Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S2)

Sylabus przedmiotu Kształtowanie środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kształtowanie środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Łysko <Andrzej.Lysko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,50,33zaliczenie
wykładyW1 30 1,50,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza w zakresie ochrony środowiska wyniesiona z zajęć pierwszego stopnia studiów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie zasad planowania i kształtowania środowiska zgodnego z zasadami zrównoważonego rozwoju.
C-2Poznanie system ochrony przyrody i jej znaczenie społeczeństwa i gospodarki.
C-3Zrozumienie zagrożeń związanych z intensyfikacją produkcji rolniczej oraz rozszerzaniem rolniczej przestrzeni produkcyjnej
C-4Poznanie i zrozumienie funkcjonowania rolniczego krajobrazu kulturowego, potrzeb i sposobów jego ochrony

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Gminne dokumenty planistyczne związane z kształtowaniem i ochroną środowiska2
T-A-2Projekt karty informacyjnej inwestycji2
T-A-3Wniosek na wycinkę drzew2
T-A-4Zagadnienia gospodarki odpadami. Obowiązki związane z systemem ewidencji odpadów2
T-A-5Waloryzacja przyrodnicza obszaru2
T-A-6Inwentaryzacja zagrożeń środowiska na wybranym obszarze2
T-A-7Rolnictwo ekologiczne i agroturyzm jako przykłady zrównoważonego rozwoju w środowisku wiejskim2
T-A-8Podsumowanie1
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia związane z ochroną i kształtowaniem środowiska – rekapitulacja wiedzy2
T-W-2Biosfera. Obieg najważniejszych pierwiastków w przyrodzie. Rola wielkich ekosystemów (leśnych, bagiennych, oceanicznych) w kształtowaniu warunków życia na Ziemi.2
T-W-3Atmosfera. Źródła i stan zanieczyszczenia atmosfery. Antropogeniczne zmiany klimatu.2
T-W-4Hydrosfera. Gospodarowanie zasobami wodnymi i ich ochrona. Woda w krajobrazie wiejskim.2
T-W-5Litosfera. Przekształcenia powierzchni ziemi. Degradacja gleb, gospodarowanie zasobami.2
T-W-6Globalne problemy rozwoju i ochrony środowiska.2
T-W-7Odnawialne źródła energii w krajobrazie rolniczym.2
T-W-8Prawne i ekonomiczne instrumenty kształtowania środowiska,2
T-W-9Rola i zadania administracji w kształtowaniu środowiska.2
T-W-10System ochrony środowiska i ochrony przyrody w Polsce2
T-W-11Ochrona bioróżnorodności biologicznej - znaczenie bioróżnorodności w ochronie krajobrazów rolniczych2
T-W-12Waloryzacja przyrodnicza jako metoda kształtowania strategii ochrony i kształtowania środowiska2
T-W-13Kształtowanie krajobrazu i przestrzeni rolniczej w oparciu o lokalne wymogi ochrony przyrody.2
T-W-14Proces inwestycyjny na obszarach chronionych ze szczególnym uwzględnieniem obszarów Natura 2000.2
T-W-15Zaliczenie przedmiotu2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2czytanie literatury15
A-A-3przygotowanie saię do zajęć15
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia15
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja panelowa
M-3Zajęcia w grupach
M-4Metoda projektowa

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-4Ocena podsumowująca: oddanie sprawozdań z zajęć

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_C04_W01
Student po zrealizowaniu treści programowej przedmiotu nabędzie wiedzę z zakresu kształtowania i ochrony środowiska, waloryzacji przyrodniczej oraz funkcjonowania ekosystemów, oraz będzie znał aspekty prawne w tym zakresie.
ROL_2A_W03, ROL_2A_W09, ROL_2A_W10R2A_W01, R2A_W04, R2A_W05, R2A_W06, R2A_W07C-1, C-4, C-3, C-2T-W-4, T-W-9, T-W-7, T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-13, T-W-8, T-W-10, T-W-5, T-W-3, T-W-12, T-W-11, T-W-14M-4, M-2, M-1S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_C04_U01
Po zrealizowaniu treśi programowej przedmiotu student nabędzie umiejętność analizy problemów związanych z ochroną i kształtowaniem środowiska
ROL_2A_U03R2A_U04, R2A_U05C-4, C-3, C-2, C-1T-A-6, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-A-3, T-A-7, T-A-1M-2, M-3S-2, S-3, S-4, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_C04_K01
Po zrealizowaniu treści programowej przedmiotu student nabędzie kompetencje z zakresu podejmowania decyzji w gopodarowaniu środowiskiem oraz roli administracji w tym zakresie
ROL_2A_K01, ROL_2A_K03, ROL_2A_K04R2A_K01, R2A_K05, R2A_K06, R2A_K07C-4, C-3T-A-5, T-A-1, T-A-6, T-A-4, T-A-7, T-A-2M-3, M-4S-4, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_2A_C04_W01
Student po zrealizowaniu treści programowej przedmiotu nabędzie wiedzę z zakresu kształtowania i ochrony środowiska, waloryzacji przyrodniczej oraz funkcjonowania ekosystemów, oraz będzie znał aspekty prawne w tym zakresie.
2,0student nie zdobył wymaganej wiedzy z zakresu przedmiotu
3,0student w stopniu zadowalającym opanował wiedzę z zakresu przedmiotu
3,5student w stopniu dostatecznym opanował wiedzę z zakresu przedmiotu
4,0student w stopniu dobrym opanował wiedzę z zakresu przedmiotu
4,5student w stopniu dobrym opanował wiedzę z zakresu przedmiotu i wykazuję chęć jej poszerzenia
5,0student w stopniu dobrym opanował wiedzę z zakresu przedmiotu i znacznie ją poszerzył

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_2A_C04_U01
Po zrealizowaniu treśi programowej przedmiotu student nabędzie umiejętność analizy problemów związanych z ochroną i kształtowaniem środowiska
2,0student nie jest w stanie prawidłowo interpretować zagadnień z zakresu przedmiotu
3,0student w stopniu zadowalającym nabył umiejętności i interpretuje zagadnienia z zakresu przedmiotu
3,5student w stopniu dostatecznym nabył umiejętności i interpretuje zagadnienia z zakresu przedmiotu
4,0student w stopniu dobrym nabył umiejętności i interpretuje zagadnienia z zakresu przedmiotu
4,5student w stopniu dobrym nabył umiejętności i interpretuje zagadnienia z zakresu przedmiotu i potrafi je argumentować
5,0student w stopniu bardzo dobrym nabył umiejętności i interpretuje zagadnienia z zakresu przedmiotu i potrafi je argumentować

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_2A_C04_K01
Po zrealizowaniu treści programowej przedmiotu student nabędzie kompetencje z zakresu podejmowania decyzji w gopodarowaniu środowiskiem oraz roli administracji w tym zakresie
2,0student nie zdobył kompetencji z zakresu przedmiotu i nie wykazuje chęci ich nabycia
3,0student w stopniu zadowalającym nabył kompetencje z zakresu przedmiotu
3,5student w stopniu dostatecznym nabył kompetencje z zakresu przedmiotu
4,0student w stopniu dobrym nabył kompetencje z zakresu przedmiotu
4,5student w stopniu dobrym nabył kompetencje z zakresu przedmiotu i jest aktywny na zajęciach
5,0student w stopniu bardzo dobrym nabył kompetencje z zakresu przedmiotu i jest aktywny na zajęciach

Literatura podstawowa

  1. Kozłowski S., Ekorowój, PWN, Warszawa, 2008
  2. Prawo Ochrony Środowiska z dnia 27 kwietnia 2001 r. (Dz.U. 2001 Nr 62 poz. 627), 2001
  3. Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. 2003 nr 80 poz. 717), 2003
  4. Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz.U. 2004 nr 92 poz. 880), 2004

Literatura dodatkowa

  1. Richling. A., Solon J., Ekologia krajobrazu, PWN, Warszawa, 1998

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Gminne dokumenty planistyczne związane z kształtowaniem i ochroną środowiska2
T-A-2Projekt karty informacyjnej inwestycji2
T-A-3Wniosek na wycinkę drzew2
T-A-4Zagadnienia gospodarki odpadami. Obowiązki związane z systemem ewidencji odpadów2
T-A-5Waloryzacja przyrodnicza obszaru2
T-A-6Inwentaryzacja zagrożeń środowiska na wybranym obszarze2
T-A-7Rolnictwo ekologiczne i agroturyzm jako przykłady zrównoważonego rozwoju w środowisku wiejskim2
T-A-8Podsumowanie1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia związane z ochroną i kształtowaniem środowiska – rekapitulacja wiedzy2
T-W-2Biosfera. Obieg najważniejszych pierwiastków w przyrodzie. Rola wielkich ekosystemów (leśnych, bagiennych, oceanicznych) w kształtowaniu warunków życia na Ziemi.2
T-W-3Atmosfera. Źródła i stan zanieczyszczenia atmosfery. Antropogeniczne zmiany klimatu.2
T-W-4Hydrosfera. Gospodarowanie zasobami wodnymi i ich ochrona. Woda w krajobrazie wiejskim.2
T-W-5Litosfera. Przekształcenia powierzchni ziemi. Degradacja gleb, gospodarowanie zasobami.2
T-W-6Globalne problemy rozwoju i ochrony środowiska.2
T-W-7Odnawialne źródła energii w krajobrazie rolniczym.2
T-W-8Prawne i ekonomiczne instrumenty kształtowania środowiska,2
T-W-9Rola i zadania administracji w kształtowaniu środowiska.2
T-W-10System ochrony środowiska i ochrony przyrody w Polsce2
T-W-11Ochrona bioróżnorodności biologicznej - znaczenie bioróżnorodności w ochronie krajobrazów rolniczych2
T-W-12Waloryzacja przyrodnicza jako metoda kształtowania strategii ochrony i kształtowania środowiska2
T-W-13Kształtowanie krajobrazu i przestrzeni rolniczej w oparciu o lokalne wymogi ochrony przyrody.2
T-W-14Proces inwestycyjny na obszarach chronionych ze szczególnym uwzględnieniem obszarów Natura 2000.2
T-W-15Zaliczenie przedmiotu2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2czytanie literatury15
A-A-3przygotowanie saię do zajęć15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_C04_W01Student po zrealizowaniu treści programowej przedmiotu nabędzie wiedzę z zakresu kształtowania i ochrony środowiska, waloryzacji przyrodniczej oraz funkcjonowania ekosystemów, oraz będzie znał aspekty prawne w tym zakresie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_W03ma pogłębioną wiedzę w zakresie kształtowania i ochrony krajobrazu oraz planowania i wykorzystania użytków ekologicznych dla wzmocnienia stabilności biocenoz
ROL_2A_W09posiada specjalistyczną wiedzę z zakresu kształtowania terenów rekreacyjnych, inwentaryzacji i waloryzacji przyrodniczej oraz funkcjonowania i kształtowania krajobrazu rolniczego
ROL_2A_W10posiada rozszerzoną, w stosunku do studiów pierwszego stopnia, wiedzę z zakresu produkcji roślinnej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad planowania i kształtowania środowiska zgodnego z zasadami zrównoważonego rozwoju.
C-4Poznanie i zrozumienie funkcjonowania rolniczego krajobrazu kulturowego, potrzeb i sposobów jego ochrony
C-3Zrozumienie zagrożeń związanych z intensyfikacją produkcji rolniczej oraz rozszerzaniem rolniczej przestrzeni produkcyjnej
C-2Poznanie system ochrony przyrody i jej znaczenie społeczeństwa i gospodarki.
Treści programoweT-W-4Hydrosfera. Gospodarowanie zasobami wodnymi i ich ochrona. Woda w krajobrazie wiejskim.
T-W-9Rola i zadania administracji w kształtowaniu środowiska.
T-W-7Odnawialne źródła energii w krajobrazie rolniczym.
T-W-1Podstawowe pojęcia związane z ochroną i kształtowaniem środowiska – rekapitulacja wiedzy
T-W-6Globalne problemy rozwoju i ochrony środowiska.
T-W-2Biosfera. Obieg najważniejszych pierwiastków w przyrodzie. Rola wielkich ekosystemów (leśnych, bagiennych, oceanicznych) w kształtowaniu warunków życia na Ziemi.
T-W-13Kształtowanie krajobrazu i przestrzeni rolniczej w oparciu o lokalne wymogi ochrony przyrody.
T-W-8Prawne i ekonomiczne instrumenty kształtowania środowiska,
T-W-10System ochrony środowiska i ochrony przyrody w Polsce
T-W-5Litosfera. Przekształcenia powierzchni ziemi. Degradacja gleb, gospodarowanie zasobami.
T-W-3Atmosfera. Źródła i stan zanieczyszczenia atmosfery. Antropogeniczne zmiany klimatu.
T-W-12Waloryzacja przyrodnicza jako metoda kształtowania strategii ochrony i kształtowania środowiska
T-W-11Ochrona bioróżnorodności biologicznej - znaczenie bioróżnorodności w ochronie krajobrazów rolniczych
T-W-14Proces inwestycyjny na obszarach chronionych ze szczególnym uwzględnieniem obszarów Natura 2000.
Metody nauczaniaM-4Metoda projektowa
M-2Dyskusja panelowa
M-1Wykład, prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zdobył wymaganej wiedzy z zakresu przedmiotu
3,0student w stopniu zadowalającym opanował wiedzę z zakresu przedmiotu
3,5student w stopniu dostatecznym opanował wiedzę z zakresu przedmiotu
4,0student w stopniu dobrym opanował wiedzę z zakresu przedmiotu
4,5student w stopniu dobrym opanował wiedzę z zakresu przedmiotu i wykazuję chęć jej poszerzenia
5,0student w stopniu dobrym opanował wiedzę z zakresu przedmiotu i znacznie ją poszerzył
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_C04_U01Po zrealizowaniu treśi programowej przedmiotu student nabędzie umiejętność analizy problemów związanych z ochroną i kształtowaniem środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_U03Samodzielnie analizuje problemy związane z produkcją roślinną, jakością żywności oraz stanem i przydatnością agroturystyczną środowiska naturalnego, prawidłowo interpretując rezultaty i wyciągając wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
Cel przedmiotuC-4Poznanie i zrozumienie funkcjonowania rolniczego krajobrazu kulturowego, potrzeb i sposobów jego ochrony
C-3Zrozumienie zagrożeń związanych z intensyfikacją produkcji rolniczej oraz rozszerzaniem rolniczej przestrzeni produkcyjnej
C-2Poznanie system ochrony przyrody i jej znaczenie społeczeństwa i gospodarki.
C-1Poznanie zasad planowania i kształtowania środowiska zgodnego z zasadami zrównoważonego rozwoju.
Treści programoweT-A-6Inwentaryzacja zagrożeń środowiska na wybranym obszarze
T-A-4Zagadnienia gospodarki odpadami. Obowiązki związane z systemem ewidencji odpadów
T-A-5Waloryzacja przyrodnicza obszaru
T-A-2Projekt karty informacyjnej inwestycji
T-A-3Wniosek na wycinkę drzew
T-A-7Rolnictwo ekologiczne i agroturyzm jako przykłady zrównoważonego rozwoju w środowisku wiejskim
T-A-1Gminne dokumenty planistyczne związane z kształtowaniem i ochroną środowiska
Metody nauczaniaM-2Dyskusja panelowa
M-3Zajęcia w grupach
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-4Ocena podsumowująca: oddanie sprawozdań z zajęć
S-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie jest w stanie prawidłowo interpretować zagadnień z zakresu przedmiotu
3,0student w stopniu zadowalającym nabył umiejętności i interpretuje zagadnienia z zakresu przedmiotu
3,5student w stopniu dostatecznym nabył umiejętności i interpretuje zagadnienia z zakresu przedmiotu
4,0student w stopniu dobrym nabył umiejętności i interpretuje zagadnienia z zakresu przedmiotu
4,5student w stopniu dobrym nabył umiejętności i interpretuje zagadnienia z zakresu przedmiotu i potrafi je argumentować
5,0student w stopniu bardzo dobrym nabył umiejętności i interpretuje zagadnienia z zakresu przedmiotu i potrafi je argumentować
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_C04_K01Po zrealizowaniu treści programowej przedmiotu student nabędzie kompetencje z zakresu podejmowania decyzji w gopodarowaniu środowiskiem oraz roli administracji w tym zakresie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_K01Ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w rolnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się prze całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
ROL_2A_K03Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości plonów rolniczych z uwzględnieniem ochrony, kształtowania i stanu środowiska naturalnego i roli agroturystyki w rozwoju przedsiębiorczości
ROL_2A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-4Poznanie i zrozumienie funkcjonowania rolniczego krajobrazu kulturowego, potrzeb i sposobów jego ochrony
C-3Zrozumienie zagrożeń związanych z intensyfikacją produkcji rolniczej oraz rozszerzaniem rolniczej przestrzeni produkcyjnej
Treści programoweT-A-5Waloryzacja przyrodnicza obszaru
T-A-1Gminne dokumenty planistyczne związane z kształtowaniem i ochroną środowiska
T-A-6Inwentaryzacja zagrożeń środowiska na wybranym obszarze
T-A-4Zagadnienia gospodarki odpadami. Obowiązki związane z systemem ewidencji odpadów
T-A-7Rolnictwo ekologiczne i agroturyzm jako przykłady zrównoważonego rozwoju w środowisku wiejskim
T-A-2Projekt karty informacyjnej inwestycji
Metody nauczaniaM-3Zajęcia w grupach
M-4Metoda projektowa
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: oddanie sprawozdań z zajęć
S-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zdobył kompetencji z zakresu przedmiotu i nie wykazuje chęci ich nabycia
3,0student w stopniu zadowalającym nabył kompetencje z zakresu przedmiotu
3,5student w stopniu dostatecznym nabył kompetencje z zakresu przedmiotu
4,0student w stopniu dobrym nabył kompetencje z zakresu przedmiotu
4,5student w stopniu dobrym nabył kompetencje z zakresu przedmiotu i jest aktywny na zajęciach
5,0student w stopniu bardzo dobrym nabył kompetencje z zakresu przedmiotu i jest aktywny na zajęciach