Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | ROL_1A_B08_W02 | Student potrafi omówić budowę i właściwości makrocząsteczek oraz zna podstawowe procesy metaboliczne w organizmach żywych |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | ROL_1A_W01 | Ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki niezbędną do zrozumienia procesów przyrodniczych i technicznych uwarunkowań produkcji rolniczej |
---|
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_W01 | ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_W01 | ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych |
---|
InzA_W02 | zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów |
InzA_W05 | zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów |
Cel przedmiotu | C-1 | Student posiada umiejętność opisu znaczenia makrocząsteczek w przyrodzie oraz ich właściwości w relacji do budowy |
---|
C-3 | Student ma umiejętność posługiwania się podstawowymi technikami biochemii |
C-2 | Student ma zdolność interpretacji zjawisk i procesów zachodzących w przyrodzie ożywionej |
Treści programowe | T-W-8 | Biosynteza oligo- i polisacharydów w roślinach. Przemiany metaboliczne węglowodanów: glikoliza, glukoneogeneza. |
---|
T-W-9 | Mechanizm, enzymy i znaczenie cyklu kwasów trikarboksylowych (cykl Krebsa). Cykl glioksylanowy. |
T-L-6 | Wykrywanie w ekstrakcie z lipidów mózgu obecności: glicerolu, jonów ortofosforowych, choliny. Liczby właściwe tłuszczów - oznaczanie liczby jodowej |
T-W-4 | Koenzymy: klasyfikacja i mechanizm działania; witaminy i ich funkcje koenzymatyczne. |
T-W-12 | Struktura lipidowo-białkowych błon biologicznych. Transport przez błony. |
T-W-11 | Lipidy i ich katabolizm. Budowa i podstawowe funkcje w organizmach żywych. Beta-oksydacja kwasów tłuszczowych. Przemiany glicerolu. Efekty energetyczne katabolizmu lipidów. Procesy anaboliczne lipidów: biosynteza kwasów tłuszczowych, anabolizm triacylogliceroli i fosfolipidów |
T-L-7 | Ilościowe oznaczanie alkaloidów tytoniu. Reakcje strąceniowe alkaloidów. reakcje barwne flawonoidów. Zależność barw antocujan w zależności od odczynu roztworu |
T-W-5 | Biochemiczne podstawy genetyki: kwasy nukleinowe, ich rola i budowa; procesy replikacji i
transkrypcji; biosynteza białka i jej regulacja; oddziaływanie substancji chemicznych na DNA
i typy uszkodzeń genetycznych. |
T-L-1 | Reakcje charakterystyczne dla aminokwasów: ninhydrynowa, ksantoproteinowa - charakterystyczna dla aminokwasów aromatycznych, Millona - wykrywanie pierścienia fenolowego tyrozyny, Adamkiewicza-Hopkinsa - wykrywanie pierścienia indolowego tryptofanu, Fola - wykrywanie aminokwasów siarkowych |
T-W-3 | Enzymy jako biokatalizatory reakcji biochemicznych; czynniki wpływające na aktywność enzymatyczną, mechanizm działania, kinetyk, inhibicja i klasyfikacja enzymów |
T-W-6 | Proteoliza białek oraz przemiany metaboliczne aminokwasów. Budowa i rola enzymów proteolitycznych. Katabolizm aminokwasów, cykl mocznikowy. Biochemiczna rola produktów przemian aminokwasów. |
T-W-13 | Metabolity wtórne roślin - kwasy organiczne, terpeny, fitosterole, alkaloidy. |
T-A-2 | Kinetyka reakcji enzymatycznych: wpływ stężenia substratu na szybkość reakcji enzymatycznej, obliczanie stałej Michaelisa-Menten, obliczanie szybkości maksymalnej reakcji enzymatycznej |
T-W-15 | Mechanizm regulacji metabolizmu w komórce roślinnej. Fitohormony i ich wykorzystanie w praktyce rolniczej |
T-L-3 | Wykrywanie składników kwasów nukleinowych: reakcje jakościowe charakterystyczne dla zasad purynowych, kwasu ortofosforowego, pentoz, D-rybozy oraz 2-D-deoksyrybozy. Wykrywanie komponentu białkowego w ekstrakcie nukleoprotein |
T-W-7 | Węglowodany - budowa, występowanie w roślinach. Fotosynteza. Fosforylacja fotosyntetyczna |
T-W-2 | Aminokwasy peptydy i białka. Budowa i właściwości aminokwasów. Przeglad ważniejszych
aminokwasów. Peptydy: wiązanie peptydowe, właściwości peptydów naturalnych. Białka –
struktura, właściwości, klasyfikacja. |
T-L-5 | Oznaczanie aktywności enzymów z klasy oksydoreduktaz (katalazy, peroksydazy, oksydazy polifenolowej) oraz hydrolaz (ureazy, alfa-amylazy). Oznaczanie wybranych witamin z grupy B |
T-A-3 | Właściwości optyczne i redukujące monosacharydów, wyznaczanie wielkości kąta skręcania płaszczyzny światła spolaryzowanego roztworu cukru |
T-L-2 | Reakcje barwne białek. Wytrącanie białek z roztworów: wytrącanie kationami metali ciężkich, wytrącanie niektórymi kwasami organicznymi. Ilościowe oznaczanie białek metodą biuretową |
T-A-1 | Aminokwasy i ich właściwości optyczne, a także amfoteryczne. Obliczanie punktu izoelektrycznego aminokwasów |
T-W-1 | Podstawowe pojęcia biochemiczne: metabolizm, anabolizm, katabolizm, homeostaza, szlak metaboliczny, cykle metaboliczne. Budowa komórki. Woda oraz związki drobnocząsteczkowe i ich rola w organizmie. Wiązania występujące w związkach organicznych. Związki makroergiczne występujące w komórce |
T-L-4 | Reakcje barwne ogólne dla cukrowców: próba Molischa z alfa-naftolem, Tollensa z floroglucyną, Seliwanowa, Fehlinga. Właściwości redukujące sacharozy po hydrolizie kwasowej |
T-W-10 | Utlenianie biologiczne. Enzymy łańcucha oddechowego. Reakcje chemiczne łancucha oddechowego. Fosforylacja oksydacyjna. Bilans energetyczny całkowitego utlenienia glukozy |
T-W-14 | Barwniki kwiatów i owoców - ich budowa oraz rola. |
Metody nauczania | M-2 | Analiza laboratoryjna materiału biologicznego |
---|
M-3 | Praca grupowa przy przeprowadzaniu analiz biochemicznych |
M-1 | Prezentacje multimedialne w zakresie merytorycznych treści przedmiotu |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Sprawdziany pisemne z wiedzy na ćwiczeniach laboratoryjnych |
---|
S-3 | Ocena formująca: Zaliczenie konspektów ćwiczeń |
S-4 | Ocena podsumowująca: Test jednokrotnego wyboru |
S-2 | Ocena formująca: Odpowiedzi ustne zaliczające wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie umie omówić budowy i właściwości makrocząsteczek |
3,0 | Student potrafi omówić budowę i właściwości makrocząsteczek występujących w organizmach |
3,5 | Student potrafi szczegółowo omówić budowę, funkcje i znaczenie makrocząsteczek dla organizmu oraz zna ogólnie procesy metaboliczne zachodzące w organizmach |
4,0 | Student potrafi szczegółowo omówić budowę, funkcje i znaczenie makrocząsteczek dla organizmu oraz zna większość procesów metabolicznych zachodzących w organizmach |
4,5 | Student potrafi szczegółowo omówić budowę, funkcje i znaczenie makrocząsteczek dla organizmu oraz zna znaczną większość procesów metabolicznych zachodzących w organizmach |
5,0 | Student dokładnie potrafi omówić budowę, funkcje i znaczenie makrocząsteczek dla organizmu oraz zna wszystkie procesy metaboliczne zachodzące w organizmach |