Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Botanika 2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Botanika 2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody
Nauczyciel odpowiedzialny Stefan Friedrich <Stefan.Friedrich@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Urszula Banaś-Stankiewicz <Urszula.Banas-Stankiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
zajęcia terenoweT4 5 1,00,24zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 1,00,29zaliczenie
wykładyW4 15 1,00,47egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość budowy morfologicznej roślin i ogólna wiedza biologiczna.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem systematycznym i cechami ważniejszych taksonów roślin użytkowych, chwastów i dzikich. Kształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji taksonomicznej i rozpoznawania ważniejszych gatunków flory.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1charakterystyka morfologiczna i anatomiczna mszaków i paprotników - znaczenie użytkowe i bicenotyczne4
T-A-2Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin użytkowych i chwastów z klasy roślin jednoliściennych. Oznaczanie roślin.5
T-A-3Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin użytkowych i chwastów z klasy roślin dwuliściennych. Oznaczanie roślin.6
15
zajęcia terenowe
T-T-1Przystosowania roślin do warunków środowiska. Formy życiowe roślin.2
T-T-2Cechy taksonomiczne i oznaczanie roślin zbiorowisk ruderalnych i segetalnych.3
5
wykłady
T-W-1podstawowe zagadnienia i pojęcia taksonomii roślin1
T-W-2Plechowate rosliny eukariotyczne - glony.1
T-W-3Przegląd systematyczny roślin zarodnikowych - mszaki, paprotniki.4
T-W-4Charakterystyka roślin nagonasiennych.2
T-W-5Przegląd systematyczny i charakterystyka roślin okrytonasiennych.7
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych15
A-A-2samodzielne studiowanie tematyki wykładów10
A-A-3konsultacje3
A-A-4zaliczenie ćwiczeń2
30
zajęcia terenowe
A-T-1uczestnictwo w zajęciach terenowych5
A-T-2opracowanie wyników zajęć terenowych - oznaczenie zebranych w terenie roślin wg kluczy.6
A-T-3napisanie raportu z wyjścia terenowego7
A-T-4studiowanie literatury9
A-T-5konsultacje3
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2samodzielne stuidowanie tematyki zajęć, przygotowanie sie do egzaminu11
A-W-3konsultacje2
A-W-4egzamin z wykładów2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3ćwiczenia terenowe
M-4wykonanie zielnika systematycznego

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-3Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny - oznaczenie i rozpoznanie roślin
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne
S-5Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-6Ocena podsumowująca: opracowanie raportu tabelarycznego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_B09_W01
student potrafi wymienić i zdefiniować cechy systematyczne różnej rangi taksonów rośllin
ROL_1A_W01R1A_W01InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1T-A-1, T-W-4, T-A-3, T-T-1, T-A-2, T-W-5, T-T-2, T-W-2, T-W-3, T-W-1M-4, M-2, M-1, M-3S-3, S-4, S-1, S-5
ROL_1A_B09_W02
potrafi wymienić i scharakteryzowac gatunki roślin wykorzystywanych jako źródło surowców
ROL_1A_W01R1A_W01InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1T-A-1, T-T-1, T-A-2, T-W-4, T-A-3, T-W-2, T-W-3, T-T-2, T-W-5M-2, M-4, M-1S-1, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_B09_U01
potrafi wykonać, opracować i analizować zielnik jako dokument badań roślinności
ROL_1A_U03R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07C-1T-A-3, T-A-2, T-T-2M-4, M-3, M-2, M-1S-4, S-3
ROL_1A_B09_U02
potrafi rozpoznać ważniejsze gatunki roślin krajowych
ROL_1A_U03R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07C-1T-A-2, T-A-3, T-T-2, T-W-5, T-W-4, T-A-1M-2, M-3, M-1S-4, S-3, S-2
ROL_1A_B09_U03
potrafi taksonomicznie zidentyfikowac rośliny nieznane
ROL_1A_U03R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07C-1T-W-1, T-A-3, T-W-5, T-T-2, T-A-2, T-A-1M-3, M-1, M-2, M-4S-3, S-6

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_B09_K01
w wyniku przeprowadzonych zajęć student będzie rozumiał potrzebę uczenia się i poszerzania wiedzy przez całe życie!
ROL_1A_K01R1A_K01, R1A_K07C-1T-W-2, T-A-1, T-W-1, T-W-4, T-T-1, T-A-3, T-T-2, T-W-3, T-A-2, T-W-5M-3, M-1, M-4, M-2S-3, S-2, S-1
ROL_1A_B09_K02
w wyniku przeprowadzonych zajęć student będzie kreatywny i chętny do współpracy w grupie
ROL_1A_K02R1A_K02C-1T-W-4, T-A-1, T-W-5, T-A-3, T-A-2, T-T-2, T-T-1M-4, M-2, M-3S-6, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_B09_W01
student potrafi wymienić i zdefiniować cechy systematyczne różnej rangi taksonów rośllin
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0uzyska 21-28 punktów na odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punkty
3,5uzyska 29-31 punktów na odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punkty
4,0uzyska 32-35 punktów na odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punkty
4,5uzyska 36-37 punktów na odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punkty
5,0uzyska 38-40 punktów na odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punkty
ROL_1A_B09_W02
potrafi wymienić i scharakteryzowac gatunki roślin wykorzystywanych jako źródło surowców
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0uzyska 21-28 punktów na odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punkty
3,5uzyska 29-31 punktów na odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punkty
4,0uzyska 32-35 punktów na odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punkty
4,5uzyska 36-37 punktów na odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punkty
5,0uzyska 38-40 punktów na odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punkty

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_B09_U01
potrafi wykonać, opracować i analizować zielnik jako dokument badań roślinności
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0wykona i pisemnie objaśni cechy systematyczne i siedliskowe 61-70 gatunków roślin oraz opisze i przeanalizuje rośliny z jednego wybranego siedliska ( minimum 10 gatunków)
3,5wykona i pisemnie objaśni cechy systematyczne i siedliskowe 71-80 gatunków roślin oraz opisze i przeanalizuje rośliny z jednego wybranego siedliska ( minimum 15 gatunków)
4,0wykona i pisemnie objaśni cechy systematyczne i siedliskowe 81-90 gatunków roślin oraz opisze i przeanalizuje rośliny z dwu wybranych siedlisk (z każdego minimum 10 gatunków)
4,5wykona i pisemnie objaśni cechy systematyczne i siedliskowe 91-100 gatunków roślin oraz opisze i przeanalizuje rośliny z dwu wybranych siedlisk (z każdego minimum 10 gatunków)
5,0wykona i pisemnie objaśni cechy systematyczne i siedliskowe ponad 100 gatunków roślin oraz opisze i przeanalizuje rośliny z dwu wybranych siedlisk (z każdego minimum 15 gatunków)
ROL_1A_B09_U02
potrafi rozpoznać ważniejsze gatunki roślin krajowych
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 50-60 gatunków, nazwać je po polsku a przynajmniej połowę z nich również po łacinie oraz przynajmnie połowę rozpoznanych gatunków zaliczyć do rodziny (po polsku)
3,5spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 61-70 gatunków, nazwać je po polsku i po łacinie oraz podać przynależność do rodziny (również po polsku i po łacinie)
4,0spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 71-80 gatunków, nazwać je po polsku i po łacinie oraz podać przynależność do rodziny (również po polsku i po łacinie)
4,5spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 81-100 gatunków, nazwać je po polsku i po łacinie oraz podać przynależność do rodziny (również po polsku i po łacinie)
5,0spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać ponad 100 gatunków, nazwać je po polsku i po łacinie oraz podać przynależność do rodziny (również po polsku i po łacinie)
ROL_1A_B09_U03
potrafi taksonomicznie zidentyfikowac rośliny nieznane
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0potrafi korzystając z mikroskopu stereoskopowego i kluczy oznaczyć i przynajmniej częściowo poprawnie scharakteryzować 1 gatunek rośliny; potrafi przynamniej częściowo opracować cechy taksonomiczne i formy życiowe 9 gatunków roślin
3,5potrafi korzystając z mikroskopu stereoskopowego i kluczy oznaczyć i w sposób niepełny scharakteryzować 2 gatunki roślin; potrafi poprawnie opracować cechy taksonomiczne i formy życiowe 9 gatunków roślin
4,0potrafi korzystając z mikroskopu stereoskopowego i kluczy oznaczyć i poprawnie scharakteryzować 2 gatunki roślin; potrafi wyczerpująco opracować cechy taksonomiczne i formy życiowe 11 gatunków roślin
4,5potrafi korzystając z mikroskopu stereoskopowego i kluczy oznaczyć i poprawnie scharakteryzować 3 gatunki roślin; potrafi wyczerpująco opracować cechy taksonomiczne i formy życiowe 13 gatunków roślin
5,0potrafi korzystając z mikroskopu stereoskopowego i kluczy oznaczyć i wyczerpująco scharakteryzować 3 gatunki roślin; potrafi wyczerpująco opracować cechy taksonomiczne i formy życiowe 15 gatunków roślin

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_B09_K01
w wyniku przeprowadzonych zajęć student będzie rozumiał potrzebę uczenia się i poszerzania wiedzy przez całe życie!
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
ROL_1A_B09_K02
w wyniku przeprowadzonych zajęć student będzie kreatywny i chętny do współpracy w grupie
2,0student nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0student słabo pracuje w zespole i nie wykazuje umiejętności podziału pracy w grupie
3,5student potrafi pracować w zespole i wykazuje umiarkowaną umiejętność podziału pracy w grupie
4,0student potrafi pracować w zespole i wykazuje podstawową umiejętność podziału pracy w grupie
4,5student potrafi pracować w zespole i wykazuje dobrą umiejętność podziału pracy w grupie
5,0student potrafi pracować w zespole i wykazuje bardzo dobrą umiejętność podziału pracy w grupie

Literatura podstawowa

  1. Jasnowska J., Jasnowski M., Radomski J., Friedrich S., Kowalski W.A., Botanika, Brasika, Szczecin, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Szweykowska A., Szweykowski J., Botanika, systematyka, tom 2, Brasika, Szczecin, 2009
  2. Rutkowski Lucjan, Klucz do oznaczania roslin naczyniowych Polski Niżowej, PWN, Warszawa, 2005

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1charakterystyka morfologiczna i anatomiczna mszaków i paprotników - znaczenie użytkowe i bicenotyczne4
T-A-2Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin użytkowych i chwastów z klasy roślin jednoliściennych. Oznaczanie roślin.5
T-A-3Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin użytkowych i chwastów z klasy roślin dwuliściennych. Oznaczanie roślin.6
15

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Przystosowania roślin do warunków środowiska. Formy życiowe roślin.2
T-T-2Cechy taksonomiczne i oznaczanie roślin zbiorowisk ruderalnych i segetalnych.3
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1podstawowe zagadnienia i pojęcia taksonomii roślin1
T-W-2Plechowate rosliny eukariotyczne - glony.1
T-W-3Przegląd systematyczny roślin zarodnikowych - mszaki, paprotniki.4
T-W-4Charakterystyka roślin nagonasiennych.2
T-W-5Przegląd systematyczny i charakterystyka roślin okrytonasiennych.7
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych15
A-A-2samodzielne studiowanie tematyki wykładów10
A-A-3konsultacje3
A-A-4zaliczenie ćwiczeń2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1uczestnictwo w zajęciach terenowych5
A-T-2opracowanie wyników zajęć terenowych - oznaczenie zebranych w terenie roślin wg kluczy.6
A-T-3napisanie raportu z wyjścia terenowego7
A-T-4studiowanie literatury9
A-T-5konsultacje3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2samodzielne stuidowanie tematyki zajęć, przygotowanie sie do egzaminu11
A-W-3konsultacje2
A-W-4egzamin z wykładów2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_B09_W01student potrafi wymienić i zdefiniować cechy systematyczne różnej rangi taksonów rośllin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki niezbędną do zrozumienia procesów przyrodniczych i technicznych uwarunkowań produkcji rolniczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem systematycznym i cechami ważniejszych taksonów roślin użytkowych, chwastów i dzikich. Kształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji taksonomicznej i rozpoznawania ważniejszych gatunków flory.
Treści programoweT-A-1charakterystyka morfologiczna i anatomiczna mszaków i paprotników - znaczenie użytkowe i bicenotyczne
T-W-4Charakterystyka roślin nagonasiennych.
T-A-3Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin użytkowych i chwastów z klasy roślin dwuliściennych. Oznaczanie roślin.
T-T-1Przystosowania roślin do warunków środowiska. Formy życiowe roślin.
T-A-2Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin użytkowych i chwastów z klasy roślin jednoliściennych. Oznaczanie roślin.
T-W-5Przegląd systematyczny i charakterystyka roślin okrytonasiennych.
T-T-2Cechy taksonomiczne i oznaczanie roślin zbiorowisk ruderalnych i segetalnych.
T-W-2Plechowate rosliny eukariotyczne - glony.
T-W-3Przegląd systematyczny roślin zarodnikowych - mszaki, paprotniki.
T-W-1podstawowe zagadnienia i pojęcia taksonomii roślin
Metody nauczaniaM-4wykonanie zielnika systematycznego
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-3ćwiczenia terenowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny - oznaczenie i rozpoznanie roślin
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne
S-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-5Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0uzyska 21-28 punktów na odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punkty
3,5uzyska 29-31 punktów na odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punkty
4,0uzyska 32-35 punktów na odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punkty
4,5uzyska 36-37 punktów na odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punkty
5,0uzyska 38-40 punktów na odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punkty
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_B09_W02potrafi wymienić i scharakteryzowac gatunki roślin wykorzystywanych jako źródło surowców
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki niezbędną do zrozumienia procesów przyrodniczych i technicznych uwarunkowań produkcji rolniczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem systematycznym i cechami ważniejszych taksonów roślin użytkowych, chwastów i dzikich. Kształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji taksonomicznej i rozpoznawania ważniejszych gatunków flory.
Treści programoweT-A-1charakterystyka morfologiczna i anatomiczna mszaków i paprotników - znaczenie użytkowe i bicenotyczne
T-T-1Przystosowania roślin do warunków środowiska. Formy życiowe roślin.
T-A-2Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin użytkowych i chwastów z klasy roślin jednoliściennych. Oznaczanie roślin.
T-W-4Charakterystyka roślin nagonasiennych.
T-A-3Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin użytkowych i chwastów z klasy roślin dwuliściennych. Oznaczanie roślin.
T-W-2Plechowate rosliny eukariotyczne - glony.
T-W-3Przegląd systematyczny roślin zarodnikowych - mszaki, paprotniki.
T-T-2Cechy taksonomiczne i oznaczanie roślin zbiorowisk ruderalnych i segetalnych.
T-W-5Przegląd systematyczny i charakterystyka roślin okrytonasiennych.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia przedmiotowe
M-4wykonanie zielnika systematycznego
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-5Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0uzyska 21-28 punktów na odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punkty
3,5uzyska 29-31 punktów na odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punkty
4,0uzyska 32-35 punktów na odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punkty
4,5uzyska 36-37 punktów na odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punkty
5,0uzyska 38-40 punktów na odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punkty
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_B09_U01potrafi wykonać, opracować i analizować zielnik jako dokument badań roślinności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U03Potrafi dokonać identyfikacji gatunków roślin uprawnych, chwastów i roślin chronionych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem systematycznym i cechami ważniejszych taksonów roślin użytkowych, chwastów i dzikich. Kształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji taksonomicznej i rozpoznawania ważniejszych gatunków flory.
Treści programoweT-A-3Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin użytkowych i chwastów z klasy roślin dwuliściennych. Oznaczanie roślin.
T-A-2Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin użytkowych i chwastów z klasy roślin jednoliściennych. Oznaczanie roślin.
T-T-2Cechy taksonomiczne i oznaczanie roślin zbiorowisk ruderalnych i segetalnych.
Metody nauczaniaM-4wykonanie zielnika systematycznego
M-3ćwiczenia terenowe
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne
S-3Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny - oznaczenie i rozpoznanie roślin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0wykona i pisemnie objaśni cechy systematyczne i siedliskowe 61-70 gatunków roślin oraz opisze i przeanalizuje rośliny z jednego wybranego siedliska ( minimum 10 gatunków)
3,5wykona i pisemnie objaśni cechy systematyczne i siedliskowe 71-80 gatunków roślin oraz opisze i przeanalizuje rośliny z jednego wybranego siedliska ( minimum 15 gatunków)
4,0wykona i pisemnie objaśni cechy systematyczne i siedliskowe 81-90 gatunków roślin oraz opisze i przeanalizuje rośliny z dwu wybranych siedlisk (z każdego minimum 10 gatunków)
4,5wykona i pisemnie objaśni cechy systematyczne i siedliskowe 91-100 gatunków roślin oraz opisze i przeanalizuje rośliny z dwu wybranych siedlisk (z każdego minimum 10 gatunków)
5,0wykona i pisemnie objaśni cechy systematyczne i siedliskowe ponad 100 gatunków roślin oraz opisze i przeanalizuje rośliny z dwu wybranych siedlisk (z każdego minimum 15 gatunków)
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_B09_U02potrafi rozpoznać ważniejsze gatunki roślin krajowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U03Potrafi dokonać identyfikacji gatunków roślin uprawnych, chwastów i roślin chronionych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem systematycznym i cechami ważniejszych taksonów roślin użytkowych, chwastów i dzikich. Kształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji taksonomicznej i rozpoznawania ważniejszych gatunków flory.
Treści programoweT-A-2Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin użytkowych i chwastów z klasy roślin jednoliściennych. Oznaczanie roślin.
T-A-3Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin użytkowych i chwastów z klasy roślin dwuliściennych. Oznaczanie roślin.
T-T-2Cechy taksonomiczne i oznaczanie roślin zbiorowisk ruderalnych i segetalnych.
T-W-5Przegląd systematyczny i charakterystyka roślin okrytonasiennych.
T-W-4Charakterystyka roślin nagonasiennych.
T-A-1charakterystyka morfologiczna i anatomiczna mszaków i paprotników - znaczenie użytkowe i bicenotyczne
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3ćwiczenia terenowe
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne
S-3Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny - oznaczenie i rozpoznanie roślin
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 50-60 gatunków, nazwać je po polsku a przynajmniej połowę z nich również po łacinie oraz przynajmnie połowę rozpoznanych gatunków zaliczyć do rodziny (po polsku)
3,5spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 61-70 gatunków, nazwać je po polsku i po łacinie oraz podać przynależność do rodziny (również po polsku i po łacinie)
4,0spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 71-80 gatunków, nazwać je po polsku i po łacinie oraz podać przynależność do rodziny (również po polsku i po łacinie)
4,5spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 81-100 gatunków, nazwać je po polsku i po łacinie oraz podać przynależność do rodziny (również po polsku i po łacinie)
5,0spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać ponad 100 gatunków, nazwać je po polsku i po łacinie oraz podać przynależność do rodziny (również po polsku i po łacinie)
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_B09_U03potrafi taksonomicznie zidentyfikowac rośliny nieznane
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U03Potrafi dokonać identyfikacji gatunków roślin uprawnych, chwastów i roślin chronionych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem systematycznym i cechami ważniejszych taksonów roślin użytkowych, chwastów i dzikich. Kształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji taksonomicznej i rozpoznawania ważniejszych gatunków flory.
Treści programoweT-W-1podstawowe zagadnienia i pojęcia taksonomii roślin
T-A-3Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin użytkowych i chwastów z klasy roślin dwuliściennych. Oznaczanie roślin.
T-W-5Przegląd systematyczny i charakterystyka roślin okrytonasiennych.
T-T-2Cechy taksonomiczne i oznaczanie roślin zbiorowisk ruderalnych i segetalnych.
T-A-2Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin użytkowych i chwastów z klasy roślin jednoliściennych. Oznaczanie roślin.
T-A-1charakterystyka morfologiczna i anatomiczna mszaków i paprotników - znaczenie użytkowe i bicenotyczne
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia terenowe
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-4wykonanie zielnika systematycznego
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny - oznaczenie i rozpoznanie roślin
S-6Ocena podsumowująca: opracowanie raportu tabelarycznego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0potrafi korzystając z mikroskopu stereoskopowego i kluczy oznaczyć i przynajmniej częściowo poprawnie scharakteryzować 1 gatunek rośliny; potrafi przynamniej częściowo opracować cechy taksonomiczne i formy życiowe 9 gatunków roślin
3,5potrafi korzystając z mikroskopu stereoskopowego i kluczy oznaczyć i w sposób niepełny scharakteryzować 2 gatunki roślin; potrafi poprawnie opracować cechy taksonomiczne i formy życiowe 9 gatunków roślin
4,0potrafi korzystając z mikroskopu stereoskopowego i kluczy oznaczyć i poprawnie scharakteryzować 2 gatunki roślin; potrafi wyczerpująco opracować cechy taksonomiczne i formy życiowe 11 gatunków roślin
4,5potrafi korzystając z mikroskopu stereoskopowego i kluczy oznaczyć i poprawnie scharakteryzować 3 gatunki roślin; potrafi wyczerpująco opracować cechy taksonomiczne i formy życiowe 13 gatunków roślin
5,0potrafi korzystając z mikroskopu stereoskopowego i kluczy oznaczyć i wyczerpująco scharakteryzować 3 gatunki roślin; potrafi wyczerpująco opracować cechy taksonomiczne i formy życiowe 15 gatunków roślin
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_B09_K01w wyniku przeprowadzonych zajęć student będzie rozumiał potrzebę uczenia się i poszerzania wiedzy przez całe życie!
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz ma świadomość konieczności uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem systematycznym i cechami ważniejszych taksonów roślin użytkowych, chwastów i dzikich. Kształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji taksonomicznej i rozpoznawania ważniejszych gatunków flory.
Treści programoweT-W-2Plechowate rosliny eukariotyczne - glony.
T-A-1charakterystyka morfologiczna i anatomiczna mszaków i paprotników - znaczenie użytkowe i bicenotyczne
T-W-1podstawowe zagadnienia i pojęcia taksonomii roślin
T-W-4Charakterystyka roślin nagonasiennych.
T-T-1Przystosowania roślin do warunków środowiska. Formy życiowe roślin.
T-A-3Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin użytkowych i chwastów z klasy roślin dwuliściennych. Oznaczanie roślin.
T-T-2Cechy taksonomiczne i oznaczanie roślin zbiorowisk ruderalnych i segetalnych.
T-W-3Przegląd systematyczny roślin zarodnikowych - mszaki, paprotniki.
T-A-2Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin użytkowych i chwastów z klasy roślin jednoliściennych. Oznaczanie roślin.
T-W-5Przegląd systematyczny i charakterystyka roślin okrytonasiennych.
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia terenowe
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-4wykonanie zielnika systematycznego
M-2ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny - oznaczenie i rozpoznanie roślin
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_B09_K02w wyniku przeprowadzonych zajęć student będzie kreatywny i chętny do współpracy w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K02Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem systematycznym i cechami ważniejszych taksonów roślin użytkowych, chwastów i dzikich. Kształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji taksonomicznej i rozpoznawania ważniejszych gatunków flory.
Treści programoweT-W-4Charakterystyka roślin nagonasiennych.
T-A-1charakterystyka morfologiczna i anatomiczna mszaków i paprotników - znaczenie użytkowe i bicenotyczne
T-W-5Przegląd systematyczny i charakterystyka roślin okrytonasiennych.
T-A-3Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin użytkowych i chwastów z klasy roślin dwuliściennych. Oznaczanie roślin.
T-A-2Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin użytkowych i chwastów z klasy roślin jednoliściennych. Oznaczanie roślin.
T-T-2Cechy taksonomiczne i oznaczanie roślin zbiorowisk ruderalnych i segetalnych.
T-T-1Przystosowania roślin do warunków środowiska. Formy życiowe roślin.
Metody nauczaniaM-4wykonanie zielnika systematycznego
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3ćwiczenia terenowe
Sposób ocenyS-6Ocena podsumowująca: opracowanie raportu tabelarycznego
S-3Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny - oznaczenie i rozpoznanie roślin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0student słabo pracuje w zespole i nie wykazuje umiejętności podziału pracy w grupie
3,5student potrafi pracować w zespole i wykazuje umiarkowaną umiejętność podziału pracy w grupie
4,0student potrafi pracować w zespole i wykazuje podstawową umiejętność podziału pracy w grupie
4,5student potrafi pracować w zespole i wykazuje dobrą umiejętność podziału pracy w grupie
5,0student potrafi pracować w zespole i wykazuje bardzo dobrą umiejętność podziału pracy w grupie