Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (N1)
Sylabus przedmiotu Agroekologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technika rolnicza i leśna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Agroekologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Podlasińska <Joanna.Podlasinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu praw ochrony środowiska, podstawowych wymagań roślin i zwierząt |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu agroekologii, umożliwiającej ocenę stanu środowiska przyrodniczego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Czym zajmuje się ekologia, ochrona przyrody i środowiska i jakie korzyści z tego czerpie człowiek? Analiza struktury i elementów wybranej agrobiocenozy oraz charakterystyka ich funkcji ekologicznych. | 2 |
T-A-2 | Zbiorowiska roślinne. Zbiorowiska segetalne (chwastów). Cechy analityczne i syntetyczne zbiorowisk roślinnych. Podział zbiorowisk z punktu widzenia roli człowieka w ich powstawaniu i przeobrażeniu według Falińskiego. Synantropizacja zbiorowisk. | 2 |
T-A-3 | Ekologiczna ocena gleb przy pomocy zbiorowisk roślinnych i grup gatunków ekologiczno-fitosocjologicznych. | 2 |
T-A-4 | Ocena stosunków TWRNG metodą Ellenberga | 2 |
T-A-5 | Zaliczenie pisemne z części ćwiczeniowej. | 1 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia związane z agroekologią: ekologia, sozologia, populacja, biocenoza, ekosystem, biom, biosfera, nisza ekologiczna, siedlisko, środowisko. | 1 |
T-W-2 | Rodzaje środowisk, kryteria ich podziału, sukcesja ekologiczna, struktura troficzna biocenozy, | 1 |
T-W-3 | Ekologia organizmu. Prawo Liebiga i dwa prawa Shelforda. Kryteria klasyfikacji ekologicznej organizmów. Zasada tolerancji ekologicznej i jej ograniczenia. Wskaźniki ekologiczne. Ekologia populacji (struktura przestrzenna, wieku, płci, socjalna, rozrodczość i śmiertelność, przyczyny śmiertelności). Granice tolerancji. | 1 |
T-W-4 | Rodzale ddziaływaniń między organizmami: neutralizm, amensalizm, konkurencja, pasożytnictwo, drapieżnictwo, komensalizm, protokooperacja, mutualizm. | 1 |
T-W-5 | Czynniki ekologiczne: ciepło, światło, energia. Cykle biogeochemiczne wybranych pierwiastków. | 1 |
T-W-6 | Agroekologiczna ocena gleb. Ekologiczna ocena gleb przy pomocy zbiorowisk chwastów. Ocena gleby na podstawie ekologicznych grup gatunków oraz jednostek fitosocjologicznych (zespołów, podzespołów, wariantów). | 2 |
T-W-7 | Ekologiczna ocena gleb według metody Azziego. Szereg ekologiczny gleb. Ocena gleb przy pomocy map kompleksów glebowo-rolniczych. Rzeźba terenu jako czynnik agroekologiczny, | 1 |
T-W-8 | Zaliczenie pisemne z części wykładów | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie przez Studenta prezentacji multimedialnej | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie się Studenta do zajęć audytoryjnych | 5 |
A-A-4 | Przygotowanie się Studenta do zaliczenia pisemnego z części ćwiczeniowej | 15 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów i czytanie wskazanej literatury | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie Studenta do zaliczenia końcowego w formie pisemnej | 10 |
A-W-4 | Przygotowanie przez Studenta części wstępnej do wykładu w formie prezentacji multimedialnej | 5 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Film |
M-3 | Metoda problemowa |
M-4 | Anegdota |
M-5 | Praca w grupach |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywność Studenta na zajęciach |
S-2 | Ocena formująca: Potwierdzenie obecności Studenta na zajęciach |
S-3 | Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z części ćwiczeniowej i wykładowej przez Studenta |
S-5 | Ocena podsumowująca: Ocena pracy w grupie |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_C06_W01 Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie znał i rozumiał podstawowe relacje ekologiczne w odniesieniu do poszczególnych elementów ekosystemu oraz metody oceny wpływu czynników ekologicznych na produkcje polową i leśną | TRL_1A_W07 | R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W03 | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_C06_U01 Potrafi pozyskać potrzebne do pracy dane, analizować je i wyciągać wnioski, dostrzega i wie jak minimalizowac zagrożenia dla środowiska naturalnego w wyniki stosowania sprzętu technicznego. | TRL_1A_U01, TRL_1A_U24 | R1A_U01, R1A_U05, R1A_U07 | InzA_U03, InzA_U05 | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_C06_K01 Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie miał świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję zdrowej żywności oraz będzie świadom ciągłego kształcenia | TRL_1A_K01, TRL_1A_K05 | R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_C06_W01 Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie znał i rozumiał podstawowe relacje ekologiczne w odniesieniu do poszczególnych elementów ekosystemu oraz metody oceny wpływu czynników ekologicznych na produkcje polową i leśną | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie podstawowych relacje ekologicznych w odniesieniu do poszczególnych elementów ekosystemu oraz metody oceny wpływu czynników ekologicznych na produkcje polową i leśną |
3,0 | Student zna w niewielkim stopniu podstawowe relacje ekologiczne w odniesieniu do poszczególnych elementów ekosystemu | |
3,5 | Student zna w niewielkim stopniu podstawowe relacje ekologiczne w odniesieniu do poszczególnych elementów ekosystemu oraz metody oceny wpływu czynników ekologicznych na produkcje polową i leśną | |
4,0 | Student zna w stopniu dobrym podstawowe relacje ekologiczne w odniesieniu do poszczególnych elementów ekosystemu oraz metody oceny wpływu czynników ekologicznych na produkcje polową i leśną | |
4,5 | Student zna w stopniu dobrym i rozumie podstawowe relacje ekologiczne w odniesieniu do poszczególnych elementów ekosystemu oraz metody oceny wpływu czynników ekologicznych na produkcje polową i leśną | |
5,0 | Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu zna i rozumie wszystkie przeanalizowane na przedmiocie relacje ekologiczne w odniesieniu do poszczególnych elementów ekosystemu oraz metody oceny wpływu czynników ekologicznych na produkcje polową i leśną |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_C06_U01 Potrafi pozyskać potrzebne do pracy dane, analizować je i wyciągać wnioski, dostrzega i wie jak minimalizowac zagrożenia dla środowiska naturalnego w wyniki stosowania sprzętu technicznego. | 2,0 | student nie potrafi pozyskać potrzebnych do pracy danych |
3,0 | student potrafi w niewielkim stopniu pozyskać potrzebne do pracy dane | |
3,5 | student potrafi w niewielkim stopniu pozyskać potrzebne do pracy dane, analizować je i wyciągać wnioski | |
4,0 | student potrafi w stopniu dobrym pozyskać potrzebne do pracy dane, analizować je i wyciągać wnioski | |
4,5 | student potrafi w stopniu dobrym pozyskać potrzebne do pracy dane, analizować je i wyciągać wnioski, dostrzega i wie jak minimalizowac zagrożenia dla środowiska naturalnego w wyniki stosowania sprzętu technicznego. | |
5,0 | student potrafi pozyskać potrzebne do pracy dane, analizować je i wyciągać wnioski, dostrzega i wie jak minimalizowac zagrożenia dla środowiska naturalnego w wyniki stosowania sprzętu technicznego. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_C06_K01 Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie miał świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję zdrowej żywności oraz będzie świadom ciągłego kształcenia | 2,0 | Student nie ma świadomości znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję zdrowej żywności oraz nie jest świadom ciągłego kształcenia |
3,0 | Student ma w nieznacznym stopniu świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję zdrowej żywności | |
3,5 | Student ma w nieznacznym stopniu świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję zdrowej żywności oraz nie jest świadom ciągłego kształcenia | |
4,0 | Student ma w stopniu dobrym świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję zdrowej żywności o | |
4,5 | Student ma w stopniu dobrym świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję zdrowej żywności oraz jest świadom ciągłego kształcenia | |
5,0 | Student ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję zdrowej żywności oraz jest świadom ciągłego kształcenia |
Literatura podstawowa
- Bieszczad S., Sobota J., Zagrożenia, ochrona i kształtowanie środowiska przyrodniczo-rolniczego., Wyd. AR ., Wrocław, 2003
- Borowiec S., Agroekologia, Wydaw. AR, Szczecin, 1981
- Prończuk J, Podstawy ekologii rolniczej, PWN, Warszawa, 1982
Literatura dodatkowa
- Trojan P., Ekologia ogólna, PWN, Warszawa, 1975
- Kalinowska A., Ekologia wybór na nowe stulecie, Agencja Reklamowo-Wydaw. A. Grzegorczyk, Stare Babice, 2002