Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S1)

Sylabus przedmiotu Botanika 1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Botanika 1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody
Nauczyciel odpowiedzialny Stefan Friedrich <Stefan.Friedrich@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Urszula Banaś-Stankiewicz <Urszula.Banas-Stankiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 25 3,00,41zaliczenie
wykładyW1 20 2,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza botaniczna na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z budową, funkcjonowaniem i rozmnażaniem roślin nasiennych oraz zasadami wykonania opracowań zielnikowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zróżnicowanie budowy morfologicznej na przykładach roślin użytkowych4
T-L-2Rozmnażanie wegetatywne roślin użytkowych2
T-L-3Rozmnażanie generatywne roślin okrytozalążkowych4
T-L-4Budowa komórki roślinnej. Materiały zapasowe.4
T-L-5Budowa i funkcje tkanek roślinnych3
T-L-6Budowa anatomiczna korzeeni, łodyg i liści roślin jednorocznych i wieloletnich8
25
wykłady
T-W-1Poziomy organizacji roślin nasiennych. Morfologia rozwojowa roślin nasiennych. Budowa, zróżnicowanie i klasyfikacja organów wegetatywnych i generatywnych. Podział roślin na podstawie budowy i trwałości pędów oraz cyklu życiowego. Formy biologiczne roślin.6
T-W-2Rozmnażanie roślin - wegetatywne i generatywne4
T-W-3Cytologia - budowa i funkcje komórki; specyficzne składniki komórki roślinnej; materiały zapasowe.2
T-W-4Histologia - klasyfikacja, budowa i funkcjonowanie tkanek; układy funkcyjne tkanek.2
T-W-5Budowa anatomiczna organów wegetatywnych i generatywnych w ujęciu rozwojowym i funkcyjnym.6
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach25
A-L-2przygotowanie do zajęć15
A-L-3zbiór roślin i opracowanie tematu morfologicznego24
A-L-4dokończenie opracowań ćwiczeń10
A-L-5konsultacje4
A-L-6przygotowanie do zaliczenia10
A-L-7zaliczenie opracowań zielnikowych2
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2samodzielne studiowanie problematyki wykładów20
A-W-3konsultacje3
A-W-4przygotowanie do zaliczenia15
A-W-5zaliczenie pisemne2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3wykonanie opracowania zielnikowego

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-3Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny (zaliczenie opracowania zielnikowego)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_B03_W01
potrafi scharakteryzować budowę cytologiczną, histologiczną i morfologiczną roślin nasiennych
TRL_1A_W05R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04InzA_W03C-1T-W-5, T-W-2, T-L-1, T-W-1, T-L-6, T-L-5, T-L-2, T-W-3, T-L-4, T-W-4, T-L-3M-1, M-2S-2, S-1
TRL_1A_B03_W02
potrafi wytłumaczyć funkcjonowanie organizmu roślinnego w powiązaniu z jego budową na różnych poziomach organizacji (komórek, tkanek, organów)
TRL_1A_W05R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04InzA_W03C-1T-W-5, T-L-1, T-L-5, T-L-3, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-L-6, T-L-4, T-L-2, T-W-2M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_B03_U01
potrafi sporządzić, opracować i analizować materiały zielnikowe z wykorzystaniem różnych źródeł
TRL_1A_U01, TRL_1A_U04, TRL_1A_U09R1A_U01, R1A_U02, R1A_U04, R1A_U08InzA_U06C-1T-W-1, T-L-3, T-L-1, T-W-2, T-L-2M-3, M-1, M-2S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_B03_K01
w wyniku przeprowadzonych zajęć student rozumie ważność i potrzebę ochrony naturalnego środowiska człowieka
TRL_1A_K05R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06InzA_K01C-1T-L-1, T-W-2, T-W-1M-3, M-1, M-2S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_B03_W01
potrafi scharakteryzować budowę cytologiczną, histologiczną i morfologiczną roślin nasiennych
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
TRL_1A_B03_W02
potrafi wytłumaczyć funkcjonowanie organizmu roślinnego w powiązaniu z jego budową na różnych poziomach organizacji (komórek, tkanek, organów)
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_B03_U01
potrafi sporządzić, opracować i analizować materiały zielnikowe z wykorzystaniem różnych źródeł
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0sporządzi i pisemnie z niekompletniei objaśni 40 arkuszy zielnikowych, a ustnie nie scharakteryzuje żadnego z 5 wskazanych gatunków
3,5sporządzi i pisemnie z kompletnie objaśni 40 arkuszy zielnikowych, a ustnie scharakteryzuje 1 z 5 wskazanych gatunków
4,0sporządzi i pisemnie z niewielkimi usterkami objaśni 50 arkuszy zielnikowych, a ustnie scharakteryzuje 2 z 5 wskazanych gatunków
4,5sporządzi i pisemnie poprawnie objaśni 50 arkuszy zielnikowych, a ustnie scharakteryzuje 4 z 5 wskazanych gatunków
5,0sporządzi i pisemnie wyczerpująco objaśni 50 arkuszy zielnikowych oraz ustnie wyczerpująco scharakteryzuje 5 wskazanych gatunków

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_B03_K01
w wyniku przeprowadzonych zajęć student rozumie ważność i potrzebę ochrony naturalnego środowiska człowieka
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0słabo rozumie ważność i potrzebę ochrony naturalnego środowiska człowieka
3,5dostatecznie rozumie ważność i potrzebę ochrony naturalnego środowiska człowieka
4,0dobrze rozumie ważność i potrzebę ochrony naturalnego środowiska człowieka
4,5bardzo dobrze rozumie ważność i potrzebę ochrony naturalnego środowiska człowieka
5,0doskonale rozumie ważność i potrzebę ochrony naturalnego środowiska człowieka

Literatura podstawowa

  1. Jasnowska J., Jasnowski M., Radomski J., Friedrich S., Kowalski W., Botanika, Brasika, Szczecin, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Szweykowska A., Szweykowski J., Botanika, Morfologia, tom 1, PWN, Warszawa, 2003
  2. Podbielkowski Z., Podbielkowska M., Przystosowania roślin do środowiska, PWN, Warszawa, 1992

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zróżnicowanie budowy morfologicznej na przykładach roślin użytkowych4
T-L-2Rozmnażanie wegetatywne roślin użytkowych2
T-L-3Rozmnażanie generatywne roślin okrytozalążkowych4
T-L-4Budowa komórki roślinnej. Materiały zapasowe.4
T-L-5Budowa i funkcje tkanek roślinnych3
T-L-6Budowa anatomiczna korzeeni, łodyg i liści roślin jednorocznych i wieloletnich8
25

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Poziomy organizacji roślin nasiennych. Morfologia rozwojowa roślin nasiennych. Budowa, zróżnicowanie i klasyfikacja organów wegetatywnych i generatywnych. Podział roślin na podstawie budowy i trwałości pędów oraz cyklu życiowego. Formy biologiczne roślin.6
T-W-2Rozmnażanie roślin - wegetatywne i generatywne4
T-W-3Cytologia - budowa i funkcje komórki; specyficzne składniki komórki roślinnej; materiały zapasowe.2
T-W-4Histologia - klasyfikacja, budowa i funkcjonowanie tkanek; układy funkcyjne tkanek.2
T-W-5Budowa anatomiczna organów wegetatywnych i generatywnych w ujęciu rozwojowym i funkcyjnym.6
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach25
A-L-2przygotowanie do zajęć15
A-L-3zbiór roślin i opracowanie tematu morfologicznego24
A-L-4dokończenie opracowań ćwiczeń10
A-L-5konsultacje4
A-L-6przygotowanie do zaliczenia10
A-L-7zaliczenie opracowań zielnikowych2
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2samodzielne studiowanie problematyki wykładów20
A-W-3konsultacje3
A-W-4przygotowanie do zaliczenia15
A-W-5zaliczenie pisemne2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_B03_W01potrafi scharakteryzować budowę cytologiczną, histologiczną i morfologiczną roślin nasiennych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_W05ma podstawową wiedzę w zakresie botaniki, obejmującą między innymi budowę roślin, rozmnażanie roślin, zależności między budową roślin a ich funkcjonowaniem oraz właściwościami surowców roślinnych, przydatną do szerszego rozumienia specyfiki i uwarunkowań rolniczej produkcji roślinnej;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową, funkcjonowaniem i rozmnażaniem roślin nasiennych oraz zasadami wykonania opracowań zielnikowych.
Treści programoweT-W-5Budowa anatomiczna organów wegetatywnych i generatywnych w ujęciu rozwojowym i funkcyjnym.
T-W-2Rozmnażanie roślin - wegetatywne i generatywne
T-L-1Zróżnicowanie budowy morfologicznej na przykładach roślin użytkowych
T-W-1Poziomy organizacji roślin nasiennych. Morfologia rozwojowa roślin nasiennych. Budowa, zróżnicowanie i klasyfikacja organów wegetatywnych i generatywnych. Podział roślin na podstawie budowy i trwałości pędów oraz cyklu życiowego. Formy biologiczne roślin.
T-L-6Budowa anatomiczna korzeeni, łodyg i liści roślin jednorocznych i wieloletnich
T-L-5Budowa i funkcje tkanek roślinnych
T-L-2Rozmnażanie wegetatywne roślin użytkowych
T-W-3Cytologia - budowa i funkcje komórki; specyficzne składniki komórki roślinnej; materiały zapasowe.
T-L-4Budowa komórki roślinnej. Materiały zapasowe.
T-W-4Histologia - klasyfikacja, budowa i funkcjonowanie tkanek; układy funkcyjne tkanek.
T-L-3Rozmnażanie generatywne roślin okrytozalążkowych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_B03_W02potrafi wytłumaczyć funkcjonowanie organizmu roślinnego w powiązaniu z jego budową na różnych poziomach organizacji (komórek, tkanek, organów)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_W05ma podstawową wiedzę w zakresie botaniki, obejmującą między innymi budowę roślin, rozmnażanie roślin, zależności między budową roślin a ich funkcjonowaniem oraz właściwościami surowców roślinnych, przydatną do szerszego rozumienia specyfiki i uwarunkowań rolniczej produkcji roślinnej;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową, funkcjonowaniem i rozmnażaniem roślin nasiennych oraz zasadami wykonania opracowań zielnikowych.
Treści programoweT-W-5Budowa anatomiczna organów wegetatywnych i generatywnych w ujęciu rozwojowym i funkcyjnym.
T-L-1Zróżnicowanie budowy morfologicznej na przykładach roślin użytkowych
T-L-5Budowa i funkcje tkanek roślinnych
T-L-3Rozmnażanie generatywne roślin okrytozalążkowych
T-W-1Poziomy organizacji roślin nasiennych. Morfologia rozwojowa roślin nasiennych. Budowa, zróżnicowanie i klasyfikacja organów wegetatywnych i generatywnych. Podział roślin na podstawie budowy i trwałości pędów oraz cyklu życiowego. Formy biologiczne roślin.
T-W-4Histologia - klasyfikacja, budowa i funkcjonowanie tkanek; układy funkcyjne tkanek.
T-W-3Cytologia - budowa i funkcje komórki; specyficzne składniki komórki roślinnej; materiały zapasowe.
T-L-6Budowa anatomiczna korzeeni, łodyg i liści roślin jednorocznych i wieloletnich
T-L-4Budowa komórki roślinnej. Materiały zapasowe.
T-L-2Rozmnażanie wegetatywne roślin użytkowych
T-W-2Rozmnażanie roślin - wegetatywne i generatywne
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_B03_U01potrafi sporządzić, opracować i analizować materiały zielnikowe z wykorzystaniem różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski;
TRL_1A_U04potrafi pracować samodzielnie i w zespole, umie oszacować czas niezbędny dla wykonania danego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminu;
TRL_1A_U09potrafi przygotować i analizować materiały zielnikowe oraz wykonywać i interpretować proste roślinne preparaty mikroskopowe;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową, funkcjonowaniem i rozmnażaniem roślin nasiennych oraz zasadami wykonania opracowań zielnikowych.
Treści programoweT-W-1Poziomy organizacji roślin nasiennych. Morfologia rozwojowa roślin nasiennych. Budowa, zróżnicowanie i klasyfikacja organów wegetatywnych i generatywnych. Podział roślin na podstawie budowy i trwałości pędów oraz cyklu życiowego. Formy biologiczne roślin.
T-L-3Rozmnażanie generatywne roślin okrytozalążkowych
T-L-1Zróżnicowanie budowy morfologicznej na przykładach roślin użytkowych
T-W-2Rozmnażanie roślin - wegetatywne i generatywne
T-L-2Rozmnażanie wegetatywne roślin użytkowych
Metody nauczaniaM-3wykonanie opracowania zielnikowego
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny (zaliczenie opracowania zielnikowego)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0sporządzi i pisemnie z niekompletniei objaśni 40 arkuszy zielnikowych, a ustnie nie scharakteryzuje żadnego z 5 wskazanych gatunków
3,5sporządzi i pisemnie z kompletnie objaśni 40 arkuszy zielnikowych, a ustnie scharakteryzuje 1 z 5 wskazanych gatunków
4,0sporządzi i pisemnie z niewielkimi usterkami objaśni 50 arkuszy zielnikowych, a ustnie scharakteryzuje 2 z 5 wskazanych gatunków
4,5sporządzi i pisemnie poprawnie objaśni 50 arkuszy zielnikowych, a ustnie scharakteryzuje 4 z 5 wskazanych gatunków
5,0sporządzi i pisemnie wyczerpująco objaśni 50 arkuszy zielnikowych oraz ustnie wyczerpująco scharakteryzuje 5 wskazanych gatunków
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_B03_K01w wyniku przeprowadzonych zajęć student rozumie ważność i potrzebę ochrony naturalnego środowiska człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K05rozumie ważność i potrzebę ochrony naturalnego środowiska człowieka oraz ma świadomość pozatechnicznych aspektów i skutków działalności w zakresie inżynierii rolniczej i leśnej, a w szczególności jej wpływu na środowisko, i posiada związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową, funkcjonowaniem i rozmnażaniem roślin nasiennych oraz zasadami wykonania opracowań zielnikowych.
Treści programoweT-L-1Zróżnicowanie budowy morfologicznej na przykładach roślin użytkowych
T-W-2Rozmnażanie roślin - wegetatywne i generatywne
T-W-1Poziomy organizacji roślin nasiennych. Morfologia rozwojowa roślin nasiennych. Budowa, zróżnicowanie i klasyfikacja organów wegetatywnych i generatywnych. Podział roślin na podstawie budowy i trwałości pędów oraz cyklu życiowego. Formy biologiczne roślin.
Metody nauczaniaM-3wykonanie opracowania zielnikowego
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny (zaliczenie opracowania zielnikowego)
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0słabo rozumie ważność i potrzebę ochrony naturalnego środowiska człowieka
3,5dostatecznie rozumie ważność i potrzebę ochrony naturalnego środowiska człowieka
4,0dobrze rozumie ważność i potrzebę ochrony naturalnego środowiska człowieka
4,5bardzo dobrze rozumie ważność i potrzebę ochrony naturalnego środowiska człowieka
5,0doskonale rozumie ważność i potrzebę ochrony naturalnego środowiska człowieka