Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S1)

Sylabus przedmiotu Alternatywne źródła energii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Alternatywne źródła energii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Rafał Nowowiejski <Rafal.Nowowiejski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 20 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy fizyki - mechanika i ciepło.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, definicjami i prawami oraz rozwiązaniami technicznymi z zakresu odnawialnych źródeł energii.
C-2Ukształtowanie umiejętności wykorzystania alternatywnych źródeł energii w inzynierii rolniczej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Klasyfikacja źródeł energii. Zapotrzebowanie energii i jej zasoby odnawialne i nieodnawialne. Zalety i wady energetyki konwencjonalnej. Ekologiczne aspekty użytkowania energii.2
T-W-2Energia rzek. Elektrownie wodne. Mała energetyka wodna.2
T-W-3Energia wód morskich i oceanicznych. Energia pływów, fal, prądów morskich, różnic zasolenia. Energia termiczna mórz i oceanów.1
T-W-4Energia geotermiczna.1
T-W-5Energia wiatru. Turbiny wiatrowe. Podstawowe obliczenia.3
T-W-6Energia słoneczna. Pasywne i aktywne systemy jej wykorzystania. Kolektory słoneczne, stawy i kominy słoneczne, ogniwa fotowoltaiczne. Podstawowe obliczenia.3
T-W-7Wykorzystanie biomasy. Biopaliwa. Rośliny energetyczne. Biogaz i biogazownie.3
T-W-8Wodór jako źródło energii. Ogniwa paliwowe.2
T-W-9Podstawowe akty i regulacje prawne związane z alternatywnymi źródłami energii. Pojęcie certyfikatów. Aspekty ekologiczne, spoleczne i ekonomiczne wykorzystywania alternatywnych źródeł energii.2
T-W-10Sprawdzian zaliczeniowy.1
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwow w wykładach.20
A-W-2Praca własna z literaturą przedmiotu i źródlami internetowymi.5
A-W-3Przygotowanie samodzielnego opracowania zadanego tematu.5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny, wyjaśnianie.
M-2Metoda praktyczna: opracowanie przez studenta zagadnienia z zakresu alternatywnych źródeł energii.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena samodzielnego opracowania tematu z zakresu alternatywnych źródeł energii.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne materiału omawianego na wykładach.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C12_W01
Zna podstawowe prawa, pojęcia i definicje z zakresu alternatywnych źródeł energii. Zna i rozumie przemiany realizowane w urządzeniach i instalacjach wykorzystujących alternatywne źródła energii
TRL_1A_W20R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W02, InzA_W05C-2, C-1T-W-2, T-W-3, T-W-9, T-W-8, T-W-5, T-W-7, T-W-1, T-W-6, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C12_U01
Potrafi analizować pracę urządzeń i instalacji alternatywnych źródeł energii. Potrafi wykonać podstawowe obliczenia z zakresu alternatywnych źródeł energii.
TRL_1A_U01, TRL_1A_U03, TRL_1A_U18R1A_U01, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2, C-1T-W-1, T-W-7, T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-9, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C12_K01
Ma świadomość ważności problemu racjonalnej gospodarki energetycznej. Rozumie potrzebę ustawicznego kształcenia się.
TRL_1A_K01, TRL_1A_K02, TRL_1A_K04R1A_K01, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-2T-W-9M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C12_W01
Zna podstawowe prawa, pojęcia i definicje z zakresu alternatywnych źródeł energii. Zna i rozumie przemiany realizowane w urządzeniach i instalacjach wykorzystujących alternatywne źródła energii
2,0Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. Nie przygotował prezentacji na zadany temat.
3,0Zna większość podstawowych pojęć z zakresu alternatywnych źródeł energii. Zna większość podstawowych praw i definicji związanych z alternatywnymi żródłami energii.
3,5Zna prawie wszystkie podstawowe pojęcia z zakresu alternatywnych źródeł energii. Zna i częściowo rozumie prawie wszystkie podstawowych prawa i definicjie związanych z alternatywnymi żródłami energii.
4,0Zna i rozumie wszystkie podstawowe pojęcia z zakresu alternatywnych źródeł energii. Zna i rozumie wszystkie podstawowe prawa i definicje związane z alternatywnymi żródłami energii.
4,5Zna dobrze wszystkie podstawowe pojęcia z zakresu alternatywnych źródeł energii. Zna i dobrze rozumie wszystkie podstawowe prawa i definicje związane z alternatywnymi żródłami energii.
5,0Zna bardzo dobrze wszystkie podstawowe pojęcia z zakresu alternatywnych źródeł energii. Zna i bardzo dobrze rozumie wszystkie podstawowe prawa i definicje związane z alternatywnymi żródłami energii.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C12_U01
Potrafi analizować pracę urządzeń i instalacji alternatywnych źródeł energii. Potrafi wykonać podstawowe obliczenia z zakresu alternatywnych źródeł energii.
2,0Student nie posiada dostatecznych umiejętności z zakresu alternatywnych źródeł energii.
3,0Student potrafi analizować pracę większości urządzeń i instalacji alternatywnych źródeł energii.
3,5Student potrafi poprawnie analizować pracę urządzeń i instalacji alternatywnych źródeł energii.
4,0Student potrafi dobrze analizować pracę urządzeń i instalacji alternatywnych źródeł energii.
4,5Student potrafi prawie bezbłędnie analizować pracę urządzeń i instalacji alternatywnych źródeł energii.
5,0Student potrafi bezbłędnie analizować pracę urządzeń i instalacji alternatywnych źródeł energii.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C12_K01
Ma świadomość ważności problemu racjonalnej gospodarki energetycznej. Rozumie potrzebę ustawicznego kształcenia się.
2,0Nie ma świadomości ważności problemu racjonalnej gospodarki energetycznej. Nie rozumie potrzeby uczenia się przez całe życie.
3,0Ma świadomość ważności problemu racjonalnej gospodarki energetycznej. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
3,5Ma dużą świadomość ważności problemu racjonalnej gospodarki energetycznej. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
4,0Ma dużą świadomość ważności problemu racjonalnej gospodarki energetycznej. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi to uzasadnić.
4,5Ma dużą świadomość ważności problemu racjonalnej gospodarki energetycznej. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi dobrze to uzasadnić.
5,0Ma bardzo dużą świadomość ważności problemu racjonalnej gospodarki energetycznej. Rozumie bardzo dobrze potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi dobrze to uzasadnić.

Literatura podstawowa

  1. Lewandowski W. M., Proekologiczne źródła energii odnawialne, WNT, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Ciechanowicz W., Energia, środowisko i ekonomia, Instytut Badań Systemowych PAN, Warszawa, 1997

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Klasyfikacja źródeł energii. Zapotrzebowanie energii i jej zasoby odnawialne i nieodnawialne. Zalety i wady energetyki konwencjonalnej. Ekologiczne aspekty użytkowania energii.2
T-W-2Energia rzek. Elektrownie wodne. Mała energetyka wodna.2
T-W-3Energia wód morskich i oceanicznych. Energia pływów, fal, prądów morskich, różnic zasolenia. Energia termiczna mórz i oceanów.1
T-W-4Energia geotermiczna.1
T-W-5Energia wiatru. Turbiny wiatrowe. Podstawowe obliczenia.3
T-W-6Energia słoneczna. Pasywne i aktywne systemy jej wykorzystania. Kolektory słoneczne, stawy i kominy słoneczne, ogniwa fotowoltaiczne. Podstawowe obliczenia.3
T-W-7Wykorzystanie biomasy. Biopaliwa. Rośliny energetyczne. Biogaz i biogazownie.3
T-W-8Wodór jako źródło energii. Ogniwa paliwowe.2
T-W-9Podstawowe akty i regulacje prawne związane z alternatywnymi źródłami energii. Pojęcie certyfikatów. Aspekty ekologiczne, spoleczne i ekonomiczne wykorzystywania alternatywnych źródeł energii.2
T-W-10Sprawdzian zaliczeniowy.1
20

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwow w wykładach.20
A-W-2Praca własna z literaturą przedmiotu i źródlami internetowymi.5
A-W-3Przygotowanie samodzielnego opracowania zadanego tematu.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C12_W01Zna podstawowe prawa, pojęcia i definicje z zakresu alternatywnych źródeł energii. Zna i rozumie przemiany realizowane w urządzeniach i instalacjach wykorzystujących alternatywne źródła energii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_W20ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie techniki cieplnej i gospodarki energetycznej, obejmującą zasady termodynamiki, prze-miany odwracalne gazów, termodynamikę pary wodnej, termodynamikę gazów wilgotnych, obiegi termiczne maszyn cieplnych, termodynamikę procesu spalania, wymianę i wymienniki ciepła, nośniki energii i systemy ich dystrybucji, bilansowanie potrzeb energetycznych obiektów, podstawy suszarnictwa oraz pozyskanie, konwersję, zastosowanie i wpływ na naturalne środowisko energii pochodzącej z alternatywnych źródeł, niezbędną przy: 1) prawidłowej eksploatacji maszyn, urządzeń i instalacji cieplnych, 2) bilansowaniu źródeł energii oraz racjonalizacji jej użytkowania;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności wykorzystania alternatywnych źródeł energii w inzynierii rolniczej.
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, definicjami i prawami oraz rozwiązaniami technicznymi z zakresu odnawialnych źródeł energii.
Treści programoweT-W-2Energia rzek. Elektrownie wodne. Mała energetyka wodna.
T-W-3Energia wód morskich i oceanicznych. Energia pływów, fal, prądów morskich, różnic zasolenia. Energia termiczna mórz i oceanów.
T-W-9Podstawowe akty i regulacje prawne związane z alternatywnymi źródłami energii. Pojęcie certyfikatów. Aspekty ekologiczne, spoleczne i ekonomiczne wykorzystywania alternatywnych źródeł energii.
T-W-8Wodór jako źródło energii. Ogniwa paliwowe.
T-W-5Energia wiatru. Turbiny wiatrowe. Podstawowe obliczenia.
T-W-7Wykorzystanie biomasy. Biopaliwa. Rośliny energetyczne. Biogaz i biogazownie.
T-W-1Klasyfikacja źródeł energii. Zapotrzebowanie energii i jej zasoby odnawialne i nieodnawialne. Zalety i wady energetyki konwencjonalnej. Ekologiczne aspekty użytkowania energii.
T-W-6Energia słoneczna. Pasywne i aktywne systemy jej wykorzystania. Kolektory słoneczne, stawy i kominy słoneczne, ogniwa fotowoltaiczne. Podstawowe obliczenia.
T-W-4Energia geotermiczna.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny, wyjaśnianie.
M-2Metoda praktyczna: opracowanie przez studenta zagadnienia z zakresu alternatywnych źródeł energii.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena samodzielnego opracowania tematu z zakresu alternatywnych źródeł energii.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne materiału omawianego na wykładach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. Nie przygotował prezentacji na zadany temat.
3,0Zna większość podstawowych pojęć z zakresu alternatywnych źródeł energii. Zna większość podstawowych praw i definicji związanych z alternatywnymi żródłami energii.
3,5Zna prawie wszystkie podstawowe pojęcia z zakresu alternatywnych źródeł energii. Zna i częściowo rozumie prawie wszystkie podstawowych prawa i definicjie związanych z alternatywnymi żródłami energii.
4,0Zna i rozumie wszystkie podstawowe pojęcia z zakresu alternatywnych źródeł energii. Zna i rozumie wszystkie podstawowe prawa i definicje związane z alternatywnymi żródłami energii.
4,5Zna dobrze wszystkie podstawowe pojęcia z zakresu alternatywnych źródeł energii. Zna i dobrze rozumie wszystkie podstawowe prawa i definicje związane z alternatywnymi żródłami energii.
5,0Zna bardzo dobrze wszystkie podstawowe pojęcia z zakresu alternatywnych źródeł energii. Zna i bardzo dobrze rozumie wszystkie podstawowe prawa i definicje związane z alternatywnymi żródłami energii.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C12_U01Potrafi analizować pracę urządzeń i instalacji alternatywnych źródeł energii. Potrafi wykonać podstawowe obliczenia z zakresu alternatywnych źródeł energii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski;
TRL_1A_U03ma umiejętność dalszego zawodowego samokształcenia się;
TRL_1A_U18potrafi eksploatować maszyny, urządzenia i instalacje cieplne stosowane w rolnictwie i gospodarce leśnej oraz bilansować źródła energii i racjonalnie jej użytkować, a także orientuje się w możliwościach pozyskania, konwersji i za-stosowania energii niekonwencjonalnej;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności wykorzystania alternatywnych źródeł energii w inzynierii rolniczej.
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, definicjami i prawami oraz rozwiązaniami technicznymi z zakresu odnawialnych źródeł energii.
Treści programoweT-W-1Klasyfikacja źródeł energii. Zapotrzebowanie energii i jej zasoby odnawialne i nieodnawialne. Zalety i wady energetyki konwencjonalnej. Ekologiczne aspekty użytkowania energii.
T-W-7Wykorzystanie biomasy. Biopaliwa. Rośliny energetyczne. Biogaz i biogazownie.
T-W-6Energia słoneczna. Pasywne i aktywne systemy jej wykorzystania. Kolektory słoneczne, stawy i kominy słoneczne, ogniwa fotowoltaiczne. Podstawowe obliczenia.
T-W-2Energia rzek. Elektrownie wodne. Mała energetyka wodna.
T-W-4Energia geotermiczna.
T-W-5Energia wiatru. Turbiny wiatrowe. Podstawowe obliczenia.
T-W-8Wodór jako źródło energii. Ogniwa paliwowe.
T-W-9Podstawowe akty i regulacje prawne związane z alternatywnymi źródłami energii. Pojęcie certyfikatów. Aspekty ekologiczne, spoleczne i ekonomiczne wykorzystywania alternatywnych źródeł energii.
T-W-3Energia wód morskich i oceanicznych. Energia pływów, fal, prądów morskich, różnic zasolenia. Energia termiczna mórz i oceanów.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny, wyjaśnianie.
M-2Metoda praktyczna: opracowanie przez studenta zagadnienia z zakresu alternatywnych źródeł energii.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena samodzielnego opracowania tematu z zakresu alternatywnych źródeł energii.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne materiału omawianego na wykładach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada dostatecznych umiejętności z zakresu alternatywnych źródeł energii.
3,0Student potrafi analizować pracę większości urządzeń i instalacji alternatywnych źródeł energii.
3,5Student potrafi poprawnie analizować pracę urządzeń i instalacji alternatywnych źródeł energii.
4,0Student potrafi dobrze analizować pracę urządzeń i instalacji alternatywnych źródeł energii.
4,5Student potrafi prawie bezbłędnie analizować pracę urządzeń i instalacji alternatywnych źródeł energii.
5,0Student potrafi bezbłędnie analizować pracę urządzeń i instalacji alternatywnych źródeł energii.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C12_K01Ma świadomość ważności problemu racjonalnej gospodarki energetycznej. Rozumie potrzebę ustawicznego kształcenia się.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K01jest świadomy ograniczenia posiadanych umiejętności i wiedzy, stąd rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania;
TRL_1A_K02rozumie potrzebę ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze i innych źródłach, również w języku obcym;
TRL_1A_K04ma świadomość wagi gospodarki żywnościowej i gospodarki leśnej dla społeczeństwa;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności wykorzystania alternatywnych źródeł energii w inzynierii rolniczej.
Treści programoweT-W-9Podstawowe akty i regulacje prawne związane z alternatywnymi źródłami energii. Pojęcie certyfikatów. Aspekty ekologiczne, spoleczne i ekonomiczne wykorzystywania alternatywnych źródeł energii.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny, wyjaśnianie.
M-2Metoda praktyczna: opracowanie przez studenta zagadnienia z zakresu alternatywnych źródeł energii.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena samodzielnego opracowania tematu z zakresu alternatywnych źródeł energii.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomości ważności problemu racjonalnej gospodarki energetycznej. Nie rozumie potrzeby uczenia się przez całe życie.
3,0Ma świadomość ważności problemu racjonalnej gospodarki energetycznej. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
3,5Ma dużą świadomość ważności problemu racjonalnej gospodarki energetycznej. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
4,0Ma dużą świadomość ważności problemu racjonalnej gospodarki energetycznej. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi to uzasadnić.
4,5Ma dużą świadomość ważności problemu racjonalnej gospodarki energetycznej. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi dobrze to uzasadnić.
5,0Ma bardzo dużą świadomość ważności problemu racjonalnej gospodarki energetycznej. Rozumie bardzo dobrze potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi dobrze to uzasadnić.