Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Skutki środowiskowe lokalizacji przedsięwzięć:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Skutki środowiskowe lokalizacji przedsięwzięć | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Barbara Marska <Barbara.Marska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Barbara Marska <Barbara.Marska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 16 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student musi posiadac wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego oraz o jego zagrożeniach, znać typowe technologie mające wpływ na środowisko , znać podstawowe regulacje prawne dotyczące procedur lokalizacji przedsięwzięć i ochrony środowiska |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie umiejętności identyfikacji zjawisk wpływajacych na jakość środowiska, posiadanie umiejętności posługiwania się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska,umiejętność posługiwania się aktami prawnymi, potrafi określać priorytety służące realizacji przedsiewzięcia, potrafi podejmowa decyzje o sposobach ochrony środowiska. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Co to jest Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach lokalizacji przedsięwzięć | 2 |
T-W-2 | Postępowanie kwalifikjacyjne dla przedsięwzięć. Uzgodnienia i opinie przed wydaniem decyzji środowiskowej. Procedury wymagane w ramach procesu oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia | 2 |
T-W-3 | Udział społeczeństwa w procesie lokalizacji przedsięwzięć | 2 |
T-W-4 | Metody prognozowania zmian w środowisku związane z lokalizacją przedsięwzięcia | 3 |
T-W-5 | Lista kontrolna do testowania oddziaływań, przykłady oddziaływań które uznane są za znaczące. Zakres analiz i i badań . | 2 |
T-W-6 | Analiza zmian w środowisku związanych z lokalizacją różntch przedsięwzięć. Obszary ograniczonego użytkowania. | 2 |
T-W-7 | Oddziaływanie na środowisko obiektów komunalnych. Ocena uciążliwości zapachowej. Typy oddziaływań przedsięwzięc na środowisko. | 2 |
T-W-8 | Oddziaływanie przedsięwzięć zlokalizowanych na obszarach Natura 2000. Przykłady | 2 |
T-W-9 | Akty prawne niezbedne w procedurach związanych z ochrona środowiska. | 2 |
T-W-10 | Zaliczenie wykładów | 1 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 30 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_O13-S_W01 W wyniky przeprowadzonych zajęc student powinien byc w stanie zdefiniowa kategorie przedsięwzięc wpływających na środowisko, rozpoznac źródła ich uciążliwości dla środowiska, , opisać oddziaływanie na poszczególne elementy środowiska,wybrać i zaproponowac metody ograniczenia uciążliwości, | ROL_1A_W06 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04 | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_O13-S_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęc student umie w formie werbalnej i pisemnej przedstawić zagrożenia dla środowiska wynikające z analizowanej lokalizacji i ocenić elementy środowiska podlegajace zagrożeniu. | ROL_1A_U13 | R1A_U02 | — | C-1 | T-W-4 | M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_O13-S_K01 Student ma świadomość skutków lokalizacji przedsięwzięć o różnej technologii. | ROL_1A_K05 | R1A_K05 | — | C-1 | T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-6 | M-3 | S-1 |
ROL_1A_O13-S_K02 Student ma świadomość ryzyka i skutków wplywu na środowisko lokalizacji przedsięwzięć | ROL_1A_K06 | R1A_K06 | InzA_K01 | C-1 | T-W-3, T-W-5, T-W-4 | M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_O13-S_W01 W wyniky przeprowadzonych zajęc student powinien byc w stanie zdefiniowa kategorie przedsięwzięc wpływających na środowisko, rozpoznac źródła ich uciążliwości dla środowiska, , opisać oddziaływanie na poszczególne elementy środowiska,wybrać i zaproponowac metody ograniczenia uciążliwości, | 2,0 | student nie zna podstaw kategoryzacji przedsiewzięc |
3,0 | student zna podstawy klasyfikacji, | |
3,5 | student poprawnie korzysta z dostarczonych materiałów pomocniczych | |
4,0 | student potrafi uzupełnic materiały niezbędne dla rozpoznania źródeł uciążliwości niewłaściwej lokalizacji przedsiewzięcia | |
4,5 | student poprawnie opisuje oddziaływanie przedsiewzięcia na środowisko | |
5,0 | student właściwie ocenia i proponuje metody ochrony w oparciu o nowe technologie, |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_O13-S_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęc student umie w formie werbalnej i pisemnej przedstawić zagrożenia dla środowiska wynikające z analizowanej lokalizacji i ocenić elementy środowiska podlegajace zagrożeniu. | 2,0 | student nie umie określic zagrożen dla środowiska analizowanego przedsięwzięcia |
3,0 | student określa zagrożenia wynikające z technologii i lokalizacji lecz nie w pełni określa zagrożenia dla właściwych elementów środowiska | |
3,5 | student potrafi ocenic zagrożenia dla środowiska , określic środki zaradcze | |
4,0 | student potrafi wyszukac potrzebne dane w tym korzystając z internetu, przygotowac materiały niezbedne dla opracowania tematu | |
4,5 | student potrafi opracowac sprawozdanie analizujące wpływ na środowisko przedsiewzięcia | |
5,0 | student potrafi zaprezentowac opracowanie wraz z załącznikami graficznymi |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_O13-S_K01 Student ma świadomość skutków lokalizacji przedsięwzięć o różnej technologii. | 2,0 | brak aktywnej postawy studenta |
3,0 | student postrzega relacje - technologia przedsięwzięcia - środowisko, lecz nie potrafi właściwie jej ocenić | |
3,5 | student ma zdolność oceny właściwej lokalizacji przedsięwzięcia | |
4,0 | student jest kreatywny w poszukiwaniu właściwej lokalizacji | |
4,5 | student ma świadomość skutków lokalizacji przedsięwzięcia i postepowania zgodnego z zasadami prawa i etyki | |
5,0 | student ma aktywną postawę i zdolność do formuowania ocen | |
ROL_1A_O13-S_K02 Student ma świadomość ryzyka i skutków wplywu na środowisko lokalizacji przedsięwzięć | 2,0 | brak aktywnej postawy studenta |
3,0 | student postrzega relacje - technologie przemysłowe a środowisko, lecz nie potrafi właściwie ich ocenić | |
3,5 | student ma zdolność oceny lokalizacji przedsięwziecia | |
4,0 | student jest kreatywny w poszukiwaniu właściwej lokalizacji przedsiewzięcia | |
4,5 | student ma świadomość skutków lokalizacji przedsięwzięcia i postępowania zgodnego z zasadami prawa i etyki | |
5,0 | student ma aktywna postawę i zdolność do formuowania ocen |
Literatura podstawowa
- Ewa Florkiewicz, Andrzej Tyszecki, Postępowanie w sprawie OOŚ przy podejmowaniu decyzji administracyjnych, EKO-KONSULT, Gdańsk, 2002, 1
- Prace zbiorowe, Problemy ocen środowiskowych, Biuro Projektowo-Doradcze EKO-KONSULT, Gdańsk, 2011, Kwartalnik