Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (N1)
Sylabus przedmiotu Matematyka 2:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technika rolnicza i leśna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Matematyka 2 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jurij Chigariev <Jurij.Chigariev@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jurij Chigariev <Jurij.Chigariev@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z matematyki w zakresie funkcji jednej zmiennej, rachunku macierzową i wektorową |
W-2 | Wiedza z matematyki w zakresie rachunku macerzowowego, rachunku wektorowowego. |
W-3 | Wiedza z matematyki w zakresie szkoły średnej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia na kierunku TRiL oraz do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów inżynierskich, fizycznych i ekonomicznych. |
C-2 | Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia na kierunkach technicznych oraz do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów inżynierskich, fizycznych i ekonomicznych. |
C-3 | Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia na kierunku TRiL oraz do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów fizycznych i inżynierskich |
C-4 | Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia na kierunku rolniczym oraz do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów inżynierskich i rolniczych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Szeregi i ciągi liczbowe. Ciągi funkcji jednej zmiennej. Granice. | 2 |
T-A-2 | Pochodna. Rachunek rózniczkowy. | 3 |
T-A-3 | Całka nieoznaczona i oznaczona. | 2 |
T-A-4 | Równania różniczkowe. | 2 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ciągi i szeregi liczbowe. | 1 |
T-W-2 | Pochodna. Rachunek rózniczkowy. | 3 |
T-W-3 | Całka nieoznaczona i oznaczona | 3 |
T-W-4 | Równania różniczkowe | 2 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w cwiczeniach audytoryjnych | 15 |
A-A-2 | Konsultacje | 3 |
A-A-3 | Samodzielne rozwiązywanie zadań | 13 |
31 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 9 |
A-W-2 | Samodzielne analizowanie treści wykładów i studiowanie podręczników | 15 |
A-W-3 | Konsultacje | 4 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia. | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjno-problemowy ilustrowany szeregiem przykładów z rolnictwa techniki rolniczej i leśnej Ćwiczenia audytoryjne, dyskusje problemowe, poszukiwania różnych metod rozwiązywania zadań przy wykorzystaniu treści wykładu. |
M-2 | Wykład informacyjno-problemowy ilustrowany szeregiem przykładów z rolnictwa |
M-3 | Ćwiczenia audytoryjne, dyskusje problemowe, poszukiwania różnych metod rozwiązywania zadań przy wykorzystaniu treści wykładu. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: formujący Ćwiczenia - student pisze trzy kolokwia w semestrze i uzyskuje zaliczenie jeżeli zdobędzie co najmniej połowę wszystkich możliwych punktów. Wykład - student przystępuje do egzaminu po uprzednim uzyskaniu zaliczenia ćwiczeń. podsumowujący Ocena końcowa uzyskana z zaliczenia przedmiotu jest średnią ważoną ocen z zaliczenia ćwiczeń (współczynnik wagi 0,7) i z egzaminu (współczynnik wagi 1). |
S-2 | Ocena formująca: Student przystępuje do zaliczenia przedmiotu po uprzednim uzyskaniu zaliczenia ćwiczeń. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa uzyskana z zaliczenia przedmiotu jest średnią ważoną ocen z zaliczenia ćwiczeń i wykładów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_B07_W01 Nabycie umiejętności rozwiązywania zagadnień formułowanych w postaci opisu algebraicznego. Przedstawianie graficzne najważniejszych funkcji matematycznych. Zrozumienie podstawowych pojęć matematycznych. Nabycie umiejętności stosowania wzorów matematycznych do analizy i opisu zjawisk fizycznych | TRL_1A_W01 | R1A_W01 | InzA_W02 | C-2 | T-W-1, T-A-2, T-A-1, T-W-3, T-A-4, T-A-3, T-W-4 | M-3, M-2 | S-3 |
TRL_1A_B07_W02 ma podstawową wiedzę w zakresie matematyki, obejmującą funkcje jednej zmiennej, rachunek wyznaczników, rachunek macierzowy, rachunek wektorowy, niezbędną między innymi do: 1) opisu zjawisk fizycznych, 2) rozwiązywania zadań inżynierskich wstępujących w obszarze techniki rolniczej i leśnej; | TRL_1A_W01 | R1A_W01 | InzA_W02 | C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-3, T-W-4 | M-2, M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_B07_U01 Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski | TRL_1A_U01 | R1A_U01 | — | C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-3, T-W-4 | M-2, M-3 | S-3 |
TRL_1A_B07_U02 Potrafi wykorzystać poznane metody matematyczne i statystyczne do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich występujących w rolnictwie oraz gospodarce leśnej, a także do wnioskowania na podstawie statystycznej analizy danych doświadczalnych w zakresie problemów technicznych występujących w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz leśnictwie | TRL_1A_U01, TRL_1A_U07 | R1A_U01, R1A_U05, R1A_U06 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07 | C-4 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-3, T-W-4 | M-2, M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_B07_K01 Potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy | TRL_1A_K07 | R1A_K08 | InzA_K02 | C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-3, T-W-4 | M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_B07_W01 Nabycie umiejętności rozwiązywania zagadnień formułowanych w postaci opisu algebraicznego. Przedstawianie graficzne najważniejszych funkcji matematycznych. Zrozumienie podstawowych pojęć matematycznych. Nabycie umiejętności stosowania wzorów matematycznych do analizy i opisu zjawisk fizycznych | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu zadowalającym zdobył wiedzę w zakresie tematyki poruszanej na zajęciach. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TRL_1A_B07_W02 ma podstawową wiedzę w zakresie matematyki, obejmującą funkcje jednej zmiennej, rachunek wyznaczników, rachunek macierzowy, rachunek wektorowy, niezbędną między innymi do: 1) opisu zjawisk fizycznych, 2) rozwiązywania zadań inżynierskich wstępujących w obszarze techniki rolniczej i leśnej; | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu zadowalającym zdobył wiedzę w zakresie tematyki poruszanej na zajęciach. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_B07_U01 Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu zadowalającym umie stosować nabytą wiedzę do rozwiązywania problemów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TRL_1A_B07_U02 Potrafi wykorzystać poznane metody matematyczne i statystyczne do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich występujących w rolnictwie oraz gospodarce leśnej, a także do wnioskowania na podstawie statystycznej analizy danych doświadczalnych w zakresie problemów technicznych występujących w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz leśnictwie | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu zadowalającym umie stosować nabytą wiedzę do rozwiązywania problemów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_B07_K01 Potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu zadowalającym wykazuje aktywna postawę w procesie samokształcenia oraz przestzrega zasad etyki | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Pasewicz W, Matematyka dla studentów akademii rolniczych. Cz. I, AR w Szczecinie, Szczecin, 1999
Literatura dodatkowa
- Majkowska M., Matematyka nie tylko dla leśników., SGGW Warszawa, Warszawa, 2011
- Grzegorczyk J., Matematyka Cz. I-II., Politechnika Warszawska, Warszawa., 1999