Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Melioracje wodne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Melioracje wodne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Gospodarki Wodnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tadeusz Durkowski <Tadeusz.Durkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Meteorologia i klimatologia. Gleboznawstwo |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zastosowanie zabiegów melioracyjnych do kształtowania stosunków powietrzno-wodnych gleb |
C-2 | Ocena i sposoby eksploatacji systemów melioracyjnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zebranie materiałów z zakresu gleboznawstaw do projektu drenowania | 3 |
T-L-2 | Projekt odwodnienia drenami wybranego obszaru | 12 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie melioracji, podział. Elementy Prawa Wodnego w zakresie melioracji | 3 |
T-W-2 | Melioracje jako czynnik kształtowania środowiska przyrodniczego. Rola melioracji w produkcji rolniczej | 2 |
T-W-3 | Przyrodnicze uwarunkowania melioracji terenów dolinowych | 2 |
T-W-4 | Melioracje odwadniające. Odwodnienia rowami | 2 |
T-W-5 | Drenowanie, elementy sieci, układy, zasady projektowania drenowania, wytyczne drenowania | 4 |
T-W-6 | Agromelioracje, pojęcia, kryteria stosowania. Wpływ agromelioracji na stosunki powietrzno-wodne. | 3 |
T-W-7 | Nawodnienia terenów dolinowych | 2 |
T-W-8 | Nawodnienia mechaniczne (deszczowniane i kroplowe) | 4 |
T-W-9 | Zasady melioracji terenów polderowych. Definicje, urządzenia | 2 |
T-W-10 | Mała retencja, retencyjne zbiorniki rolnicze. Gospodarowanie wodą | 2 |
T-W-11 | Eksploatacja urządzeń melioracyjnych, utrzymanie urządzeń melioracji podstawowych i szczegółowych | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | obliczenia sieci drenarskiej (zbieracze) | 12 |
A-L-3 | Wykorzystanie map topograficznych wybranego terenu, układ sieci drenarskie (sączki) | 4 |
A-L-4 | Konsultacje projektu odwodnienia drenami | 8 |
A-L-5 | Studiowanie literatury technicznej z zakresu melioracji rolnych | 6 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie pokazu z zakresu utrzymania urządzeń melioracji podstawowych i szczegółowych | 10 |
A-W-3 | Konsultacje wybranych zagadnień egzaminacyjnych | 5 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład konwersatoryjny |
M-3 | Ćwiczenia projektowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: kolokwia cząstkowe (dwa) |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C14_W01 umiejętność oceny czynników wpływajacych na stan uwilgotnienia gleb i rozpoznanie metod regulacji stosunków powietrzno-wodnych | ROL_1A_W09 | R1A_W06 | InzA_W05 | C-1, C-2 | T-W-9, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-L-2, T-W-8, T-W-7, T-W-10, T-W-11 | M-1, M-3, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C14_U01 potrafi przeprowadzić ocenę stanu uwilgotnienia gleb i dobrać odpowiedni zabieg melioracyjny w celu poprawy stanu uwilgotnienia gleb | ROL_1A_U13, ROL_1A_U14 | R1A_U02, R1A_U09 | — | C-1, C-2 | T-L-2, T-W-9, T-L-1, T-W-1, T-W-11, T-W-2, T-W-8 | M-3, M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C14_K01 postepuje zgodnie z potrzebami zrównoważonego gospodarowania zasobami wody w środowisku przyrodniczym dobierając odpowiednie metody melioracji wynikające z potrzeb działalności rolniczej i ochrony środowiska wodnego | ROL_1A_K01, ROL_1A_K02 | R1A_K01, R1A_K02, R1A_K07 | — | C-1, C-2 | T-W-11, T-W-2, T-L-2, T-W-6, T-W-9, T-W-1, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C14_W01 umiejętność oceny czynników wpływajacych na stan uwilgotnienia gleb i rozpoznanie metod regulacji stosunków powietrzno-wodnych | 2,0 | Student nie ma wiedzy i umiejętności oceny czynników wpływających na stan uwilgotnienia gleb, nie zna metod regulacji stosunków powietrzno-wodnych, nie zna literatury przedmiotu |
3,0 | Student ma ograniczoną wiedzę na temat czynników wpływajacych na stan uwilgotnienia gleb i rozpoznaje tylko wybrane metody regulacji stosunków powietrzno-wodnych gleb, zna wybrane pozycje literatury przedmiotu | |
3,5 | Student ma wiedzę na temat czynników wpływających na stan uwilgotnienia gleb i rozpoznania metod regulacji stsosunków powietrzno-wodnych wybranych gleb, zna podstawową literaturę przedmiotu | |
4,0 | Student ma wiedzę i umiejętność oceny czynników wpływjących na stan uwilgotnienia wybranych gleb regionu, rozpoznaje metody regulacji stosunków powietrzno-wodnych gleb mineralnych, zna podstawową i wybrane pozycje literatury przedmiotu | |
4,5 | Student ma rozszerzoną wiedzę i umiejętność oceny czynników wpływających na stan uwilgotnienia gleb mineralnych i organicznych, sprawnie rozpoznaje metody regulacji stosunków powietrzno-wodnych gleb mineralnych i organicznych, korzysta z pełnej listy pozycji literatury przedmiotu, korzysta z czasopism branżowych | |
5,0 | Student ma pełną wiedzę i umiejętności sprawnej oceny czynników wpływających na stan uwilgotnienia gleb Polski, poprawnie rozpoznaje metody regulacji stosunków powietrzno-wodnych gleb Polski, umiejętnie wykorzystuje literaturę przedmiotu, korzysta z norm i wytycznych w sprawach projektowych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C14_U01 potrafi przeprowadzić ocenę stanu uwilgotnienia gleb i dobrać odpowiedni zabieg melioracyjny w celu poprawy stanu uwilgotnienia gleb | 2,0 | Student nie potrafi przeprowadzić oceny stanu uwilgotnienia gleb, nie umie zastosować właściwej literatury do przedmiotu |
3,0 | Student w ograniczonym stopniu potrafi ocenić stan uwilgotnienia gleb mineralnych, potrafi dobrać zabieg w celu odwodnienia gleb nadmiernie uwilgotnionych, w ograniczonym stopniu potrafi wykorzystać literaturę przedmiotu | |
3,5 | Student potrafi przeprowadzić ocenę stanu uwilgotnienia gleb mineralnych i dobrać odpowiednie zabiegi melioracyjne w celu poprawy stanu uwilgotnienia tych gleb (odwodnienia), dobiera wybrane pozycje literatury do przedmiotu | |
4,0 | Student potrafi przeprowadzić ocenę stanu uwilgotnienia gleb mineralnych i organicznych, potrafi dobrać zabiegi melioracyjne w celu poprawy stanu uwilgotnienia (odwodnienia i nawodnienia), wykorzystuje pozycje literatury podstawowej i uzupełniającej przedmiotu, | |
4,5 | Student sprawnie przeprowadza ocenę stanu uwilgotnienia gleb mineralnych i organicznych, dobiera odpowiednie zabiegi melioracyjne w celu poprawy stanu uwilgotnienia gleb poprzez zabiegi odwodnienia i nawodnienia gleb, wykorzystuj eznane zabiegi agromelioracyjne, korzysta szeroko z literatury przedmiotu, z czasopism branżowych | |
5,0 | Student w pełni przeprowadza ocenę stanu uwilgotnienia gleb Polski, wykorzystuje wszystkie znane zabiegi melioracyjne i agromelioracyjne w celu poprawy uwilgotnienia gleb nadmiernie uwilgotnionych i stosuje w praktyce wszystkie znane metody i sposoby nawodnień gleb Polski, wykorzystuje umiejętnie literaturę przedmiotu łacznie z normami, wytycznymi i czasopismami branżowymi |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C14_K01 postepuje zgodnie z potrzebami zrównoważonego gospodarowania zasobami wody w środowisku przyrodniczym dobierając odpowiednie metody melioracji wynikające z potrzeb działalności rolniczej i ochrony środowiska wodnego | 2,0 | Student nie posiada kompetencji w zakresie gospodarowania zasobami wodnymi w środowisku przyrodniczym |
3,0 | Student w ograniczonym stopniu postępuje z zasadami zrównoważonego gospodarowania zasobamni wodnymi w środowisku przyrodniczym, w ograniczonym zakresie wykorzystuje znane metody melioracji | |
3,5 | Student postępuje zgodnie z potrzebami zrównoważonego gospodarowanai zasobami wody w środowisku przyrodniczym dobierając wybrane metody melioracji wynikające z potrzeb działalności rolniczej | |
4,0 | Student postępuje zgodnie z potrzebami zrównoważonego gospodarowania zasobami wody w środowisku przyrodniczym, szczególnie w rolnictwie a także poprawiające ochronę środowiska szczególnie gleb organicznych | |
4,5 | Student postepuje zgodnie z potrzebami zrównoważonego gospodarowania zasobami wody w środowisku przyrodniczym szczególnie uwzględniające potrzebę ochrony siedlisk wodnych i od wód zależnych, potrafi godzić działalność techniczną w rolnictwie z potrzebami ochrony środowiska przyrodniczego od wód zależnego | |
5,0 | Student ma świadomośc ważności spraw wodnych i postepuje zgodnie z potrzebami wynikającymi z zasad zrównoważonego gospodarowania zasobami wody w środowisku, rozważnie stosuje metody melioracji godząc potrzeby i rolnictwa i ochrony środowiska przyrodniczego |
Literatura podstawowa
- praca zb. red. Prochal P., Podstawy melioracji rolnych T.I, T II, PWRiL, Warszawa, 1987
- Praca zb. red. Mioduszewski W., Dembek W., Woda na obszarach wiejskich, Wyd.IMUZ, MRiRW, Warszawa, 2009
- Ostromęcki J., Podstawy melioracji nawadniających, PWN, Warszawa, 1973
- Cieśliński Zb, Agromelioracje w kształtowaniu środowiska rolniczego, Wyd. AR Poznań, Poznań, 1997
- Mioduszewski W., Regulowanie zwierciadła wód gruntowych w dolinach małych rzek, PWRiL, Warszawa, 1989
Literatura dodatkowa
- Czasopisma techniczne, Gospodarka wodna, Wiadomości Melioracyjne i Łąkarskie, NOT, Warszawa, 2012
- Marcilonek St., Eksploatacja urządzeń melioracyjnychg, Wyd. AR Wrocław, Wrocław, 1994