Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Herbologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Herbologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Eleonora Wrzesińska <Eleonora.Wrzesinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 12 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawowe wiadomości z botaniki, chemii, gleboznawstwa, uprawy roślin rolniczych 1.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uświadomienie studentowi znaczenia chwastów w bioróżnorodności środowiska.
C-2Wskazanie możliwości wyboru metod ograniczania nadmiaru chwastów - ich zalet i wad.
C-3Zapoznanie studentów z zasadmi prawidłowego stosowania herbicydów oraz zagrożeniami wynikającymi z nieprzestrzegania tych zasad.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Spektrum geograficzno-historyczne i formy życiowe ważniejszych gatunków flory segetalnej Polski. Chwasty i ich znaczenie w agrocenozach w aspekcie bioróżnorodności a ich zwalczanie - korzyści wynikające z obecności chwastów, szkodliwość gospodarcza chwastów.2
T-W-2Czynniki oddziaływujące na produkcję nasion chwastów i reprodukcję z organów wegetatywnych. Potencjalne zachwaszczenie roślin rolniczych -glebowy bank nasion, czynniki wpływające na zawartość i rozmieszczenie diaspor chwastów w warstwie ornej gleby.2
T-W-3Stan i stopień zachwaszcenia łanu -zmiany w składzie gatunkowym chwastów wynikające z agrotechniki uprawianych roślin, gatunki dominujące, krytyczne okresy konkurencyjności chwastow, biologiczne i ekonomiczne progi szkodliwości, nasilenie zachwaszczenia łanu wybranych gatunków roślin rolniczych a straty w plonach.2
T-W-4Metody ograniczania zachwaszczenia. Znaczenie herbicydów w integrowanych programach ochrony roślin - co powinno się uwzględniać w tzw. dobrej praktyce ochrony roślin.2
T-W-5Technika stosowania herbicydów – stałe stanowisko do napełniania i mycia opryskiwacza, przygotowanie opryskiwacza do przeprowadzenia zabiegu, uzdatnianie wody do zabiegów ochrony roślin, zabezpieczenie opryskiwacza po użyciu.2
T-W-6Możliwości ograniczenia obciążenia gleby herbicydami: dawki dzielone i obniżone, herbicydy złożone. Zagrożenia dla użytkownika, środowiska i roślin uprawnych wynikające z nieprawidłowego stosowania herbicydów - kryteria oceny szkodliwości, kompensacja i uodparnianie się chwastów na herbicydy.2
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.12
A-W-2Czytanie wskazanej literatury.15
A-W-3Przygotowanie się na wykład.15
A-W-4Przygotowanie sie do zaliczenia wykładów.18
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści programowych przedstawionych na wykładzie.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O06-H_W01
Ma szczegółową wiedzę z zakresu biologii chwastów i ograniczania ich nasilenia w roślinach rolniczych.
ROL_1A_W10R1A_W04, R1A_W05InzA_W05C-2, C-3, C-1T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O06-H_U01
Potrafi dokonać identyfikacji chwastów z uwzględnieniem spektrum geograficzno-historycznego i form życiowych oraz szkodliwości dla wielkości i jakości plonów.
ROL_1A_U03R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07C-1T-W-1, T-W-3M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O06-H_K01
Ma świadomość znaczenia społecznej zawodowej i etycznej odpowiedzialności w podejmowaniu decyzji ograniczania zachwaszczenia zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i potrafi ocenić skutki stosowania herbicydów w produkcji rolniczej.
ROL_1A_K05, ROL_1A_K06R1A_K05, R1A_K06InzA_K01C-2, C-1, C-3T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-6M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O06-H_W01
Ma szczegółową wiedzę z zakresu biologii chwastów i ograniczania ich nasilenia w roślinach rolniczych.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z biologii chwastów i metod ograniczania ich nasilenia w roślinach uprawnych.
3,0Student ma podstawową wiedzę dotyczącą produkcji nasion chwastów i ich reprodukcji z organów wegataywnych, zna niektóre metody ograniczania zachwaszczenia.
3,5Student ma podstawową wiedzę dotyczącą produkcji nasion chwastów i ich reprodukcji z organów wegataywnych, glebowego banku nasion, zna metody ograniczania zachwaszczenia.
4,0Student ma podstawową wiedzę dotyczącą produkcji nasion chwastów i ich reprodukcji z organów wegataywnych, glebowego banku nasion, stanu i stopnia zachwaszcenia, zna metody ograniczania zachwaszczenia.
4,5Student ma podstawową wiedzę dotyczącą produkcji nasion chwastów i ich reprodukcji z organów wegataywnych, glebowego banku nasion, stanu i stopnia zachwaszcenia, zna metody ograniczania zachwaszczenia oraz zagrożenia wynikające z ich stosowania.
5,0Student ma podstawową wiedzę dotyczącą produkcji nasion chwastów i ich reprodukcji z organów wegataywnych, glebowego banku nasion, stanu i stopnia zachwaszcenia, zna metody ograniczania zachwaszczenia oraz zagrożenia wynikające z ich stosowania, zna możliwości ograniczenia obciążenia gleby herbicydami.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O06-H_U01
Potrafi dokonać identyfikacji chwastów z uwzględnieniem spektrum geograficzno-historycznego i form życiowych oraz szkodliwości dla wielkości i jakości plonów.
2,0Student nie potrafi identyfikować gatunki chwastów z uwzględnieniem ich pochodzenia i form życiowych oraz szkodliwości dla wielkości i jakości plonów.
3,0Student potrafi identyfikować niektóre gatunki chwastów z uwzględnieniem ich pochodzenia i form życiowych.
3,5Student potrafi identyfikować niektóre gatunki chwastów z uwzględnieniem ich pochodzenia i form życiowych oraz szkodliwości dla wielkości i jakości plonów.
4,0Student potrafi identyfikować większość gatunków chwastów z uwzględnieniem ich pochodzenia i form życiowych.
4,5Student potrafi identyfikować wiekszość gatunków chwastów z uwzględnieniem ich pochodzenia i form życiowych oraz szkodliwości dla wielkości i jakości plonów.
5,0Student potrafi identyfikować gatunki chwastów z uwzględnieniem ich pochodzenia i form życiowych oraz szkodliwości dla wielkości i jakości plonów.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O06-H_K01
Ma świadomość znaczenia społecznej zawodowej i etycznej odpowiedzialności w podejmowaniu decyzji ograniczania zachwaszczenia zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i potrafi ocenić skutki stosowania herbicydów w produkcji rolniczej.
2,0Student nie ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności w podejmowaniu decyzji ograniczania zachwaszczenia zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i nie potrafi ocenić skutków stosowania herbicydów w produkcji rolniczej.
3,0Student ma świadomość znaczenia społecznej odpowiedzialności w podejmowaniu decyzji ograniczania zachwaszczenia zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju, nie potrafi ocenić skutków stosowania herbicydów w produkcji rolniczej.
3,5Student ma świadomość znaczenia społecznej i zawodowej odpowiedzialności w podejmowaniu decyzji ograniczania zachwaszczenia zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju, nie potrafi ocenić skutków stosowania herbicydów w produkcji rolniczej.
4,0Student ma świadomość znaczenia społecznej i zawodowej odpowiedzialności w podejmowaniu decyzji ograniczania zachwaszczenia zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju, potrafi ocenić niektóre skutki stosowania herbicydów w produkcji rolniczej.
4,5Student ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności w podejmowaniu decyzji ograniczania zachwaszczenia zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju, potrafi ocenić niektóre skutki stosowania herbicydów w produkcji rolniczej.
5,0Ma świadomość znaczenia społecznej zawodowej i etycznej odpowiedzialności w podejmowaniu decyzji ograniczania zachwaszczenia zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i potrafi ocenić skutki stosowania herbicydów w produkcji rolniczej.

Literatura podstawowa

  1. Aldrich R.J., Ekologia chwastów w roślinach uprawnych, TChiIE Opole, Opole, 1997
  2. Woźnica Z., Herbologia. Podstawy biologii, ekologii i zwalczania chwastów, PWRiL Poznań, Poznań, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Duer I., Zachwaszczenie i sposoby jego ograniczania w rolnictwie integrowanym, IUNG Puławy, Puławy, 1996
  2. Skrzypczk G., Blecharczyk A., Swędrzyński A., Podręczny atlas chwastów, Medix Plus Poznań, Poznań, 1997
  3. Zalecenia ochrony roślin ( na dany rok)., IOR Poznań, Poznań, 2012

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Spektrum geograficzno-historyczne i formy życiowe ważniejszych gatunków flory segetalnej Polski. Chwasty i ich znaczenie w agrocenozach w aspekcie bioróżnorodności a ich zwalczanie - korzyści wynikające z obecności chwastów, szkodliwość gospodarcza chwastów.2
T-W-2Czynniki oddziaływujące na produkcję nasion chwastów i reprodukcję z organów wegetatywnych. Potencjalne zachwaszczenie roślin rolniczych -glebowy bank nasion, czynniki wpływające na zawartość i rozmieszczenie diaspor chwastów w warstwie ornej gleby.2
T-W-3Stan i stopień zachwaszcenia łanu -zmiany w składzie gatunkowym chwastów wynikające z agrotechniki uprawianych roślin, gatunki dominujące, krytyczne okresy konkurencyjności chwastow, biologiczne i ekonomiczne progi szkodliwości, nasilenie zachwaszczenia łanu wybranych gatunków roślin rolniczych a straty w plonach.2
T-W-4Metody ograniczania zachwaszczenia. Znaczenie herbicydów w integrowanych programach ochrony roślin - co powinno się uwzględniać w tzw. dobrej praktyce ochrony roślin.2
T-W-5Technika stosowania herbicydów – stałe stanowisko do napełniania i mycia opryskiwacza, przygotowanie opryskiwacza do przeprowadzenia zabiegu, uzdatnianie wody do zabiegów ochrony roślin, zabezpieczenie opryskiwacza po użyciu.2
T-W-6Możliwości ograniczenia obciążenia gleby herbicydami: dawki dzielone i obniżone, herbicydy złożone. Zagrożenia dla użytkownika, środowiska i roślin uprawnych wynikające z nieprawidłowego stosowania herbicydów - kryteria oceny szkodliwości, kompensacja i uodparnianie się chwastów na herbicydy.2
12

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.12
A-W-2Czytanie wskazanej literatury.15
A-W-3Przygotowanie się na wykład.15
A-W-4Przygotowanie sie do zaliczenia wykładów.18
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_O06-H_W01Ma szczegółową wiedzę z zakresu biologii chwastów i ograniczania ich nasilenia w roślinach rolniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W10Ma szczegółową wiedzę z zakresu produkcji roślin rolniczych i stosowanych technologii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Wskazanie możliwości wyboru metod ograniczania nadmiaru chwastów - ich zalet i wad.
C-3Zapoznanie studentów z zasadmi prawidłowego stosowania herbicydów oraz zagrożeniami wynikającymi z nieprzestrzegania tych zasad.
C-1Uświadomienie studentowi znaczenia chwastów w bioróżnorodności środowiska.
Treści programoweT-W-1Spektrum geograficzno-historyczne i formy życiowe ważniejszych gatunków flory segetalnej Polski. Chwasty i ich znaczenie w agrocenozach w aspekcie bioróżnorodności a ich zwalczanie - korzyści wynikające z obecności chwastów, szkodliwość gospodarcza chwastów.
T-W-6Możliwości ograniczenia obciążenia gleby herbicydami: dawki dzielone i obniżone, herbicydy złożone. Zagrożenia dla użytkownika, środowiska i roślin uprawnych wynikające z nieprawidłowego stosowania herbicydów - kryteria oceny szkodliwości, kompensacja i uodparnianie się chwastów na herbicydy.
T-W-3Stan i stopień zachwaszcenia łanu -zmiany w składzie gatunkowym chwastów wynikające z agrotechniki uprawianych roślin, gatunki dominujące, krytyczne okresy konkurencyjności chwastow, biologiczne i ekonomiczne progi szkodliwości, nasilenie zachwaszczenia łanu wybranych gatunków roślin rolniczych a straty w plonach.
T-W-4Metody ograniczania zachwaszczenia. Znaczenie herbicydów w integrowanych programach ochrony roślin - co powinno się uwzględniać w tzw. dobrej praktyce ochrony roślin.
T-W-2Czynniki oddziaływujące na produkcję nasion chwastów i reprodukcję z organów wegetatywnych. Potencjalne zachwaszczenie roślin rolniczych -glebowy bank nasion, czynniki wpływające na zawartość i rozmieszczenie diaspor chwastów w warstwie ornej gleby.
T-W-5Technika stosowania herbicydów – stałe stanowisko do napełniania i mycia opryskiwacza, przygotowanie opryskiwacza do przeprowadzenia zabiegu, uzdatnianie wody do zabiegów ochrony roślin, zabezpieczenie opryskiwacza po użyciu.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści programowych przedstawionych na wykładzie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z biologii chwastów i metod ograniczania ich nasilenia w roślinach uprawnych.
3,0Student ma podstawową wiedzę dotyczącą produkcji nasion chwastów i ich reprodukcji z organów wegataywnych, zna niektóre metody ograniczania zachwaszczenia.
3,5Student ma podstawową wiedzę dotyczącą produkcji nasion chwastów i ich reprodukcji z organów wegataywnych, glebowego banku nasion, zna metody ograniczania zachwaszczenia.
4,0Student ma podstawową wiedzę dotyczącą produkcji nasion chwastów i ich reprodukcji z organów wegataywnych, glebowego banku nasion, stanu i stopnia zachwaszcenia, zna metody ograniczania zachwaszczenia.
4,5Student ma podstawową wiedzę dotyczącą produkcji nasion chwastów i ich reprodukcji z organów wegataywnych, glebowego banku nasion, stanu i stopnia zachwaszcenia, zna metody ograniczania zachwaszczenia oraz zagrożenia wynikające z ich stosowania.
5,0Student ma podstawową wiedzę dotyczącą produkcji nasion chwastów i ich reprodukcji z organów wegataywnych, glebowego banku nasion, stanu i stopnia zachwaszcenia, zna metody ograniczania zachwaszczenia oraz zagrożenia wynikające z ich stosowania, zna możliwości ograniczenia obciążenia gleby herbicydami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_O06-H_U01Potrafi dokonać identyfikacji chwastów z uwzględnieniem spektrum geograficzno-historycznego i form życiowych oraz szkodliwości dla wielkości i jakości plonów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U03Potrafi dokonać identyfikacji gatunków roślin uprawnych, chwastów i roślin chronionych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Uświadomienie studentowi znaczenia chwastów w bioróżnorodności środowiska.
Treści programoweT-W-1Spektrum geograficzno-historyczne i formy życiowe ważniejszych gatunków flory segetalnej Polski. Chwasty i ich znaczenie w agrocenozach w aspekcie bioróżnorodności a ich zwalczanie - korzyści wynikające z obecności chwastów, szkodliwość gospodarcza chwastów.
T-W-3Stan i stopień zachwaszcenia łanu -zmiany w składzie gatunkowym chwastów wynikające z agrotechniki uprawianych roślin, gatunki dominujące, krytyczne okresy konkurencyjności chwastow, biologiczne i ekonomiczne progi szkodliwości, nasilenie zachwaszczenia łanu wybranych gatunków roślin rolniczych a straty w plonach.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści programowych przedstawionych na wykładzie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi identyfikować gatunki chwastów z uwzględnieniem ich pochodzenia i form życiowych oraz szkodliwości dla wielkości i jakości plonów.
3,0Student potrafi identyfikować niektóre gatunki chwastów z uwzględnieniem ich pochodzenia i form życiowych.
3,5Student potrafi identyfikować niektóre gatunki chwastów z uwzględnieniem ich pochodzenia i form życiowych oraz szkodliwości dla wielkości i jakości plonów.
4,0Student potrafi identyfikować większość gatunków chwastów z uwzględnieniem ich pochodzenia i form życiowych.
4,5Student potrafi identyfikować wiekszość gatunków chwastów z uwzględnieniem ich pochodzenia i form życiowych oraz szkodliwości dla wielkości i jakości plonów.
5,0Student potrafi identyfikować gatunki chwastów z uwzględnieniem ich pochodzenia i form życiowych oraz szkodliwości dla wielkości i jakości plonów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_O06-H_K01Ma świadomość znaczenia społecznej zawodowej i etycznej odpowiedzialności w podejmowaniu decyzji ograniczania zachwaszczenia zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i potrafi ocenić skutki stosowania herbicydów w produkcji rolniczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K05Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i z uwzględnieniem dobrostanu zwierząt
ROL_1A_K06Ma świadomość ryzyka, potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej i jej wpływ na środowisko przyrodnicze
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Wskazanie możliwości wyboru metod ograniczania nadmiaru chwastów - ich zalet i wad.
C-1Uświadomienie studentowi znaczenia chwastów w bioróżnorodności środowiska.
C-3Zapoznanie studentów z zasadmi prawidłowego stosowania herbicydów oraz zagrożeniami wynikającymi z nieprzestrzegania tych zasad.
Treści programoweT-W-5Technika stosowania herbicydów – stałe stanowisko do napełniania i mycia opryskiwacza, przygotowanie opryskiwacza do przeprowadzenia zabiegu, uzdatnianie wody do zabiegów ochrony roślin, zabezpieczenie opryskiwacza po użyciu.
T-W-4Metody ograniczania zachwaszczenia. Znaczenie herbicydów w integrowanych programach ochrony roślin - co powinno się uwzględniać w tzw. dobrej praktyce ochrony roślin.
T-W-3Stan i stopień zachwaszcenia łanu -zmiany w składzie gatunkowym chwastów wynikające z agrotechniki uprawianych roślin, gatunki dominujące, krytyczne okresy konkurencyjności chwastow, biologiczne i ekonomiczne progi szkodliwości, nasilenie zachwaszczenia łanu wybranych gatunków roślin rolniczych a straty w plonach.
T-W-2Czynniki oddziaływujące na produkcję nasion chwastów i reprodukcję z organów wegetatywnych. Potencjalne zachwaszczenie roślin rolniczych -glebowy bank nasion, czynniki wpływające na zawartość i rozmieszczenie diaspor chwastów w warstwie ornej gleby.
T-W-6Możliwości ograniczenia obciążenia gleby herbicydami: dawki dzielone i obniżone, herbicydy złożone. Zagrożenia dla użytkownika, środowiska i roślin uprawnych wynikające z nieprawidłowego stosowania herbicydów - kryteria oceny szkodliwości, kompensacja i uodparnianie się chwastów na herbicydy.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści programowych przedstawionych na wykładzie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności w podejmowaniu decyzji ograniczania zachwaszczenia zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i nie potrafi ocenić skutków stosowania herbicydów w produkcji rolniczej.
3,0Student ma świadomość znaczenia społecznej odpowiedzialności w podejmowaniu decyzji ograniczania zachwaszczenia zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju, nie potrafi ocenić skutków stosowania herbicydów w produkcji rolniczej.
3,5Student ma świadomość znaczenia społecznej i zawodowej odpowiedzialności w podejmowaniu decyzji ograniczania zachwaszczenia zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju, nie potrafi ocenić skutków stosowania herbicydów w produkcji rolniczej.
4,0Student ma świadomość znaczenia społecznej i zawodowej odpowiedzialności w podejmowaniu decyzji ograniczania zachwaszczenia zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju, potrafi ocenić niektóre skutki stosowania herbicydów w produkcji rolniczej.
4,5Student ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności w podejmowaniu decyzji ograniczania zachwaszczenia zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju, potrafi ocenić niektóre skutki stosowania herbicydów w produkcji rolniczej.
5,0Ma świadomość znaczenia społecznej zawodowej i etycznej odpowiedzialności w podejmowaniu decyzji ograniczania zachwaszczenia zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i potrafi ocenić skutki stosowania herbicydów w produkcji rolniczej.