Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Przyrodnicze skutki chemizacji rolnictwa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przyrodnicze skutki chemizacji rolnictwa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Rekultywacji i Chemii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Czesław Wołoszyk <Czeslaw.Woloszyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 11 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowej wiedzy z gleboznawstwa, chemii rolnej, ochrony roślin dotyczącej właściwości fizycznych, fizykochemicznych, chemicznych i biologicznych gleb, asortymentu i właściwości agrochemicznych nawozów i odpadów, właściwości i zasad stosowania pestycydów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z asortymentem i właściwościami agrochemikaliów stosowanych w rolnictwie i przyrodniczymi skutkami ich stosowania |
C-2 | Wyrobienie umiejętności zmniejszania uciążliwości dla środowiska związanych z produkcją i stosowaniem agrochemikaliów |
C-3 | Zapoznanie z przyrodniczymi i społecznymi skutkami chemizacji rolnictwa |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Zakres chemizacji rolnictwa, rodzaje agrochemikaliów, cel stosowania i wielkość ich zużycia w rolnictwie polskim i światowym | 2 |
T-W-2 | Regulacje prawne zapobiegające ujemnym skutkom chemizacji rolnictwa | 2 |
T-W-3 | Skutki produkcji i stosowania nawozów naturalnych i organicznych. Ładunek zanieczyszczeń w nawozach naturalnych i organicznych | 4 |
T-W-4 | Skutki produkcji i stosowania nawozów mineralnych. Ładunek zanieczyszczeń w nawozach mineralnych | 4 |
T-W-5 | Pestycydy a środowisko - czynniki wpływające na akumulację i rozkład substancji aktywnych. Monitoring gleb, wód i jakości płodów rolnych | 4 |
T-W-6 | Charakterystyka oddziaływania, obieg w biosferze i zagrożenia wynikające z zanieczyszczenia środowiska wybranymi pierwiastkami śladowymi związanymi z chemizacją rolnictwa | 2 |
T-W-7 | Stosowanie odpadów o znaczeniu nawozowym a ochrona środowiska | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie treści programowych | 15 |
A-W-3 | Konsultacje | 7 |
A-W-4 | Przygotowanie opracowania wybranego tematu | 8 |
A-W-5 | Przygotowanie do pisemnego zaliczenia przedmiotu | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole o |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_O08-P_W01 W wyniku zrealizowanych zajęć student będzie znał właściwości agrochemiczne środkow produkcji (nawozy, pestycydy) i skutki ich odziaływania na biosferę | ROL_1A_W05 | R1A_W03, R1A_W04, R1A_W06, R1A_W07 | — | C-1 | T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-W-1 | M-2, M-1 | S-1 |
ROL_1A_O08-P_W02 W czasie realizacji zajęć student pozna zasady doboru agrochemikaliów w aspekcie racjonalnego ich wykorzystania i ochrony zasobów przyrody | ROL_1A_W18 | R1A_W05 | — | C-1 | T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-W-1 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_O08-P_U01 Po zrealizowaniu treści programowych student będzie potrafił ocenić skutki chemizacji ronictwa, przygotować plan minimalizacji przyrodniczych skutków chemizacji, zinterpetować i zaprezentować go podmiotom związanym z gospodarką rolną i ochroną środowiska | ROL_1A_U13, ROL_1A_U14 | R1A_U02, R1A_U09 | — | C-2 | T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-7 | M-3, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_O08-P_K01 Student po zrealizowaniu programu wykładów będzie miał świadomość skutków produkcyjnych i wpływu na środowisko działalności związanej ze stosowaniem agrochemikaliów | ROL_1A_K06 | R1A_K06 | InzA_K01 | C-3 | T-W-4, T-W-7, T-W-3, T-W-2 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_O08-P_W01 W wyniku zrealizowanych zajęć student będzie znał właściwości agrochemiczne środkow produkcji (nawozy, pestycydy) i skutki ich odziaływania na biosferę | 2,0 | Student nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych z przyrodniczymi skutkami chemizacji rolnictwa |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu teoretycznych podstaw związanych z przyrodniczymi skutkami chemizacji rolnictwa | |
3,5 | Student posiada połowiczną wiedzę z zakresu z podstaw związanych przyrodniczymi skutkami chemizacji rolnictwa | |
4,0 | Student zna większość teoretycznych podstaw z zakresu przyrodniczych skutków chemizacji rolnictwa | |
4,5 | Student posiada pełną wiedzę z zakresu przyrodniczych skutków chemizacji rolnictwa | |
5,0 | Student posiada poszerzoną wiedzę z zakresu przyrodniczych skutków chemizacji rolnictwa | |
ROL_1A_O08-P_W02 W czasie realizacji zajęć student pozna zasady doboru agrochemikaliów w aspekcie racjonalnego ich wykorzystania i ochrony zasobów przyrody | 2,0 | Student nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych z przyrodniczymi skutkami chemizacji rolnictwa |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu teoretycznych podstaw związanych z przyrodniczymi skutkami chemizacji rolnictwa | |
3,5 | Student posiada połowiczną wiedzę z zakresu z podstaw związanych przyrodniczymi skutkami chemizacji rolnictwa | |
4,0 | Student zna większość teoretycznych podstaw z zakresu przyrodniczych skutków chemizacji rolnictwa | |
4,5 | Student posiada pełną wiedzę z zakresu przyrodniczych skutków chemizacji rolnictwa | |
5,0 | Student posiada poszerzoną wiedzę z zakresu przyrodniczych skutków chemizacji rolnictwa |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_O08-P_U01 Po zrealizowaniu treści programowych student będzie potrafił ocenić skutki chemizacji ronictwa, przygotować plan minimalizacji przyrodniczych skutków chemizacji, zinterpetować i zaprezentować go podmiotom związanym z gospodarką rolną i ochroną środowiska | 2,0 | Student nie posiada żadnych umiejętności w zakresie przyrodniczych skutków chemizacji rolnictwa |
3,0 | Student posiada niewielkie umiejętności w zakresie przyrodniczych skutków chemizacji rolnictwa | |
3,5 | Student posiada połowiczne umiejętności w zakresie oceny przyrodniczych skutków chemizacji rolnictwa | |
4,0 | Student posiada dobre umiejętności w zakresie oceny przyrodniczych skutków chemizacji rolnictwa | |
4,5 | Student posiada ponad dobre umiejętności w zakresie przyrodniczych skutków chemizacji rolnictwa | |
5,0 | Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny przyrodniczych skutków chemizacji rolnictwa |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_O08-P_K01 Student po zrealizowaniu programu wykładów będzie miał świadomość skutków produkcyjnych i wpływu na środowisko działalności związanej ze stosowaniem agrochemikaliów | 2,0 | Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, nie ma żadnej świadomości o przyrodniczych skutkach chemizacji rolnictwa |
3,0 | Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności i sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomości o przyrodniczych skutkach chemizacji rolnictwa | |
3,5 | Student bierze dość aktywny udział w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy. Cechuje go postawa dość odpowiedzialna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dostateczną świadomości o przyrodniczych skutkach chemizacji rolnictwa | |
4,0 | Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomość o przyrodniczych skutkach chemizacji rolnictwa | |
4,5 | Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest bardzo odpowiedzialny za podjęte własne inicjatywy i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, cechuje go ponad dobra wiedza na temat przyrodniczych skutków chemizacji rolnictwa | |
5,0 | Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, bardzo dobrze potrafi zorganizować pracę w grupie i zainicjować do działania jej członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób świadomy dąży do ich realizacji, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, w sposób bardzo dobry zdobywa wiedzę i umiejętności, ma wysoką świadomość o przyrodniczych skutkach chemizacji rolnictwa |
Literatura podstawowa
- Gary W.vanLoon,Stephen J. Duffy, Chemia środowiska, PWN, Warszawa, 2007
- Kabata-Pendias A., Pendias H., Biogeochemia pierwiastków śladowych, PWN, Warszawa, 1999, II
- Praca zbiorowa, Przyrodnicze wykorzystanie odpadow. Podstawy teoretyczne i praktyczne, PWRiL, Warszawa, 2011
Literatura dodatkowa
- Materiały szkoleniowe nr 91, Stosowanie agrochemikaliów, IUNG PIB, Puławy, 2005
- Czyż E.A. i in., Emisja gazów cieplarnianych i amoniaku w rolnictwie, Acta Agrophysica, PAN, Lublin, Instytut Agrofizyki im. Bohdana Dobrzańskigo PAN w Lublinie, 2007, 150
- MRiRW: MŚ, Kodeks Dobrej Praktyki Rolniczej, Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa, Warszawa, 2004, III
- Ustawa o nawozach i nawożeniu, Dz.U. z 2007 r. nr 147,poz. 1033, 2007
- Ustawa o ochronie roślin, Dz. U. z 2008 r. nr 133, poz. 849, 2008
- GUS, Roczniki statystyczne Ochrona Środowiska, GUS, Warszawa, 2010