nauczaniaM-2Metody eksponujące - prezentacje multimedialne, film, ekspozycja
M-1Metody podające - wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium z zakresu treści wykładowych
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium z zakresu treści cwiczeniowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi ustalic planu samokształcenia
3,0Potrafi ustalic plan samokształcenia
3,5Potrafi ustalic plan samokształcenia i potrafi go realizowac
4,0Potrafi ustalic plan samokształcenia, realizuje go, ocenia poszczególne etapy
4,5Potrafi ustalic plan samokształcenia, realizuje go, ocenia poszczególne etapy, stawia cele
5,0Potrafi ustalic plan samokształcenia, realizuje go, ocenia poszczególne etapy, stawia bliższe i dalsze cele w zakresie dobrostanu zwierząt i ochrony środowiska
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C28_U04Potrafi pracować samodzielnie i w zespole, umie oszacować czas niezbędny dla wykonania danego zadania,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U04potrafi pracować samodzielnie i w zespole, umie oszacować czas niezbędny dla wykonania danego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminu;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Umożliwić dostrzeganie i rozumienie związków zachodzących w procesie utrzymania zwierząt gospodarskich
Treści programoweT-A-6Rozwiązania technologiczno-techniczne utrzymania koni
T-A-8Rozwiązania technologiczno-techniczne utrzymania niosek kurzych
T-A-2Rozwiązania technologiczno-techniczne utrzymania bydła mlecznego
T-A-7Rozwiązania technologiczno-techniczne utrzymania brojlerów kurzych
T-A-5Rozwiązania technologiczno-techniczne utrzymania owiec
T-A-3Rozwiązania technologiczno-techniczne utrzymania bydła mięsnego
T-A-4Rozwiązania technologiczno-techniczne utrzymania trzody chlewnej
Metody nauczaniaM-2Metody eksponujące - prezentacje multimedialne, film, ekspozycja
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium z zakresu treści cwiczeniowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi pracowac samodzielnie i w zespole
3,0Prezentuje minimalne umiejętności pracy samodzielnie i w zespole
3,5Prezentuje umiejętności efektywnej pracy samodzielnie i w zespole
4,0Prezentuje umiejętności efektywnej pracy samodzielnie, a w zespole poprzez dyskusje i analizy
4,5Prezentuje umiejętności efektywnej pracy samodzielnie, a w zespole poprzez prezentacje, dyskusje i analizy
5,0Prezentuje umiejętności efektywnej pracy samodzielnie, a w zespole poprzez prezentacje, dyskusje i analizy oraz poprzez propozycje zmian i modyfikacje
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C28_U07Potrafi wykorzystać poznane metody matematyczne i statystyczne do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich, a także do wnioskowania na podstawie statystycznej analizy danych doświadczalnych w zakresie problemów technicznych występujących w produkcji zwierzęcej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U07potrafi wykorzystać poznane metody matematyczne i statystyczne do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich występują-cych w rolnictwie oraz gospodarce leśnej, a także do wnioskowania na pod-stawie statystycznej analizy danych doświadczalnych w zakresie problemów technicznych występujących w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz leśnictwie;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Umożliwić dostrzeganie i rozumienie związków zachodzących w procesie utrzymania zwierząt gospodarskich
Treści programoweT-L-6Jakośc paszy granulowanej - badanie twardości
T-L-3Cechy fizyczne komponentów paszowych - badanie gęstości usypnej
T-L-5Jakośc paszy granulowanej - badanie wytrzymałości kinetycznej
T-L-7Jakośc paszy granulowanej - badanie pęknięc i błędów kształtu granul
T-L-4Jakośc paszy granulowanej - badanie jednorodności długości
T-L-1Badanie stopnia zmieszania komponentów pasz sypkich
T-L-2Cechy fizyczne komponentów paszowych - badanie gęstości utrzęsionej
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne - cwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Sprawdziany (tzw. wejściówki) przed kolejnymi cwczeniami laboratoryjnymi
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zastosowac metod matematycznych i statystycznych
3,0Potrafi w ograniczonym stopniu zastosowac metody matematyczne i statystyczne
3,5Potrafi efektywnie zastosowac metody matematyczne i statystyczne
4,0Potrafi efektywnie zastosowac metody matematyczne i statystyczne do opisu doświadczeń i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich
4,5Potrafi efektywnie zastosowac metody matematyczne i statystyczne do opisu doświadczeń i rozwiązywania prostych zadań inżynierskichoraz wnioskowac na podstawie statystycznej analizy danych
5,0Potrafi efektywnie zastosowac metody matematyczne i statystyczne do opisu doświadczeń i rozwiązywania prostych zadań inżynierskichoraz wnioskowac na podstawie statystycznej analizy danych i na tej podstawie proponowac zmiany
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C28_U19Potrafi dobierać oraz właściwie i racjonalnie użytkować pojazdy, maszyny i urządzenia stosowane w produkcji zwierzęcej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U19potrafi dobierać oraz właściwie i racjonalnie użytkować pojazdy, maszyny i urządzenia stosowane w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz gospodarce le-śnej;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Umożliwić dostrzeganie i rozumienie związków zachodzących w procesie utrzymania zwierząt gospodarskich
C-1Przybliżyć problematykę i aktualne zagadnienia funkcjonowania obiektów inwentarskich wraz z ich infrastrukturą techniczną i organizacyjną
Treści programoweT-L-13Charakterystyka eksploatacyjno-konstrukcyjna stanowisk dla utrzymania trzody chlewnej
T-L-14Charakterystyka eksploatacyjno-konstrukcyjna elektrycznych ogrodzeń pastwisk
T-L-12Charakterystyka eksploatacyjno-konstrukcyjna stanowisk dla utrzymania bydła
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne - cwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Sprawdziany (tzw. wejściówki) przed kolejnymi cwczeniami laboratoryjnymi
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi dobierac oraz właściwie i racjonalnie użytkowac pojazdów, maszyn i urządzeń stosowanych w produkcji zwierzęcej
3,0Potrafi dobierac pojazdy, maszyny i urządzenia stosowane w produkcji zwierzęcej
3,5Potrafi dobierac oraz właściwie użytkowac pojazdy, maszyny i urządzenia stosowane w produkcji zwierzęcej
4,0Potrafi dobierac oraz właściwie i racjonalnie użytkowac pojazdy, maszyny i urządzenia stosowane w produkcji zwierzęcej
4,5Potrafi umiejętnie dobierac oraz właściwie i racjonalnie użytkowac pojazdy, maszyny i urządzenia stosowane w produkcji zwierzęcej
5,0Potrafi umiejętnie dobierac oraz właściwie i racjonalnie użytkowac pojazdy, maszyny i urządzenia stosowane w produkcji zwierzęcej uwzględniając dobrostan zwierząt i ochronę środowiska
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C28_U24Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu technicznych zadań dostrzegac i oceniac zagrożenia środowiska naturalnego ze strony produkcji zwierzęcej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U24potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu technicznych zadań w rolnictwie i leśnictwie dostrzegać ich aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe - do-strzega i ocenia zagrożenia środowiska naturalnego wynikające ze stosowania sprzętu technicznego wykorzystywanego w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz gospodarce leśnej, potrafi wybierać sposoby działania przyczyniające się do ograniczenia ujemnego wpływ tego sprzętu na środowisko przyrodnicze;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Przybliżyć problematykę i aktualne zagadnienia funkcjonowania obiektów inwentarskich wraz z ich infrastrukturą techniczną i organizacyjną
Treści programoweT-W-3Produkcja pasz z roślin zielonych, z roślin okopowych, ze zbóż i produkcja pasz pełnoskładnikowych
T-W-7Usuwanie i magazynowanie obornika, gnojówki i gnojowicy
Metody nauczaniaM-2Metody eksponujące - prezentacje multimedialne, film, ekspozycja
M-3Metody praktyczne - cwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Sprawdziany (tzw. wejściówki) przed kolejnymi cwczeniami laboratoryjnymi
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie dostrzega aspektów zagrożeń środowiska przy projektowaniu
3,0Dostrzega aspekty zagrożeń środowiska przy projektowaniu
3,5Dostrzega i potrafi zdefiniowac aspekty zagrożeń środowiska przy projektowaniu
4,0Dostrzega i potrafi zdefiniowac aspekty zagrożeń środowiska przy projektowaniu, potrafi wybierac sposoby działania ograniczające ujemny wpływ na środowisko
4,5Dostrzega i potrafi zdefiniowac aspekty zagrożeń środowiska przy projektowaniu, potrafi wybierac sposoby działania ograniczające ujemny wpływ na środowisko, potrafi podjąc dyskusję w tym temacie
5,0Dostrzega i potrafi zdefiniowac aspekty zagrożeń środowiska przy projektowaniu, potrafi wybierac sposoby działania ograniczające ujemny wpływ na środowisko, potrafi podjąc dyskusję w tym temacie i dokonac weryfikacji projektu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C28_U29Właściwie ocenia możliwości zastosowania typowych narzędzi i metod przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U29właściwie ocenia możliwości zastosowania typowych narzędzi i metod przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Przybliżyć problematykę i aktualne zagadnienia funkcjonowania obiektów inwentarskich wraz z ich infrastrukturą techniczną i organizacyjną
Treści programoweT-L-10Pomiar i regulacja naciągu gum strzykowych
T-L-4Jakośc paszy granulowanej - badanie jednorodności długości
T-L-5Jakośc paszy granulowanej - badanie wytrzymałości kinetycznej
T-L-1Badanie stopnia zmieszania komponentów pasz sypkich
T-L-11Badanie parametrów pracy pulsatora HP-100
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne - cwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie cwiczeń laboratoryjnych na postawie ocen cząstkowych
S-3Ocena formująca: Sprawdziany (tzw. wejściówki) przed kolejnymi cwczeniami laboratoryjnymi
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie próbuje szukac rozwiazań przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich
3,0Prezentuje minimalne umiejętności przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich
3,5Próbuje w minimalnym stopniu oceniac możliwośc zastosowania typowych narzędzi i metod przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich
4,0Poprawnie ocenia możliwośc zastosowania typowych narzędzi i metod przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich
4,5Poprawnie i efektywnie ocenia możliwośc zastosowania typowych narzędzi i metod przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich
5,0Poprawnie i efektywnie ocenia możliwośc zastosowania typowych narzędzi i metod przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich oraz zgłasza propozycje zmian i modyfikacji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C28_U30Potrafi przygotować i zrealizować eksperymenty oraz wyciągać wnioski z ich wyników;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U30potrafi przygotować i zrealizować eksperymenty, w tym symulacje komputero-we, oraz wyciągać wnioski z ich wyników;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-2Umożliwić dostrzeganie i rozumienie związków zachodzących w procesie utrzymania zwierząt gospodarskich
Treści programoweT-L-11Badanie parametrów pracy pulsatora HP-100
T-L-3Cechy fizyczne komponentów paszowych - badanie gęstości usypnej
T-L-10Pomiar i regulacja naciągu gum strzykowych
T-L-9Badanie wydajności pompy próżniowej dojarki mechanicznej
T-L-5Jakośc paszy granulowanej - badanie wytrzymałości kinetycznej
T-L-4Jakośc paszy granulowanej - badanie jednorodności długości
T-L-7Jakośc paszy granulowanej - badanie pęknięc i błędów kształtu granul
T-L-8Charakterystyka eksploatacyjno-konstrukcyjna dojarki mecganicznej
T-L-12Charakterystyka eksploatacyjno-konstrukcyjna stanowisk dla utrzymania bydła
T-L-13Charakterystyka eksploatacyjno-konstrukcyjna stanowisk dla utrzymania trzody chlewnej
T-L-14Charakterystyka eksploatacyjno-konstrukcyjna elektrycznych ogrodzeń pastwisk
T-L-6Jakośc paszy granulowanej - badanie twardości
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne - cwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie cwiczeń laboratoryjnych na postawie ocen cząstkowych
S-3Ocena formująca: Sprawdziany (tzw. wejściówki) przed kolejnymi cwczeniami laboratoryjnymi
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi ustalic planu działania
3,0Potrafi ustalic plan działania, ale ma problemy z jego realizacją
3,5Potrafi ustalic plan działania i przygotowac warunki do realizacji eksperymentu
4,0Potrafi ustalic plan działania, przygotowac warunki do realizacji eksperymentu i zrealizowac eksperyment
4,5Potrafi ustalic plan działania, przygotowac warunki do realizacji eksperymentu, zrealizowac eksperyment oraz wyciągnąc wnioski z uzyskanych wyników
5,0Potrafi ustalic plan działania, przygotowac warunki do realizacji eksperymentu, zrealizowac eksperyment oraz wyciągnąc wnioski z uzyskanych wyników i zaproponowac zmiany i modyfikacje
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C28_K01Jest świadomy ograniczenia posiadanych umiejętności i wiedzy, stąd rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K01jest świadomy ograniczenia posiadanych umiejętności i wiedzy, stąd rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przybliżyć problematykę i aktualne zagadnienia funkcjonowania obiektów inwentarskich wraz z ich infrastrukturą techniczną i organizacyjną
Treści programoweT-A-1Mechanizacja utrzymania zwierząt gospodarskich
Metody nauczaniaM-2Metody eksponujące - prezentacje multimedialne, film, ekspozycja
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium z zakresu treści cwiczeniowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie wykazuje aktywności i chęci do pozyskiwania wiedzy i umiejętności z zakresu przedmiotu
3,0Potrafi określic braki wystepujące w swojej wiedzy z zakresu przedmiotu
3,5Potrafi połączyc posiadaną wiedzę z zakresu przedmiotu z zagadnieniami ogólnospołecznymi
4,0Jest świadomy braków wiedzy z zakresu przedmiotu oraz potrafi ustalic sposób jej uzupełnienia
4,5Jest zdeterminowany do pogłębiania wiedzy i umiejętności poprzez dociekliwośc w analizowaniu i dyskutowaniu zagadnień z zakresu przedmiotu
5,0Potrafi swobodnie prowadzic dyskusję w zakresie nowości i trendów w obszarze wiedzy przedmiotu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C28_K02Rozumie potrzebę ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze i innych źródłach, również w języku obcym;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K02rozumie potrzebę ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze i innych źródłach, również w języku obcym;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przybliżyć problematykę i aktualne zagadnienia funkcjonowania obiektów inwentarskich wraz z ich infrastrukturą techniczną i organizacyjną
Treści programoweT-A-1Mechanizacja utrzymania zwierząt gospodarskich
Metody nauczaniaM-2Metody eksponujące - prezentacje multimedialne, film, ekspozycja
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium z zakresu treści cwiczeniowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie rozumie potrzeby ciągłego aktualizowania wiedzy w zakresie przedmiotu
3,0Rozumie potrzebę ciągłego aktualizowania wiedzy w zakresie przedmiotu
3,5Rozumie i ma świadomośc potrzeby ciągłego aktualizowania wiedzy w zakresie przedmiotu
4,0Dobrze określa potrzeby, rozumie i ma świadomośc ciągłego aktualizowania wiedzy w zakresie przedmiotu
4,5Dobrze określa potrzeby, rozumie i ma świadomośc ciągłego aktualizowania wiedzy w zakresie przedmiotu, korzysta z wielu różnych źródeł, również w języku obcym
5,0Dobrze określa potrzeby, rozumie i ma świadomośc ciągłego aktualizowania wiedzy w zakresie przedmiotu, korzysta z wielu różnych źródeł, również w conajmniej dwóch językach obcych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C28_K05Rozumie ważność i potrzebę ochrony naturalnego środowiska człowieka oraz ma świadomość pozatechnicznych aspektów i skutków działalności w zakresie inżynierii rolniczej i leśnej, a w szczególności jej wpływu na środowisko, i posiada związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K05rozumie ważność i potrzebę ochrony naturalnego środowiska człowieka oraz ma świadomość pozatechnicznych aspektów i skutków działalności w zakresie inżynierii rolniczej i leśnej, a w szczególności jej wpływu na środowisko, i posiada związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Umożliwić dostrzeganie i rozumienie związków zachodzących w procesie utrzymania zwierząt gospodarskich
C-1Przybliżyć problematykę i aktualne zagadnienia funkcjonowania obiektów inwentarskich wraz z ich infrastrukturą techniczną i organizacyjną
Treści programoweT-W-1Warunki dobrostanu w produkcji zwierzęcej
T-W-7Usuwanie i magazynowanie obornika, gnojówki i gnojowicy
T-W-3Produkcja pasz z roślin zielonych, z roślin okopowych, ze zbóż i produkcja pasz pełnoskładnikowych
T-A-1Mechanizacja utrzymania zwierząt gospodarskich
Metody nauczaniaM-2Metody eksponujące - prezentacje multimedialne, film, ekspozycja
M-1Metody podające - wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium z zakresu treści wykładowych
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium z zakresu treści cwiczeniowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie rozumie ważności i potrzeby ochrony środowiska naturalnego w zakresie przedmiotu
3,0Częściowo rozumie ważnośc i potrzebę ochrony środowiska naturalnego w zakresie przedmiotu
3,5W pełni rozumie ważnośc i potrzebę ochrony środowiska naturalnego w zakresie przedmiotu
4,0Rozumie i wyprowadza wnioski dotyczące wpływu elementów mechanizacji produkcji zwierzęcej na ochronę środowiska naturalnego
4,5Rozumie i wyprowadza wnioski oraz potrafi wskazac luki dotyczące wpływu elementów mechanizacji produkcji zwierzęcej na ochronę środowiska naturalnego
5,0Swobodnie prowadzi dyskusję o wzajemnych zależnościach między elementami mechanizacji produkcji zwierzęcej a ochroną środowiska naturalnego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C28_K06Ma świadomość, że elementem produkcji rolniczej są zwierzęta gospodarskie i jest wyczulony na ich traktowanie zgodnie z wytycznymi dobrostanu;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K06ma świadomość, że elementem produkcji rolniczej są zwierzęta gospodarskie i jest wyczulony na ich traktowanie zgodnie z wytycznymi dobrostanu;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Przybliżyć problematykę i aktualne zagadnienia funkcjonowania obiektów inwentarskich wraz z ich infrastrukturą techniczną i organizacyjną
C-2Umożliwić dostrzeganie i rozumienie związków zachodzących w procesie utrzymania zwierząt gospodarskich
Treści programoweT-W-1Warunki dobrostanu w produkcji zwierzęcej
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium z zakresu treści wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomości, że elementem produkcji rolniczej są istoty żywe (zwierzęta)
3,0Ma świadomośc, że elementem produkcji rolniczej są istoty żywe (zwierzęta)
3,5Ma świadomośc, że elementem produkcji rolniczej są istoty żywe (zwierzęta) i jest wyczulony na ich traktowanie zgodnie z dobrostanem
4,0Ma świadomośc, że elementem produkcji rolniczej są istoty żywe (zwierzęta), jest wyczulony na ich traktowanie zgodnie z dobrostanem, rozumie potrzebę takiego postepowania
4,5Ma świadomośc, że elementem produkcji rolniczej są istoty żywe (zwierzęta), jest wyczulony na ich traktowanie zgodnie z dobrostanem, rozumie potrzebę takiego postepowania, odpowiedzialnie podchodzi do projektowania infrastruktury produkcji zwierzecej
5,0Ma świadomośc, że elementem produkcji rolniczej są istoty żywe (zwierzęta), jest wyczulony na ich traktowanie zgodnie z dobrostanem, rozumie potrzebę takiego postepowania, odpowiedzialnie podchodzi do projektowania infrastruktury produkcji zwierzecej, widzi koniecznośc pogłębiania tego zagadnienia