Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Fundusze pomocowe na obszarach wiejskich:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fundusze pomocowe na obszarach wiejskich | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Polityki Gospodarczej i Turystyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sławomir Konieczny <Slawomir.Konieczny@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marlena Prochorowicz <Marlena.Prochorowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowe wiadomości na temat Unii Europejskiej na poziomie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie teoretycznej wiedzy dotyczącej zasad funkcjonowania funduszy europejskich |
C-2 | Zrozumienie prawidłowości korzystania z funduszy europejskich przez państwa członkowskie UE |
C-3 | Poznanie zasad przyznawania dotacji z funduszy europejskich dla beneficjentów ostatecznych |
C-4 | Nabycie wiedzy z zakresu stosowania narzędzi polityki strukturalnej UE |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Polityka strukturalna, jej istota, cele, funkcje oraz instrumenty. | 4 |
T-W-2 | Polityka strukturalna, a polityka regionalna. | 4 |
T-W-3 | Etapy rozwoju polityki strukturalnej UE. | 2 |
T-W-4 | Fundusze strukturalne – szczegółowa charakterystyka i zakres działań oraz praktyczne rozwiązania | 4 |
T-W-5 | Fundusze strukturalne w okresie programowania 2000-2006. | 2 |
T-W-6 | Reforma polityki regionalnej w 2006 roku | 2 |
T-W-7 | Narzędzia polityki strukturalnej Unii Europejskiej. | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | przygotowanie do zajęć | 10 |
A-W-2 | przygotowanie do kolokwium | 10 |
A-W-3 | Czytanie wskazanej literatury | 10 |
A-W-4 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-5 | Wyszukiwanie informacji w internecie | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach |
S-2 | Ocena formująca: Ocena efektów pracy z książką |
S-3 | Ocena podsumowująca: test wielokrotnego wyboru i pytanie otwarte |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_O02-F_W01 Zna zasady funkcjonowania funduszy europejskich | ROL_1A_W02 | R1A_W02, R1A_W09 | InzA_W03, InzA_W04 | C-3 | T-W-1, T-W-4, T-W-5 | M-2 | S-1, S-3 |
ROL_1A_O02-F_W02 Wyjaśnia zasady korzystania ze wsparcia UE przez beneficjentów ostatecznych | ROL_1A_W02 | R1A_W02, R1A_W09 | InzA_W03, InzA_W04 | C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-7 | M-2, M-3 | S-1 |
ROL_1A_O02-F_W03 Charakteryzuje zasady przyznawania wsparcia z funduszy europejskich | ROL_1A_W02 | R1A_W02, R1A_W09 | InzA_W03, InzA_W04 | C-1 | T-W-4, T-W-7 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_O02-F_U01 Analizuje narzędzia polityki strukturalnej UE | ROL_1A_U13, ROL_1A_U19, ROL_1A_U18 | R1A_U01, R1A_U02 | InzA_U03, InzA_U04 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7 | M-1 | S-3 |
ROL_1A_O02-F_U02 Ocenia skuteczność stosowania zasad polityki strukturalnej | ROL_1A_U13, ROL_1A_U19, ROL_1A_U18 | R1A_U01, R1A_U02 | InzA_U03, InzA_U04 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-7 | M-1, M-2 | S-3 |
ROL_1A_O02-F_U03 Dyskutuje o okresach programowania i efektach reform strukturalnych w UE | ROL_1A_U18, ROL_1A_U13, ROL_1A_U19 | R1A_U01, R1A_U02 | InzA_U03, InzA_U04 | C-1, C-2 | T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
ROL_1A_O02-F_U04 Posiada umiejętność wyszukania i doboru programu operacyjnego do obszaru wsparcia i konkretnego działania | ROL_1A_U13, ROL_1A_U19, ROL_1A_U18 | R1A_U01, R1A_U02 | InzA_U03, InzA_U04 | C-2, C-3 | T-W-6, T-W-7, T-W-4 | M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_O02-F_K01 Dąży do zdobycia wiedzy na temat funduszy europejskich i możliwoiści ich wykorzystania | ROL_1A_K06, ROL_1A_K07, ROL_1A_K03, ROL_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K03, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08 | InzA_K01, InzA_K02 | C-3 | T-W-4, T-W-5 | M-2, M-3 | S-1 |
ROL_1A_O02-F_K02 Jest otwarty na poszukiwanie możliwości wsparcia działań ze strony funduszy UE | ROL_1A_K07, ROL_1A_K01, ROL_1A_K03, ROL_1A_K06 | R1A_K01, R1A_K03, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08 | InzA_K01, InzA_K02 | C-2, C-3 | T-W-5 | M-3 | S-1 |
ROL_1A_O02-F_K03 Angażuje się w poznawanie możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE | ROL_1A_K07, ROL_1A_K06, ROL_1A_K03, ROL_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K03, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1, C-2 | T-W-4, T-W-5 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_O02-F_W01 Zna zasady funkcjonowania funduszy europejskich | 2,0 | nie zna zasad funkcjonowania funduszy europejskich |
3,0 | słabo zna zasady funkcjonowania funduszy europejskich | |
3,5 | dość słabo zna zasady funkcjonowania funduszy europejskich | |
4,0 | dobrze zna zasady funkcjonowania funduszy europejskich | |
4,5 | dość dobrze zna zasady funkcjonowania funduszy europejskich | |
5,0 | bardzo dobrzez zna zasady funkcjonowania funduszy europejskich | |
ROL_1A_O02-F_W02 Wyjaśnia zasady korzystania ze wsparcia UE przez beneficjentów ostatecznych | 2,0 | nie potrafi wyjaśnić zasad korzystania ze wsparcia UE przez beneficjentów ostatecznych |
3,0 | słabo wyjaśnia zasady korzystania ze wsparcia UE przez beneficjentów ostatecznych | |
3,5 | dość słabo wyjaśnia zasady korzystania ze wsparcia UE przez beneficjentów ostatecznych | |
4,0 | dobrze wyjaśnia zasady korzystania ze wsparcia UE przez beneficjentów ostatecznych | |
4,5 | dość dobrze wyjaśnia zasady korzystania ze wsparcia UE przez beneficjentów ostatecznych | |
5,0 | bardzo dobrze wyjaśnia zasady korzystania ze wsparcia UE przez beneficjentów ostatecznych | |
ROL_1A_O02-F_W03 Charakteryzuje zasady przyznawania wsparcia z funduszy europejskich | 2,0 | nie potrafi podać zasad przyznawania wsparcie z funduszy europejskich |
3,0 | słabo zna zasady przyznawania wsparcia z funduszy europejskich | |
3,5 | dość słabo zna zasady przyznawania wsparcia z funduszy europejskich | |
4,0 | dobrzez zna zasady przyznawania wsparcia z funduszy europejskich | |
4,5 | dość dobrze zna zasady przyznawania wsparcia z funduszy europejskich | |
5,0 | bardzo dobrze zna zasady przyznawania wsparcia z funduszy europejskich |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_O02-F_U01 Analizuje narzędzia polityki strukturalnej UE | 2,0 | nie zna narzędzi polityki strukturalnej UE |
3,0 | słabo zna nzrzędzie polityki strukturalnej UE | |
3,5 | dość słabo zna narzędzia polityki strukturalnej UE | |
4,0 | dobrze zna narzędzia polityki strukturalnej UE | |
4,5 | dość dobrze zna narzędzia polityki strukturalnej UE | |
5,0 | bardzo dobrzez zna narzędzia polityki strukturalnej UE | |
ROL_1A_O02-F_U02 Ocenia skuteczność stosowania zasad polityki strukturalnej | 2,0 | nie potrafi ocenić stosowanie zasad polityki strukturalnej UE |
3,0 | słabo potrafi ocenić stosowanie zasad polityki strukturalnej UE | |
3,5 | dość słabo potrafi ocenić stosowanie zasad polityki strukturalnej UE | |
4,0 | dobrze potrafi ocenić stosowanie zasad polityki strukturalnej UE | |
4,5 | dość dobrze potrafi ocenić stosowanie zasad polityki strukturalnej UE | |
5,0 | bardzo dobrze potrafi ocenić stosowanie zasad polityki strukturalnej UE | |
ROL_1A_O02-F_U03 Dyskutuje o okresach programowania i efektach reform strukturalnych w UE | 2,0 | nie potrafi dyskutować o okresach programowania i efektach reform strukturalnych w UE |
3,0 | słabo dyskutuje o okresach programowania i efektach reform strukturalnych w UE | |
3,5 | dość słabo potrafi dyskutować o okresach programowania i efektach reform strukturalnych w UE | |
4,0 | dobrze dyskutuje o okresach programowania i efektach reform strukturalnych w UE | |
4,5 | dośc dobrze dyskutuje o okresach programowania i efektach reform strukturalnych w UE | |
5,0 | bardzo dobrze dyskutuje o okresach programowania i efektach reform strukturalnych w UE | |
ROL_1A_O02-F_U04 Posiada umiejętność wyszukania i doboru programu operacyjnego do obszaru wsparcia i konkretnego działania | 2,0 | nie posiada umiejętności wyszukania i doboru programu operacyjnego do obszaru wsparcia i konkretnego działania |
3,0 | posiada słabe umiejętności wyszukania i doboru programu operacyjnego do obszaru wsparcia i konkretnego działania | |
3,5 | posiada dość słabe umiejętności wyszukania i doboru programu operacyjnego do obszaru wsparcia i konkretnego działania | |
4,0 | posiada dobre umiejętności wyszukania i doboru programu operacyjnego do obszaru wsparcia i konkretnego działania | |
4,5 | posiada dość dobre umiejętności wyszukania i doboru programu operacyjnego do obszaru wsparcia i konkretnego działania | |
5,0 | posiada bardzo dobre umiejętności wyszukania i doboru programu operacyjnego do obszaru wsparcia i konkretnego działania |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_O02-F_K01 Dąży do zdobycia wiedzy na temat funduszy europejskich i możliwoiści ich wykorzystania | 2,0 | nie dąży do zdobycia wiedzy na temat funduszy europejskich i możliwości ich wykorzystania |
3,0 | słabo dąży do zdobycia wiedzy na temat funduszy europejskich i możliwości ich wykorzystania | |
3,5 | raczej słabo dąży do zdobycia wiedzy na temat funduszy europejskich i możliwości ich wykorzystania | |
4,0 | chętnie dąży do zdobycia wiedzy na temat funduszy europejskich i możliwości ich wykorzystania | |
4,5 | dość chętnie dąży do zdobycia wiedzy na temat funduszy europejskich i możliwości ich wykorzystania | |
5,0 | bardzo chętnie dąży do zdobycia wiedzy na temat funduszy europejskich i możliwości ich wykorzystania | |
ROL_1A_O02-F_K02 Jest otwarty na poszukiwanie możliwości wsparcia działań ze strony funduszy UE | 2,0 | nie jest otwarty na poszukiwanie możliwości wsparcia działań ze strony funduszy UE |
3,0 | jest średnio otwarty na poszukiwanie możliwości wsparcia działań ze strony funduszy UE | |
3,5 | jest raczej średnio otwarty na poszukiwanie możliwości wsparcia działań ze strony funduszy UE | |
4,0 | jest otwarty na poszukiwanie możliwości wsparcia działań ze strony funduszy UE | |
4,5 | jest dość otwarty na poszukiwanie możliwości wsparcia działań ze strony funduszy UE | |
5,0 | jest bardzo otwarty na poszukiwanie możliwości wsparcia działań ze strony funduszy UE | |
ROL_1A_O02-F_K03 Angażuje się w poznawanie możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE | 2,0 | nie angażuje się w poznawanie możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE |
3,0 | niechętnie angażuje się w poznawanie możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE | |
3,5 | raczej niechętnie angażuje się w poznawanie możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE | |
4,0 | chętnie angażuje się w poznawanie możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE | |
4,5 | dość chętnie angażuje się w poznawanie możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE | |
5,0 | bardzo chętnie angażuje się w poznawanie możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE |
Literatura podstawowa
- Ładysz J., Polityka strukturalna Polski i Unii Europejskiej, PWE, Warszawa, 2008
- Szamańska A., Jak przygotować dobry wniosek czyli jak skutecznie pozyskiwać fundusze unijne 2007-2013, Warszawa, 2008
- Bajko Z.,Jóźwiak B., Fundusze strukturalne i Fundusz Spójności w Polsce na lata 2007-2013, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Ładysz J., Polityka strukturalna Polski w warunkach integracji europejskiej, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław, 2007
- Pietrzyk I., Polityka regionalna Unii Europejskiej i regiony w państwach członkowskich, 2007