Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N2)
specjalność: Doradztwo rolnicze

Sylabus przedmiotu Systemy gospodarowania na gruntach ornych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy gospodarowania na gruntach ornych
Specjalność Doradztwo rolnicze
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Eleonora Wrzesińska <Eleonora.Wrzesinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Stanisław Pużyński <Stanislaw.Puzynski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 9 1,00,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 9 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student ma podstawową wiedzę z botaniki, fizjologii roślin, gleboznawstwa, chemii rolnej, uprawy roślin rolniczych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie zasad funcjonowania współczesnych systemów gospodarowania ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na środowisko, wielkość i jakość plonów.
C-2Wskazanie możliwości ochrony potencjału produkcyjnego gleb z wykorzystaniem substancji organicznej.
C-3Opanowanie umiejętności sporządzania zmianowań roślin rolniczych i doboru agrotechniki w zależności od systemu gospodarowania i warunków siedliskowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Optymalizacjia fizyczno-chemicznych właściwości gleb w ochronie przed degradacją środowiska wywołaną działalnością rolniczą.2
T-A-2Źródła i rola masy organicznej w ochronie potencjału produkcyjnego gleb.2
T-A-3Projeky zmianowania roślin i doboru agrotechniki w określonych warunkach siedliskowych i systemie gospodarowania z uwzgędnieniem oddziałwania na środowisko glebowe.5
9
wykłady
T-W-1Charakterystyka współczesnych systemów rolniczych. Rolnictwo ekologiczne na świecie w UE i Polsce -perspektywy rozwoju.2
T-W-2Uprawa roli, nawożenie, kształtowanie żyzności gleby i zasady ochrony roślin w zależności od systemu gospodarowania.3
T-W-3Regulacje prawne i atestacja rolnictwa ekologicznego. Jakość płodów rolnych w zależności od sposobu gospodarowania -rynek żywności ekologicznej.2
T-W-4Systemy gospodarowania a bioróżnorodność środowiska.2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczenich audytoryjnych.9
A-A-2Opracowywanie projektów.8
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia treści programowych ćwiczeń.11
A-A-4Udział w konsultacjach przedmiotowych.2
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.9
A-W-2Czytanie wskazanej literatury8
A-W-3Udział w konsultacjach przedmiotowych.2
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia treści programowych wykładów11
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne projektu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_D01_W01
Posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu metod zwiększania produktywności roślin i wdrażania najnowszych osiągnięć obejmujacych proekologiczne technologie produkcji roślinnej do praktyki rolniczej w różnych systemach gospodarowania.
ROL_2A_W06, ROL_2A_W10R2A_W01, R2A_W06, R2A_W07C-2, C-1, C-3T-A-1, T-A-2, T-W-2, T-W-1M-3, M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_D01_U01
Samodzielnie analizuje i krytycznie ocenia problemy związane z produkcją roślinną w różnych systemach gospodarowania, potrafi opracować projekt zmianowania i agrotechniki roślin rolniczych w różnych siedliskach dostosowując go do sposobu gospodarowania.
ROL_2A_U03, ROL_2A_U04, ROL_2A_U05R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07C-1, C-2, C-3T-A-2, T-A-1, T-W-3, T-W-1, T-A-3, T-W-4, T-W-2M-2, M-3, M-1S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_D01_K01
Ma świadomość ryzyka i znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności z wykonywanej działalności rolniczej i zwiaznej z tym ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii dostosowując je w zależności od systemu gospodarowania.
ROL_2A_K01, ROL_2A_K02, ROL_2A_K03, ROL_2A_K04R2A_K01, R2A_K03, R2A_K05, R2A_K06, R2A_K07C-2, C-1, C-3T-W-4, T-A-2, T-W-3, T-A-3, T-A-1, T-W-2M-2, M-3, M-1S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_2A_D01_W01
Posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu metod zwiększania produktywności roślin i wdrażania najnowszych osiągnięć obejmujacych proekologiczne technologie produkcji roślinnej do praktyki rolniczej w różnych systemach gospodarowania.
2,0Student nie posiada rozszerzonej wiedzy z zakresu zwiększania produktywności roślin ani proekologicznej produkcji roślinnej.
3,0Student posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu niektórych metod zwiekszania produktywności roślin lecz nie potrafi jej wdrażać do praktyki rolniczej.
3,5Student posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu metod zwiekszania produktywności roślin, potrafi wdrażać najnowsze osiągnięcia tylko w jednym z systemów gospodarowania.
4,0Student posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu metod zwiekszania produktywności roślin, potrafi wdrażać niektóre najnowsze osiągnięcia obejmujące proekologiczne technologie produkcji w dwóch systemach gospodarowania.
4,5Student posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu metod zwiekszania produktywności roślin, potrafi wdrażać niektóre najnowsze osiągnięcia obejmujące proekologiczne technologie produkcji w każdym systemie gospodarowania.
5,0Student posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu metod zwiekszania produktywności roślin, potrafi wdrażać najnowsze osiągnięcia obejmujące proekologiczne technologie produkcji w systemie konwencjonalnych, zintegrowanych i ekologicznych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_2A_D01_U01
Samodzielnie analizuje i krytycznie ocenia problemy związane z produkcją roślinną w różnych systemach gospodarowania, potrafi opracować projekt zmianowania i agrotechniki roślin rolniczych w różnych siedliskach dostosowując go do sposobu gospodarowania.
2,0Student nie potrafi samodzielnie analizować i krytycznie oceniać problemów związanych z produkcją roślinną w różnych systemach gospodarowania.
3,0Student potrafi samodzielnie analizować i krytycznie oceniać problemy związanych z produkcją roślinną tylko w jednym systemie gospodarowania opracowując dobór i nastęstwo roślin po sobie w różnych siedliskach.
3,5Student potrafi samodzielnie analizować i krytycznie oceniać problemy związanych z produkcją roślinną tylko w dwóch systemach gospodarowania opracowując odpowiednio dobór i nastęstwo roślin po sobie w różnych siedliskach.
4,0Student potrafi samodzielnie analizować i krytycznie oceniać problemy związanych z produkcją roślinną w każdym systemie gospodarowania opracowując odpowiednio dobór i nastęstwo roślin po sobie w różnych siedliskach.
4,5Student potrafi samodzielnie analizować i krytycznie oceniać problemy związanych z produkcją roślinną w każdym systemie gospodarowania opracowując odpowiednio dobór i nastęstwo roślin po sobie w różnych siedliskach oraz uprawę roli i nawożenie.
5,0Student potrafi samodzielnie analizować i krytycznie oceniać problemy związanych z produkcją roślinną w każdym systemie gospodarowania opracowując odpowiednio dobór i nastęstwo roślin po sobie w różnych siedliskach oraz uprawę roli, nawożenie i pielegnację uprawianych gatunków roślin.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_2A_D01_K01
Ma świadomość ryzyka i znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności z wykonywanej działalności rolniczej i zwiaznej z tym ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii dostosowując je w zależności od systemu gospodarowania.
2,0Student nie posiada świadomości ryzyka i znaczenia odpowiedzialności z wykonywanej działaności rolniczej i tym samym z ważności dokształcania i samodoskonalenia.
3,0Student posiada świdomość ryzyka z działalności rolniczej w każdym zsystemie gospodarowania.
3,5Student posiada świdomość ryzyka i znaczenie odpowiedzialności z wykonywanej działalności rolniczej w każdym systemie gospodarowania.
4,0Student posiada świdomość ryzyka i znaczenie odpowiedzialności z wykonywanej działalności rolniczej w każdym systemie gospodarowania i związnej z tym ważności okresowgo dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii dostosowując je w jednym z wybranych systemów gospodarowania.
4,5Student posiada świdomość ryzyka i znaczenie odpowiedzialności z wykonywanej działalności rolniczej w każdym systemie gospodarowania i związnej z tym ważności okresowgo dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii dostosowując je w dwóch wybranych systemach gospodarowania.
5,0Student posiada świdomość ryzyka i znaczenie odpowiedzialności z wykonywanej działalności rolniczej w każdym systemie gospodarowania i związnej z tym ważności okresowgo dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii dostosowując je w każdym systemie gospodarowania.

Literatura podstawowa

  1. Dzienia S., Systemy rolnicze a ochrona srodowiska., AR Szczecin, Szczecin, 1995
  2. Dzienia S., Współczesne systemy uprawy roli, AR Szczecin, Szczecin, 1995
  3. Więckowski S.K., Gospodarka żywnościowa a środowisko, PWN Warszawa, Warszawa, 1992

Literatura dodatkowa

  1. Kuś J., Systemy gospodarowania w rolnictwie, IUNG Puławy, Puławy, 1995, 42/95, Materiały szkoleniowe
  2. Zbytek Z., Wybrane zagadnienia ekologiczne we współczesnym rolnictwie., PIMR Poznań, Poznań, 2003, Monografia

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Optymalizacjia fizyczno-chemicznych właściwości gleb w ochronie przed degradacją środowiska wywołaną działalnością rolniczą.2
T-A-2Źródła i rola masy organicznej w ochronie potencjału produkcyjnego gleb.2
T-A-3Projeky zmianowania roślin i doboru agrotechniki w określonych warunkach siedliskowych i systemie gospodarowania z uwzgędnieniem oddziałwania na środowisko glebowe.5
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka współczesnych systemów rolniczych. Rolnictwo ekologiczne na świecie w UE i Polsce -perspektywy rozwoju.2
T-W-2Uprawa roli, nawożenie, kształtowanie żyzności gleby i zasady ochrony roślin w zależności od systemu gospodarowania.3
T-W-3Regulacje prawne i atestacja rolnictwa ekologicznego. Jakość płodów rolnych w zależności od sposobu gospodarowania -rynek żywności ekologicznej.2
T-W-4Systemy gospodarowania a bioróżnorodność środowiska.2
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczenich audytoryjnych.9
A-A-2Opracowywanie projektów.8
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia treści programowych ćwiczeń.11
A-A-4Udział w konsultacjach przedmiotowych.2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.9
A-W-2Czytanie wskazanej literatury8
A-W-3Udział w konsultacjach przedmiotowych.2
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia treści programowych wykładów11
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_D01_W01Posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu metod zwiększania produktywności roślin i wdrażania najnowszych osiągnięć obejmujacych proekologiczne technologie produkcji roślinnej do praktyki rolniczej w różnych systemach gospodarowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_W06posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu metod zwiększania produktywności roślin i wdrażania najnowszych osiągnięć do praktyki rolniczej w tym obejmujących proekologiczne technologie produkcji roślin, nowe systemy nawożenia i biologiczne zwalczanie chorób i szkodników
ROL_2A_W10posiada rozszerzoną, w stosunku do studiów pierwszego stopnia, wiedzę z zakresu produkcji roślinnej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Cel przedmiotuC-2Wskazanie możliwości ochrony potencjału produkcyjnego gleb z wykorzystaniem substancji organicznej.
C-1Poznanie zasad funcjonowania współczesnych systemów gospodarowania ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na środowisko, wielkość i jakość plonów.
C-3Opanowanie umiejętności sporządzania zmianowań roślin rolniczych i doboru agrotechniki w zależności od systemu gospodarowania i warunków siedliskowych.
Treści programoweT-A-1Optymalizacjia fizyczno-chemicznych właściwości gleb w ochronie przed degradacją środowiska wywołaną działalnością rolniczą.
T-A-2Źródła i rola masy organicznej w ochronie potencjału produkcyjnego gleb.
T-W-2Uprawa roli, nawożenie, kształtowanie żyzności gleby i zasady ochrony roślin w zależności od systemu gospodarowania.
T-W-1Charakterystyka współczesnych systemów rolniczych. Rolnictwo ekologiczne na świecie w UE i Polsce -perspektywy rozwoju.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe.
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada rozszerzonej wiedzy z zakresu zwiększania produktywności roślin ani proekologicznej produkcji roślinnej.
3,0Student posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu niektórych metod zwiekszania produktywności roślin lecz nie potrafi jej wdrażać do praktyki rolniczej.
3,5Student posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu metod zwiekszania produktywności roślin, potrafi wdrażać najnowsze osiągnięcia tylko w jednym z systemów gospodarowania.
4,0Student posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu metod zwiekszania produktywności roślin, potrafi wdrażać niektóre najnowsze osiągnięcia obejmujące proekologiczne technologie produkcji w dwóch systemach gospodarowania.
4,5Student posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu metod zwiekszania produktywności roślin, potrafi wdrażać niektóre najnowsze osiągnięcia obejmujące proekologiczne technologie produkcji w każdym systemie gospodarowania.
5,0Student posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu metod zwiekszania produktywności roślin, potrafi wdrażać najnowsze osiągnięcia obejmujące proekologiczne technologie produkcji w systemie konwencjonalnych, zintegrowanych i ekologicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_D01_U01Samodzielnie analizuje i krytycznie ocenia problemy związane z produkcją roślinną w różnych systemach gospodarowania, potrafi opracować projekt zmianowania i agrotechniki roślin rolniczych w różnych siedliskach dostosowując go do sposobu gospodarowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_U03Samodzielnie analizuje problemy związane z produkcją roślinną, jakością żywności oraz stanem i przydatnością agroturystyczną środowiska naturalnego, prawidłowo interpretując rezultaty i wyciągając wnioski
ROL_2A_U04Samodzielnie potrafi opracować projekt zagospodarowania różnych siedlisk z wykorzystaniem roślin rolniczych i energetycznych i ozdobnych oraz ocenić jego efekty
ROL_2A_U05Potrafi krytycznie ocenić podejmowane działania w rozwiązywaniu problemów związanych z planowaniem i realizacją produkcji w gospodarstwach rolniczych i agroturystycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad funcjonowania współczesnych systemów gospodarowania ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na środowisko, wielkość i jakość plonów.
C-2Wskazanie możliwości ochrony potencjału produkcyjnego gleb z wykorzystaniem substancji organicznej.
C-3Opanowanie umiejętności sporządzania zmianowań roślin rolniczych i doboru agrotechniki w zależności od systemu gospodarowania i warunków siedliskowych.
Treści programoweT-A-2Źródła i rola masy organicznej w ochronie potencjału produkcyjnego gleb.
T-A-1Optymalizacjia fizyczno-chemicznych właściwości gleb w ochronie przed degradacją środowiska wywołaną działalnością rolniczą.
T-W-3Regulacje prawne i atestacja rolnictwa ekologicznego. Jakość płodów rolnych w zależności od sposobu gospodarowania -rynek żywności ekologicznej.
T-W-1Charakterystyka współczesnych systemów rolniczych. Rolnictwo ekologiczne na świecie w UE i Polsce -perspektywy rozwoju.
T-A-3Projeky zmianowania roślin i doboru agrotechniki w określonych warunkach siedliskowych i systemie gospodarowania z uwzgędnieniem oddziałwania na środowisko glebowe.
T-W-4Systemy gospodarowania a bioróżnorodność środowiska.
T-W-2Uprawa roli, nawożenie, kształtowanie żyzności gleby i zasady ochrony roślin w zależności od systemu gospodarowania.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne projektu.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie analizować i krytycznie oceniać problemów związanych z produkcją roślinną w różnych systemach gospodarowania.
3,0Student potrafi samodzielnie analizować i krytycznie oceniać problemy związanych z produkcją roślinną tylko w jednym systemie gospodarowania opracowując dobór i nastęstwo roślin po sobie w różnych siedliskach.
3,5Student potrafi samodzielnie analizować i krytycznie oceniać problemy związanych z produkcją roślinną tylko w dwóch systemach gospodarowania opracowując odpowiednio dobór i nastęstwo roślin po sobie w różnych siedliskach.
4,0Student potrafi samodzielnie analizować i krytycznie oceniać problemy związanych z produkcją roślinną w każdym systemie gospodarowania opracowując odpowiednio dobór i nastęstwo roślin po sobie w różnych siedliskach.
4,5Student potrafi samodzielnie analizować i krytycznie oceniać problemy związanych z produkcją roślinną w każdym systemie gospodarowania opracowując odpowiednio dobór i nastęstwo roślin po sobie w różnych siedliskach oraz uprawę roli i nawożenie.
5,0Student potrafi samodzielnie analizować i krytycznie oceniać problemy związanych z produkcją roślinną w każdym systemie gospodarowania opracowując odpowiednio dobór i nastęstwo roślin po sobie w różnych siedliskach oraz uprawę roli, nawożenie i pielegnację uprawianych gatunków roślin.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_D01_K01Ma świadomość ryzyka i znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności z wykonywanej działalności rolniczej i zwiaznej z tym ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii dostosowując je w zależności od systemu gospodarowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_K01Ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w rolnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się prze całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
ROL_2A_K02Wykazuje gotowość do analizy realizowanego zadania pod kątem określenia właściwych priorytetów z uwzględnieniem roli poszczególnych jego wykonawców
ROL_2A_K03Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości plonów rolniczych z uwzględnieniem ochrony, kształtowania i stanu środowiska naturalnego i roli agroturystyki w rozwoju przedsiębiorczości
ROL_2A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-2Wskazanie możliwości ochrony potencjału produkcyjnego gleb z wykorzystaniem substancji organicznej.
C-1Poznanie zasad funcjonowania współczesnych systemów gospodarowania ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na środowisko, wielkość i jakość plonów.
C-3Opanowanie umiejętności sporządzania zmianowań roślin rolniczych i doboru agrotechniki w zależności od systemu gospodarowania i warunków siedliskowych.
Treści programoweT-W-4Systemy gospodarowania a bioróżnorodność środowiska.
T-A-2Źródła i rola masy organicznej w ochronie potencjału produkcyjnego gleb.
T-W-3Regulacje prawne i atestacja rolnictwa ekologicznego. Jakość płodów rolnych w zależności od sposobu gospodarowania -rynek żywności ekologicznej.
T-A-3Projeky zmianowania roślin i doboru agrotechniki w określonych warunkach siedliskowych i systemie gospodarowania z uwzgędnieniem oddziałwania na środowisko glebowe.
T-A-1Optymalizacjia fizyczno-chemicznych właściwości gleb w ochronie przed degradacją środowiska wywołaną działalnością rolniczą.
T-W-2Uprawa roli, nawożenie, kształtowanie żyzności gleby i zasady ochrony roślin w zależności od systemu gospodarowania.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada świadomości ryzyka i znaczenia odpowiedzialności z wykonywanej działaności rolniczej i tym samym z ważności dokształcania i samodoskonalenia.
3,0Student posiada świdomość ryzyka z działalności rolniczej w każdym zsystemie gospodarowania.
3,5Student posiada świdomość ryzyka i znaczenie odpowiedzialności z wykonywanej działalności rolniczej w każdym systemie gospodarowania.
4,0Student posiada świdomość ryzyka i znaczenie odpowiedzialności z wykonywanej działalności rolniczej w każdym systemie gospodarowania i związnej z tym ważności okresowgo dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii dostosowując je w jednym z wybranych systemów gospodarowania.
4,5Student posiada świdomość ryzyka i znaczenie odpowiedzialności z wykonywanej działalności rolniczej w każdym systemie gospodarowania i związnej z tym ważności okresowgo dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii dostosowując je w dwóch wybranych systemach gospodarowania.
5,0Student posiada świdomość ryzyka i znaczenie odpowiedzialności z wykonywanej działalności rolniczej w każdym systemie gospodarowania i związnej z tym ważności okresowgo dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii dostosowując je w każdym systemie gospodarowania.