Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S1)
Sylabus przedmiotu Gospodarka leśna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technika rolnicza i leśna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Gospodarka leśna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Grieger <Andrzej.Grieger@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Andrzej Grieger <Andrzej.Grieger@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy z zakresu - przyrodnicze aspekty leśnictwa. Ogólna wiedza o gatunkach drzew i warunkach siedliskowych poszczególnych rodzajów uprawy. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie podstawowych zagadnień związanych z formami oraz czynnikami wpływającymi na organizację, technologię i technikę stosowaną w uprawach leśnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Nasiennictwo leśne. | 3 |
T-A-2 | Projektowanie nowych nasadzeń na terenach pozrębowych. | 2 |
T-A-3 | Projektowanie nowych nasadzeń na terenach porolnych. | 2 |
T-A-4 | Techniczne i technologiczne aspekty pozyskiwania drewna w Polsce i na świecie. | 2 |
T-A-5 | Zasady sprzedaży surowca drzewnego. | 2 |
T-A-6 | Podstawy mechanicznej technologii przerobu drewna. | 2 |
T-A-7 | Podstawy chemicznej technologii przerobu drewna. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Hodowla lasu - klimat, gleba, woda,, światło słoneczne. | 1 |
T-W-2 | Szkółkarstwo - technologia prac. | 1 |
T-W-3 | Rola i zasady tworzenia planu urządzania lasu. | 1 |
T-W-4 | Organizacja prac odnowieniowych w lesie. | 1 |
T-W-5 | Technika prac odnowieniowych i pielęgnacyjnych w lesie. | 1 |
T-W-6 | Przebudowa drzewostanów. | 1 |
T-W-7 | Uboczne użytkowanie lasu. | 1 |
T-W-8 | Technologie pozyskiwania drewna. | 1 |
T-W-9 | Właściwości i wady drewna. | 1 |
T-W-10 | Normalizacja w procesie użytkowania lasu. | 1 |
T-W-11 | Ergonomia i ogólne zasady BHP przy pracach leśnych. | 1 |
T-W-12 | Zasady pomiaru drzew i drzewostanów. | 1 |
T-W-13 | Cechy i zastosowanie drewna gatunków iglastych. | 1 |
T-W-14 | Cechy i zastosowanie drewna gatunków liściastych. | 1 |
T-W-15 | Metody zagospodarowania pozostałości pozrębowych. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Studiowanie literatury przedmiotu | 8 |
A-A-2 | Przygotowanie prezentacji monotematycznej | 2 |
A-A-3 | Przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych | 5 |
A-A-4 | Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Studiowanie literatury przedmiotu | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie studenta do zaliczenia wykładów | 5 |
A-W-3 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny/ prezentacja multimedialna. |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe/ prezentacja multimedialna. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena formująca: ocena umiejętności przygotowania prezentacji z wykorzystaniem narzędzi multimedialnych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca: ocena uzyskanych efektów uczenia według ustalonej skali ocen. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_C11_W10 Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie gospodarki leśnej, obejmującą zasady prowadzenia hodowli i uprawy lasu. | TRL_1A_W10 | R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07 | InzA_W02, InzA_W03 | C-1 | T-W-9, T-W-14, T-A-2, T-W-12, T-A-1, T-A-7, T-W-13, T-A-6, T-W-8, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-W-10, T-A-4, T-W-1, T-A-5, T-W-7, T-W-11, T-W-15, T-A-3 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_C11_U01 Potrafi pozyskiwać, integrować, interpretować i formułować wnioski na podstawie uzyskiwanych danych z literatury oraz przeprowadzonych ćwiczeń w obszarze produkcji leśnej. | TRL_1A_U01 | R1A_U01 | — | C-1 | T-W-14, T-W-13, T-W-3, T-A-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1 |
TRL_1A_C11_U10 Wykazuje znajomość technologii i organizacji pracy stosowanych w produkcji leśnej. | TRL_1A_U10 | R1A_U05, R1A_U06 | InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-1 | T-W-1, T-W-8, T-A-6, T-A-4, T-W-5, T-W-9, T-A-7, T-W-2 | M-2, M-1 | S-2 |
TRL_1A_C11_U24 Potrafi formułować i rozwiązywać zadania inżynierskie w produkcji leśnej i łączyć zagadnienia techniczne i technologiczne z ochroną środowiska. | TRL_1A_U24 | R1A_U05, R1A_U07 | InzA_U03, InzA_U05 | C-1 | T-A-2, T-W-4, T-A-1, T-W-7, T-W-10, T-A-3, T-W-11 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_C11_K01 Rozumie konieczność samodoskonalenia poprzez systematyczne uzupełnianie swojej wiedzy. | TRL_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K07 | InzA_K02 | C-1 | T-A-2, T-W-15, T-A-3 | M-2, M-1 | S-1 |
TRL_1A_C11_K04 Jest w stanie określić wagę gospodarki leśnej na środowisko przyrodnicze. | TRL_1A_K04 | R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06 | InzA_K01 | C-1 | T-A-5, T-W-14, T-W-3, T-W-13 | M-2, M-1 | S-2 |
TRL_1A_C11_K05 Zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje zwłaszcza w aspekcie długookresowego prowadzenia uprawy leśnej i jej wpływu na warunki klimatyczne. | TRL_1A_K05 | R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06 | InzA_K01 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-6 | M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_C11_W10 Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie gospodarki leśnej, obejmującą zasady prowadzenia hodowli i uprawy lasu. | 2,0 | Student nie rozróżnia podstawowych zagadnień. |
3,0 | Student poprawnie definiuje tylko część zagadnień. | |
3,5 | Student poprawnie definiuje wszystkie zagadnienia, ale nie łączy ich w układ zadaniowy. | |
4,0 | Student poprawnie wykorzystuje treści zagadnień oraz potrafi metodą analizy podmiotowej budować wnioski. | |
4,5 | Student potrafi definiować, analizować, wnioskować i oceniać efektywność wiedzy. | |
5,0 | Student swobodnie porusza się w oznaczonym obszarze wiedzy - potrafi prowadzić dyskusję w przedmiocie. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_C11_U01 Potrafi pozyskiwać, integrować, interpretować i formułować wnioski na podstawie uzyskiwanych danych z literatury oraz przeprowadzonych ćwiczeń w obszarze produkcji leśnej. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób przedstawić swojej wiedzy. |
3,0 | Student prezentuje podstawowe definicje bez umiejętności analizy faktów. | |
3,5 | Student prezentuje wiedzę podstawową oraz potrafi analizować prezentowane treści. | |
4,0 | Student efektywnie i analitycznie prezentuje wiedzę oraz prowadzi dyskusję w okreslonym temacie. | |
4,5 | Student potrafi efektywnie, analitycznie, dyskusyjnie omawiać wybrane zagadnienia. | |
5,0 | Student potrafi efektywnie prezentować wiedzę, analizować, dyskutować o danych zagadnieniach oraz proponować rozwiązania syntetyczne. | |
TRL_1A_C11_U10 Wykazuje znajomość technologii i organizacji pracy stosowanych w produkcji leśnej. | 2,0 | Student nie wykazuje znajomości funkcjonowania systemów w gospodarce leśnej. |
3,0 | Student wykazuje tylko częściową znajomość funkcjonowania systemów w gospodarce leśnej. | |
3,5 | Student wykazuje znajomość funkcjonowania systemów w gospodarce leśnej, ale nie potrafi dokonać oceny ich działania. | |
4,0 | Student ma dobrze opanowane zagadnienia funkcjonowania systemów w gospodarce leśnej oraz potrafi dokonać oceny zmian wskutek działania gospodarczego. | |
4,5 | Student posiada pełną wiedzę na temat zmian funkcjonowania systemów w gospodarce leśnej zachodzących w czasie oraz poprawnie formułuje wnioski. | |
5,0 | Student swobodnie prowadzi dyskusję na wybrany temat związany z gospodarką leśną. | |
TRL_1A_C11_U24 Potrafi formułować i rozwiązywać zadania inżynierskie w produkcji leśnej i łączyć zagadnienia techniczne i technologiczne z ochroną środowiska. | 2,0 | Student nie potrafi projektować. |
3,0 | Student potrafi zdefiniowac założenia do przygotowywanego projektu. | |
3,5 | Student potrafi zdefiniować założenia, wykonac schemat kolejności realizacji projektu. | |
4,0 | Student potrafi zdefiniować założenia i wykonać projekt. | |
4,5 | Student potrafi zdefiniowac założenia, wykonać projekt, poprowadzić dyskusję w projekcie. | |
5,0 | Student potrafi wykonać projekt oraz dokonać weryfikacji po dyskusji. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_C11_K01 Rozumie konieczność samodoskonalenia poprzez systematyczne uzupełnianie swojej wiedzy. | 2,0 | Student nie potrafi ustalić poziomu ograniczeń w swojej wiedzy przedmiotu. |
3,0 | Student potrafi okreslić braki występujące w swojej wiedzy przedmiotu. | |
3,5 | Student potrafi połączyć posiadaną wiedzę przedmiotu z zagadnieniami ogólnospołecznymi regulującymi działanie w obszarze gospodarki leśnej. | |
4,0 | Student potrafi ustalić zakres brakujacej wiedzy oraz technikę jej uzupełniania. | |
4,5 | Student potrafi w sposób swobodny prowadzić dyskusję na temat zamierzeń do rozszerzenia swojej wiedzy w przedmiocie. | |
5,0 | Student swobodnie prowadzi polemikę na temat trendów wiedzy w przedmiocie. | |
TRL_1A_C11_K04 Jest w stanie określić wagę gospodarki leśnej na środowisko przyrodnicze. | 2,0 | Student nie ma świadomości roli gospodarki leśnej dla funkcjonowania społeczeństwa. |
3,0 | Student ma częściową świadomość roli gospodarki leśnej w rozwoju społeczeństwa.. | |
3,5 | Student ma pełną świadomość roli jaką odgrywa gospodarka leśna w rozwoju społeczeństwa. | |
4,0 | Student ma pełną świadomość roli gospodarki leśnej w rozwoju społeczeństwa oraz potrafi formułować wnioski. | |
4,5 | Student ma świadomość, fomułuje wnioski, definiuje prognozy w obszarze rozwoju gospodarki leśnej. | |
5,0 | Student ma bardzo rozwiniętą świadomość roli gospodarki leśnej w powiązaniu z innymi działami życia gospodarczego. | |
TRL_1A_C11_K05 Zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje zwłaszcza w aspekcie długookresowego prowadzenia uprawy leśnej i jej wpływu na warunki klimatyczne. | 2,0 | Student nie rozumie podstawowych zagadnień związanych z gospodarką leśną. |
3,0 | Student częściowo rozumie zależności regulujące układ gospodarki leśnej z ochroną środowiska naturalnego. | |
3,5 | Student w pełni rozumie zależności regulujące układ gospodarka leśna a ochrona środowiska naturalnego. | |
4,0 | Student rozumie oraz formułuje poprawne wnioski z zależności regulujących układ gospodarka leśna a ochrona środowiska naturalnego. | |
4,5 | Student rozumie, fomułuje wnioski i potrafi wskazać luki w układzie gospodarka leśna a ochrona środowiska naturalnego. | |
5,0 | Student swobodnie prowadzi dyskusję na temat układu gospodarka leśna a ochrona środowiska naturalnego. |
Literatura podstawowa
- Bernadzki E. (red), Trzebieże, PWRiL, Warszawa, 1999
- Czuba M. (red), Przebudowa drzewostanów, Centr. Inf. Lasów Państwowych, Warszawa, 2006
- Leibundgut H. (red.), Pielęgnowanie drzewostanów, PWRiL, Warszawa, 2005
- Skolud P., Zalesianie gruntów rolnych i nieużytków, Centr. Inf. Lasów Państwowych, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- Laurow M. (red.), Pozyskiwanie drewna, Wyd. SGGW, Warszawa, 1999
- Murat E., Poradnik hodowcy lasu, Świat, Warszawa, 2005
- Suwała M. (red.), Poradnik użytkowania lasu, Świat, Warszawa, 2000