Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S1)

Sylabus przedmiotu Technika cieplna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technika cieplna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Wanda Malinowska <Wanda.Malinowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wanda Malinowska <Wanda.Malinowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 30 2,00,38zaliczenie
wykładyW4 30 2,00,62egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy matematyki wyższej.
W-2Podstawy fizyki - mechanika i ciepło.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentow z podstawowymi pojęciami, definicjami i prawami termodynamiki.
C-2Ukształtowanie umiejętności wykonywania podstawowych obliczeń termodynamicznych, w tym wykonywania bilansów energetycznych.
C-3Ukształtowanie umiejętności analizy termodynamicznej obiegów termodynamicznych realizowanych w urządzeniach cieplnych stosowanych w technice rolniczej.
C-4Zrozumienie doniosłości problemu racjonalnej gospodarki zasobami energetycznymi.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Jednostki miar stosowane w technice cieplnej. Przeliczanie jednostek miar.2
T-A-2Bilans energii wybranych układów termodynamicznych oraz maszyn i urządzeń cieplnych.4
T-A-3Sprawdzian nr 12
T-A-4Zastosowania termicznego równania stanu gazów doskonałych w obliczeniach cieplnych2
T-A-5Przyklady obliczeniowe roztworów gazów doskonałych.2
T-A-6Obliczenia parametrów termicznych i kalorycznych wybranych przemian gazów doskonałych.2
T-A-7Sprawdzian nr 22
T-A-8Obliczenia przykladowych obiegów temodynamicznych.2
T-A-9Przykładowe przemiany powietrza wilgotnego. Praca z wykresem i - X. Metody pomiaru wilgotności powietrza. Konwekcyjne suszenie płodów rolnych - przyklady obliczeniowe.4
T-A-10Obliczenia podstawowych przypadkow wymiany ciepla. Złożona wymiana ciepła, obliczanie strat ciepla przez ścianę budynku.4
T-A-11Przykład obliczeń wymiennika ciepla.2
T-A-12Sprawdzian nr 32
30
wykłady
T-W-1Wiadomości wstępne i definicje podstawowe: parametry stanu, substancja, masa.Zasada zachowania substancji. Zerowa zasada termodynamiki.2
T-W-2Pierwsza zasada termodynamiki,energia wewnętrzna, praca mechaniczna, ciepło, ciepło właściwe,entalpia.4
T-W-3Własności gazów doskonałych i półdoskonałych, termiczne równanie stanu gazów doskonałych, roztwory gazów doskonałych.4
T-W-4Charakterystyczne przemiany gazow doskonałych: izobara, izochora, izoterma, izentropa, politropa.2
T-W-5Druga zasada termodynamiki: procesy odwracalne i nieodwracalne, entropia, zasada wzrostu entropii. Obiegi cieplne prawo i lewobieżne. Obieg Carnota. Obiegi termodynamiczne wybranych maszyn cieplnych: silników, chlodziarek, pomp ciepła.4
T-W-6Pary i gazy rzeczywiste. Stany skupienia. Izobaryczny proces parowania. Para wodna i jej przemiany, wwykres i - s.2
T-W-7Termodynamika powietrza wilgotnego. Przemiany powietrza wilgotnego. Wykres i - X. Proces suszenia.3
T-W-8Spalanie: rodzaje i sklad paliw, obliczenia stechiometryczne dla spalania zupełnego. Straty powstające przy spalaniu. Wartość opałowa i ciepło spalania.2
T-W-9Wymiana ciepła: przewodzenie, konwekcja, promieniowanie. Prawo Fouriera. Prawo Newtona. Złożona wymiana ciepla. Wymiana ciepła przy przepływie czynnika.3
T-W-10Wymienniki ciepla. Rodzaje wymienników ciepła. Rekuperatory współprądowe i przeciwprądowe. Przyklady zastosowań wymienników ciepła w technice rolniczej.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.30
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń.12
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.18
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Przygotowanie do zajęć.10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wyklad informacyjny.
M-2Metoda praktyczna - ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin testowy z teorii, pytania i zadania zamknięte i otwarte.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin ustny z teorii.
S-3Ocena formująca: Samodzielne rozwiązywanie zadań na zajęciach.
S-4Ocena formująca: Praca domowa z zadań (ćwiczenia).
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zadań (ćwiczenia).

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C19_W01
Zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu termodynamiki. Zna i rozumie zasady termodynamiki. Zna i rozumie przemiany termodynamiczne realizowane przez maszyny i urządzenia cieplne. Zna termodynamikę gazów wilgotnych i pary wodnej. Zna proces spalania. Zna podstawowe prawa i definicje związane z wymianą ciepła i wymiennikami ciepla.
TRL_1A_W20R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-10, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-8, T-W-7, T-W-9M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C19_U01
Potrafi wykonywać podstawowe obliczenia termodynamiczne. Potrafi formułować równania bilansów energetycznych podstawowych ukladów termodynamicznych. Potrafi analizować pracę maszyn i urządzeń cieplnych.
TRL_1A_U18R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2, C-3T-A-5, T-A-1, T-A-9, T-A-4, T-A-8, T-A-11, T-A-2, T-A-10, T-A-6M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C19_K01
Ma świadomość ważności problemu racjonalnej gospodarki energetycznej. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
TRL_1A_K01, TRL_1A_K07R1A_K01, R1A_K07, R1A_K08InzA_K02C-4T-W-2, T-W-9, T-W-5M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C19_W01
Zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu termodynamiki. Zna i rozumie zasady termodynamiki. Zna i rozumie przemiany termodynamiczne realizowane przez maszyny i urządzenia cieplne. Zna termodynamikę gazów wilgotnych i pary wodnej. Zna proces spalania. Zna podstawowe prawa i definicje związane z wymianą ciepła i wymiennikami ciepla.
2,0Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Zna większość podstawowych pojęć z zakresu termodynamiki. Zna zasady termodynamiki. Zna przemiany termodynamiczne realizowane przez maszyny i urządzenia cieplne. Zna termodynamikę gazów wilgotnych i pary wodnej. Zna proces spalania. Zna podstawowe prawa i definicje związane z wymianą ciepła i wymiennikami ciepla.
3,5Zna prawie wszystkie podstawowe pojęcia z zakresu termodynamiki. Zna i częściowo rozumie zasady termodynamiki i przemiany termodynamiczne realizowane przez maszyny i urządzenia cieplne.Zna i częściowo rozumie termodynamikę gazów wilgotnych i pary wodnej. Zna proces spalania. Zna podstawowe prawa i definicje związane z wymianą ciepła i wymiennikami ciepla.
4,0Zna i rozumie wszystkie podstawowe pojęcia z zakresu termodynamiki. Zna i rozumie zasady termodynamiki i przemiany termodynamiczne realizowane przez maszyny i urządzenia cieplne.Zna termodynamikę gazów wilgotnych i pary wodnej. Zna proces spalania. Zna i rozumie podstawowe prawa i definicje związane z wymianą ciepła i wymiennikami ciepla.
4,5Dobrze zna i rozumie wszystkie pojęcia z zakresu termodynamiki. Dobrze zna i rozumie zasady teermodynamiki i przemiany termodynamiczne realizowane przez maszyny i urządzenia cieplne. Zna i rozumie termodynamikę gazów wilgotnych i pary wodnej. Zna i rozumie proces spalania. Dobrze zna i rozumie podstawowe prawa i definicje związane z wymianą ciepła i wymiennikami ciepla.
5,0Bardzo dobrze zna i doskonale rozumie wszystkie pojęcia z zakresu termodynamiki oraz zasady termodynamiki i przemiany termodynamiczne realizowane przez maszyny i urządzenia cieplne. Bardzo dobrze zna i rozumie termodynamikę gazów wilgotnych i pary wodnej. Bardzo dobrze zna i rozumie proces spalania. Bardzo dobrze zna i rozumie podstawowe prawa i definicje związane z wymianą ciepła i wymiennikami ciepla.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C19_U01
Potrafi wykonywać podstawowe obliczenia termodynamiczne. Potrafi formułować równania bilansów energetycznych podstawowych ukladów termodynamicznych. Potrafi analizować pracę maszyn i urządzeń cieplnych.
2,0Student nie posiada dostatecznych umiejętności z zakresu techniki cieplnej.
3,0Student potrafi wykonywać większość podstawowych obliczeń termodynamicznych. Potrafi formułować równania bilansów energetycznych większości podstawowych ukladów termodynamicznych. Potrafi analizować pracę większości maszyn i urządzeń cieplnych.
3,5Student potrafi poprawnie wykonywać podstawowe obliczenia termodynamiczne. Potrafi poprawnie formułować równania bilansów energetycznych podstawowych ukladów termodynamicznych. Potrafi poprawnie analizować pracę maszyn i urządzeń cieplnych.
4,0Student potrafi dobrze wykonywać podstawowe obliczenia termodynamiczne. Potrafi dobrze formułować równania bilansów energetycznych dla większości podstawowych ukladów termodynamicznych. Potrafi dobrze analizować pracę większości maszyn i urządzeń cieplnych.
4,5Student potrafi prawie bezbłędnie wykonywać podstawowe obliczenia termodynamiczne. Potrafi nieomal bezbłędnie formułować równania bilansów energetycznych prawie wszystkich podstawowych ukladów termodynamicznych. Potrafi prawie bezbłędnie analizować pracę maszyn i urządzeń cieplnych.
5,0Student potrafi bezbłędnie wykonywać podstawowe obliczenia termodynamiczne. Potrafi doskonale formułować równania bilansów energetycznych podstawowych ukladów termodynamicznych. Potrafi bezbłędnie analizować pracę maszyn i urządzeń cieplnych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C19_K01
Ma świadomość ważności problemu racjonalnej gospodarki energetycznej. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
2,0Nie ma świadomości ważności problemu racjonalnej gospodarki energetycznej. Nie rozumie potrzeby uczenia się przez całe życie.
3,0Ma świadomość ważności problemu racjonalnej gospodarki energetycznej. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
3,5Ma dużą świadomość ważności problemu racjonalnej gospodarki energetycznej. Dobrze rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
4,0Ma dużą świadomość ważności problemu racjonalnej gospodarki energetycznej. Dobrze rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi to uzasadnić.
4,5Ma dużą świadomość ważności problemu racjonalnej gospodarki energetycznej. Dobrze rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi dobrze uzasadnić swoje poglądy.
5,0Ma bardzo dużą świadomość ważności problemu racjonalnej gospodarki energetycznej. Bardzo obrze rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi bardzo dobrze uzasadnić swoje poglądy i kompetentnie bronić swojego stanowiska.

Literatura podstawowa

  1. Szargut J., Termodynamika, PWN, Warszawa, 2000
  2. Pabis J., Podstawy techniki cieplnej w rolnictwie, PWRiL, 1983
  3. Malinowska W., Malinowski L., Technika cieplna w rolnictwie. Zadania i przykłady., Wydawnictwo Akademii Rolniczej, Szczecin, 1997

Literatura dodatkowa

  1. Staniszewski B., Termodynamika, PWN, Warszawa, 1986

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Jednostki miar stosowane w technice cieplnej. Przeliczanie jednostek miar.2
T-A-2Bilans energii wybranych układów termodynamicznych oraz maszyn i urządzeń cieplnych.4
T-A-3Sprawdzian nr 12
T-A-4Zastosowania termicznego równania stanu gazów doskonałych w obliczeniach cieplnych2
T-A-5Przyklady obliczeniowe roztworów gazów doskonałych.2
T-A-6Obliczenia parametrów termicznych i kalorycznych wybranych przemian gazów doskonałych.2
T-A-7Sprawdzian nr 22
T-A-8Obliczenia przykladowych obiegów temodynamicznych.2
T-A-9Przykładowe przemiany powietrza wilgotnego. Praca z wykresem i - X. Metody pomiaru wilgotności powietrza. Konwekcyjne suszenie płodów rolnych - przyklady obliczeniowe.4
T-A-10Obliczenia podstawowych przypadkow wymiany ciepla. Złożona wymiana ciepła, obliczanie strat ciepla przez ścianę budynku.4
T-A-11Przykład obliczeń wymiennika ciepla.2
T-A-12Sprawdzian nr 32
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wiadomości wstępne i definicje podstawowe: parametry stanu, substancja, masa.Zasada zachowania substancji. Zerowa zasada termodynamiki.2
T-W-2Pierwsza zasada termodynamiki,energia wewnętrzna, praca mechaniczna, ciepło, ciepło właściwe,entalpia.4
T-W-3Własności gazów doskonałych i półdoskonałych, termiczne równanie stanu gazów doskonałych, roztwory gazów doskonałych.4
T-W-4Charakterystyczne przemiany gazow doskonałych: izobara, izochora, izoterma, izentropa, politropa.2
T-W-5Druga zasada termodynamiki: procesy odwracalne i nieodwracalne, entropia, zasada wzrostu entropii. Obiegi cieplne prawo i lewobieżne. Obieg Carnota. Obiegi termodynamiczne wybranych maszyn cieplnych: silników, chlodziarek, pomp ciepła.4
T-W-6Pary i gazy rzeczywiste. Stany skupienia. Izobaryczny proces parowania. Para wodna i jej przemiany, wwykres i - s.2
T-W-7Termodynamika powietrza wilgotnego. Przemiany powietrza wilgotnego. Wykres i - X. Proces suszenia.3
T-W-8Spalanie: rodzaje i sklad paliw, obliczenia stechiometryczne dla spalania zupełnego. Straty powstające przy spalaniu. Wartość opałowa i ciepło spalania.2
T-W-9Wymiana ciepła: przewodzenie, konwekcja, promieniowanie. Prawo Fouriera. Prawo Newtona. Złożona wymiana ciepla. Wymiana ciepła przy przepływie czynnika.3
T-W-10Wymienniki ciepla. Rodzaje wymienników ciepła. Rekuperatory współprądowe i przeciwprądowe. Przyklady zastosowań wymienników ciepła w technice rolniczej.4
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.30
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń.12
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.18
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Przygotowanie do zajęć.10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C19_W01Zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu termodynamiki. Zna i rozumie zasady termodynamiki. Zna i rozumie przemiany termodynamiczne realizowane przez maszyny i urządzenia cieplne. Zna termodynamikę gazów wilgotnych i pary wodnej. Zna proces spalania. Zna podstawowe prawa i definicje związane z wymianą ciepła i wymiennikami ciepla.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_W20ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie techniki cieplnej i gospodarki energetycznej, obejmującą zasady termodynamiki, prze-miany odwracalne gazów, termodynamikę pary wodnej, termodynamikę gazów wilgotnych, obiegi termiczne maszyn cieplnych, termodynamikę procesu spalania, wymianę i wymienniki ciepła, nośniki energii i systemy ich dystrybucji, bilansowanie potrzeb energetycznych obiektów, podstawy suszarnictwa oraz pozyskanie, konwersję, zastosowanie i wpływ na naturalne środowisko energii pochodzącej z alternatywnych źródeł, niezbędną przy: 1) prawidłowej eksploatacji maszyn, urządzeń i instalacji cieplnych, 2) bilansowaniu źródeł energii oraz racjonalizacji jej użytkowania;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentow z podstawowymi pojęciami, definicjami i prawami termodynamiki.
Treści programoweT-W-6Pary i gazy rzeczywiste. Stany skupienia. Izobaryczny proces parowania. Para wodna i jej przemiany, wwykres i - s.
T-W-2Pierwsza zasada termodynamiki,energia wewnętrzna, praca mechaniczna, ciepło, ciepło właściwe,entalpia.
T-W-5Druga zasada termodynamiki: procesy odwracalne i nieodwracalne, entropia, zasada wzrostu entropii. Obiegi cieplne prawo i lewobieżne. Obieg Carnota. Obiegi termodynamiczne wybranych maszyn cieplnych: silników, chlodziarek, pomp ciepła.
T-W-10Wymienniki ciepla. Rodzaje wymienników ciepła. Rekuperatory współprądowe i przeciwprądowe. Przyklady zastosowań wymienników ciepła w technice rolniczej.
T-W-4Charakterystyczne przemiany gazow doskonałych: izobara, izochora, izoterma, izentropa, politropa.
T-W-3Własności gazów doskonałych i półdoskonałych, termiczne równanie stanu gazów doskonałych, roztwory gazów doskonałych.
T-W-1Wiadomości wstępne i definicje podstawowe: parametry stanu, substancja, masa.Zasada zachowania substancji. Zerowa zasada termodynamiki.
T-W-8Spalanie: rodzaje i sklad paliw, obliczenia stechiometryczne dla spalania zupełnego. Straty powstające przy spalaniu. Wartość opałowa i ciepło spalania.
T-W-7Termodynamika powietrza wilgotnego. Przemiany powietrza wilgotnego. Wykres i - X. Proces suszenia.
T-W-9Wymiana ciepła: przewodzenie, konwekcja, promieniowanie. Prawo Fouriera. Prawo Newtona. Złożona wymiana ciepla. Wymiana ciepła przy przepływie czynnika.
Metody nauczaniaM-1Wyklad informacyjny.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin ustny z teorii.
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin testowy z teorii, pytania i zadania zamknięte i otwarte.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Zna większość podstawowych pojęć z zakresu termodynamiki. Zna zasady termodynamiki. Zna przemiany termodynamiczne realizowane przez maszyny i urządzenia cieplne. Zna termodynamikę gazów wilgotnych i pary wodnej. Zna proces spalania. Zna podstawowe prawa i definicje związane z wymianą ciepła i wymiennikami ciepla.
3,5Zna prawie wszystkie podstawowe pojęcia z zakresu termodynamiki. Zna i częściowo rozumie zasady termodynamiki i przemiany termodynamiczne realizowane przez maszyny i urządzenia cieplne.Zna i częściowo rozumie termodynamikę gazów wilgotnych i pary wodnej. Zna proces spalania. Zna podstawowe prawa i definicje związane z wymianą ciepła i wymiennikami ciepla.
4,0Zna i rozumie wszystkie podstawowe pojęcia z zakresu termodynamiki. Zna i rozumie zasady termodynamiki i przemiany termodynamiczne realizowane przez maszyny i urządzenia cieplne.Zna termodynamikę gazów wilgotnych i pary wodnej. Zna proces spalania. Zna i rozumie podstawowe prawa i definicje związane z wymianą ciepła i wymiennikami ciepla.
4,5Dobrze zna i rozumie wszystkie pojęcia z zakresu termodynamiki. Dobrze zna i rozumie zasady teermodynamiki i przemiany termodynamiczne realizowane przez maszyny i urządzenia cieplne. Zna i rozumie termodynamikę gazów wilgotnych i pary wodnej. Zna i rozumie proces spalania. Dobrze zna i rozumie podstawowe prawa i definicje związane z wymianą ciepła i wymiennikami ciepla.
5,0Bardzo dobrze zna i doskonale rozumie wszystkie pojęcia z zakresu termodynamiki oraz zasady termodynamiki i przemiany termodynamiczne realizowane przez maszyny i urządzenia cieplne. Bardzo dobrze zna i rozumie termodynamikę gazów wilgotnych i pary wodnej. Bardzo dobrze zna i rozumie proces spalania. Bardzo dobrze zna i rozumie podstawowe prawa i definicje związane z wymianą ciepła i wymiennikami ciepla.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C19_U01Potrafi wykonywać podstawowe obliczenia termodynamiczne. Potrafi formułować równania bilansów energetycznych podstawowych ukladów termodynamicznych. Potrafi analizować pracę maszyn i urządzeń cieplnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U18potrafi eksploatować maszyny, urządzenia i instalacje cieplne stosowane w rolnictwie i gospodarce leśnej oraz bilansować źródła energii i racjonalnie jej użytkować, a także orientuje się w możliwościach pozyskania, konwersji i za-stosowania energii niekonwencjonalnej;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności wykonywania podstawowych obliczeń termodynamicznych, w tym wykonywania bilansów energetycznych.
C-3Ukształtowanie umiejętności analizy termodynamicznej obiegów termodynamicznych realizowanych w urządzeniach cieplnych stosowanych w technice rolniczej.
Treści programoweT-A-5Przyklady obliczeniowe roztworów gazów doskonałych.
T-A-1Jednostki miar stosowane w technice cieplnej. Przeliczanie jednostek miar.
T-A-9Przykładowe przemiany powietrza wilgotnego. Praca z wykresem i - X. Metody pomiaru wilgotności powietrza. Konwekcyjne suszenie płodów rolnych - przyklady obliczeniowe.
T-A-4Zastosowania termicznego równania stanu gazów doskonałych w obliczeniach cieplnych
T-A-8Obliczenia przykladowych obiegów temodynamicznych.
T-A-11Przykład obliczeń wymiennika ciepla.
T-A-2Bilans energii wybranych układów termodynamicznych oraz maszyn i urządzeń cieplnych.
T-A-10Obliczenia podstawowych przypadkow wymiany ciepla. Złożona wymiana ciepła, obliczanie strat ciepla przez ścianę budynku.
T-A-6Obliczenia parametrów termicznych i kalorycznych wybranych przemian gazów doskonałych.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna - ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin testowy z teorii, pytania i zadania zamknięte i otwarte.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada dostatecznych umiejętności z zakresu techniki cieplnej.
3,0Student potrafi wykonywać większość podstawowych obliczeń termodynamicznych. Potrafi formułować równania bilansów energetycznych większości podstawowych ukladów termodynamicznych. Potrafi analizować pracę większości maszyn i urządzeń cieplnych.
3,5Student potrafi poprawnie wykonywać podstawowe obliczenia termodynamiczne. Potrafi poprawnie formułować równania bilansów energetycznych podstawowych ukladów termodynamicznych. Potrafi poprawnie analizować pracę maszyn i urządzeń cieplnych.
4,0Student potrafi dobrze wykonywać podstawowe obliczenia termodynamiczne. Potrafi dobrze formułować równania bilansów energetycznych dla większości podstawowych ukladów termodynamicznych. Potrafi dobrze analizować pracę większości maszyn i urządzeń cieplnych.
4,5Student potrafi prawie bezbłędnie wykonywać podstawowe obliczenia termodynamiczne. Potrafi nieomal bezbłędnie formułować równania bilansów energetycznych prawie wszystkich podstawowych ukladów termodynamicznych. Potrafi prawie bezbłędnie analizować pracę maszyn i urządzeń cieplnych.
5,0Student potrafi bezbłędnie wykonywać podstawowe obliczenia termodynamiczne. Potrafi doskonale formułować równania bilansów energetycznych podstawowych ukladów termodynamicznych. Potrafi bezbłędnie analizować pracę maszyn i urządzeń cieplnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C19_K01Ma świadomość ważności problemu racjonalnej gospodarki energetycznej. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K01jest świadomy ograniczenia posiadanych umiejętności i wiedzy, stąd rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania;
TRL_1A_K07potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-4Zrozumienie doniosłości problemu racjonalnej gospodarki zasobami energetycznymi.
Treści programoweT-W-2Pierwsza zasada termodynamiki,energia wewnętrzna, praca mechaniczna, ciepło, ciepło właściwe,entalpia.
T-W-9Wymiana ciepła: przewodzenie, konwekcja, promieniowanie. Prawo Fouriera. Prawo Newtona. Złożona wymiana ciepla. Wymiana ciepła przy przepływie czynnika.
T-W-5Druga zasada termodynamiki: procesy odwracalne i nieodwracalne, entropia, zasada wzrostu entropii. Obiegi cieplne prawo i lewobieżne. Obieg Carnota. Obiegi termodynamiczne wybranych maszyn cieplnych: silników, chlodziarek, pomp ciepła.
Metody nauczaniaM-1Wyklad informacyjny.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin ustny z teorii.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomości ważności problemu racjonalnej gospodarki energetycznej. Nie rozumie potrzeby uczenia się przez całe życie.
3,0Ma świadomość ważności problemu racjonalnej gospodarki energetycznej. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
3,5Ma dużą świadomość ważności problemu racjonalnej gospodarki energetycznej. Dobrze rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
4,0Ma dużą świadomość ważności problemu racjonalnej gospodarki energetycznej. Dobrze rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi to uzasadnić.
4,5Ma dużą świadomość ważności problemu racjonalnej gospodarki energetycznej. Dobrze rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi dobrze uzasadnić swoje poglądy.
5,0Ma bardzo dużą świadomość ważności problemu racjonalnej gospodarki energetycznej. Bardzo obrze rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi bardzo dobrze uzasadnić swoje poglądy i kompetentnie bronić swojego stanowiska.