Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | TRL_1A_O10-2_U01 | Student potrafi wdrażać technologie pozyskiwania różnych form energii z biomasy oraz oceniac ich efekty ekonomiczno-środowiskowe.
Student potrafi oszacować zasoby i zarządzać dostawami biomasy energetycznej |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | TRL_1A_U01 | potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski; |
---|
TRL_1A_U03 | ma umiejętność dalszego zawodowego samokształcenia się; |
TRL_1A_U19 | potrafi dobierać oraz właściwie i racjonalnie użytkować pojazdy, maszyny i urządzenia stosowane w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz gospodarce le-śnej; |
TRL_1A_U29 | właściwie ocenia możliwości zastosowania typowych narzędzi i metod przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich; |
TRL_1A_U18 | potrafi eksploatować maszyny, urządzenia i instalacje cieplne stosowane w rolnictwie i gospodarce leśnej oraz bilansować źródła energii i racjonalnie jej użytkować, a także orientuje się w możliwościach pozyskania, konwersji i za-stosowania energii niekonwencjonalnej; |
TRL_1A_U25 | orientuje się w systemach stanowiących infrastrukturę obszarów wiejskich oraz potrafi dostrzegać aktualne problemy i powiązania występujące w proce-sie rozwoju obszarów wiejskich, także z uwzględnieniem zagadnień związa-nych z ochroną środowiska naturalnego; |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_U01 | posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
---|
R1A_U04 | wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski |
R1A_U05 | dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów |
R1A_U06 | posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów |
R1A_U07 | posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U02 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
---|
InzA_U03 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
InzA_U05 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
InzA_U06 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
InzA_U07 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
InzA_U08 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
Cel przedmiotu | C-1 | Przekazanie studentowi informacji o uwarunkowaniach rozwoju bioenergetyki |
---|
C-2 | Zaznajomienie studenta z podstawowymi technologiami wytwarzania energii elektrycznej ciepła i chłodu oraz paliw z biomasy |
C-3 | Przekazanie studentowi informacji o przykładach dobrych praktyk wykorzystania energii odnawialnej z biomasy |
C-4 | Zaznajomienie studenta z metodami ekonomiczno-środowiskowej oceny pozyskiwania energii z biomasy oraz wyrobienie w nim umiejętności posługiwania się tymi metodami |
Treści programowe | T-A-1 | Źródła pozyskiwania biomasy, właściwości fizyko-mechaniczne. Technologie produkcji biomasy, pozbiorowa obróbka, rozdrabianie w urządzeniach stacjonarnych i mobilnych, składowanie, suszenie i przewietrzanie. Dostosowanie biomasy do wymagań urządzeń energetycznych oraz technologii produkcji biopaliw płynnych i gazowych. Wytwarzanie, wzbogacanie i oczyszczanie biogazu. Gazyfikacja i piroliza biomasy. Produkcja biodiesla i bioetanolu. Energetyczne wykorzystanie biopaliw płynnych i gazowych. |
---|
T-W-1 | Podstawowe pojęcia i definicje z zakresu bioenergetyki. Technologie wytwarzania energii elektrycznej, cieplnej oraz paliw z biomasy. Zasoby biomasy energetycznej. Uwarunkowania prawne rozwoju bioenergetyki. Przykłady dobrych praktyk wykorzystania energii odnawialnej z biomasy. Metody ekonomiczno-środowiskowej oceny pozyskiwania energii z biomasy. |
Metody nauczania | M-1 | Metoda informacyjno-problemowa (z wykorzystaniem analizy przypadków) |
---|
M-2 | Aktywizacja studenta poprzez opracowanie i prezentowanie referatu |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Ocena jakości referatu i wystąpienia |
---|
S-2 | Ocena podsumowująca: Test pisemny wielokrotnego wyboru z elementami obliczeniowymi |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób przedstawić i omówić procesów składających się na biologiczny łańcuch pozyskiwania energii. Nie potrafi też dokonać analizy kosztów i efektywności pozyskiwania bioenergii, jak również analizy efektów środowiskowych. Nie posiada też umiejętności określania zasobów biomasy energetycznej |
3,0 | Student potrafi zidentyfikować poszczególne etapy biologicznego łańcucha pozyskiwania energii i przedstawić ich ogólną charakterystykę. Potrafi też obliczyć koszt pozyskiwania bioenergii i analizować efektywność przedsięwzięcia bioenergetycznego za pomocą wskaźnika oceny statycznej |
3,5 | dodatkowo potrafi wskazywać rodzaj sprzętu niezbędnego do pozyskiwania i przetwarzania biomasy na paliwa stałe, płynne I generacji i gazowe. Potrafi też identyfikować rodzajowe efekty środowiskowe przedsięwzięć bioenergetycznych |
4,0 | dodatkowo potrafi wskazywać rodzaj sprzętu niezbędnego do pozyskiwania i przetwarzania biomasy na paliwa płynne II (drugiej) generacji). Potrafi również efektywnie korzystać z dokumentów powiązanych z rozwojem bioenergetyki |
4,5 | dodatkowo potrafi szacować zasoby biomasy energetycznej jak również analizować efektywność ekonomiczną przedsięwzięć bioenergetycznych przy wykorzystaniu wskaźników oceny dynamicznej |
5,0 | dodatkowo student potrafi efektywnie dyskutować o problematyce dotyczącej upowszechniania technologii bioenergetycznych, jak również prezentować i analizować pzrykłady dobrych praktyk pozyskiwania wykorzystywania energii z biomasy |