Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S1)

Sylabus przedmiotu Organizacja i ekonomika gospodarki leśnej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Organizacja i ekonomika gospodarki leśnej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Grieger <Andrzej.Grieger@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Grieger <Andrzej.Grieger@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać wiedzę z zakresu praw ochrony środowiska, gospodarki leśnej, techniki leśnej, podstaw prawa, podstaw zarządzania, ekonomiki przedsiębiorstwa.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie podstawowych zależności w zarządzaniu przedsiębiorstem leśnym.
C-2Poznanie podstawowych zależności w zrządzaniu finansami w przedsiębiorstwie leśnym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Ogólne przepisy prawa - Przedsiębiorstwo Lasy Państwowe.1
T-W-2Ustawa o lasach - zasady udostępniania lasów, służba leśna, gospodarka finansowa.2
T-W-3Majątek i jego struktura - klasyfikacja środków gospodarczych, majątek trwały, majątek obrotowy, źródła finasowania.1
T-W-4Charakterystyka nadleśnictw w ujęciu regionalnym.1
T-W-5Organizacja zakładu usług leśnych - struktura ilościowa , wyposażenie techniczne, formy licencjonowania.1
T-W-6Zasady budowy planu urządzania lasu.1
T-W-7Techniki oceny zasobności i organizacja pozyskiwania surowca drzewnego.1
T-W-8Przychody i koszty podmiotów gospodarczych funkcjonujących w leśnictwie.2
T-W-9Ekonomiczne aspekty zrównoważonej, wielofunkcyjnej gospodarki leśnej.1
T-W-10Reulacje zewnętrzne w zarządzaniu podmiotami w leśnictwie.1
T-W-11Procedury zamówień publicznych - przedmiot regulacji, zasady udzielania zamówień, postępowanie rozstrzygające, tryb udzielania zamówień, kontrola realizacji zamówień.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Studiowanie literatury przedmiotu8
A-W-2Przygotowanie studenta do zaliczenia wykładów5
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Uczestnictwo w zajęciach15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca - wykład informacyjny
M-2Metoda eksponująca - prezentacja multimedialna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: P - ocena z kolokwium

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C27_W25
Ma wiedzę teoretyczną w zakresie zarządzania i ekonomiki związanych z funkcjonowaniem podmiotów gospodarczych w leśnictwie. Definiuje poprawnie czynniki regulujące działanie przedsiebiorstwa leśnego. Jest w stanie zdefiniować oraz wyliczyć efekty finansowe działalności przedsiębiorstwa leśnego.
TRL_1A_W25R1A_W05InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1, C-2T-W-8, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-10, T-W-7, T-W-9, T-W-5, T-W-11, T-W-4M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C27_U01
Potrafi określić obszar koniecznych do poznania zagadnienia i poprawnie zebranie informacje uporządkować według przyjętego układu myślowego.
TRL_1A_U01R1A_U01C-1T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-8, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-10, T-W-7M-2, M-1S-1
TRL_1A_C27_U03
Posiada umiejętność samodoskonalenia poprzez systematyczne studiowanie literatury przedmiotu oraz obserwacji zmieniajacego sie otoczenia.
TRL_1A_U03R1A_U01C-2T-W-9M-2S-1
TRL_1A_C27_U21
Potrafi zaprojektować proste systemy zarządzania podmiotem leśnym. Posiada zdolność do uruchomienia działalności gospodarczej w obszarze gospodarki leśnej.
TRL_1A_U21R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2T-W-11M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C27_K01
Rozumie konieczność systematycznego poszerzania i pogłębianaia posiadanej wiedzy z obszaru funkcjonowania przedsiebiorstwa gospodarki leśnej
TRL_1A_K01R1A_K01, R1A_K07InzA_K02C-1T-W-5, T-W-1, T-W-10M-1S-1
TRL_1A_C27_K07
Potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
TRL_1A_K07R1A_K08InzA_K02C-1T-W-3, T-W-7, T-W-5M-2S-1
TRL_1A_C27_K08
Ma świadomość odpowiedzialności za wykonywaną i samodzielnie organizowaną pracę
TRL_1A_K08R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04InzA_K01C-2T-W-11M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C27_W25
Ma wiedzę teoretyczną w zakresie zarządzania i ekonomiki związanych z funkcjonowaniem podmiotów gospodarczych w leśnictwie. Definiuje poprawnie czynniki regulujące działanie przedsiebiorstwa leśnego. Jest w stanie zdefiniować oraz wyliczyć efekty finansowe działalności przedsiębiorstwa leśnego.
2,0Student nie rozróżnia podstawowych zagadnień.
3,0Student poprawnie definiuje tylko część zagadnień.
3,5Student poprawnie definiuje wszystkie zagadnienia, ale nie łączy ich w układ zadaniowy.
4,0Student poprawnie wykorzystuje treści zagadnień oraz potrafi metodą analizy podmiotowej budować wnioski
4,5Student potrafi definiować, analizować, wnioskować i oceniać efektywność wiedzy.
5,0Student swobodnie porusza się w oznaczonym obszarze wiedzy - potrafi prowadzić dyskusję w przedmiocie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C27_U01
Potrafi określić obszar koniecznych do poznania zagadnienia i poprawnie zebranie informacje uporządkować według przyjętego układu myślowego.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób przedstawić swojej wiedzy
3,0Student prezentuje podstawowe definicje bez umiejętności analizy faktów
3,5Student prezentuje wiedzę podstawową oraz potrafi analizować prezentowane treści.
4,0Student efektywnie i analitycznie prezentuje wiedzę oraz prowadzi dyskusję w określonym temacie.
4,5Student potrafi efektywnie, analitycznie, dyskusyjnie omawiać wybrane zagadnienia.
5,0Student potrafi efektywnie prezentować wiedzę, analizować, dyskutować o danych zagadnieniach oraz proponować rozwiązania syntezujące wiedzę.
TRL_1A_C27_U03
Posiada umiejętność samodoskonalenia poprzez systematyczne studiowanie literatury przedmiotu oraz obserwacji zmieniajacego sie otoczenia.
2,0nie potrafi ustalić planu działania
3,0potrafi ustalić plan działania, ale nie umie jego realizować
3,5potrafi ustalić plan działania, umie określić harmongram
4,0potarfi ustalić plan działania, umie określić harmonogram, definiuje oceny konieczne do określenia postępu
4,5potrafi ustalić plan działania, umie określić harmonogram, zna oceny określajace postęp, ustala nowe cele
5,0potrafi realizować systematycznie zadania z pozyskiwaniem nowej wiedzy
TRL_1A_C27_U21
Potrafi zaprojektować proste systemy zarządzania podmiotem leśnym. Posiada zdolność do uruchomienia działalności gospodarczej w obszarze gospodarki leśnej.
2,0nie potrafi projektować
3,0potrafi zdefiniować założenia do przygotowywanego projektu
3,5potrafi zdefiniopwać założenia, wykonać schemat kolejności realizacji projektu
4,0potrafi zdefiniować założenia, wykonać projekt
4,5potrafi zdefiniować założenia, wykonać projekt, poprawadzić dyskusję o projekcie
5,0potrafi wykonać projekt oraz dokonać weryfikacji po dyskusji

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C27_K01
Rozumie konieczność systematycznego poszerzania i pogłębianaia posiadanej wiedzy z obszaru funkcjonowania przedsiebiorstwa gospodarki leśnej
2,0nie potrafi ustalić poziomu ograniczeń w wiedzy przedmiotu
3,0potrafi określić braki występujące w swojej wiedzy przedmiotu
3,5potrafi połączyć posiadaną wiedzę przedmiotu z zagadnieniami ogólnospołecznymi regulujacymi działanie podmiotów gospodarczych
4,0potrafi ustalić zakres brakujacej wiedzy oraz technikę jej uzupełnienia
4,5potrafi w sposób swobodny praowadzić dyskusję na temat zamierzeń zmierzajacych do rozszerzenia swojej wiedzy w przedmiocie
5,0potrafi swobodnie prowadzić polemikę na temat terndów w obszarze wiedzy w przedmiocie
TRL_1A_C27_K07
Potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
2,0Student nie potrafi łączyć omawianych zagadnień.
3,0Student potraffi samodzielnie rozpoznawać procesy regulujące obszar zarządzania przedsiębiorstwem leśnym.
3,5Student potrafi rozpoznawać i systematyzować działania w obszarze zrzadzania przedsiębiorstwem leśnym.
4,0Student potrafi rozpoznawać, systematyzowaći wskazywać przyszłościowe kierunki działania w obszarze zarządzania przedsiębiorstwem leśnym.
4,5Student potrafi rozpoznawać, systematyzować i projektować działania w obszarze zarzadzania przedsiębiorstwem leśnym.
5,0Student potrafi rozpoznawać, systematyzować, projektować i oceniać podejmowane decyzje w obszarze zarządzania przedsiębiorstwem leśnym.
TRL_1A_C27_K08
Ma świadomość odpowiedzialności za wykonywaną i samodzielnie organizowaną pracę
2,0Student nie ma świadomości odpowiedzialności za wyniki własnej pracy.
3,0Student ma częściowo świadomość odpowiedzialności za wyniki własnej pracy.
3,5Student ma świadomość odpowiedzialności, jest przygotowany do organizowania własnej pracy.
4,0Student ma świadomość odpowiedzialności, umiejętność organizacji pracy własnej i zespołu.
4,5Student ma świadomość odpowiedzialności, umiejętność organizacji, konieczność systematyczności w pracy własnej.
5,0Student ma świadomość odpowiedzialności, umiejętności organizacji, rozumie i docenia rozwój intelektualny u siebie i innych osób.

Literatura podstawowa

  1. Bernardzki E. (red.), Lasy i lesnictwo krajów Unii Europejskiej, Instytut Badań Leśnych, 2006
  2. Klocek A., Państwowa administracja oraz gospodarka leśna w wybranych krajach, Centrum Informacyjne Lasów Państwowych, Warszawa, 2006
  3. Praca zbiorowa, Zarządzenie nr 55/2008 - w sprawie wprowadzania sporzadzania sprawozdań finansowych bilansu oraz rachunku i strat w okresach miesięcznych Lasów Państwowych, Generalna Dyrekcja Lasy Państwowe, Warszawa, 2008
  4. Praca zbiorowa, Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 - prawo zamówień publicznych, Warszawa, 2011
  5. Murat E., Poradnik hodowcy lasu, Wyd. Świat, Warszawa, 2005, ISBN 83-85597-98-0
  6. Glazar K., Wojtkowiak R., Koszty pracy maszyn leśnych, Wyd. PIMR, Poznań, 2009, ISBN 978-83-927505-2-9

Literatura dodatkowa

  1. Marszałek T., Podgórski M., Zarys ekonomiki lesnictwa, AR, Poznań, 2000
  2. Gołos P., Analiza prywatnych gospodarstw rolno-leśnych w Polsce, projekt sieci gospodarstw testowych., CILP, Warszawa, 2006
  3. Kocjan H., Prace przygotowawcze do odnowień i zalesień, sposoby i technika sadzenia oraz pielęgnacja upraw, Wyd. Uniwersytetu Przyrodniczego, Poznań, 2008, ISBN 978-83-7160-522-2

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ogólne przepisy prawa - Przedsiębiorstwo Lasy Państwowe.1
T-W-2Ustawa o lasach - zasady udostępniania lasów, służba leśna, gospodarka finansowa.2
T-W-3Majątek i jego struktura - klasyfikacja środków gospodarczych, majątek trwały, majątek obrotowy, źródła finasowania.1
T-W-4Charakterystyka nadleśnictw w ujęciu regionalnym.1
T-W-5Organizacja zakładu usług leśnych - struktura ilościowa , wyposażenie techniczne, formy licencjonowania.1
T-W-6Zasady budowy planu urządzania lasu.1
T-W-7Techniki oceny zasobności i organizacja pozyskiwania surowca drzewnego.1
T-W-8Przychody i koszty podmiotów gospodarczych funkcjonujących w leśnictwie.2
T-W-9Ekonomiczne aspekty zrównoważonej, wielofunkcyjnej gospodarki leśnej.1
T-W-10Reulacje zewnętrzne w zarządzaniu podmiotami w leśnictwie.1
T-W-11Procedury zamówień publicznych - przedmiot regulacji, zasady udzielania zamówień, postępowanie rozstrzygające, tryb udzielania zamówień, kontrola realizacji zamówień.3
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Studiowanie literatury przedmiotu8
A-W-2Przygotowanie studenta do zaliczenia wykładów5
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Uczestnictwo w zajęciach15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C27_W25Ma wiedzę teoretyczną w zakresie zarządzania i ekonomiki związanych z funkcjonowaniem podmiotów gospodarczych w leśnictwie. Definiuje poprawnie czynniki regulujące działanie przedsiebiorstwa leśnego. Jest w stanie zdefiniować oraz wyliczyć efekty finansowe działalności przedsiębiorstwa leśnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_W25ma wiedzę w zakresie organizacji procesów technologicznych w leśnictwie, obejmującą klasyfikację, cechy, podaż i jakość usług, dokumentację zdarzeń gospodarczych, organizację prac szkółkarskich, odnawiania lasu i jego pielę-gnacji, ochrony lasu, pozyskiwania drewna, a także modelowanie procesów technologicznych, ocenę poziomu organizacji wykorzystania maszyn, bezpie-czeństwo i higienę prac leśnych oraz zasady sprzedaży surowca drzewnego w Lasach Państwowych, przydatną do organizacji pracy sprzętu technicznego w gospodarce leśne;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie podstawowych zależności w zarządzaniu przedsiębiorstem leśnym.
C-2Poznanie podstawowych zależności w zrządzaniu finansami w przedsiębiorstwie leśnym
Treści programoweT-W-8Przychody i koszty podmiotów gospodarczych funkcjonujących w leśnictwie.
T-W-6Zasady budowy planu urządzania lasu.
T-W-3Majątek i jego struktura - klasyfikacja środków gospodarczych, majątek trwały, majątek obrotowy, źródła finasowania.
T-W-2Ustawa o lasach - zasady udostępniania lasów, służba leśna, gospodarka finansowa.
T-W-1Ogólne przepisy prawa - Przedsiębiorstwo Lasy Państwowe.
T-W-10Reulacje zewnętrzne w zarządzaniu podmiotami w leśnictwie.
T-W-7Techniki oceny zasobności i organizacja pozyskiwania surowca drzewnego.
T-W-9Ekonomiczne aspekty zrównoważonej, wielofunkcyjnej gospodarki leśnej.
T-W-5Organizacja zakładu usług leśnych - struktura ilościowa , wyposażenie techniczne, formy licencjonowania.
T-W-11Procedury zamówień publicznych - przedmiot regulacji, zasady udzielania zamówień, postępowanie rozstrzygające, tryb udzielania zamówień, kontrola realizacji zamówień.
T-W-4Charakterystyka nadleśnictw w ujęciu regionalnym.
Metody nauczaniaM-2Metoda eksponująca - prezentacja multimedialna
M-1Metoda podająca - wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: P - ocena z kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozróżnia podstawowych zagadnień.
3,0Student poprawnie definiuje tylko część zagadnień.
3,5Student poprawnie definiuje wszystkie zagadnienia, ale nie łączy ich w układ zadaniowy.
4,0Student poprawnie wykorzystuje treści zagadnień oraz potrafi metodą analizy podmiotowej budować wnioski
4,5Student potrafi definiować, analizować, wnioskować i oceniać efektywność wiedzy.
5,0Student swobodnie porusza się w oznaczonym obszarze wiedzy - potrafi prowadzić dyskusję w przedmiocie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C27_U01Potrafi określić obszar koniecznych do poznania zagadnienia i poprawnie zebranie informacje uporządkować według przyjętego układu myślowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie podstawowych zależności w zarządzaniu przedsiębiorstem leśnym.
Treści programoweT-W-6Zasady budowy planu urządzania lasu.
T-W-5Organizacja zakładu usług leśnych - struktura ilościowa , wyposażenie techniczne, formy licencjonowania.
T-W-1Ogólne przepisy prawa - Przedsiębiorstwo Lasy Państwowe.
T-W-8Przychody i koszty podmiotów gospodarczych funkcjonujących w leśnictwie.
T-W-4Charakterystyka nadleśnictw w ujęciu regionalnym.
T-W-3Majątek i jego struktura - klasyfikacja środków gospodarczych, majątek trwały, majątek obrotowy, źródła finasowania.
T-W-2Ustawa o lasach - zasady udostępniania lasów, służba leśna, gospodarka finansowa.
T-W-10Reulacje zewnętrzne w zarządzaniu podmiotami w leśnictwie.
T-W-7Techniki oceny zasobności i organizacja pozyskiwania surowca drzewnego.
Metody nauczaniaM-2Metoda eksponująca - prezentacja multimedialna
M-1Metoda podająca - wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: P - ocena z kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób przedstawić swojej wiedzy
3,0Student prezentuje podstawowe definicje bez umiejętności analizy faktów
3,5Student prezentuje wiedzę podstawową oraz potrafi analizować prezentowane treści.
4,0Student efektywnie i analitycznie prezentuje wiedzę oraz prowadzi dyskusję w określonym temacie.
4,5Student potrafi efektywnie, analitycznie, dyskusyjnie omawiać wybrane zagadnienia.
5,0Student potrafi efektywnie prezentować wiedzę, analizować, dyskutować o danych zagadnieniach oraz proponować rozwiązania syntezujące wiedzę.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C27_U03Posiada umiejętność samodoskonalenia poprzez systematyczne studiowanie literatury przedmiotu oraz obserwacji zmieniajacego sie otoczenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U03ma umiejętność dalszego zawodowego samokształcenia się;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Poznanie podstawowych zależności w zrządzaniu finansami w przedsiębiorstwie leśnym
Treści programoweT-W-9Ekonomiczne aspekty zrównoważonej, wielofunkcyjnej gospodarki leśnej.
Metody nauczaniaM-2Metoda eksponująca - prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: P - ocena z kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi ustalić planu działania
3,0potrafi ustalić plan działania, ale nie umie jego realizować
3,5potrafi ustalić plan działania, umie określić harmongram
4,0potarfi ustalić plan działania, umie określić harmonogram, definiuje oceny konieczne do określenia postępu
4,5potrafi ustalić plan działania, umie określić harmonogram, zna oceny określajace postęp, ustala nowe cele
5,0potrafi realizować systematycznie zadania z pozyskiwaniem nowej wiedzy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C27_U21Potrafi zaprojektować proste systemy zarządzania podmiotem leśnym. Posiada zdolność do uruchomienia działalności gospodarczej w obszarze gospodarki leśnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U21w sposób ogólny analizuje i ocenia pod względem prawnym funkcjonowanie prostych systemów oraz procesów typowych dla obszaru techniki rolniczej i leśnej, potrafi zaprojektować i ocenić pod względem organizacyjnym proste procesy produkcyjno-usługowe występujące w produkcji rolniczej i gospodarce leśnej oraz zarządzać nimi, a także przeprowadzić dla nich wstępną analizę ekono-miczną, posiada zdolność prowadzenia działalności gospodarczej w obszarze produkcji roślinnej i gospodarki leśnej;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Poznanie podstawowych zależności w zrządzaniu finansami w przedsiębiorstwie leśnym
Treści programoweT-W-11Procedury zamówień publicznych - przedmiot regulacji, zasady udzielania zamówień, postępowanie rozstrzygające, tryb udzielania zamówień, kontrola realizacji zamówień.
Metody nauczaniaM-2Metoda eksponująca - prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: P - ocena z kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi projektować
3,0potrafi zdefiniować założenia do przygotowywanego projektu
3,5potrafi zdefiniopwać założenia, wykonać schemat kolejności realizacji projektu
4,0potrafi zdefiniować założenia, wykonać projekt
4,5potrafi zdefiniować założenia, wykonać projekt, poprawadzić dyskusję o projekcie
5,0potrafi wykonać projekt oraz dokonać weryfikacji po dyskusji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C27_K01Rozumie konieczność systematycznego poszerzania i pogłębianaia posiadanej wiedzy z obszaru funkcjonowania przedsiebiorstwa gospodarki leśnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K01jest świadomy ograniczenia posiadanych umiejętności i wiedzy, stąd rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Poznanie podstawowych zależności w zarządzaniu przedsiębiorstem leśnym.
Treści programoweT-W-5Organizacja zakładu usług leśnych - struktura ilościowa , wyposażenie techniczne, formy licencjonowania.
T-W-1Ogólne przepisy prawa - Przedsiębiorstwo Lasy Państwowe.
T-W-10Reulacje zewnętrzne w zarządzaniu podmiotami w leśnictwie.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: P - ocena z kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi ustalić poziomu ograniczeń w wiedzy przedmiotu
3,0potrafi określić braki występujące w swojej wiedzy przedmiotu
3,5potrafi połączyć posiadaną wiedzę przedmiotu z zagadnieniami ogólnospołecznymi regulujacymi działanie podmiotów gospodarczych
4,0potrafi ustalić zakres brakujacej wiedzy oraz technikę jej uzupełnienia
4,5potrafi w sposób swobodny praowadzić dyskusję na temat zamierzeń zmierzajacych do rozszerzenia swojej wiedzy w przedmiocie
5,0potrafi swobodnie prowadzić polemikę na temat terndów w obszarze wiedzy w przedmiocie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C27_K07Potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K07potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Poznanie podstawowych zależności w zarządzaniu przedsiębiorstem leśnym.
Treści programoweT-W-3Majątek i jego struktura - klasyfikacja środków gospodarczych, majątek trwały, majątek obrotowy, źródła finasowania.
T-W-7Techniki oceny zasobności i organizacja pozyskiwania surowca drzewnego.
T-W-5Organizacja zakładu usług leśnych - struktura ilościowa , wyposażenie techniczne, formy licencjonowania.
Metody nauczaniaM-2Metoda eksponująca - prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: P - ocena z kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi łączyć omawianych zagadnień.
3,0Student potraffi samodzielnie rozpoznawać procesy regulujące obszar zarządzania przedsiębiorstwem leśnym.
3,5Student potrafi rozpoznawać i systematyzować działania w obszarze zrzadzania przedsiębiorstwem leśnym.
4,0Student potrafi rozpoznawać, systematyzowaći wskazywać przyszłościowe kierunki działania w obszarze zarządzania przedsiębiorstwem leśnym.
4,5Student potrafi rozpoznawać, systematyzować i projektować działania w obszarze zarzadzania przedsiębiorstwem leśnym.
5,0Student potrafi rozpoznawać, systematyzować, projektować i oceniać podejmowane decyzje w obszarze zarządzania przedsiębiorstwem leśnym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C27_K08Ma świadomość odpowiedzialności za wykonywaną i samodzielnie organizowaną pracę
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K08ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną, jest przygotowany do organizowania pracy własnej i zespołu osób, rozumie konieczność systema-tycznej pracy w działaniach rozciągniętych w czasie, postępuje etycznie, ro-zumie i docenia znaczenie uczciwości intelektualnej w działaniach własnych i innych osób.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Poznanie podstawowych zależności w zrządzaniu finansami w przedsiębiorstwie leśnym
Treści programoweT-W-11Procedury zamówień publicznych - przedmiot regulacji, zasady udzielania zamówień, postępowanie rozstrzygające, tryb udzielania zamówień, kontrola realizacji zamówień.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: P - ocena z kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości odpowiedzialności za wyniki własnej pracy.
3,0Student ma częściowo świadomość odpowiedzialności za wyniki własnej pracy.
3,5Student ma świadomość odpowiedzialności, jest przygotowany do organizowania własnej pracy.
4,0Student ma świadomość odpowiedzialności, umiejętność organizacji pracy własnej i zespołu.
4,5Student ma świadomość odpowiedzialności, umiejętność organizacji, konieczność systematyczności w pracy własnej.
5,0Student ma świadomość odpowiedzialności, umiejętności organizacji, rozumie i docenia rozwój intelektualny u siebie i innych osób.