Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Entomologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Entomologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Ochrony Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Karbowska-Dzięgielewska <Magdalena.Karbowska-Dziegielewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
zajęcia terenoweT5 5 0,50,19zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 0,50,22zaliczenie
laboratoriaL5 15 1,00,22zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,37zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowe wiadomości z zakresu: entomologii (morfologia i anatomia owadów), botaniki i fizjologii roślin

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zdobycie wiedzy dotyczącej najważniejszych grup szkodników roślin rolniczych
C-2wykształcenie umiejętności diagnozowania szkodników na podstawie typu uszkodzeń roślin przez nich powodowanych oraz ich morfologii
C-3znajomość przyczyn i umiejętność analizowania masowych pojawów szkodników z uwzględnieniem wpływu czynników biotycznych i abiotycznych
C-4zdobycie umiejętności odpowiedniego dobierania metod ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach rolniczych
C-5wykształcenie umiejętności podejmowania decyzji o zastosowaniu skutecznych środków chemicznych w ochronie upraw rolniczych z uwzględnieniem ich wpływu na środowisko i organizmy pożyteczne
C-6uświadomienie potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie doboru skutecznych metod ochrony roślin oraz ich oddziaływania na środowisko

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Systematyka nicieni - szkodników roślin. Grupy troficzne nicieni. Metody pozyskiwania nicieni z materiału roślinnego i gleby.1
T-A-2Pożyteczne i szkodliwe roztocze. Rola drapieżnych roztoczy w biologicznej metodzie zwalczania szkodników roślin.1
T-A-3Budowa morfologiczna owadów (Insecta). Rozmnażanie i rozwój owadów. Diagnostyka uszkodzeń roślin powodowanych przez fitofagi.2
T-A-4Charakterystyka wybranych rzędów owadów o znaczeniu gospodarczym z podgromady Apterygota i Pterygota.2
T-A-5Wielożerne szkodniki roślin - przegląd gatunków o największym znaczeniu gospodarczym.2
T-A-6Szkodniki roślin motylkowych.2
T-A-7Rola organizmów pożytecznych w ochronie roślin przed szkodnikami.5
15
laboratoria
T-L-1Przegląd ważniejszych gatunków nicieni pasożytów roślin. Diagnostyka uszkodzeń roślin powodowanych przez nicienie roślinożerne.1
T-L-2Morfologia roztoczy, preferencje pokarmowe, diagnostyka uszkodzeń powodowanych przez roztocza roślinożerne.1
T-L-3Diagnostyka owadów na podstawie różnych stadiów rozwojowych.2
T-L-4Diagnostyka wybranych rzędów owadów o znaczeniu gospodarczym z podgromady Apterygota i Pterygota na podstawie kluczy i gablot entomologicznych.2
T-L-5Przegląd i diagnostyka najważniejszych szkodników roślin okopowych.2
T-L-6Przegląd i diagnostyka najważniejszych szkodników roślin krzyżówy oraz ich wrogów naturalnych.3
T-L-7Diagnostyka wielożernych szkodników sadów na podstawie kluczy i gablot entomologicznych.2
T-L-8Diagnostyka najważniejszych szkodników magazynów i przechowalni z wykorzystaniem kluczy entomologicznych.2
15
zajęcia terenowe
T-T-1Występowanie owadów w wybranych zbiorowiskach - diagnostyka fitofagów i gatunków pożytecznych oraz ocena ich roli w środowisku. Metody odłowu owadów w terenie. Zebranie i ekspozycja kolekcji owadów ważnych dla praktyki ochrony roślin.5
5
wykłady
T-W-1Charakterystyka podstawowych grup „szkodników” roślin rolniczych.3
T-W-2Przegląd najważniejszych rzędów owadów o znaczeniu gospodarczym. Rodzaje oraz przegląd uszkodzeń roślin powodowanych przez fitofagi.2
T-W-3Prognozy i sygnalizacje pojawu szkodników roślin. Ekologiczne aspekty pojawu szkodników.2
T-W-4Charakterystyka metod ochrony roślin przed szkodnikami. Metody profilaktyczne i bezpośredniego zwalczania szkodliwych organizmów.2
T-W-5Biologiczne metody ochrony rośłin. Biotechnologia w ochronie roślin.2
T-W-6Metody chemiczne. Charakterystyka najważniejszych grup zoocydów. Podejmowanie decyzji o zwalczaniu szkodników. Główne czynniki decydujące o skuteczności zwalczania zoofagów.2
T-W-7Integrowana metoda ochrony rzepaku i zbóż2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
15
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych15
A-L-2praca własna z kluczem entomologicznym5
A-L-3przygotowanie do sprawdzianów i kolokwium10
30
zajęcia terenowe
A-T-1uczestnictwo w zajęciach5
A-T-2praca własna z kluczem entomologicznym5
A-T-3przygotowanie i ekspozycja kolekcji owadów zebranych z terenu5
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo na wykładach15
A-W-2przygotowanie i uczestnictwo w egzaminie10
A-W-3studiowanie przedmiotowej literatury5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4aprobata
M-5film
M-6pokaz z użyciem sprzętu optycznegp
M-7prezntacja multimedialna z użyciem nowoczesnych metod audiowizulanych
M-8ćwiczenia laboratoryjne
M-9ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: kolokwium
S-3Ocena formująca: sprawdzian
S-4Ocena formująca: zaliczenie ustne z przygotowanej kolekcji owadów
S-5Ocena formująca: aprobata

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C18_W01
zna i diagnozuje najważniejsze grupy szkodników roślin rolniczych oraz typy uszkodzeń roślin przez nie powodowane
ROL_1A_W01, ROL_1A_W05, ROL_1A_W07R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W06, R1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-2, C-1T-L-1, T-A-1, T-A-5, T-A-4, T-L-5, T-L-6, T-A-7, T-L-7, T-L-8, T-L-2, T-A-2, T-A-6, T-L-3, T-A-3, T-W-2, T-L-4, T-T-1M-1, M-7, M-8, M-5, M-2, M-6S-4, S-3, S-1, S-2, S-5
ROL_1A_C18_W02
objaśnia najważniesze przyczyny masowych pojawów szkodników roślin, z uwzględnieniem czynników biotycznych i abiotycznych
ROL_1A_W01, ROL_1A_W05, ROL_1A_W07R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W06, R1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1, C-3, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-L-5, T-A-2, T-L-6, T-L-8, T-A-1, T-L-1, T-L-7, T-A-7, T-A-4, T-L-2, T-T-1, T-A-6, T-A-5M-7, M-5, M-1, M-3S-1, S-5
ROL_1A_C18_W03
rozróżnia i charakteryzuje metody ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach rolniczych, ze szczególnym uwzględnieniem wpływu środkow chemicznych na środowisko i organizmy pożyteczne
ROL_1A_W01, ROL_1A_W05, ROL_1A_W07R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W06, R1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-4, C-5T-W-7, T-W-6, T-W-4, T-A-7, T-W-5M-1, M-9, M-4, M-2, M-3S-2, S-1, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C18_U01
potrafi właściwie dobierać metody ochrony roślin przeciwko zdiagnozowanym szkodnikom w uprawach rolniczych
ROL_1A_U04, ROL_1A_U10R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-5, C-4, C-2, C-1T-W-6, T-W-4, T-W-7, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-A-4, T-L-3, T-W-1M-3, M-2, M-4, M-1, M-7S-5, S-1
ROL_1A_C18_U02
potrafi właściwie interpretować przyczyny masowych pojawów szkodników w uprawach rolniczych, z uwazględnieniem czynników biotycznych i abiotycznych
ROL_1A_U10, ROL_1A_U04R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-2, C-1, C-3T-L-8, T-A-4, T-W-1, T-A-5, T-L-6, T-A-2, T-W-2, T-L-1, T-A-7, T-L-3, T-A-3, T-L-4, T-W-3, T-T-1, T-L-7, T-A-1, T-A-6M-1, M-3, M-7, M-2, M-8S-1, S-2, S-5, S-3
ROL_1A_C18_U03
potrafi świadomie podejmować decyzję o zastosowaniu skutecznych środków chemicznych w ochronie upraw rolniczych przed szkodnikami z uwzględnieniem ich wpływu na środowisko i organizmy pożyteczne
ROL_1A_U10, ROL_1A_U04R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-5, C-6T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-A-7, T-T-1M-2, M-7, M-3S-5

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C18_K01
świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie ochrony roślin przed szkodnikami
ROL_1A_K01, ROL_1A_K02, ROL_1A_K06R1A_K01, R1A_K02, R1A_K06, R1A_K07InzA_K01C-1, C-4, C-5, C-6T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-4M-1, M-7, M-5, M-2, M-3S-5
ROL_1A_C18_K02
wykształcenie świadomości podejmowanego ryzyka i skutków związanych z wyborem środków chemicznych na środowisko i organizmy pożyteczne
ROL_1A_K01, ROL_1A_K02, ROL_1A_K06R1A_K01, R1A_K02, R1A_K06, R1A_K07InzA_K01C-6, C-5T-T-1, T-W-4, T-W-6, T-W-1M-2, M-7, M-3, M-5, M-1S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C18_W01
zna i diagnozuje najważniejsze grupy szkodników roślin rolniczych oraz typy uszkodzeń roślin przez nie powodowane
2,0nie potrafi zdefiniować pojęcia "szkodnik roślin"; nie potrafi wskazać i opisać żadnych szkodników upraw rolniczych
3,0potrafi zdefiniować pojęcie "szkodnik roślin"; nie potrafi wymienić konkretnych szkodników roślin upraw rolniczych
3,5potrafi wymienić i schrakteryzować wybranych przedstawicieli grup szkodników roślin rolniczych
4,0potrafi wymienić i schrakteryzować najważniejszych przedstawicieli szkodników roślin, występujących w określonych uprawach rolniczych
4,5potrafi wymienić i schrakteryzować prawie wszystkich ważniejszych przedstawicieli szkodników roślin, występujących w określonych uprawach rolniczych oraz rozróżnić typy uszkodzeń roślin przez nich powodowne
5,0potrafi wymienić i schrakteryzować wszystkich ważniejszych przedstawicieli szkodników roślin, występujących w określonych uprawach rolniczych oraz rozróżnić typy uszkodzeń roślin przez nich powodowne
ROL_1A_C18_W02
objaśnia najważniesze przyczyny masowych pojawów szkodników roślin, z uwzględnieniem czynników biotycznych i abiotycznych
2,0nie potrafi wymienić żadnych przyczyn masowych pojawów szkodników roślin; nie zna pojecia gradacja szkodników
3,0potrafi wymienić przyczyny masowych pojawów niektórych szkodników upraw rolniczych
3,5potrafi wymienić i zdefiniować przyczyny masowych pojawów niektórych szkodników upraw rolniczych
4,0zna przyczyny masowych pojawów szkodników i potrafi dokładnie je scharakteryzować w określonych uprawach rolniczych
4,5zna przyczyny masowych pojawów szkodników i potrafi dokładnie je scharakteryzować z uwzględnieniem niektórych czynników biotycznych i abiotycznych, w konkretnych uprawach rolniczych
5,0zna przyczyny masowych pojawów szkodników i potrafi dokładnie je scharakteryzować z uwzględnieniem najważniejszych czynników biotycznych i abiotycznych, w konkretnych uprawach rolniczych
ROL_1A_C18_W03
rozróżnia i charakteryzuje metody ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach rolniczych, ze szczególnym uwzględnieniem wpływu środkow chemicznych na środowisko i organizmy pożyteczne
2,0nie potrafi wymienić żadnych metod ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach rolniczych; nie potrafi analizować wpływu środków ochrony roślin na środowisko
3,0potrafi wymienić niektóre metody ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach rolniczych, jednak nie potrafi analizować wpływu zaproponowanych metod na środowisko
3,5potrafi wymienić część metod ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach rolniczych oraz przeanalizować ich wpływ na środowisko
4,0potrafi wymienić większość metod ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach rolniczych oraz przeanalizować ich wpływ na środowisko
4,5potrafi wymienić prawie wszystkie metody ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach rolniczych oraz przeanalizować ich wpływ na środowisko, ze szczególnym uwzględnieniem chemicznych środków ochrony roślin
5,0potrafi wymienić wszystkie metody ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach rolniczych oraz przeanalizować ich wpływ na środowisko, ze szczególnym uwzględnieniem chemicznych środków ochrony roślin

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C18_U01
potrafi właściwie dobierać metody ochrony roślin przeciwko zdiagnozowanym szkodnikom w uprawach rolniczych
2,0nie potrafi diagnozować szkodników roślin i właściwe dobierać metod ich zwalczania
3,0potrafi diagnozować niektóre szkodniki roślin w uprawach rolniczych, bardzo rzadko wskazując odpowiednie metody ich zwalczania
3,5potrafi diagnozować wybrane szkodniki roślin w uprawach rolniczych, nie zawsze wskazując odpowiednie metody ich zwalczania
4,0potrafi diagnozować większość szkodników roślin w uprawach rolniczych, wskazując odpowiednie metody ich zwalczania; potrafi posługiwać sie aktualnymi "Zaleceniami ochrony roślin"
4,5potrafi diagnozować wszystkie najważniejsze szkodniki roślin w uprawach rolniczych, wskazując odpowiednie metody ich zwalczania; potrafi posługiwać sie aktualnymi "Zaleceniami ochrony roślin" wskazując odpowiednie środki do zwalczania szkodników
5,0potrafi diagnozować wszystkie najważniejsze szkodniki roślin w uprawach rolniczych, wskazując odpowiednie metody ich zwalczania; potrafi posługiwać sie aktualnymi "Zaleceniami ochrony roślin", wybiera odpowiednie środki do zwalczania szkodników i potrafi je zastosowac w praktyce
ROL_1A_C18_U02
potrafi właściwie interpretować przyczyny masowych pojawów szkodników w uprawach rolniczych, z uwazględnieniem czynników biotycznych i abiotycznych
2,0nie zna i nie potrafi właściwie interpretować przyczyn masowych pojawów szkodników w uprawach rolniczych
3,0zna i potrafi właściwie interpretować przyczyny masowych pojawów pojedynczych szkodników w uprawach rolniczych
3,5zna i potrafi właściwie interpretować przyczyny masowych pojawów niektórych szkodników w uprawach rolniczych; jednak nie zawsze uwzględnieniem wszystkich czynników biotycznych i abiotycznych
4,0zna i potrafi właściwie interpretować przyczyny masowych pojawów większości szkodników w uprawach rolniczych, z uwzględnieniem większości czynników biotycznych i abiotycznych; potrafi prognozwać przebieg gradacji
4,5zna i potrafi właściwie interpretować przyczyny masowych pojawów najważniejszych szkodników w uprawach rolniczych, z uwzględnieniem wszystkich ważnych czynników biotycznych i abiotycznych; potrafi prognozwać przebieg gradacji i właściwie mu przedziwdziałać
5,0zna i potrafi właściwie interpretować przyczyny masowych pojawów wszystkich szkodników w uprawach rolniczych, uwzględnienia wszystkie najważniejsze czynniki biotyczne i abiotyczne odpowiedzialne za gradacje; potrafi prognozwać przebieg gradacji i właściwie mu przedziwdziałać
ROL_1A_C18_U03
potrafi świadomie podejmować decyzję o zastosowaniu skutecznych środków chemicznych w ochronie upraw rolniczych przed szkodnikami z uwzględnieniem ich wpływu na środowisko i organizmy pożyteczne
2,0nie ma świadomości odpowiedzialności za dobór metod ochrony roślin przed szkodnikami
3,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jednak nie uwzględnia wpływu zastosowanych metod ochrony roślin na środowisko
3,5ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jednak tylko wybiórczo uwzględnia wpływ zastosowanych metod ochrony roślin na środowisko
4,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jednak czasami nie uwzględnia wpływu zastosowanych metod ochrony roślin na środowisko
4,5ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, prawie zawsze je analizuje i uwzględnia wpływ zastosowanych metod ochrony roślin na środowisko
5,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, zawsze analizuje i uwzględnia wpływ zastosowanych metod ochrony roślin na środowisko, dobór metod i technik ochrony roślin jest logiczny i przemyślany

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C18_K01
świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie ochrony roślin przed szkodnikami
2,0nie ma świadomości potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie ochrony roślin przed szkodnikami
3,0ma świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie ochrony roślin przed szkodnikami lecz rzadko je praktykuje
3,5ma świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie ochrony roślin przed szkodnikami i często je praktykuje
4,0ma świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie ochrony roślin przed szkodnikami i zwykle je praktykuje
4,5ma świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie ochrony roślin przed szkodnikami i prawie zawsze je praktykuje
5,0ma świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie ochrony roślin przed szkodnikami i zawsze je praktykuje
ROL_1A_C18_K02
wykształcenie świadomości podejmowanego ryzyka i skutków związanych z wyborem środków chemicznych na środowisko i organizmy pożyteczne
2,0nie ma świadomości odpowiedzialności za podejmowane decyzje w zakresie wyboru środków chemicznych i ich wpływu na środowisko
3,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje ale rzadko kieruje się dobrem środowiska
3,5ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje ale tylko czasami kieruje się dobrem środowiska
4,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje ale nie zawsze kieruje się dobrem środowiska
4,5ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje i przeważnie są one korzystne dla środowiska
5,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, zawsze są one przemyslane, logiczne i korzystne dla otaczającego środowiska

Literatura podstawowa

  1. Boczek J., Nauka o szkodnikach roślin uprawnych, PWRiL, Warszawa, 2001
  2. Kochman J., Węgorek W., Ochrona Roślin, PWRiL, Warszawa, 1997
  3. Miętkiewski R. (red.), Zarys nauki o szkodnikach roślin (cz. I, II), WSRP, Siedlce, 1994
  4. Wnuk A., Entomologia dla rolników (cz. I,II), Wydawnictwo AR w Krakowie, Kraków, 1994

Literatura dodatkowa

  1. Zalecenia Ochrony Roślin, IOR-PIB, Poznań, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Systematyka nicieni - szkodników roślin. Grupy troficzne nicieni. Metody pozyskiwania nicieni z materiału roślinnego i gleby.1
T-A-2Pożyteczne i szkodliwe roztocze. Rola drapieżnych roztoczy w biologicznej metodzie zwalczania szkodników roślin.1
T-A-3Budowa morfologiczna owadów (Insecta). Rozmnażanie i rozwój owadów. Diagnostyka uszkodzeń roślin powodowanych przez fitofagi.2
T-A-4Charakterystyka wybranych rzędów owadów o znaczeniu gospodarczym z podgromady Apterygota i Pterygota.2
T-A-5Wielożerne szkodniki roślin - przegląd gatunków o największym znaczeniu gospodarczym.2
T-A-6Szkodniki roślin motylkowych.2
T-A-7Rola organizmów pożytecznych w ochronie roślin przed szkodnikami.5
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przegląd ważniejszych gatunków nicieni pasożytów roślin. Diagnostyka uszkodzeń roślin powodowanych przez nicienie roślinożerne.1
T-L-2Morfologia roztoczy, preferencje pokarmowe, diagnostyka uszkodzeń powodowanych przez roztocza roślinożerne.1
T-L-3Diagnostyka owadów na podstawie różnych stadiów rozwojowych.2
T-L-4Diagnostyka wybranych rzędów owadów o znaczeniu gospodarczym z podgromady Apterygota i Pterygota na podstawie kluczy i gablot entomologicznych.2
T-L-5Przegląd i diagnostyka najważniejszych szkodników roślin okopowych.2
T-L-6Przegląd i diagnostyka najważniejszych szkodników roślin krzyżówy oraz ich wrogów naturalnych.3
T-L-7Diagnostyka wielożernych szkodników sadów na podstawie kluczy i gablot entomologicznych.2
T-L-8Diagnostyka najważniejszych szkodników magazynów i przechowalni z wykorzystaniem kluczy entomologicznych.2
15

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Występowanie owadów w wybranych zbiorowiskach - diagnostyka fitofagów i gatunków pożytecznych oraz ocena ich roli w środowisku. Metody odłowu owadów w terenie. Zebranie i ekspozycja kolekcji owadów ważnych dla praktyki ochrony roślin.5
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka podstawowych grup „szkodników” roślin rolniczych.3
T-W-2Przegląd najważniejszych rzędów owadów o znaczeniu gospodarczym. Rodzaje oraz przegląd uszkodzeń roślin powodowanych przez fitofagi.2
T-W-3Prognozy i sygnalizacje pojawu szkodników roślin. Ekologiczne aspekty pojawu szkodników.2
T-W-4Charakterystyka metod ochrony roślin przed szkodnikami. Metody profilaktyczne i bezpośredniego zwalczania szkodliwych organizmów.2
T-W-5Biologiczne metody ochrony rośłin. Biotechnologia w ochronie roślin.2
T-W-6Metody chemiczne. Charakterystyka najważniejszych grup zoocydów. Podejmowanie decyzji o zwalczaniu szkodników. Główne czynniki decydujące o skuteczności zwalczania zoofagów.2
T-W-7Integrowana metoda ochrony rzepaku i zbóż2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych15
A-L-2praca własna z kluczem entomologicznym5
A-L-3przygotowanie do sprawdzianów i kolokwium10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1uczestnictwo w zajęciach5
A-T-2praca własna z kluczem entomologicznym5
A-T-3przygotowanie i ekspozycja kolekcji owadów zebranych z terenu5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo na wykładach15
A-W-2przygotowanie i uczestnictwo w egzaminie10
A-W-3studiowanie przedmiotowej literatury5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C18_W01zna i diagnozuje najważniejsze grupy szkodników roślin rolniczych oraz typy uszkodzeń roślin przez nie powodowane
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki niezbędną do zrozumienia procesów przyrodniczych i technicznych uwarunkowań produkcji rolniczej
ROL_1A_W05Zna i rozumie podstawowe relacje ekologiczne w odniesieniu do gleby, produkcji rolniczej, stosowania pestycydów oraz naturalnych ekosystemów
ROL_1A_W07Ma wiedzę z zakresu biologii podstawowych chorób i szkodników roślin
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2wykształcenie umiejętności diagnozowania szkodników na podstawie typu uszkodzeń roślin przez nich powodowanych oraz ich morfologii
C-1zdobycie wiedzy dotyczącej najważniejszych grup szkodników roślin rolniczych
Treści programoweT-L-1Przegląd ważniejszych gatunków nicieni pasożytów roślin. Diagnostyka uszkodzeń roślin powodowanych przez nicienie roślinożerne.
T-A-1Systematyka nicieni - szkodników roślin. Grupy troficzne nicieni. Metody pozyskiwania nicieni z materiału roślinnego i gleby.
T-A-5Wielożerne szkodniki roślin - przegląd gatunków o największym znaczeniu gospodarczym.
T-A-4Charakterystyka wybranych rzędów owadów o znaczeniu gospodarczym z podgromady Apterygota i Pterygota.
T-L-5Przegląd i diagnostyka najważniejszych szkodników roślin okopowych.
T-L-6Przegląd i diagnostyka najważniejszych szkodników roślin krzyżówy oraz ich wrogów naturalnych.
T-A-7Rola organizmów pożytecznych w ochronie roślin przed szkodnikami.
T-L-7Diagnostyka wielożernych szkodników sadów na podstawie kluczy i gablot entomologicznych.
T-L-8Diagnostyka najważniejszych szkodników magazynów i przechowalni z wykorzystaniem kluczy entomologicznych.
T-L-2Morfologia roztoczy, preferencje pokarmowe, diagnostyka uszkodzeń powodowanych przez roztocza roślinożerne.
T-A-2Pożyteczne i szkodliwe roztocze. Rola drapieżnych roztoczy w biologicznej metodzie zwalczania szkodników roślin.
T-A-6Szkodniki roślin motylkowych.
T-L-3Diagnostyka owadów na podstawie różnych stadiów rozwojowych.
T-A-3Budowa morfologiczna owadów (Insecta). Rozmnażanie i rozwój owadów. Diagnostyka uszkodzeń roślin powodowanych przez fitofagi.
T-W-2Przegląd najważniejszych rzędów owadów o znaczeniu gospodarczym. Rodzaje oraz przegląd uszkodzeń roślin powodowanych przez fitofagi.
T-L-4Diagnostyka wybranych rzędów owadów o znaczeniu gospodarczym z podgromady Apterygota i Pterygota na podstawie kluczy i gablot entomologicznych.
T-T-1Występowanie owadów w wybranych zbiorowiskach - diagnostyka fitofagów i gatunków pożytecznych oraz ocena ich roli w środowisku. Metody odłowu owadów w terenie. Zebranie i ekspozycja kolekcji owadów ważnych dla praktyki ochrony roślin.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-7prezntacja multimedialna z użyciem nowoczesnych metod audiowizulanych
M-8ćwiczenia laboratoryjne
M-5film
M-2wykład problemowy
M-6pokaz z użyciem sprzętu optycznegp
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: zaliczenie ustne z przygotowanej kolekcji owadów
S-3Ocena formująca: sprawdzian
S-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: kolokwium
S-5Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi zdefiniować pojęcia "szkodnik roślin"; nie potrafi wskazać i opisać żadnych szkodników upraw rolniczych
3,0potrafi zdefiniować pojęcie "szkodnik roślin"; nie potrafi wymienić konkretnych szkodników roślin upraw rolniczych
3,5potrafi wymienić i schrakteryzować wybranych przedstawicieli grup szkodników roślin rolniczych
4,0potrafi wymienić i schrakteryzować najważniejszych przedstawicieli szkodników roślin, występujących w określonych uprawach rolniczych
4,5potrafi wymienić i schrakteryzować prawie wszystkich ważniejszych przedstawicieli szkodników roślin, występujących w określonych uprawach rolniczych oraz rozróżnić typy uszkodzeń roślin przez nich powodowne
5,0potrafi wymienić i schrakteryzować wszystkich ważniejszych przedstawicieli szkodników roślin, występujących w określonych uprawach rolniczych oraz rozróżnić typy uszkodzeń roślin przez nich powodowne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C18_W02objaśnia najważniesze przyczyny masowych pojawów szkodników roślin, z uwzględnieniem czynników biotycznych i abiotycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki niezbędną do zrozumienia procesów przyrodniczych i technicznych uwarunkowań produkcji rolniczej
ROL_1A_W05Zna i rozumie podstawowe relacje ekologiczne w odniesieniu do gleby, produkcji rolniczej, stosowania pestycydów oraz naturalnych ekosystemów
ROL_1A_W07Ma wiedzę z zakresu biologii podstawowych chorób i szkodników roślin
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1zdobycie wiedzy dotyczącej najważniejszych grup szkodników roślin rolniczych
C-3znajomość przyczyn i umiejętność analizowania masowych pojawów szkodników z uwzględnieniem wpływu czynników biotycznych i abiotycznych
C-2wykształcenie umiejętności diagnozowania szkodników na podstawie typu uszkodzeń roślin przez nich powodowanych oraz ich morfologii
Treści programoweT-W-2Przegląd najważniejszych rzędów owadów o znaczeniu gospodarczym. Rodzaje oraz przegląd uszkodzeń roślin powodowanych przez fitofagi.
T-W-3Prognozy i sygnalizacje pojawu szkodników roślin. Ekologiczne aspekty pojawu szkodników.
T-W-1Charakterystyka podstawowych grup „szkodników” roślin rolniczych.
T-L-5Przegląd i diagnostyka najważniejszych szkodników roślin okopowych.
T-A-2Pożyteczne i szkodliwe roztocze. Rola drapieżnych roztoczy w biologicznej metodzie zwalczania szkodników roślin.
T-L-6Przegląd i diagnostyka najważniejszych szkodników roślin krzyżówy oraz ich wrogów naturalnych.
T-L-8Diagnostyka najważniejszych szkodników magazynów i przechowalni z wykorzystaniem kluczy entomologicznych.
T-A-1Systematyka nicieni - szkodników roślin. Grupy troficzne nicieni. Metody pozyskiwania nicieni z materiału roślinnego i gleby.
T-L-1Przegląd ważniejszych gatunków nicieni pasożytów roślin. Diagnostyka uszkodzeń roślin powodowanych przez nicienie roślinożerne.
T-L-7Diagnostyka wielożernych szkodników sadów na podstawie kluczy i gablot entomologicznych.
T-A-7Rola organizmów pożytecznych w ochronie roślin przed szkodnikami.
T-A-4Charakterystyka wybranych rzędów owadów o znaczeniu gospodarczym z podgromady Apterygota i Pterygota.
T-L-2Morfologia roztoczy, preferencje pokarmowe, diagnostyka uszkodzeń powodowanych przez roztocza roślinożerne.
T-T-1Występowanie owadów w wybranych zbiorowiskach - diagnostyka fitofagów i gatunków pożytecznych oraz ocena ich roli w środowisku. Metody odłowu owadów w terenie. Zebranie i ekspozycja kolekcji owadów ważnych dla praktyki ochrony roślin.
T-A-6Szkodniki roślin motylkowych.
T-A-5Wielożerne szkodniki roślin - przegląd gatunków o największym znaczeniu gospodarczym.
Metody nauczaniaM-7prezntacja multimedialna z użyciem nowoczesnych metod audiowizulanych
M-5film
M-1wykład informacyjny
M-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-5Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wymienić żadnych przyczyn masowych pojawów szkodników roślin; nie zna pojecia gradacja szkodników
3,0potrafi wymienić przyczyny masowych pojawów niektórych szkodników upraw rolniczych
3,5potrafi wymienić i zdefiniować przyczyny masowych pojawów niektórych szkodników upraw rolniczych
4,0zna przyczyny masowych pojawów szkodników i potrafi dokładnie je scharakteryzować w określonych uprawach rolniczych
4,5zna przyczyny masowych pojawów szkodników i potrafi dokładnie je scharakteryzować z uwzględnieniem niektórych czynników biotycznych i abiotycznych, w konkretnych uprawach rolniczych
5,0zna przyczyny masowych pojawów szkodników i potrafi dokładnie je scharakteryzować z uwzględnieniem najważniejszych czynników biotycznych i abiotycznych, w konkretnych uprawach rolniczych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C18_W03rozróżnia i charakteryzuje metody ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach rolniczych, ze szczególnym uwzględnieniem wpływu środkow chemicznych na środowisko i organizmy pożyteczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki niezbędną do zrozumienia procesów przyrodniczych i technicznych uwarunkowań produkcji rolniczej
ROL_1A_W05Zna i rozumie podstawowe relacje ekologiczne w odniesieniu do gleby, produkcji rolniczej, stosowania pestycydów oraz naturalnych ekosystemów
ROL_1A_W07Ma wiedzę z zakresu biologii podstawowych chorób i szkodników roślin
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4zdobycie umiejętności odpowiedniego dobierania metod ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach rolniczych
C-5wykształcenie umiejętności podejmowania decyzji o zastosowaniu skutecznych środków chemicznych w ochronie upraw rolniczych z uwzględnieniem ich wpływu na środowisko i organizmy pożyteczne
Treści programoweT-W-7Integrowana metoda ochrony rzepaku i zbóż
T-W-6Metody chemiczne. Charakterystyka najważniejszych grup zoocydów. Podejmowanie decyzji o zwalczaniu szkodników. Główne czynniki decydujące o skuteczności zwalczania zoofagów.
T-W-4Charakterystyka metod ochrony roślin przed szkodnikami. Metody profilaktyczne i bezpośredniego zwalczania szkodliwych organizmów.
T-A-7Rola organizmów pożytecznych w ochronie roślin przed szkodnikami.
T-W-5Biologiczne metody ochrony rośłin. Biotechnologia w ochronie roślin.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-9ćwiczenia przedmiotowe
M-4aprobata
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: kolokwium
S-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-5Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wymienić żadnych metod ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach rolniczych; nie potrafi analizować wpływu środków ochrony roślin na środowisko
3,0potrafi wymienić niektóre metody ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach rolniczych, jednak nie potrafi analizować wpływu zaproponowanych metod na środowisko
3,5potrafi wymienić część metod ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach rolniczych oraz przeanalizować ich wpływ na środowisko
4,0potrafi wymienić większość metod ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach rolniczych oraz przeanalizować ich wpływ na środowisko
4,5potrafi wymienić prawie wszystkie metody ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach rolniczych oraz przeanalizować ich wpływ na środowisko, ze szczególnym uwzględnieniem chemicznych środków ochrony roślin
5,0potrafi wymienić wszystkie metody ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach rolniczych oraz przeanalizować ich wpływ na środowisko, ze szczególnym uwzględnieniem chemicznych środków ochrony roślin
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C18_U01potrafi właściwie dobierać metody ochrony roślin przeciwko zdiagnozowanym szkodnikom w uprawach rolniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U04Potrafi zaprojektować technologię produkcji podstawowych roślin rolniczych i ocenić jej uwarunkowania ekonomiczne
ROL_1A_U10Potrafi rozpoznawać podstawowe objawy działania czynników biotycznych limitujących plonowanie roślin i im przeciwdziałać
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-5wykształcenie umiejętności podejmowania decyzji o zastosowaniu skutecznych środków chemicznych w ochronie upraw rolniczych z uwzględnieniem ich wpływu na środowisko i organizmy pożyteczne
C-4zdobycie umiejętności odpowiedniego dobierania metod ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach rolniczych
C-2wykształcenie umiejętności diagnozowania szkodników na podstawie typu uszkodzeń roślin przez nich powodowanych oraz ich morfologii
C-1zdobycie wiedzy dotyczącej najważniejszych grup szkodników roślin rolniczych
Treści programoweT-W-6Metody chemiczne. Charakterystyka najważniejszych grup zoocydów. Podejmowanie decyzji o zwalczaniu szkodników. Główne czynniki decydujące o skuteczności zwalczania zoofagów.
T-W-4Charakterystyka metod ochrony roślin przed szkodnikami. Metody profilaktyczne i bezpośredniego zwalczania szkodliwych organizmów.
T-W-7Integrowana metoda ochrony rzepaku i zbóż
T-W-3Prognozy i sygnalizacje pojawu szkodników roślin. Ekologiczne aspekty pojawu szkodników.
T-W-5Biologiczne metody ochrony rośłin. Biotechnologia w ochronie roślin.
T-W-2Przegląd najważniejszych rzędów owadów o znaczeniu gospodarczym. Rodzaje oraz przegląd uszkodzeń roślin powodowanych przez fitofagi.
T-A-4Charakterystyka wybranych rzędów owadów o znaczeniu gospodarczym z podgromady Apterygota i Pterygota.
T-L-3Diagnostyka owadów na podstawie różnych stadiów rozwojowych.
T-W-1Charakterystyka podstawowych grup „szkodników” roślin rolniczych.
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
M-2wykład problemowy
M-4aprobata
M-1wykład informacyjny
M-7prezntacja multimedialna z użyciem nowoczesnych metod audiowizulanych
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: aprobata
S-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi diagnozować szkodników roślin i właściwe dobierać metod ich zwalczania
3,0potrafi diagnozować niektóre szkodniki roślin w uprawach rolniczych, bardzo rzadko wskazując odpowiednie metody ich zwalczania
3,5potrafi diagnozować wybrane szkodniki roślin w uprawach rolniczych, nie zawsze wskazując odpowiednie metody ich zwalczania
4,0potrafi diagnozować większość szkodników roślin w uprawach rolniczych, wskazując odpowiednie metody ich zwalczania; potrafi posługiwać sie aktualnymi "Zaleceniami ochrony roślin"
4,5potrafi diagnozować wszystkie najważniejsze szkodniki roślin w uprawach rolniczych, wskazując odpowiednie metody ich zwalczania; potrafi posługiwać sie aktualnymi "Zaleceniami ochrony roślin" wskazując odpowiednie środki do zwalczania szkodników
5,0potrafi diagnozować wszystkie najważniejsze szkodniki roślin w uprawach rolniczych, wskazując odpowiednie metody ich zwalczania; potrafi posługiwać sie aktualnymi "Zaleceniami ochrony roślin", wybiera odpowiednie środki do zwalczania szkodników i potrafi je zastosowac w praktyce
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C18_U02potrafi właściwie interpretować przyczyny masowych pojawów szkodników w uprawach rolniczych, z uwazględnieniem czynników biotycznych i abiotycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U10Potrafi rozpoznawać podstawowe objawy działania czynników biotycznych limitujących plonowanie roślin i im przeciwdziałać
ROL_1A_U04Potrafi zaprojektować technologię produkcji podstawowych roślin rolniczych i ocenić jej uwarunkowania ekonomiczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2wykształcenie umiejętności diagnozowania szkodników na podstawie typu uszkodzeń roślin przez nich powodowanych oraz ich morfologii
C-1zdobycie wiedzy dotyczącej najważniejszych grup szkodników roślin rolniczych
C-3znajomość przyczyn i umiejętność analizowania masowych pojawów szkodników z uwzględnieniem wpływu czynników biotycznych i abiotycznych
Treści programoweT-L-8Diagnostyka najważniejszych szkodników magazynów i przechowalni z wykorzystaniem kluczy entomologicznych.
T-A-4Charakterystyka wybranych rzędów owadów o znaczeniu gospodarczym z podgromady Apterygota i Pterygota.
T-W-1Charakterystyka podstawowych grup „szkodników” roślin rolniczych.
T-A-5Wielożerne szkodniki roślin - przegląd gatunków o największym znaczeniu gospodarczym.
T-L-6Przegląd i diagnostyka najważniejszych szkodników roślin krzyżówy oraz ich wrogów naturalnych.
T-A-2Pożyteczne i szkodliwe roztocze. Rola drapieżnych roztoczy w biologicznej metodzie zwalczania szkodników roślin.
T-W-2Przegląd najważniejszych rzędów owadów o znaczeniu gospodarczym. Rodzaje oraz przegląd uszkodzeń roślin powodowanych przez fitofagi.
T-L-1Przegląd ważniejszych gatunków nicieni pasożytów roślin. Diagnostyka uszkodzeń roślin powodowanych przez nicienie roślinożerne.
T-A-7Rola organizmów pożytecznych w ochronie roślin przed szkodnikami.
T-L-3Diagnostyka owadów na podstawie różnych stadiów rozwojowych.
T-A-3Budowa morfologiczna owadów (Insecta). Rozmnażanie i rozwój owadów. Diagnostyka uszkodzeń roślin powodowanych przez fitofagi.
T-L-4Diagnostyka wybranych rzędów owadów o znaczeniu gospodarczym z podgromady Apterygota i Pterygota na podstawie kluczy i gablot entomologicznych.
T-W-3Prognozy i sygnalizacje pojawu szkodników roślin. Ekologiczne aspekty pojawu szkodników.
T-T-1Występowanie owadów w wybranych zbiorowiskach - diagnostyka fitofagów i gatunków pożytecznych oraz ocena ich roli w środowisku. Metody odłowu owadów w terenie. Zebranie i ekspozycja kolekcji owadów ważnych dla praktyki ochrony roślin.
T-L-7Diagnostyka wielożernych szkodników sadów na podstawie kluczy i gablot entomologicznych.
T-A-1Systematyka nicieni - szkodników roślin. Grupy troficzne nicieni. Metody pozyskiwania nicieni z materiału roślinnego i gleby.
T-A-6Szkodniki roślin motylkowych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3dyskusja dydaktyczna
M-7prezntacja multimedialna z użyciem nowoczesnych metod audiowizulanych
M-2wykład problemowy
M-8ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: kolokwium
S-5Ocena formująca: aprobata
S-3Ocena formująca: sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna i nie potrafi właściwie interpretować przyczyn masowych pojawów szkodników w uprawach rolniczych
3,0zna i potrafi właściwie interpretować przyczyny masowych pojawów pojedynczych szkodników w uprawach rolniczych
3,5zna i potrafi właściwie interpretować przyczyny masowych pojawów niektórych szkodników w uprawach rolniczych; jednak nie zawsze uwzględnieniem wszystkich czynników biotycznych i abiotycznych
4,0zna i potrafi właściwie interpretować przyczyny masowych pojawów większości szkodników w uprawach rolniczych, z uwzględnieniem większości czynników biotycznych i abiotycznych; potrafi prognozwać przebieg gradacji
4,5zna i potrafi właściwie interpretować przyczyny masowych pojawów najważniejszych szkodników w uprawach rolniczych, z uwzględnieniem wszystkich ważnych czynników biotycznych i abiotycznych; potrafi prognozwać przebieg gradacji i właściwie mu przedziwdziałać
5,0zna i potrafi właściwie interpretować przyczyny masowych pojawów wszystkich szkodników w uprawach rolniczych, uwzględnienia wszystkie najważniejsze czynniki biotyczne i abiotyczne odpowiedzialne za gradacje; potrafi prognozwać przebieg gradacji i właściwie mu przedziwdziałać
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C18_U03potrafi świadomie podejmować decyzję o zastosowaniu skutecznych środków chemicznych w ochronie upraw rolniczych przed szkodnikami z uwzględnieniem ich wpływu na środowisko i organizmy pożyteczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U10Potrafi rozpoznawać podstawowe objawy działania czynników biotycznych limitujących plonowanie roślin i im przeciwdziałać
ROL_1A_U04Potrafi zaprojektować technologię produkcji podstawowych roślin rolniczych i ocenić jej uwarunkowania ekonomiczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-5wykształcenie umiejętności podejmowania decyzji o zastosowaniu skutecznych środków chemicznych w ochronie upraw rolniczych z uwzględnieniem ich wpływu na środowisko i organizmy pożyteczne
C-6uświadomienie potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie doboru skutecznych metod ochrony roślin oraz ich oddziaływania na środowisko
Treści programoweT-W-4Charakterystyka metod ochrony roślin przed szkodnikami. Metody profilaktyczne i bezpośredniego zwalczania szkodliwych organizmów.
T-W-6Metody chemiczne. Charakterystyka najważniejszych grup zoocydów. Podejmowanie decyzji o zwalczaniu szkodników. Główne czynniki decydujące o skuteczności zwalczania zoofagów.
T-W-3Prognozy i sygnalizacje pojawu szkodników roślin. Ekologiczne aspekty pojawu szkodników.
T-A-7Rola organizmów pożytecznych w ochronie roślin przed szkodnikami.
T-T-1Występowanie owadów w wybranych zbiorowiskach - diagnostyka fitofagów i gatunków pożytecznych oraz ocena ich roli w środowisku. Metody odłowu owadów w terenie. Zebranie i ekspozycja kolekcji owadów ważnych dla praktyki ochrony roślin.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-7prezntacja multimedialna z użyciem nowoczesnych metod audiowizulanych
M-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma świadomości odpowiedzialności za dobór metod ochrony roślin przed szkodnikami
3,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jednak nie uwzględnia wpływu zastosowanych metod ochrony roślin na środowisko
3,5ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jednak tylko wybiórczo uwzględnia wpływ zastosowanych metod ochrony roślin na środowisko
4,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jednak czasami nie uwzględnia wpływu zastosowanych metod ochrony roślin na środowisko
4,5ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, prawie zawsze je analizuje i uwzględnia wpływ zastosowanych metod ochrony roślin na środowisko
5,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, zawsze analizuje i uwzględnia wpływ zastosowanych metod ochrony roślin na środowisko, dobór metod i technik ochrony roślin jest logiczny i przemyślany
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C18_K01świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie ochrony roślin przed szkodnikami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz ma świadomość konieczności uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy
ROL_1A_K02Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
ROL_1A_K06Ma świadomość ryzyka, potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej i jej wpływ na środowisko przyrodnicze
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1zdobycie wiedzy dotyczącej najważniejszych grup szkodników roślin rolniczych
C-4zdobycie umiejętności odpowiedniego dobierania metod ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach rolniczych
C-5wykształcenie umiejętności podejmowania decyzji o zastosowaniu skutecznych środków chemicznych w ochronie upraw rolniczych z uwzględnieniem ich wpływu na środowisko i organizmy pożyteczne
C-6uświadomienie potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie doboru skutecznych metod ochrony roślin oraz ich oddziaływania na środowisko
Treści programoweT-W-3Prognozy i sygnalizacje pojawu szkodników roślin. Ekologiczne aspekty pojawu szkodników.
T-W-6Metody chemiczne. Charakterystyka najważniejszych grup zoocydów. Podejmowanie decyzji o zwalczaniu szkodników. Główne czynniki decydujące o skuteczności zwalczania zoofagów.
T-W-5Biologiczne metody ochrony rośłin. Biotechnologia w ochronie roślin.
T-W-2Przegląd najważniejszych rzędów owadów o znaczeniu gospodarczym. Rodzaje oraz przegląd uszkodzeń roślin powodowanych przez fitofagi.
T-W-1Charakterystyka podstawowych grup „szkodników” roślin rolniczych.
T-W-4Charakterystyka metod ochrony roślin przed szkodnikami. Metody profilaktyczne i bezpośredniego zwalczania szkodliwych organizmów.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-7prezntacja multimedialna z użyciem nowoczesnych metod audiowizulanych
M-5film
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma świadomości potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie ochrony roślin przed szkodnikami
3,0ma świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie ochrony roślin przed szkodnikami lecz rzadko je praktykuje
3,5ma świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie ochrony roślin przed szkodnikami i często je praktykuje
4,0ma świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie ochrony roślin przed szkodnikami i zwykle je praktykuje
4,5ma świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie ochrony roślin przed szkodnikami i prawie zawsze je praktykuje
5,0ma świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie ochrony roślin przed szkodnikami i zawsze je praktykuje
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C18_K02wykształcenie świadomości podejmowanego ryzyka i skutków związanych z wyborem środków chemicznych na środowisko i organizmy pożyteczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz ma świadomość konieczności uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy
ROL_1A_K02Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
ROL_1A_K06Ma świadomość ryzyka, potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej i jej wpływ na środowisko przyrodnicze
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-6uświadomienie potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie doboru skutecznych metod ochrony roślin oraz ich oddziaływania na środowisko
C-5wykształcenie umiejętności podejmowania decyzji o zastosowaniu skutecznych środków chemicznych w ochronie upraw rolniczych z uwzględnieniem ich wpływu na środowisko i organizmy pożyteczne
Treści programoweT-T-1Występowanie owadów w wybranych zbiorowiskach - diagnostyka fitofagów i gatunków pożytecznych oraz ocena ich roli w środowisku. Metody odłowu owadów w terenie. Zebranie i ekspozycja kolekcji owadów ważnych dla praktyki ochrony roślin.
T-W-4Charakterystyka metod ochrony roślin przed szkodnikami. Metody profilaktyczne i bezpośredniego zwalczania szkodliwych organizmów.
T-W-6Metody chemiczne. Charakterystyka najważniejszych grup zoocydów. Podejmowanie decyzji o zwalczaniu szkodników. Główne czynniki decydujące o skuteczności zwalczania zoofagów.
T-W-1Charakterystyka podstawowych grup „szkodników” roślin rolniczych.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-7prezntacja multimedialna z użyciem nowoczesnych metod audiowizulanych
M-3dyskusja dydaktyczna
M-5film
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma świadomości odpowiedzialności za podejmowane decyzje w zakresie wyboru środków chemicznych i ich wpływu na środowisko
3,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje ale rzadko kieruje się dobrem środowiska
3,5ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje ale tylko czasami kieruje się dobrem środowiska
4,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje ale nie zawsze kieruje się dobrem środowiska
4,5ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje i przeważnie są one korzystne dla środowiska
5,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, zawsze są one przemyslane, logiczne i korzystne dla otaczającego środowiska