Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S1)
Sylabus przedmiotu Chemia 1:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technika rolnicza i leśna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia 1 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Chemii, Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grażyna Jurgiel-Małecka <Grazyna.Jurgiel-Malecka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl>, Marzena Gibczyńska <Marzena.Gibczynska@zut.edu.pl>, Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl>, Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych zagadnień z chemii nieorganicznej i organicznej z zakresu szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi reakcjami i zjawiskami chemicznymi. |
C-2 | Zapoznanie studentów z właściwościami wybranych grup związków nieorganicznych i organicznych. |
C-3 | Nabycie przez studentów umiejętności pracy w laboratorium chemicznym w zakresie analizy jakościowej i ilościowej związków chemicznych. |
C-4 | Nabycie przez studentów umiejętności wykonywania obliczeń chemicznych. |
C-5 | Nabycie przez studentów umiejętności interpretacji i opracowywania wyników analiz chemicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Technika pracy w laboratorium chemicznym. Wykonywanie reakcji. | 3 |
T-L-2 | Elementy analizy jakościowej. Reakcje charakterystyczne wybranych kationów i anionów. Identyfikacja soli prostych. | 10 |
T-L-3 | Elementy analizy ilościowej. Obliczenia stechiometryczne. Acydymetria. Redoksometria. Kompleksometria. | 12 |
25 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Budowa atomu, układ okresowy pierwiastków | 2 |
T-W-2 | Wiązania chemiczne. Wpływ wiązania na właściwości związku. Typy reakcji chemicznych. Kataliza chemiczna. Reakcje utlenienia i redukcji. | 4 |
T-W-3 | Roztwory i zjawiska zachodzące w roztworach. Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów. | 4 |
T-W-4 | Budowa i właściwości wybranych grup związków organicznych jedno i wielofunkcyjnych: alkany, alkeny, alkiny, węglowodory aromatyczne, związki heterocykliczne, alkohole, aminy, aldehydy i ketony, kwasy karboksylowe, hydroksykwasy, aminokwasy, białka, węglowodany, tłuszcze. | 10 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych. | 25 |
A-L-2 | Przygotowanie do ćwiczeń. | 20 |
A-L-3 | Przygotowanie do sprawdzianów i kolokwiów. | 20 |
A-L-4 | Dokończenie w domu sprawozdań z ćwiczeń. | 25 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 20 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów. | 20 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach. | 5 |
A-W-4 | Czytanie wskazanej literatury. | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych. |
M-2 | Metody problemowe (rozwiązywanie zadań, omawianie wyników analiz, dyskusje). |
M-3 | Metody praktyczne (samodzielne wykonywanie reakcji i analiz). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie samodzielnie wykonanej analizy. |
S-2 | Ocena formująca: Kolokwium z wybranej części materiału. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_B02_W01 Posiada wiedzę na temat zjawisk chemicznych zachodzących w otoczeniu i potrafi je jakościowo i ilościowo opisać przy pomocy reakcji chemicznych i obliczeń stechiometrycznych. Zna podstawowe właściwości wybranych grup związków nieorganicznych i organicznych. Potrafi przewidzieć kierunki przemian związków chemicznych oraz ocenić wpływ tych przemian na środowisko. | TRL_1A_W04 | R1A_W01, R1A_W03 | InzA_W02 | C-1, C-2, C-5 | T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-2, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_B02_U01 Student zna technikę pracy w laboratorium chemicznym. Samodzielnie wykonuje oznaczenia z analizy jakościowej i ilościowej (np. oznacza chemiczny skład roślin). Potrafi opracować i zinterpretować wyniki analiz chemicznych. | TRL_1A_U30, TRL_1A_U01, TRL_1A_U04, TRL_1A_U08 | R1A_U01, R1A_U02, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06 | InzA_U01, InzA_U06, InzA_U07 | C-3, C-4, C-5 | T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_B02_K01 Ma świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty stosowania związków chemicznych w rolnictwie i leśnictwie. | TRL_1A_K05 | R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06 | InzA_K01 | C-5 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-4 |
TRL_1A_B02_K02 Potrafi pracować w zespole, myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy. | TRL_1A_K07 | R1A_K08 | InzA_K02 | C-2, C-3, C-4, C-5 | T-L-1 | M-2, M-3 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_B02_W01 Posiada wiedzę na temat zjawisk chemicznych zachodzących w otoczeniu i potrafi je jakościowo i ilościowo opisać przy pomocy reakcji chemicznych i obliczeń stechiometrycznych. Zna podstawowe właściwości wybranych grup związków nieorganicznych i organicznych. Potrafi przewidzieć kierunki przemian związków chemicznych oraz ocenić wpływ tych przemian na środowisko. | 2,0 | Student nie ma wiedzy na temat zjawisk chemicznych zachodzących w otoczeniu, nie potrafi pisać reakcji chemicznych i wykonywać obliczeń stechiometrycznych, nie zna podstawowych właściwości wybranych grup związków nieorganicznych i organicznych. |
3,0 | Student ma niewielką wiedzę na temat zjawisk chemicznych zachodzących w otoczeniu, potrafi pisać proste reakcje chemiczne i wykonuje proste obliczenia stechiometryczne, zna w wąskim zakresie właściwości wybranych grup związków nieorganicznych i organicznych. | |
3,5 | Student ma ogólną wiedzę na temat zjawisk chemicznych zachodzących w otoczeniu, potrafi pisać podstawowe reakcje chemiczne i wykonuje proste obliczenia stechiometryczne, zna w zakresie podstawowym właściwości wybranych grup związków nieorganicznych i organicznych. | |
4,0 | Student ma obszerną wiedzę na temat zjawisk chemicznych zachodzących w otoczeniu, potrafi dobrze pisać reakcje chemiczne i wykonuje wymagane obliczenia stechiometryczne zna w wymaganym zakresie właściwości wybranych grup związków nieorganicznych i organicznych. | |
4,5 | Student ma obszerną wiedzę na temat zjawisk chemicznych zachodzących w otoczeniu, potrafi bezbłędnie pisać reakcje chemiczne i wykonuje bezbłędnie wszelkie obliczenia stechiometryczne, zna dobrze i w szerokim zakresie właściwości wybranych grup związków nieorganicznych i organicznych. | |
5,0 | Student ma bardzo obszerną wiedzę na temat zjawisk chemicznych zachodzących w otoczeniu, potrafi bezbłędnie pisać reakcje chemiczne i wykonuje bezbłędnie obliczenia stechiometryczne , zna bardzo dobrze i w szerokim zakresie właściwości wybranych grup związków nieorganicznych i organicznych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_B02_U01 Student zna technikę pracy w laboratorium chemicznym. Samodzielnie wykonuje oznaczenia z analizy jakościowej i ilościowej (np. oznacza chemiczny skład roślin). Potrafi opracować i zinterpretować wyniki analiz chemicznych. | 2,0 | Student nie zna techniki pracy w laboratorium chemicznym. Nie umie samodzielnie wykonać analizy. Nie potrafi opracować i zinterpretować wyników analizy. |
3,0 | Student zna ogólnie technikę pracy w laboratorium chemicznym. Umie samodzielnie wykonać analizę, ale jest ona czasami obarczona błędami. Potrafi opracować i zinterpretować wyniki analizy, ale czasami popełnia przy tym błędy. | |
3,5 | Student zna dość dobrze technikę pracy w laboratorium chemicznym. Umie samodzielnie, na ogół dobrze wykonać analizę. Potrafi prawidłowo opracować i zinterpretować wyniki analizy. | |
4,0 | Student zna dobrze technikę pracy w laboratorium chemicznym. Umie samodzielnie i prawidłowo wykonać analizę, bardzo rzadko popełnia przy tym błędy. Potrafi prawidłowo opracować i zinterpretować wyniki analizy. | |
4,5 | Student zna bardzo dobrze technikę pracy w laboratorium chemicznym. Umie samodzielnie, bezbłędnie wykonać analizę. Potrafi prawidłowo opracować i zinterpretować wyniki analizy. | |
5,0 | Student zna bardzo dobrze technikę pracy w laboratorium chemicznym. Umie samodzielnie, bezbłędnie wykonać analizę. Potrafi prawidłowo opracować i zinterpretować wyniki analizy. Samodzielnie wyciąga wnioski. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_B02_K01 Ma świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty stosowania związków chemicznych w rolnictwie i leśnictwie. | 2,0 | Student nie ma świadomości (efekt towarzyszy najczęściej brakowi wiedzy) i całkowicie nie rozumie pozatechnicznych aspektów stosowania środków chemicznych w rolnictwie i leśnictwie. |
3,0 | Student ma niewielką świadomość (związaną z niewielką wiedzą) i tylko framentarycznie rozumie pozatechniczne aspekty stosowania środków chemicznych w rolnictwie i leśnictwie. | |
3,5 | Student ma świadomość (wynikającą z opanowania podstawowej wiedzy) i ogólnie rozumie pozatechniczne aspekty stosowania środków chemicznych w rolnictwie i leśnictwie. | |
4,0 | Student ma szeroko pojętą świadomość (związaną z dobrym opanowaniem wymaganej wiedzy) i bardzo dobrze rozumie pozatechniczne aspekty stosowania środków chemicznych w rolnictwie i leśnictwie. Naogół prawidłowo uzasadnia swoje odpowiedzi. | |
4,5 | Student ma bardzo szeroko pojętą świadomość (związaną z bardzo dobrym opanowaniem wymaganej wiedzy) i bardzo dobrze rozumie pozatechniczne aspekty stosowania środków chemicznych w rolnictwie i leśnictwie. Zawsze prawidłowo uzasadnia swoje odpowiedzi. | |
5,0 | Student ma bardzo szeroko pojętą świadomość (związaną z bardzo dobrym opanowaniem wiedzy, często wykraczającej poza ramy programu) i bardzo dobrze rozumie pozatechniczne aspekty stosowania środków chemicznych w rolnictwie i leśnictwie. Zawsze prawidłowo i bardzo obszernie uzasadnia swoje odpowiedzi. | |
TRL_1A_B02_K02 Potrafi pracować w zespole, myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy. | 2,0 | Student nie potrafi pracować w zespole, swoim bezmyślnym działaniem (często wynikającym z braku wiedzy) przeszkadza w pracy innym studentom. |
3,0 | Student pracuje w zespole, ale nie jest przedsiębiorczy, niektóre polecenia wykonuje bezmyślnie i naogół naśladuje innych studentów. | |
3,5 | Student pracuje w zespole, w pełni rozumie wykonywane polecenia, nie przeszkadza ale i nie pomaga innym studentom. | |
4,0 | Student pracuje w zespole, w pełni rozumie wykonywane polecenia, w wolnym czasie naogół pomaga innym studentom. | |
4,5 | Student pracuje w zespole w sposób twórczy. W pełni rozumie wykonywane polecenia i często wykonuje je szybciej od innych studentów. W wolnym czasie prawie zawsze pomaga innym członkom zespołu. | |
5,0 | Student pracuje w zespole w sposób przedsiębiorczy i twórczy. W pełni rozumie wykonywane polecenia i często wykonuje je szybciej od innych studentów. Wprowadza usprawnienia w wykonywanych czynnościach. W wolnym czasie zawsze pomaga innym członkom zespołu. |
Literatura podstawowa
- LL. Jones, P.W. Atkins, Chemia ogólna, PWN, Warszawa, 2006
- J.D.Lee, Zwięzła chemia nieorganiczna, PWN, Warszawa, 1997
- P. Mastalerz, Chemia organiczna, Wydawnictwo Chemiczne, Warszawa, 2000
Literatura dodatkowa
- A. Bielański, Chemia ogólna i nieorganiczna, PWN, Warszawa, 1982
- M. Homby, J. Peach, Podstawy chemii organicznej, WNT, Warszawa, 1996