Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Fizjologia roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizjologia roślin
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Mikiciuk <Malgorzata.Mikiciuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl>, Jacek Wróbel <Jacek.Wrobel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,25zaliczenie
laboratoriaL3 15 1,00,25zaliczenie
wykładyW3 30 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z biologii ogólnej, chemii i fizyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z procesami fiizycznymi i fizjologicznymi zachodzącymi w roślinie.
C-2Zapoznanie studentów z wpływem czynników o charakterze zewnętrznym i wewnętrznym na przebieg procesów fizjologicznych w roślinach.
C-3Zapoznanie studentów z fizjologicznymi podstawami regulacji procesów wzrostu i rozwoju roślin.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Termodynamiczne ujęcie stosunków wodnych w roślinach.5
T-A-2Objawy niedoborów makro i mikroelementów u roślin uprawnych.4
T-A-3Wykorzystanie biostymulatorów w produkcji rolniczej.2
T-A-4Reakcja fizjologiczna roślin uprawnych na niekorzystne czynniki środowiskowe o charakterze abiotycznym.4
15
laboratoria
T-L-1Procesy dyfuzji, pęcznienia, osmozy i transpiracji.3
T-L-2Barwniki asymilacyjne. Proces fotosyntezy i oddychania.4
T-L-3Pierwiastki niezbędne dla roślin. Antagonizm jonowy.4
T-L-4Regulatory wzrostu i rozwoju roślin.2
T-L-5Ruchy roślin.2
15
wykłady
T-W-1Gospodarka wodna komórek roślinnych i roślin6
T-W-2Wymiana gazowa roślin (fotosynteza i oddychanie).6
T-W-3Wewnętrzne i zewnętrzne czynniki wpływające na procesy fotosyntezy i oddychania.3
T-W-4Fizjologia mineralnego żywienia roślin.6
T-W-5Wzrost i różnicowanie się roślin.3
T-W-6Stymulatory i inhibitory wzrostu i rozwoju roślin.4
T-W-7Klasyfikacja i znaczenie ruchów roślinnych.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie prezentacji10
A-A-3konsultacje5
30
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych5
A-L-3przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych6
A-L-4konsultacje4
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2pisemne zaliczenie wykładów2
A-W-3przygotowanie do egzaminu13
A-W-4konsultacje15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Ojaśnienie lub wyjaśnienie.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.
M-5Pokaz, prezentacja.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian.
S-2Ocena formująca: Pisemne sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena formująca: Rozwiązywanie zadań związanych z tematyką ćwiczeń audytoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_B10_W01
Zna podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach.
ROL_1A_W01R1A_W01InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-2, T-L-2, T-W-5, T-W-6, T-L-5, T-A-1, T-L-4, T-W-4, T-A-2, T-W-3, T-W-7, T-L-1, T-W-1, T-L-3M-3, M-1, M-2, M-5, M-4S-2, S-4, S-3, S-1
ROL_1A_B10_W02
Zna czynniki wewnętrzne i zewnętrzne wpływające na procesy fizjologiczne u roślin.
ROL_1A_W01R1A_W01InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-2T-W-4, T-W-6, T-A-3, T-A-1, T-W-3, T-A-4, T-W-1, T-L-4, T-L-3, T-L-1, T-A-2, T-L-2, T-W-5M-3, M-4, M-5, M-1, M-2S-2, S-1, S-4, S-3
ROL_1A_B10_W03
Zna rolę fizjologiczną pierwiastów niezbędnych dla roślin oraz regulatorów wzrostu i rozwoju.
ROL_1A_W01R1A_W01InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-3T-A-3, T-W-4, T-W-5, T-L-3, T-A-2, T-W-6, T-L-4M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-3, S-1, S-4, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_B10_U01
Posiada umiejętności wykorzystania wiedzy z zakresu fizjologii roślin w produkcji roślinnej.
ROL_1A_U01, ROL_1A_U11R1A_U01, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07C-1, C-2, C-3T-W-2, T-W-7, T-W-1, T-A-3, T-L-1, T-W-4, T-L-3, T-A-2, T-A-4, T-L-2, T-L-4, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-A-1, T-L-5M-2, M-1, M-3, M-5, M-4S-4, S-3, S-2, S-1
ROL_1A_B10_U02
Posiada umiejętność wykonywania pomiarów i interpretacji wyników podstawowych procesów fizjologicznych u roślin.
ROL_1A_U12R1A_U08InzA_U01C-3, C-1, C-2T-L-1, T-L-2M-4, M-5S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_B10_K01
Potrafi odpowiedzialnie współpracować w grupie.
ROL_1A_K02R1A_K02C-1, C-3, C-2T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-5, T-L-4M-4S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_B10_W01
Zna podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach.
2,0student nie opanował tematyki przedmiotu w stopniu podstawowym
3,0student potrafi wymienić i krótko scharakteryzować podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach
3,5student potrafi wymienić i scharakteryzować podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach oraz określić ich znaczenie
4,0student opanował wiedzę na temat procesów fizycznych i fizjologicznych zachodzących w roślinach na dobrym poziomie, zna wzajemne zależności zachodzące pomiędzy tymi procesami
4,5student opanował wiedzę na temat procesów fizycznych i fizjologicznych zachodzących w roślinach na dobrym poziomie, zna wzajemne zależności zachodzące pomiędzy tymi procesami, dostrzega efekty przyczynowo-skutkowe tych procesów
5,0student opanował wiedzę na temat procesów fizycznych i fizjologicznych zachodzących w roślinach na bardzo dobrym poziomie, zna wzajemne zależności zachodzące pomiędzy tymi procesami, dostrzega efekty przyczynowo-skutkowe tych procesów
ROL_1A_B10_W02
Zna czynniki wewnętrzne i zewnętrzne wpływające na procesy fizjologiczne u roślin.
2,0student nie opanował tematyki przedmiotu w stopniu podstawowym
3,0student zna w stopniu podstawowym czynniki zwenętrzne i wewnętrzne wpływające na procesy fizjologiczne zachodzące w roślinie
3,5student zna w stopniu podstawowym czynniki zwenętrzne i wewnętrzne oraz wyjaśnia ich wpływ na procesy fizjologiczne zachodzące w roślinie
4,0student dobrze zna czynniki zewnętrzne i wewnętrzne oraz wyjaśnia ich wpływ na procesy fizjologiczne zachodzące w roślinie
4,5student dobrze zna czynniki zewnętrzne i wewnętrzne oraz wyjaśnia ich wpływ na procesy fizjologiczne zachodzące w roślinie, zna możliwości regulowania natężenia procesów fizjologicznych poprzez modyfikacje tych czynników
5,0student bardzo dobrze zna czynniki zewnętrzne i wewnętrzne oraz wyjaśnia ich wpływ na procesy fizjologiczne zachodzące w roślinie, zna możliwości regulowania natężenia procesów fizjologicznych poprzez modyfikacje tych czynników
ROL_1A_B10_W03
Zna rolę fizjologiczną pierwiastów niezbędnych dla roślin oraz regulatorów wzrostu i rozwoju.
2,0student nie opanował tematyki przedmiotu w stopniu podstawowym
3,0student zna w stopniu podstawowym rolę fizjologiczą oraz objawy niedoborów pierwiastków niezbędnych dla roślin. Student posiada podstawową wiedzę o regulatorach wzrostu i rozwoju roślin
3,5student zna rolę fizjologiczą oraz objawy niedoborów pierwiastków niezbędnych u roślin uprawnych. Student posiada podstawową wiedzę o regulatorach wzrostu i rozwoju oraz ich wpływie na rośliny.
4,0student zna w stopniu dobrym rolę fizjologiczną oraz objawy niedoborów pierwiastków niezbędnych u roślin uprawnych, posiada wiedzę o regulatorach wzrostu i rozwoju oraz ich wpływie na rośliny
4,5student zna w stopniu dobrym rolę fizjologiczną oraz objawy niedoborów pierwiastków niezbędnych u roślin uprawnych, posiada wiedzę o regulatorach wzrostu i rozwoju oraz ich funkcjach fizjologicznych, zna możliwości wykorzystania egzogennych hormonów roślinnych
5,0student zna w stopniu bardzo dobrym rolę fizjologiczną oraz objawy niedoborów pierwiastków niezbędnych u roślin uprawnych, posiada wiedzę o regulatorach wzrostu i rozwoju, ich funkcjach fizjologicznych oraz możliwościach praktycznego wykorzystania egzogennych hormonów roślinnych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_B10_U01
Posiada umiejętności wykorzystania wiedzy z zakresu fizjologii roślin w produkcji roślinnej.
2,0student nie potrafi wykorzystać wiedzy z zakresu fizjologii roślin w produkcji roślinnej
3,0student potrafi wykorzystać podstawową wiedzę z zakresu fizjologii roślin w produkcji roślinnej
3,5student potrafi w zadawalającym stopniu wykorzystać dość szczegółową wiedzę z zakresu fizjologii roślin w produkcji roślinnej
4,0student potrafi w stopniu dobrym wykorzystać szczegółową wiedzę z zakresu fizjologii roślin w produkcji roślinnej
4,5student potrafi w stopniu dobrym wykorzystać bardzo szczegółową wiedzę z zakresu fizjologii rślin w produkcji roślinnej
5,0student potrafi w stopniu bardzo dobrym wykorzystać bardzo szczegółową wiedzę z zakresu fizjologii roślin
ROL_1A_B10_U02
Posiada umiejętność wykonywania pomiarów i interpretacji wyników podstawowych procesów fizjologicznych u roślin.
2,0student nie potrafi w dostatecznym stopniu przeprowadzić pomiarów podstawowych procesów fizjologicznych oraz zanalizować wyników tych pomiarów
3,0student w stopniu zadawalającym potrafi przeprowadzić pomiary podstawowych procesów fizjologicznych oraz poprawnie analizuje wyniki tych pomiarów
3,5student poprawnie przeprowadza pomiary podstawowych procesów fizjologicznych oraz efektywnie analizuje wyniki tych pomiarów
4,0student sprawnie, na poziomie dobrym, przeprowadza pomiary procesów fizjologicznych oraz efektywnie analizuje wyniki tych pomiarów
4,5student sprawnie, na poziomie dobrym przeprowadza pomiary procesów fizjologicznych, efektywnie analizuje oraz interpretuje wyniki tych pomiarów
5,0student sprawnie, na poziomie bardzo dobrym przeprowadza pomiary procesów fizjologicznych, efektywnie analizuje i bardzo dobrze interpretuje wyniki tych pomiarów

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_B10_K01
Potrafi odpowiedzialnie współpracować w grupie.
2,0student nie potrafi odpowiedzialnie współpracować w grupie
3,0student potrafi w nieznaczym stopniu odpowiedzialnie współpracować w grupie oraz wykazuje się minimalnymi umiejętnościami podziału pracy w laboratorium
3,5student w zadawalającym stopniu potrafi odpowiedzialnie współpracować w grupie, wykazuje się także zadawalającą umiejętnością podziału pracy w laboratorium
4,0student w stopniu dobrym potrafi odpowiedzialnie współpracować w grupie, wykazuje się także dobrą organizacją pracy w laboratorium
4,5student wykazuje się ponad dobrymi umiejętnościami odpowiedzialnej współpracy w grupie oraz organizacją pracy w laboratorium
5,0student wyróżnia się bardzo dobrymi umiejętnościami odpowiedzialnej współpracy w grupie oraz bardzo dobrą organizacją pracy w laboratorium

Literatura podstawowa

  1. Kopcewicz J., Lewak S., Fizjologia roślin, PWN, Warszawa, 2007
  2. Gregorczyk A., Marska E., Mikiciuk M., Wróbel J., Fizjologia roślin. Przewodnik do ćwiczeń., Wydawnictwo Naukowe AR, Szczecin, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Czerwiński W., Fizjologia roślin, PWN, Warszawa, 1982
  2. Szweykowska A., Fizjologia roślin., Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Termodynamiczne ujęcie stosunków wodnych w roślinach.5
T-A-2Objawy niedoborów makro i mikroelementów u roślin uprawnych.4
T-A-3Wykorzystanie biostymulatorów w produkcji rolniczej.2
T-A-4Reakcja fizjologiczna roślin uprawnych na niekorzystne czynniki środowiskowe o charakterze abiotycznym.4
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Procesy dyfuzji, pęcznienia, osmozy i transpiracji.3
T-L-2Barwniki asymilacyjne. Proces fotosyntezy i oddychania.4
T-L-3Pierwiastki niezbędne dla roślin. Antagonizm jonowy.4
T-L-4Regulatory wzrostu i rozwoju roślin.2
T-L-5Ruchy roślin.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Gospodarka wodna komórek roślinnych i roślin6
T-W-2Wymiana gazowa roślin (fotosynteza i oddychanie).6
T-W-3Wewnętrzne i zewnętrzne czynniki wpływające na procesy fotosyntezy i oddychania.3
T-W-4Fizjologia mineralnego żywienia roślin.6
T-W-5Wzrost i różnicowanie się roślin.3
T-W-6Stymulatory i inhibitory wzrostu i rozwoju roślin.4
T-W-7Klasyfikacja i znaczenie ruchów roślinnych.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie prezentacji10
A-A-3konsultacje5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych5
A-L-3przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych6
A-L-4konsultacje4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2pisemne zaliczenie wykładów2
A-W-3przygotowanie do egzaminu13
A-W-4konsultacje15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_B10_W01Zna podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki niezbędną do zrozumienia procesów przyrodniczych i technicznych uwarunkowań produkcji rolniczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z procesami fiizycznymi i fizjologicznymi zachodzącymi w roślinie.
Treści programoweT-W-2Wymiana gazowa roślin (fotosynteza i oddychanie).
T-L-2Barwniki asymilacyjne. Proces fotosyntezy i oddychania.
T-W-5Wzrost i różnicowanie się roślin.
T-W-6Stymulatory i inhibitory wzrostu i rozwoju roślin.
T-L-5Ruchy roślin.
T-A-1Termodynamiczne ujęcie stosunków wodnych w roślinach.
T-L-4Regulatory wzrostu i rozwoju roślin.
T-W-4Fizjologia mineralnego żywienia roślin.
T-A-2Objawy niedoborów makro i mikroelementów u roślin uprawnych.
T-W-3Wewnętrzne i zewnętrzne czynniki wpływające na procesy fotosyntezy i oddychania.
T-W-7Klasyfikacja i znaczenie ruchów roślinnych.
T-L-1Procesy dyfuzji, pęcznienia, osmozy i transpiracji.
T-W-1Gospodarka wodna komórek roślinnych i roślin
T-L-3Pierwiastki niezbędne dla roślin. Antagonizm jonowy.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe.
M-1Wykład informacyjny.
M-2Ojaśnienie lub wyjaśnienie.
M-5Pokaz, prezentacja.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Pisemne sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin
S-3Ocena formująca: Rozwiązywanie zadań związanych z tematyką ćwiczeń audytoryjnych.
S-1Ocena formująca: Sprawdzian.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie opanował tematyki przedmiotu w stopniu podstawowym
3,0student potrafi wymienić i krótko scharakteryzować podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach
3,5student potrafi wymienić i scharakteryzować podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach oraz określić ich znaczenie
4,0student opanował wiedzę na temat procesów fizycznych i fizjologicznych zachodzących w roślinach na dobrym poziomie, zna wzajemne zależności zachodzące pomiędzy tymi procesami
4,5student opanował wiedzę na temat procesów fizycznych i fizjologicznych zachodzących w roślinach na dobrym poziomie, zna wzajemne zależności zachodzące pomiędzy tymi procesami, dostrzega efekty przyczynowo-skutkowe tych procesów
5,0student opanował wiedzę na temat procesów fizycznych i fizjologicznych zachodzących w roślinach na bardzo dobrym poziomie, zna wzajemne zależności zachodzące pomiędzy tymi procesami, dostrzega efekty przyczynowo-skutkowe tych procesów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_B10_W02Zna czynniki wewnętrzne i zewnętrzne wpływające na procesy fizjologiczne u roślin.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki niezbędną do zrozumienia procesów przyrodniczych i technicznych uwarunkowań produkcji rolniczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z wpływem czynników o charakterze zewnętrznym i wewnętrznym na przebieg procesów fizjologicznych w roślinach.
Treści programoweT-W-4Fizjologia mineralnego żywienia roślin.
T-W-6Stymulatory i inhibitory wzrostu i rozwoju roślin.
T-A-3Wykorzystanie biostymulatorów w produkcji rolniczej.
T-A-1Termodynamiczne ujęcie stosunków wodnych w roślinach.
T-W-3Wewnętrzne i zewnętrzne czynniki wpływające na procesy fotosyntezy i oddychania.
T-A-4Reakcja fizjologiczna roślin uprawnych na niekorzystne czynniki środowiskowe o charakterze abiotycznym.
T-W-1Gospodarka wodna komórek roślinnych i roślin
T-L-4Regulatory wzrostu i rozwoju roślin.
T-L-3Pierwiastki niezbędne dla roślin. Antagonizm jonowy.
T-L-1Procesy dyfuzji, pęcznienia, osmozy i transpiracji.
T-A-2Objawy niedoborów makro i mikroelementów u roślin uprawnych.
T-L-2Barwniki asymilacyjne. Proces fotosyntezy i oddychania.
T-W-5Wzrost i różnicowanie się roślin.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.
M-5Pokaz, prezentacja.
M-1Wykład informacyjny.
M-2Ojaśnienie lub wyjaśnienie.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Pisemne sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-1Ocena formująca: Sprawdzian.
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin
S-3Ocena formująca: Rozwiązywanie zadań związanych z tematyką ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie opanował tematyki przedmiotu w stopniu podstawowym
3,0student zna w stopniu podstawowym czynniki zwenętrzne i wewnętrzne wpływające na procesy fizjologiczne zachodzące w roślinie
3,5student zna w stopniu podstawowym czynniki zwenętrzne i wewnętrzne oraz wyjaśnia ich wpływ na procesy fizjologiczne zachodzące w roślinie
4,0student dobrze zna czynniki zewnętrzne i wewnętrzne oraz wyjaśnia ich wpływ na procesy fizjologiczne zachodzące w roślinie
4,5student dobrze zna czynniki zewnętrzne i wewnętrzne oraz wyjaśnia ich wpływ na procesy fizjologiczne zachodzące w roślinie, zna możliwości regulowania natężenia procesów fizjologicznych poprzez modyfikacje tych czynników
5,0student bardzo dobrze zna czynniki zewnętrzne i wewnętrzne oraz wyjaśnia ich wpływ na procesy fizjologiczne zachodzące w roślinie, zna możliwości regulowania natężenia procesów fizjologicznych poprzez modyfikacje tych czynników
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_B10_W03Zna rolę fizjologiczną pierwiastów niezbędnych dla roślin oraz regulatorów wzrostu i rozwoju.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki niezbędną do zrozumienia procesów przyrodniczych i technicznych uwarunkowań produkcji rolniczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z fizjologicznymi podstawami regulacji procesów wzrostu i rozwoju roślin.
Treści programoweT-A-3Wykorzystanie biostymulatorów w produkcji rolniczej.
T-W-4Fizjologia mineralnego żywienia roślin.
T-W-5Wzrost i różnicowanie się roślin.
T-L-3Pierwiastki niezbędne dla roślin. Antagonizm jonowy.
T-A-2Objawy niedoborów makro i mikroelementów u roślin uprawnych.
T-W-6Stymulatory i inhibitory wzrostu i rozwoju roślin.
T-L-4Regulatory wzrostu i rozwoju roślin.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ojaśnienie lub wyjaśnienie.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.
M-5Pokaz, prezentacja.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Rozwiązywanie zadań związanych z tematyką ćwiczeń audytoryjnych.
S-1Ocena formująca: Sprawdzian.
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin
S-2Ocena formująca: Pisemne sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie opanował tematyki przedmiotu w stopniu podstawowym
3,0student zna w stopniu podstawowym rolę fizjologiczą oraz objawy niedoborów pierwiastków niezbędnych dla roślin. Student posiada podstawową wiedzę o regulatorach wzrostu i rozwoju roślin
3,5student zna rolę fizjologiczą oraz objawy niedoborów pierwiastków niezbędnych u roślin uprawnych. Student posiada podstawową wiedzę o regulatorach wzrostu i rozwoju oraz ich wpływie na rośliny.
4,0student zna w stopniu dobrym rolę fizjologiczną oraz objawy niedoborów pierwiastków niezbędnych u roślin uprawnych, posiada wiedzę o regulatorach wzrostu i rozwoju oraz ich wpływie na rośliny
4,5student zna w stopniu dobrym rolę fizjologiczną oraz objawy niedoborów pierwiastków niezbędnych u roślin uprawnych, posiada wiedzę o regulatorach wzrostu i rozwoju oraz ich funkcjach fizjologicznych, zna możliwości wykorzystania egzogennych hormonów roślinnych
5,0student zna w stopniu bardzo dobrym rolę fizjologiczną oraz objawy niedoborów pierwiastków niezbędnych u roślin uprawnych, posiada wiedzę o regulatorach wzrostu i rozwoju, ich funkcjach fizjologicznych oraz możliwościach praktycznego wykorzystania egzogennych hormonów roślinnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_B10_U01Posiada umiejętności wykorzystania wiedzy z zakresu fizjologii roślin w produkcji roślinnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy, przetwarzania i wykorzystywania informacji o zróżnicowanej formie i pochodzących z różnych źródeł
ROL_1A_U11Potrafi rozpoznawać podstawowe objawy działania czynników abiotycznych limitujących plonowanie roślin i im przeciwdziałać
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z procesami fiizycznymi i fizjologicznymi zachodzącymi w roślinie.
C-2Zapoznanie studentów z wpływem czynników o charakterze zewnętrznym i wewnętrznym na przebieg procesów fizjologicznych w roślinach.
C-3Zapoznanie studentów z fizjologicznymi podstawami regulacji procesów wzrostu i rozwoju roślin.
Treści programoweT-W-2Wymiana gazowa roślin (fotosynteza i oddychanie).
T-W-7Klasyfikacja i znaczenie ruchów roślinnych.
T-W-1Gospodarka wodna komórek roślinnych i roślin
T-A-3Wykorzystanie biostymulatorów w produkcji rolniczej.
T-L-1Procesy dyfuzji, pęcznienia, osmozy i transpiracji.
T-W-4Fizjologia mineralnego żywienia roślin.
T-L-3Pierwiastki niezbędne dla roślin. Antagonizm jonowy.
T-A-2Objawy niedoborów makro i mikroelementów u roślin uprawnych.
T-A-4Reakcja fizjologiczna roślin uprawnych na niekorzystne czynniki środowiskowe o charakterze abiotycznym.
T-L-2Barwniki asymilacyjne. Proces fotosyntezy i oddychania.
T-L-4Regulatory wzrostu i rozwoju roślin.
T-W-6Stymulatory i inhibitory wzrostu i rozwoju roślin.
T-W-5Wzrost i różnicowanie się roślin.
T-W-3Wewnętrzne i zewnętrzne czynniki wpływające na procesy fotosyntezy i oddychania.
T-A-1Termodynamiczne ujęcie stosunków wodnych w roślinach.
T-L-5Ruchy roślin.
Metody nauczaniaM-2Ojaśnienie lub wyjaśnienie.
M-1Wykład informacyjny.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.
M-5Pokaz, prezentacja.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Egzamin
S-3Ocena formująca: Rozwiązywanie zadań związanych z tematyką ćwiczeń audytoryjnych.
S-2Ocena formująca: Pisemne sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-1Ocena formująca: Sprawdzian.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi wykorzystać wiedzy z zakresu fizjologii roślin w produkcji roślinnej
3,0student potrafi wykorzystać podstawową wiedzę z zakresu fizjologii roślin w produkcji roślinnej
3,5student potrafi w zadawalającym stopniu wykorzystać dość szczegółową wiedzę z zakresu fizjologii roślin w produkcji roślinnej
4,0student potrafi w stopniu dobrym wykorzystać szczegółową wiedzę z zakresu fizjologii roślin w produkcji roślinnej
4,5student potrafi w stopniu dobrym wykorzystać bardzo szczegółową wiedzę z zakresu fizjologii rślin w produkcji roślinnej
5,0student potrafi w stopniu bardzo dobrym wykorzystać bardzo szczegółową wiedzę z zakresu fizjologii roślin
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_B10_U02Posiada umiejętność wykonywania pomiarów i interpretacji wyników podstawowych procesów fizjologicznych u roślin.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U12Potrafi planować, przeprowadzać eksperymenty oraz wykonywać pomiary i symulacje komputerowe oraz wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z fizjologicznymi podstawami regulacji procesów wzrostu i rozwoju roślin.
C-1Zapoznanie studentów z procesami fiizycznymi i fizjologicznymi zachodzącymi w roślinie.
C-2Zapoznanie studentów z wpływem czynników o charakterze zewnętrznym i wewnętrznym na przebieg procesów fizjologicznych w roślinach.
Treści programoweT-L-1Procesy dyfuzji, pęcznienia, osmozy i transpiracji.
T-L-2Barwniki asymilacyjne. Proces fotosyntezy i oddychania.
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia laboratoryjne.
M-5Pokaz, prezentacja.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Pisemne sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi w dostatecznym stopniu przeprowadzić pomiarów podstawowych procesów fizjologicznych oraz zanalizować wyników tych pomiarów
3,0student w stopniu zadawalającym potrafi przeprowadzić pomiary podstawowych procesów fizjologicznych oraz poprawnie analizuje wyniki tych pomiarów
3,5student poprawnie przeprowadza pomiary podstawowych procesów fizjologicznych oraz efektywnie analizuje wyniki tych pomiarów
4,0student sprawnie, na poziomie dobrym, przeprowadza pomiary procesów fizjologicznych oraz efektywnie analizuje wyniki tych pomiarów
4,5student sprawnie, na poziomie dobrym przeprowadza pomiary procesów fizjologicznych, efektywnie analizuje oraz interpretuje wyniki tych pomiarów
5,0student sprawnie, na poziomie bardzo dobrym przeprowadza pomiary procesów fizjologicznych, efektywnie analizuje i bardzo dobrze interpretuje wyniki tych pomiarów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_B10_K01Potrafi odpowiedzialnie współpracować w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K02Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z procesami fiizycznymi i fizjologicznymi zachodzącymi w roślinie.
C-3Zapoznanie studentów z fizjologicznymi podstawami regulacji procesów wzrostu i rozwoju roślin.
C-2Zapoznanie studentów z wpływem czynników o charakterze zewnętrznym i wewnętrznym na przebieg procesów fizjologicznych w roślinach.
Treści programoweT-L-1Procesy dyfuzji, pęcznienia, osmozy i transpiracji.
T-L-3Pierwiastki niezbędne dla roślin. Antagonizm jonowy.
T-L-2Barwniki asymilacyjne. Proces fotosyntezy i oddychania.
T-L-5Ruchy roślin.
T-L-4Regulatory wzrostu i rozwoju roślin.
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Pisemne sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi odpowiedzialnie współpracować w grupie
3,0student potrafi w nieznaczym stopniu odpowiedzialnie współpracować w grupie oraz wykazuje się minimalnymi umiejętnościami podziału pracy w laboratorium
3,5student w zadawalającym stopniu potrafi odpowiedzialnie współpracować w grupie, wykazuje się także zadawalającą umiejętnością podziału pracy w laboratorium
4,0student w stopniu dobrym potrafi odpowiedzialnie współpracować w grupie, wykazuje się także dobrą organizacją pracy w laboratorium
4,5student wykazuje się ponad dobrymi umiejętnościami odpowiedzialnej współpracy w grupie oraz organizacją pracy w laboratorium
5,0student wyróżnia się bardzo dobrymi umiejętnościami odpowiedzialnej współpracy w grupie oraz bardzo dobrą organizacją pracy w laboratorium