Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Ekonomika i organizacja produkcji rolniczej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonomika i organizacja produkcji rolniczej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Budowy i Użytkowania Urządzeń Technicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Rynkiewicz <Marek.Rynkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Grieger <Andrzej.Grieger@zut.edu.pl>, Marek Rynkiewicz <Marek.Rynkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,33zaliczenie
wykładyW2 30 3,00,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw produkcji roślinnej.
W-2Znajomość produkcji zwierzęcej.
W-3Znajomość produkcji ogrodniczej.
W-4Znajomość podstaw ekonomii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność oceny stanu gospodarstwa rolniczego/ogrodniczego.
C-2Umiejetność zastosowania wiedzy do projektowania rozwoju gospodarstwa rolniczego/ogrodniczego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Planowanie produkcji rolniczej i ogrodniczej.1
T-A-2Dochody w rolnictwie.2
T-A-3Metody obliczania jednostkowych kosztów produkcji rolniczej i ogrodniczej.2
T-A-4Kalkulacje rolnicze i ogrodnicze.1
T-A-5Bilans gospodarstwa rolnego i ogrodniczego.2
T-A-6Grupy producenckie.1
T-A-7Marketing w działalności rolniczej i ogrodniczej.1
T-A-8Analiza rynków produktów rolnych i ogrodniczych.1
T-A-9Wielkość ekonomiczna gospodarstwa rolniczego i ogrodniczego.1
T-A-10Koszty eksploatacji maszyn w rolnictwie2
T-A-11Wytyczne projektowania wybranej działalności gospodarczej w obszarze produkcji rolniczej i ogrodniczej.1
15
wykłady
T-W-1Pojęcie i organizacja agrobiznesu.2
T-W-2Organizacja usług produkcyjnych w rolnictwie.2
T-W-3Struktura agrobiznesu - zaopatrzenie, rolnictwo, przetwórstwo, obrót.2
T-W-4Czynniki wytwórcze i zasoby - ziemia, praca, kapitał, przedsiębiorczość.2
T-W-5Podmioty - gospodarstwo rolne, gospodarstwo ogrodnicze, techniczne przedsiębiorstwo usługowe.2
T-W-6Organizacja gospodarstwa rolnego, ogrodniczego, agrofirmy.2
T-W-7Projektowanie procesów w produkcji rolniczej.2
T-W-8Projektowanie procesów w produkcji ogrodniczej.2
T-W-9Projektowanie usług dla produkcji rolniczej, ogrodniczej.2
T-W-10Analiza przepływu od produkcji surowców do konsumenta.2
T-W-11Czynniki ekonomiczne rozwoju produkcji rolniczej.2
T-W-12Planowanie inwestycji mechanizacyjnych w gospodarstwie rolnym.2
T-W-13Planowanie inwestycji w infrastrukturę w gospodarstwie rolnym (ogrodniczym).2
T-W-14Innowacje jako funkcja rozwoju gospodarstwa rolnego (ogrodniczego).2
T-W-15Elementy biznes planu.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie projektu8
A-A-3Przygotowanie prezentacji.7
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu30
A-W-3Przygotowanie studenta do zaliczenia wykładów.20
A-W-4Konsultacje10
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna/panelowa.
M-3Metoda projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne pierwszej części wykładów (15 godzin).
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne drugiej części wykładów (15 godzin).
S-3Ocena podsumowująca: Ocena za projekt.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C08_W02
Definiuje poprawnie aspekty środowiskowe, stosowania techniki rolniczej oraz ekonomiczne funkcjonowania gospodarstwa rolniczego/ogrodniczego.
ROL_1A_W02R1A_W02, R1A_W09InzA_W03, InzA_W04C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C08_U04
Potrafi ogólnie fomułować problemy związane z prowadzeniem produkcji rolniczej/ogrodniczej stosując wiedzę o ekonomicznych aspektach rynku.
ROL_1A_U04R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1, C-2T-A-4, T-A-6, T-A-10, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-11M-1, M-2, M-3S-2, S-3
ROL_1A_C08_U05
Potrafi określić obszar koniecznych do poznania zagadnień i poprawnie zebrane informacje uporządkować według przyjętego schematu myślenia.
ROL_1A_U05R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1T-W-1, T-W-3, T-W-15M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C08_K07
Potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
ROL_1A_K07R1A_K08InzA_K02C-1, C-2T-A-10, T-W-7, T-W-8, T-W-12, T-W-15M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C08_W02
Definiuje poprawnie aspekty środowiskowe, stosowania techniki rolniczej oraz ekonomiczne funkcjonowania gospodarstwa rolniczego/ogrodniczego.
2,0Student nie potrafi wykorzystać podstawowej wiedzy do omówienia postawionego zadania.
3,0Student poprawnie wykorzystuje tylko część wiedzy do omówienia postawionego zadania.
3,5Student poprawnie wykorzystuje pełną wiedzę w przedmiocie do omówienia postawionego zdania.
4,0Student posługując się pełną wiedzą w przedmiocie potrafi również dokonywać analizy porównawczej.
4,5Student posiada pełną wiedzę w przedmiocie, stosuje analizę porównawczą oraz identyfikuje poprawnie narzędzia do rozwiązywania postawionego problemu.
5,0Student posiada pełną wiedzę w przedmiocie, stosuje analizę porównawczą, identyfikuje narzędzia do rozwiązania problemu oraz posługuje się aparatem do wnioskowania.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C08_U04
Potrafi ogólnie fomułować problemy związane z prowadzeniem produkcji rolniczej/ogrodniczej stosując wiedzę o ekonomicznych aspektach rynku.
2,0Student nie potrafi definiowac podstawowych zagdanień z obszaru ekonomiki produkcji rolniczej/ogrodniczej.
3,0Student potrafi zdefiniować podstawowe zagadnienia z obszaru ekonomiki produkcji rolniczej/ogrodniczej.
3,5Student potrafi zdefiniować oraz analizować treści podstawowych zgadnień z obszaru produkcji rolniczej/ogrodniczej.
4,0Student potrafi zdefiniować, analizować oraz prowadzić dyskusję na temat podstawowych zagadnień z obszaru produkcji rolniczej/ogrodniczej.
4,5Student potrafi zdefiniować, analizować, dyskutować, wnioskować w obszarze podstawowych zagadnień z obszaru produkcji rolniczej/ogrodniczej.
5,0Student potrafi określić zakres zagadnień z obszaru produkcji rolniczej/ogrodniczej oraz dokonac weryfikacji po dyskusji.
ROL_1A_C08_U05
Potrafi określić obszar koniecznych do poznania zagadnień i poprawnie zebrane informacje uporządkować według przyjętego schematu myślenia.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób przedstawić swojej wiedzy.
3,0Student prezentuje podstawowe definicje bez umiejętności analizy faktów.
3,5Student prezentuje wiedze podstawową oraz potrafi analizować prezentowane treści.
4,0Student efektywnie i analitycznie prezentuje wiedzę oraz prowadzi dyskusję w określonym temacie.
4,5Student potrafi efektywnie, analitycznie, dyskusyjnie omawiać wybrane zagadnienia.
5,0Student potrafi efektywnie prezentować wiedzę, analizować, dyskutować o danych zagadnieniach oraz proponować rozwiązania syntetyczne.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C08_K07
Potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
2,0Student nie potrafi samodzielnie łączyć omawianych zagadnień.
3,0Student potrafi samodzielnie rozpoznawać procesy regulujące obszar ekonomiki produkcji rolniczej/ogrodniczej.
3,5Student potrafi rozpoznawać i systematyzować działania w obszarze ekonomiki produkcji rolniczej/ogrodniczej.
4,0Student potrafi rozpoznawać, systematyzować, projektowac działania w obszarze ekonomiki produkcji rolniczej/ogrodniczej.
4,5Student potrafi rozpoznawać, systematyzować, projektować i wskazywać kierunki działania w obszarze ekonomiki produkcji rolniczej/ogrodniczej.
5,0Student potrafi rozpoznawać, systematyzować, projektować i oceniać podejmowane decyzje w obszarze ekonomiki produkcji rolniczej/ogrodniczej.

Literatura podstawowa

  1. Worobjow L., Spychalski G., Podstawy ekonomiki, organizacji i zarządzania w produkcji ogrodniczej, Wyd. AR, Szczecin, 2002
  2. Fereniec J., Ekonomika i organizacja rolnictwa, Key Text, Warszawa, 1999
  3. Muzalewski A., Koszty eksploatacji maszyn rolniczych, Wyd. IBMER, Warszawa, 2007
  4. Jasiulewicz M., Gostomczyk W., Kiełczewski R., Podstawy agrobiznesu, Wyd. Uczelniane Politechniki Koszalińskiej, Koszalin, 2002, ISBN 83-88283-99-5

Literatura dodatkowa

  1. Heijman W., Krzyżanowska Z., Gędek S., Kowalski Z., Ekonomika rolnictwa, Zarys teorii, Wyd. Fundacja Rozwój SGGW, Warszawa, 1997
  2. Zajączkowski M., Zasady marketingowe w agrobiznesie, Wyd. AR, Szczecin, 1998
  3. Jasiulewicz M., Gostomczyk W., Kiełczewski R., Przewodnik do ćwiczeń z agrobiznesu, Wyd. Uczelniane Politechniki Koszalińskiej, Koszalin, 2002, ISBN 83-88283-90-1

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Planowanie produkcji rolniczej i ogrodniczej.1
T-A-2Dochody w rolnictwie.2
T-A-3Metody obliczania jednostkowych kosztów produkcji rolniczej i ogrodniczej.2
T-A-4Kalkulacje rolnicze i ogrodnicze.1
T-A-5Bilans gospodarstwa rolnego i ogrodniczego.2
T-A-6Grupy producenckie.1
T-A-7Marketing w działalności rolniczej i ogrodniczej.1
T-A-8Analiza rynków produktów rolnych i ogrodniczych.1
T-A-9Wielkość ekonomiczna gospodarstwa rolniczego i ogrodniczego.1
T-A-10Koszty eksploatacji maszyn w rolnictwie2
T-A-11Wytyczne projektowania wybranej działalności gospodarczej w obszarze produkcji rolniczej i ogrodniczej.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie i organizacja agrobiznesu.2
T-W-2Organizacja usług produkcyjnych w rolnictwie.2
T-W-3Struktura agrobiznesu - zaopatrzenie, rolnictwo, przetwórstwo, obrót.2
T-W-4Czynniki wytwórcze i zasoby - ziemia, praca, kapitał, przedsiębiorczość.2
T-W-5Podmioty - gospodarstwo rolne, gospodarstwo ogrodnicze, techniczne przedsiębiorstwo usługowe.2
T-W-6Organizacja gospodarstwa rolnego, ogrodniczego, agrofirmy.2
T-W-7Projektowanie procesów w produkcji rolniczej.2
T-W-8Projektowanie procesów w produkcji ogrodniczej.2
T-W-9Projektowanie usług dla produkcji rolniczej, ogrodniczej.2
T-W-10Analiza przepływu od produkcji surowców do konsumenta.2
T-W-11Czynniki ekonomiczne rozwoju produkcji rolniczej.2
T-W-12Planowanie inwestycji mechanizacyjnych w gospodarstwie rolnym.2
T-W-13Planowanie inwestycji w infrastrukturę w gospodarstwie rolnym (ogrodniczym).2
T-W-14Innowacje jako funkcja rozwoju gospodarstwa rolnego (ogrodniczego).2
T-W-15Elementy biznes planu.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie projektu8
A-A-3Przygotowanie prezentacji.7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu30
A-W-3Przygotowanie studenta do zaliczenia wykładów.20
A-W-4Konsultacje10
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C08_W02Definiuje poprawnie aspekty środowiskowe, stosowania techniki rolniczej oraz ekonomiczne funkcjonowania gospodarstwa rolniczego/ogrodniczego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W02Ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną, społeczną oraz z zakresu zarządzania niezbędną do prowadzenia działalności rolniczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Umiejętność oceny stanu gospodarstwa rolniczego/ogrodniczego.
C-2Umiejetność zastosowania wiedzy do projektowania rozwoju gospodarstwa rolniczego/ogrodniczego.
Treści programoweT-A-1Planowanie produkcji rolniczej i ogrodniczej.
T-A-2Dochody w rolnictwie.
T-A-3Metody obliczania jednostkowych kosztów produkcji rolniczej i ogrodniczej.
T-A-4Kalkulacje rolnicze i ogrodnicze.
T-A-5Bilans gospodarstwa rolnego i ogrodniczego.
T-A-6Grupy producenckie.
T-A-7Marketing w działalności rolniczej i ogrodniczej.
T-A-8Analiza rynków produktów rolnych i ogrodniczych.
T-A-9Wielkość ekonomiczna gospodarstwa rolniczego i ogrodniczego.
T-A-10Koszty eksploatacji maszyn w rolnictwie
T-A-11Wytyczne projektowania wybranej działalności gospodarczej w obszarze produkcji rolniczej i ogrodniczej.
T-W-1Pojęcie i organizacja agrobiznesu.
T-W-2Organizacja usług produkcyjnych w rolnictwie.
T-W-3Struktura agrobiznesu - zaopatrzenie, rolnictwo, przetwórstwo, obrót.
T-W-4Czynniki wytwórcze i zasoby - ziemia, praca, kapitał, przedsiębiorczość.
T-W-5Podmioty - gospodarstwo rolne, gospodarstwo ogrodnicze, techniczne przedsiębiorstwo usługowe.
T-W-6Organizacja gospodarstwa rolnego, ogrodniczego, agrofirmy.
T-W-7Projektowanie procesów w produkcji rolniczej.
T-W-8Projektowanie procesów w produkcji ogrodniczej.
T-W-9Projektowanie usług dla produkcji rolniczej, ogrodniczej.
T-W-10Analiza przepływu od produkcji surowców do konsumenta.
T-W-11Czynniki ekonomiczne rozwoju produkcji rolniczej.
T-W-12Planowanie inwestycji mechanizacyjnych w gospodarstwie rolnym.
T-W-13Planowanie inwestycji w infrastrukturę w gospodarstwie rolnym (ogrodniczym).
T-W-14Innowacje jako funkcja rozwoju gospodarstwa rolnego (ogrodniczego).
T-W-15Elementy biznes planu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna/panelowa.
M-3Metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne pierwszej części wykładów (15 godzin).
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne drugiej części wykładów (15 godzin).
S-3Ocena podsumowująca: Ocena za projekt.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać podstawowej wiedzy do omówienia postawionego zadania.
3,0Student poprawnie wykorzystuje tylko część wiedzy do omówienia postawionego zadania.
3,5Student poprawnie wykorzystuje pełną wiedzę w przedmiocie do omówienia postawionego zdania.
4,0Student posługując się pełną wiedzą w przedmiocie potrafi również dokonywać analizy porównawczej.
4,5Student posiada pełną wiedzę w przedmiocie, stosuje analizę porównawczą oraz identyfikuje poprawnie narzędzia do rozwiązywania postawionego problemu.
5,0Student posiada pełną wiedzę w przedmiocie, stosuje analizę porównawczą, identyfikuje narzędzia do rozwiązania problemu oraz posługuje się aparatem do wnioskowania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C08_U04Potrafi ogólnie fomułować problemy związane z prowadzeniem produkcji rolniczej/ogrodniczej stosując wiedzę o ekonomicznych aspektach rynku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U04Potrafi zaprojektować technologię produkcji podstawowych roślin rolniczych i ocenić jej uwarunkowania ekonomiczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Umiejętność oceny stanu gospodarstwa rolniczego/ogrodniczego.
C-2Umiejetność zastosowania wiedzy do projektowania rozwoju gospodarstwa rolniczego/ogrodniczego.
Treści programoweT-A-4Kalkulacje rolnicze i ogrodnicze.
T-A-6Grupy producenckie.
T-A-10Koszty eksploatacji maszyn w rolnictwie
T-W-7Projektowanie procesów w produkcji rolniczej.
T-W-8Projektowanie procesów w produkcji ogrodniczej.
T-W-10Analiza przepływu od produkcji surowców do konsumenta.
T-W-11Czynniki ekonomiczne rozwoju produkcji rolniczej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna/panelowa.
M-3Metoda projektów.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne drugiej części wykładów (15 godzin).
S-3Ocena podsumowująca: Ocena za projekt.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi definiowac podstawowych zagdanień z obszaru ekonomiki produkcji rolniczej/ogrodniczej.
3,0Student potrafi zdefiniować podstawowe zagadnienia z obszaru ekonomiki produkcji rolniczej/ogrodniczej.
3,5Student potrafi zdefiniować oraz analizować treści podstawowych zgadnień z obszaru produkcji rolniczej/ogrodniczej.
4,0Student potrafi zdefiniować, analizować oraz prowadzić dyskusję na temat podstawowych zagadnień z obszaru produkcji rolniczej/ogrodniczej.
4,5Student potrafi zdefiniować, analizować, dyskutować, wnioskować w obszarze podstawowych zagadnień z obszaru produkcji rolniczej/ogrodniczej.
5,0Student potrafi określić zakres zagadnień z obszaru produkcji rolniczej/ogrodniczej oraz dokonac weryfikacji po dyskusji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C08_U05Potrafi określić obszar koniecznych do poznania zagadnień i poprawnie zebrane informacje uporządkować według przyjętego schematu myślenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U05Potrafi zaprojektować technologię produkcji wybranych roślin ogrodniczych i ocenić jej uwarunkowania ekonomiczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Umiejętność oceny stanu gospodarstwa rolniczego/ogrodniczego.
Treści programoweT-W-1Pojęcie i organizacja agrobiznesu.
T-W-3Struktura agrobiznesu - zaopatrzenie, rolnictwo, przetwórstwo, obrót.
T-W-15Elementy biznes planu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna/panelowa.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne pierwszej części wykładów (15 godzin).
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne drugiej części wykładów (15 godzin).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób przedstawić swojej wiedzy.
3,0Student prezentuje podstawowe definicje bez umiejętności analizy faktów.
3,5Student prezentuje wiedze podstawową oraz potrafi analizować prezentowane treści.
4,0Student efektywnie i analitycznie prezentuje wiedzę oraz prowadzi dyskusję w określonym temacie.
4,5Student potrafi efektywnie, analitycznie, dyskusyjnie omawiać wybrane zagadnienia.
5,0Student potrafi efektywnie prezentować wiedzę, analizować, dyskutować o danych zagadnieniach oraz proponować rozwiązania syntetyczne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C08_K07Potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K07Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Umiejętność oceny stanu gospodarstwa rolniczego/ogrodniczego.
C-2Umiejetność zastosowania wiedzy do projektowania rozwoju gospodarstwa rolniczego/ogrodniczego.
Treści programoweT-A-10Koszty eksploatacji maszyn w rolnictwie
T-W-7Projektowanie procesów w produkcji rolniczej.
T-W-8Projektowanie procesów w produkcji ogrodniczej.
T-W-12Planowanie inwestycji mechanizacyjnych w gospodarstwie rolnym.
T-W-15Elementy biznes planu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna/panelowa.
M-3Metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne pierwszej części wykładów (15 godzin).
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne drugiej części wykładów (15 godzin).
S-3Ocena podsumowująca: Ocena za projekt.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie łączyć omawianych zagadnień.
3,0Student potrafi samodzielnie rozpoznawać procesy regulujące obszar ekonomiki produkcji rolniczej/ogrodniczej.
3,5Student potrafi rozpoznawać i systematyzować działania w obszarze ekonomiki produkcji rolniczej/ogrodniczej.
4,0Student potrafi rozpoznawać, systematyzować, projektowac działania w obszarze ekonomiki produkcji rolniczej/ogrodniczej.
4,5Student potrafi rozpoznawać, systematyzować, projektować i wskazywać kierunki działania w obszarze ekonomiki produkcji rolniczej/ogrodniczej.
5,0Student potrafi rozpoznawać, systematyzować, projektować i oceniać podejmowane decyzje w obszarze ekonomiki produkcji rolniczej/ogrodniczej.