Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S2)
specjalność: Doradztwo rolnicze
Sylabus przedmiotu Metody analiz danych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody analiz danych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sławomir Stankowski <Slawomir.Stankowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość statystyki matematycznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z metodami analiz wyników |
C-2 | Wykształcenie umiejetnosci korzystania z metod statystycznych |
C-3 | Wyksztalenie umiejętności z zakresu prezentacji wyników |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Metody pobierania prób, ocena minimalnej wielkości próby, oszacowanie błędów grubych i obserwacji odstających. | 2 |
T-L-2 | Analiza doświadczeń z powtarzanymi zbiorami | 2 |
T-L-3 | Doświadczenia bez replikacji, analiza i wnioskowanie | 2 |
T-L-4 | Doświadczenia z czynnikami ilościowymi, analiza wariancji z regresją | 2 |
T-L-5 | Zmienna towarzysząca, analiza kowariancji | 2 |
T-L-6 | Ocena zależności przy wykorzystaniu regresji wielokrotnej, interpretacja graficzna | 2 |
T-L-7 | Analiza szeregów dynamicznych | 3 |
T-L-8 | Zastosowanie metod nieparametrycznych do analizy danych zbieranych metodą ankietową lub sondażu | 2 |
T-L-9 | Wprowadzenie do metod wielowymiarowej analizy danych | 3 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-L-2 | wykonanie prac kontrolnych | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdziany pisemne |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_B06_W01 Posiada wiedzę z zakresu stosowania metod statystycznych do analizy wyników doświadczeń rolniczych | ROL_2A_W02 | R2A_W01, R2A_W03, R2A_W05 | C-1 | T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-9, T-L-8, T-L-7, T-L-6, T-L-4, T-L-5 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_B06_U01 Posiada umiejętność analizy wyników i wykorzystania opracowania danych liczbowych | ROL_2A_U01 | R2A_U01, R2A_U03 | C-2 | T-L-4, T-L-8, T-L-3, T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-L-7 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_B06_K01 Jest świadomy doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów i inspirowania procesu uczenia się od innych osób | ROL_2A_K01, ROL_2A_K06, ROL_2A_K02 | R2A_K01, R2A_K03, R2A_K04, R2A_K07 | C-3 | T-L-3, T-L-6, T-L-7, T-L-5, T-L-2, T-L-9, T-L-1, T-L-4, T-L-8 | M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_B06_W01 Posiada wiedzę z zakresu stosowania metod statystycznych do analizy wyników doświadczeń rolniczych | 2,0 | Nie posiada wiedzy w zakresie metod analiz danych wyników |
3,0 | Posiada wiedzę tylko na temat cześci z nich | |
3,5 | Posiada wiedzę na temat większości stosowanych metod, | |
4,0 | Posiada wiedzę na temat większości stosowanych metod, zna ich zastosowanie | |
4,5 | Posiada wiedzę na temat większości stosowanych metod, zna ich zastosowanie, potrafi je scharakteryzować | |
5,0 | Posiada wiedzę na temat większości stosowanych metod, zna ich zastosowanie, potrafi je scharakteryzować i ocenić ich wartość |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_B06_U01 Posiada umiejętność analizy wyników i wykorzystania opracowania danych liczbowych | 2,0 | Student nie potrafi planować i analizować wyników badań |
3,0 | Student potrafi analizować wyniki w ograniczonym zakresie | |
3,5 | Student potrafi zaplanować badania i zinterpretowac wyniki | |
4,0 | Student potrafi dobrać odpowiednią metodę, zaplanować badania i zinterpretowac wyniki | |
4,5 | Student potrafi dobrać odpowiednią metodę, zaplanować badania i zinterpretować wyniki, potrafi ocenić ich wiarygodność i przydatność | |
5,0 | Student potrafi dobrać odpowiednią metodę, zaplanować badania i zinterpretować wyniki, potrafi ocenić ich wiarygodność i przydatność oraz możliwość ich wykorzystania |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_B06_K01 Jest świadomy doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów i inspirowania procesu uczenia się od innych osób | 2,0 | Student nie jest świadomy konieczności poszerzania swojej wiedzy |
3,0 | Student jest świadomy konieczności poszerzania swojej wiedzy, ale nie jest tym zainteresowany | |
3,5 | Student jest świadomy konieczności poszerzania swojej wiedzy, ale jest tym zainteresowany w niewielkim stopniu | |
4,0 | Student jest świadomy konieczności poszerzania swojej wiedzy, jest tym zainteresowany w znacznym stopniu | |
4,5 | Student jest świadomy konieczności poszerzania swojej wiedzy, jest tym zainteresowany w znacznym stopniu, jest osobą inspirującą ksztalcenie się | |
5,0 | Student jest świadomy konieczności poszerzania swojej wiedzy, jest tym zainteresowany w znacznym stopniu, w szerokim zakresie inspiruje kształcenie sie innych osób |
Literatura podstawowa
- Trętowski J., Wójcik A. R., Metodyka doświadczeń rolniczych, Wydawnictwo WSRP Siedlce, Siedlce, 1991
Literatura dodatkowa
- Wójcik A. R., Laudański Z., Planowanie i wnioskowanie statystyczne w doswiadczalnictwie, PWN, Warszawa, 1989