Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Łąkarstwo:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Łąkarstwo | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Gospodarki Wodnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Henryk Czyż <Henryk.Czyz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Henryk Czyż <Henryk.Czyz@zut.edu.pl>, Teodor Kitczak <Teodor.Kitczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw z zakresu morfologiii i biologii roślin oraz abiotycznych i biotycznych czynników siedliska. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Produkcyjna i pozaprodukcyjna rola użytków zielonych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Roślinność łąkowa w systematyce roślin. Budowa morfologiczna traw i innych składników szaty roślinnej użytków zielonych. Biologia i fitochemia roślinności trawiastej. Charakteryztyka użytkowa i przyrodnicza traw, roślin motylkowatych oraz ziół i chwastów. Zasady układania mieszanek na użytki zielone. | 30 |
30 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Rozpoznawanie traw w stanie bezkwiatostanowym. Rozpoznawanie traw w stanie kwiatostanowym. Rozpoznawanie nasion traw. | 15 |
15 | ||
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Wykonywanie zdjęć florystycznych. | 5 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Geneza, właściwości i znaczenie gospodarcze trwałych użytków zielonych. Wpływ czynników siedliska na produktywność użytków zielonych. Klasyfikacja i podział łąk i pastwisk. Roślinność łąk i pastwisk. Zagospodarowanie zdegradowanych użytków zielonych. Sposoby użytkowania łąk i pastwisk. Zbiór i konserwacja pasz. Pozaprodukcyjna rola użytków zielonych. | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Konsultacje. | 5 |
A-L-3 | Przygotowanie się do zaliczenia. | 10 |
30 | ||
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-T-2 | Studiowanie piśmiennictwa. | 10 |
A-T-3 | Przygotowanie materiałów pomocniczych. | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca / Wykła informacyjny. |
M-2 | Metoda praktyczna / pokaz, ćwiczenia przedmiotowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin ustny. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C24_W01 Posiada wiedzę dotyczącą szaty rośliinnej oraz gospodarki na użytkach zielonych. | ROL_1A_W10 | R1A_W04, R1A_W05 | InzA_W05 | C-1 | T-T-1, T-L-1, T-W-1, T-A-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C24_U01 Potrafi rozpoznawać gatunki traw i inne gatunki runi łąkowej. | ROL_1A_U03 | R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07 | — | C-1 | T-A-1, T-W-1, T-T-1, T-L-1 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
ROL_1A_C24_U02 Potrafi zaprojektować technologie zakładania, renowacji i zagospodarowania biomasy użytku zielonego. | ROL_1A_U04 | R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07 | InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07 | C-1 | T-A-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C24_K01 Ma świadomość znaczenia jakości produkowanej pasz w produkcji zdrowej żywnośc. | ROL_1A_K05 | R1A_K05 | — | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
ROL_1A_C24_K02 Ma świadomość produkcji roślinnej na użytkach zielonych z uwsględnieniem ochrony środowiska przyrodniczego. | ROL_1A_K06 | R1A_K06 | InzA_K01 | C-1 | T-T-1 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C24_W01 Posiada wiedzę dotyczącą szaty rośliinnej oraz gospodarki na użytkach zielonych. | 2,0 | Nie ma wiedzy z zakresu szaty roślinne i gospodarki na użytkach zielonych. |
3,0 | Ma podstawową wiedzę z zakresu szaty roślinne i gospodarki na użytkach zielonych. | |
3,5 | Posiada wiedzę z zakresu grup i gatunków roślin w zbiorowiskach łąkowych. | |
4,0 | Posiada wiedzę dotyczącą relacji pomiędzy gatunkami roślin a warunkami siedlisk łąkowych. | |
4,5 | Posiada wiedzę dotyczącą zasad sporządzania mieszanek nasion i technologii zakładania użytków zielonych. | |
5,0 | Posiada wiedzę z zakresu gospodarki i użytkowania kośno-pastwiskowego użytków zielonych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C24_U01 Potrafi rozpoznawać gatunki traw i inne gatunki runi łąkowej. | 2,0 | Nie potrafi scharakteryzować szty roślinnej użytków zielonych. |
3,0 | Potrafi ogólnie scharakteryzować sztę roślinną użytków zielonych. | |
3,5 | Potrafi scharakteryzować poszczególne gatunki szty roślinnej użytków zielonych. | |
4,0 | Potrafi wskazać cechy charaktrystyczne gayunków roślin użytków zielonych w różnych warunkach siedliskowych. | |
4,5 | Potrafi rozpoznawać gatunki traw w stanie bezkwiatostanowym. | |
5,0 | Potrafi rozpoznawać gatunki traw w stanie bezkwiatostanowym i umiejscawiać je w określonych warunkach siedliskowych. | |
ROL_1A_C24_U02 Potrafi zaprojektować technologie zakładania, renowacji i zagospodarowania biomasy użytku zielonego. | 2,0 | Nie potrafi scharakteryzować użytków zielonych. |
3,0 | Potrafi ogólnie scharakteryzować użytki zielone. | |
3,5 | Potrafi wskazać funkcję użytków zielonych w oparciu o warunki siedliskowe i szatę roślinną. | |
4,0 | Potrafi wskazać technologię regeneracji i założenia użytku zielonego. | |
4,5 | Potrafi wskazać właściwy sposób wykorzystania runi łąkowej. | |
5,0 | Potrafi zaprojektować produkcję paszy na użytku zielonym i jej zagospodarowanie. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C24_K01 Ma świadomość znaczenia jakości produkowanej pasz w produkcji zdrowej żywnośc. | 2,0 | Brak zinteresowania studenta znaczeniem użytków zielonych w produkcji zwierzącej. |
3,0 | Wykazuje zainteresowanie produkcyjną rolą użytków zielonych. | |
3,5 | Wykorzystuje wiedzę z zakresu właściwości chemicznych roślin przy charakteryzowaniu paszy z użytków zielonych. | |
4,0 | Wskazuje na znaczenie bioróżnorodności w rocjonalnycm żywieniu zwierząt. | |
4,5 | Wskazuje na zależności między jakością pasz z użytków zielonych a jakością produktów pochodzenia zwierzęcego. | |
5,0 | Włancza się w promowanie roli użytków zielonych w kontekście jakości produktów i dobrostanu zwierząt. | |
ROL_1A_C24_K02 Ma świadomość produkcji roślinnej na użytkach zielonych z uwsględnieniem ochrony środowiska przyrodniczego. | 2,0 | Brak zainteresowanie studnta ekosystemami łąkowymi. |
3,0 | Ogólnie student interesuje się produkcyjną i pozaprodukcyjną rolą użytków zielonych. | |
3,5 | Wykorzystuje wiedzę przy waloryzacji użytków zielonych z uwzględnieniem ich funkcji. | |
4,0 | Wskazuje na rolę użytków zielonych jako ważnych elementów środowiska przyrodniczego. | |
4,5 | Wykorzystuje wiedzę z zakresu znajomości szaty roślinnej użytków zielonych do wykształcania wrażliwości społecznych względem ochrony środowiska. | |
5,0 | Włancza się w struktury społeczne działające na rzecz wielofunkcyjnej roli użytków zielonych. |
Literatura podstawowa
- Czyż h., Gos A., Kitczak T., Trzskoś m., Skrypt do ćwiczeń z łąkarstwa., AR Szczecin, Szczecin, 2008, wznowienie
- Rogalski M., Łąkarstwo, KURPISZ Poznań, Poznań, 2004
Literatura dodatkowa
- Rutkowska B., Atlas roślin łąkowych i pastwiskowych, PWRiL Warszawa, Warszawa, 1984