Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N2)
specjalność: Doradztwo rolnicze

Sylabus przedmiotu Ocena oddziaływania na środowisko:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ocena oddziaływania na środowisko
Specjalność Doradztwo w agroturyźmie
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Marska <Barbara.Marska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Barbara Marska <Barbara.Marska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 18 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student musi posiadac wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego oraz o jego zagrożeniach, znac typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska, znac podstawowe regulacje prawne dotyczące ochrony środowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie umiejętności identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływajacych na jakośc środowiska, posiadanie umiejętności inwentaryzacji i waloryzacji zasobów przyrodniczych oraz posługiwania się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska,umie posługiwac się aktami prawnymi, potrafi określa priorytety służące realizacji przedsiewzięcia, potrafi podejmowa decyzje o sposobach oceny i ochrony środowiska.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1OOŚ w polsce i na świecie. Decyzja środowiskowa1
T-W-2Postępowanie kwalifikjacyjne. Postanowienia dotyczące potrzeby OOŚ. Uzgodnienia i opinie przed wydaniem decyzji środowiskowej. Procedury wymagane w ramach OOŚ.2
T-W-3Zakres raportu. Wymagania RDOŚ.1
T-W-4Raport na obszarach Natura 2000. Udział społeczeństwa w procesie OOŚ.1
T-W-5Źródła i zawartoś informacji przyrodniczej dla celów raportu. Obszary ograniczonego użytkowania.2
T-W-6Metody prognozowania zmian w środowisku stosowane dla celu raportu.1
T-W-7Lista kontrolna do testowania oddziaływań, przykłady oddziaływań które uznane są za znaczące. Zakres analiz i i badań dla celu raportu.2
T-W-8Zasady waloryzacji środowiska przyrodniczego na trasie inwestycji liniowych. OOŚ dla obiektów komunalnych. Ocena uciążliwości zapachowej. Typy oddziaływań przedsięwzięc na środowisko.2
T-W-9Analiza raportu do OOŚ na wybranym przykładzie2
T-W-10Oceny oddziaływania na środowisko dla farm wiatrowych2
T-W-11Oceny oddziaływania na środowisko transgraniczne1
T-W-12Zaliczenie wykładów1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora
M-3Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_D02A_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zakwalifikować przedsięwzięcia wymagajace OOŚ, rozpoznać źródła uciążliwości dla środowiska, scharakteryzować środowisko, opisać oddziaływanie na poszczególne elementy środowiska, zaproponować metody wtym techniczne dla ograniczenia uciążliwości.
ROL_2A_W09R2A_W05, R2A_W07C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_D02A_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie określić zagrożenia dla środowiska wynikajace z analizowanej technologii i ocenić elementy środowiska podlegajace zagrożeniu, określić środki zaradcze. Student umie oszacować wartości przyrodnicze i krajobrazowe analizowanego terenu
ROL_2A_U03R2A_U04, R2A_U05C-1T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3S-1
ROL_2A_D02A_U02
Student posiada umiejętność przygotowania prezentacji z zakresu OOŚw formie werbalnej i graficznej
ROL_2A_U07R2A_U02C-1T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-11M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_D02A_K01
Student ma zdolność do postrzegania relacji technologia a środowisko, ma świadomość skutków złej oceny technologii i konsekwencji dla środowiska
ROL_2A_K03R2A_K05C-1T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11M-1, M-2, M-3S-1
ROL_2A_D02A_K02
Student w wyniku odbytych zajęć ma zdolność oceny skutków środowiskowych i społecznych nieprawidłowo przeprowadzonej oceny wpływu na środowisko analizowanego przedsięwzięcia
ROL_2A_K04R2A_K06C-1T-W-4M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_2A_D02A_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zakwalifikować przedsięwzięcia wymagajace OOŚ, rozpoznać źródła uciążliwości dla środowiska, scharakteryzować środowisko, opisać oddziaływanie na poszczególne elementy środowiska, zaproponować metody wtym techniczne dla ograniczenia uciążliwości.
2,0student nie zna podstaw kategoryzacji przedsięwzięć
3,0student zna podstawy kategoryzacji, nie potrafi w pełni okreslić zakresu raportu
3,5student poprawnie korzysta z dostarczonych materiałów pomocniczych
4,0student potrafi uzupełnić materiały niezbędna dla wykonania raportu
4,5student poprawnie wykonał raport
5,0student właściwie ocenia i proponuje metody ochrony środowiska w oparciu o nowe technologie, prezentuje raport wraz z opracowaniem graficznym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_2A_D02A_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie określić zagrożenia dla środowiska wynikajace z analizowanej technologii i ocenić elementy środowiska podlegajace zagrożeniu, określić środki zaradcze. Student umie oszacować wartości przyrodnicze i krajobrazowe analizowanego terenu
2,0student nie umie określic zagrożeń wynikajacych z technologii analizowanego przedsiewzięcia
3,0student okresla zagrożenia lecz brak powiazań z elementami środowiska
3,5student potrafi określić zagrożenia i zaproponować środki zaradcze
4,0student umie przygotować materiał niezbędny dla opracowania raportu
4,5student umie oszacować skutki środowiskowe wynikajace z różnych etapów przedsięwzięcia (realizacji,działalności, likwidacji)
5,0student umie dać w raporcie pełne zalecenia dla ochrony środowiska,
ROL_2A_D02A_U02
Student posiada umiejętność przygotowania prezentacji z zakresu OOŚw formie werbalnej i graficznej
2,0student ma bierną postawę i nie bierze udziały w zajęciach
3,0student uczestniczy w opracowaniu materiałów
3,5student współpracuje z grupą i samodzielnie przygotowuje część materiałów
4,0student opracowuje część raportu
4,5student prezentuje raport
5,0student prezentuje raport wraz z bogatą oprawą graficzną

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_2A_D02A_K01
Student ma zdolność do postrzegania relacji technologia a środowisko, ma świadomość skutków złej oceny technologii i konsekwencji dla środowiska
2,0student nie potrafi sformułować zależności
3,0student dostrzega zależności pomiędzy technologią a środowiskiem lecz nie w pełni umie je okreslić
3,5student określa zależności lecznie na wszystkich etapach przedsięwzięcia
4,0student określa zależnosci na wszystkich etapach
4,5student ma świadomość wpływu technologii na środowisko
5,0student przeprowadz prawidłową ocenę zależności podejmowanych działań i ich konsekwencji dla stanu środowiska
ROL_2A_D02A_K02
Student w wyniku odbytych zajęć ma zdolność oceny skutków środowiskowych i społecznych nieprawidłowo przeprowadzonej oceny wpływu na środowisko analizowanego przedsięwzięcia
2,0student nie potrafi ocenić skutków
3,0student ocenia skutki środowiskowe
3,5student ocenia skutki środowiskowe i społeczne lecz niepełne
4,0student prawidłowo ocenia skutki środowiskowe i społeczne
4,5student ma świadomość konsekwencji nieprawidłowo wykonanej OOŚ
5,0student ma świadomość postępowania zgodnego z prawem i zasadami etyki

Literatura podstawowa

  1. Witold Lenart, Andrzej Tyszecki, Poradnik przeprowadzania Ocen Oddziaływania na Środowisko, EKO-KONSULT, Gdańsk, 1998, 1
  2. Prace zbiorowe, Problemy ocen środowiskowych, Biuro Projektowo-Doradcze EKO-KONSULT, Gdańsk, 2011, Kwartalnik
  3. Ewa Florkiewicz, Andrzej Tyszecki, Postępowanie w sprawie OOŚ przy podejmowaniu decyzji administracyjnych, EKO-KONSULT, Gdańsk, 2002, 1

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1OOŚ w polsce i na świecie. Decyzja środowiskowa1
T-W-2Postępowanie kwalifikjacyjne. Postanowienia dotyczące potrzeby OOŚ. Uzgodnienia i opinie przed wydaniem decyzji środowiskowej. Procedury wymagane w ramach OOŚ.2
T-W-3Zakres raportu. Wymagania RDOŚ.1
T-W-4Raport na obszarach Natura 2000. Udział społeczeństwa w procesie OOŚ.1
T-W-5Źródła i zawartoś informacji przyrodniczej dla celów raportu. Obszary ograniczonego użytkowania.2
T-W-6Metody prognozowania zmian w środowisku stosowane dla celu raportu.1
T-W-7Lista kontrolna do testowania oddziaływań, przykłady oddziaływań które uznane są za znaczące. Zakres analiz i i badań dla celu raportu.2
T-W-8Zasady waloryzacji środowiska przyrodniczego na trasie inwestycji liniowych. OOŚ dla obiektów komunalnych. Ocena uciążliwości zapachowej. Typy oddziaływań przedsięwzięc na środowisko.2
T-W-9Analiza raportu do OOŚ na wybranym przykładzie2
T-W-10Oceny oddziaływania na środowisko dla farm wiatrowych2
T-W-11Oceny oddziaływania na środowisko transgraniczne1
T-W-12Zaliczenie wykładów1
18

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_D02A_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zakwalifikować przedsięwzięcia wymagajace OOŚ, rozpoznać źródła uciążliwości dla środowiska, scharakteryzować środowisko, opisać oddziaływanie na poszczególne elementy środowiska, zaproponować metody wtym techniczne dla ograniczenia uciążliwości.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_W09posiada specjalistyczną wiedzę z zakresu kształtowania terenów rekreacyjnych, inwentaryzacji i waloryzacji przyrodniczej oraz funkcjonowania i kształtowania krajobrazu rolniczego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływajacych na jakośc środowiska, posiadanie umiejętności inwentaryzacji i waloryzacji zasobów przyrodniczych oraz posługiwania się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska,umie posługiwac się aktami prawnymi, potrafi określa priorytety służące realizacji przedsiewzięcia, potrafi podejmowa decyzje o sposobach oceny i ochrony środowiska.
Treści programoweT-W-2Postępowanie kwalifikjacyjne. Postanowienia dotyczące potrzeby OOŚ. Uzgodnienia i opinie przed wydaniem decyzji środowiskowej. Procedury wymagane w ramach OOŚ.
T-W-3Zakres raportu. Wymagania RDOŚ.
T-W-4Raport na obszarach Natura 2000. Udział społeczeństwa w procesie OOŚ.
T-W-5Źródła i zawartoś informacji przyrodniczej dla celów raportu. Obszary ograniczonego użytkowania.
T-W-6Metody prognozowania zmian w środowisku stosowane dla celu raportu.
T-W-7Lista kontrolna do testowania oddziaływań, przykłady oddziaływań które uznane są za znaczące. Zakres analiz i i badań dla celu raportu.
T-W-8Zasady waloryzacji środowiska przyrodniczego na trasie inwestycji liniowych. OOŚ dla obiektów komunalnych. Ocena uciążliwości zapachowej. Typy oddziaływań przedsięwzięc na środowisko.
T-W-9Analiza raportu do OOŚ na wybranym przykładzie
T-W-10Oceny oddziaływania na środowisko dla farm wiatrowych
T-W-11Oceny oddziaływania na środowisko transgraniczne
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna podstaw kategoryzacji przedsięwzięć
3,0student zna podstawy kategoryzacji, nie potrafi w pełni okreslić zakresu raportu
3,5student poprawnie korzysta z dostarczonych materiałów pomocniczych
4,0student potrafi uzupełnić materiały niezbędna dla wykonania raportu
4,5student poprawnie wykonał raport
5,0student właściwie ocenia i proponuje metody ochrony środowiska w oparciu o nowe technologie, prezentuje raport wraz z opracowaniem graficznym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_D02A_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie określić zagrożenia dla środowiska wynikajace z analizowanej technologii i ocenić elementy środowiska podlegajace zagrożeniu, określić środki zaradcze. Student umie oszacować wartości przyrodnicze i krajobrazowe analizowanego terenu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_U03Samodzielnie analizuje problemy związane z produkcją roślinną, jakością żywności oraz stanem i przydatnością agroturystyczną środowiska naturalnego, prawidłowo interpretując rezultaty i wyciągając wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływajacych na jakośc środowiska, posiadanie umiejętności inwentaryzacji i waloryzacji zasobów przyrodniczych oraz posługiwania się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska,umie posługiwac się aktami prawnymi, potrafi określa priorytety służące realizacji przedsiewzięcia, potrafi podejmowa decyzje o sposobach oceny i ochrony środowiska.
Treści programoweT-W-5Źródła i zawartoś informacji przyrodniczej dla celów raportu. Obszary ograniczonego użytkowania.
T-W-6Metody prognozowania zmian w środowisku stosowane dla celu raportu.
T-W-7Lista kontrolna do testowania oddziaływań, przykłady oddziaływań które uznane są za znaczące. Zakres analiz i i badań dla celu raportu.
T-W-8Zasady waloryzacji środowiska przyrodniczego na trasie inwestycji liniowych. OOŚ dla obiektów komunalnych. Ocena uciążliwości zapachowej. Typy oddziaływań przedsięwzięc na środowisko.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie umie określic zagrożeń wynikajacych z technologii analizowanego przedsiewzięcia
3,0student okresla zagrożenia lecz brak powiazań z elementami środowiska
3,5student potrafi określić zagrożenia i zaproponować środki zaradcze
4,0student umie przygotować materiał niezbędny dla opracowania raportu
4,5student umie oszacować skutki środowiskowe wynikajace z różnych etapów przedsięwzięcia (realizacji,działalności, likwidacji)
5,0student umie dać w raporcie pełne zalecenia dla ochrony środowiska,
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_D02A_U02Student posiada umiejętność przygotowania prezentacji z zakresu OOŚw formie werbalnej i graficznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_U07Posiada umiejętność porozumienia się z różnymi podmiotami w formie ustnej, pisemnej i graficznej w zakresie doradztwa w rolnictwie i agroturystyce
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływajacych na jakośc środowiska, posiadanie umiejętności inwentaryzacji i waloryzacji zasobów przyrodniczych oraz posługiwania się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska,umie posługiwac się aktami prawnymi, potrafi określa priorytety służące realizacji przedsiewzięcia, potrafi podejmowa decyzje o sposobach oceny i ochrony środowiska.
Treści programoweT-W-3Zakres raportu. Wymagania RDOŚ.
T-W-4Raport na obszarach Natura 2000. Udział społeczeństwa w procesie OOŚ.
T-W-6Metody prognozowania zmian w środowisku stosowane dla celu raportu.
T-W-7Lista kontrolna do testowania oddziaływań, przykłady oddziaływań które uznane są za znaczące. Zakres analiz i i badań dla celu raportu.
T-W-8Zasady waloryzacji środowiska przyrodniczego na trasie inwestycji liniowych. OOŚ dla obiektów komunalnych. Ocena uciążliwości zapachowej. Typy oddziaływań przedsięwzięc na środowisko.
T-W-11Oceny oddziaływania na środowisko transgraniczne
Metody nauczaniaM-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student ma bierną postawę i nie bierze udziały w zajęciach
3,0student uczestniczy w opracowaniu materiałów
3,5student współpracuje z grupą i samodzielnie przygotowuje część materiałów
4,0student opracowuje część raportu
4,5student prezentuje raport
5,0student prezentuje raport wraz z bogatą oprawą graficzną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_D02A_K01Student ma zdolność do postrzegania relacji technologia a środowisko, ma świadomość skutków złej oceny technologii i konsekwencji dla środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_K03Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości plonów rolniczych z uwzględnieniem ochrony, kształtowania i stanu środowiska naturalnego i roli agroturystyki w rozwoju przedsiębiorczości
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływajacych na jakośc środowiska, posiadanie umiejętności inwentaryzacji i waloryzacji zasobów przyrodniczych oraz posługiwania się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska,umie posługiwac się aktami prawnymi, potrafi określa priorytety służące realizacji przedsiewzięcia, potrafi podejmowa decyzje o sposobach oceny i ochrony środowiska.
Treści programoweT-W-4Raport na obszarach Natura 2000. Udział społeczeństwa w procesie OOŚ.
T-W-6Metody prognozowania zmian w środowisku stosowane dla celu raportu.
T-W-8Zasady waloryzacji środowiska przyrodniczego na trasie inwestycji liniowych. OOŚ dla obiektów komunalnych. Ocena uciążliwości zapachowej. Typy oddziaływań przedsięwzięc na środowisko.
T-W-9Analiza raportu do OOŚ na wybranym przykładzie
T-W-10Oceny oddziaływania na środowisko dla farm wiatrowych
T-W-11Oceny oddziaływania na środowisko transgraniczne
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi sformułować zależności
3,0student dostrzega zależności pomiędzy technologią a środowiskiem lecz nie w pełni umie je okreslić
3,5student określa zależności lecznie na wszystkich etapach przedsięwzięcia
4,0student określa zależnosci na wszystkich etapach
4,5student ma świadomość wpływu technologii na środowisko
5,0student przeprowadz prawidłową ocenę zależności podejmowanych działań i ich konsekwencji dla stanu środowiska
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_D02A_K02Student w wyniku odbytych zajęć ma zdolność oceny skutków środowiskowych i społecznych nieprawidłowo przeprowadzonej oceny wpływu na środowisko analizowanego przedsięwzięcia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływajacych na jakośc środowiska, posiadanie umiejętności inwentaryzacji i waloryzacji zasobów przyrodniczych oraz posługiwania się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska,umie posługiwac się aktami prawnymi, potrafi określa priorytety służące realizacji przedsiewzięcia, potrafi podejmowa decyzje o sposobach oceny i ochrony środowiska.
Treści programoweT-W-4Raport na obszarach Natura 2000. Udział społeczeństwa w procesie OOŚ.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi ocenić skutków
3,0student ocenia skutki środowiskowe
3,5student ocenia skutki środowiskowe i społeczne lecz niepełne
4,0student prawidłowo ocenia skutki środowiskowe i społeczne
4,5student ma świadomość konsekwencji nieprawidłowo wykonanej OOŚ
5,0student ma świadomość postępowania zgodnego z prawem i zasadami etyki