Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)
Sylabus przedmiotu Topoklimat i mikroklimat:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Topoklimat i mikroklimat | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Czarnecka <Malgorzata.Czarnecka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiadomości z agrometeorologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z pojęciami i czynnikami topoklimatu, mikroklimatu i fitoklimatu. |
C-2 | Zapoznanie z synoptycznymi uwarunkowaniami zróżnicowania pogody i klimatu w różnych skalach przestrzennych |
C-3 | Zapoznanie studentów z różnicami klimatycznymi w warunkach lokalnych dla potrzeb optymalnej lokalizacji upraw rolniczych, w tym głównie dla zmniejszenia zagrożenia niekorzystnymi i ekstremalnymi warunkami i zjawiskami meteorologicznymi |
C-4 | Wykształcenie umiejętności oceny różnic klimatycznych w warunkach topoklimatu i mikroklimatu na podstawie standardowych pomiarów sieci obserwacyjnej IMGW |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcia oraz czynniki topoklimatu, mikroklimatu i fitoklimatu. Fizyczne podstawy topo- i mikroklimatu – bilans promieniowania, bilans cieplny powierzchni czynnej. Atmosferyczne ogniwo obiegu wody oraz cyrkulacja w warunkach klimatu lokalnego i mikroklimatu. | 2 |
T-W-2 | Ocena zróżnicowania warunków mikroklimatycznych i fitoklimatycznych w różnych typach topoklimatu: terenu urzeźbionego, obszarów leśnych, w sąsiedztwie zadrzewień, zbiorników wodnych i terenów podmokłych, obszarów zabudowy miejskiej. | 4 |
T-W-3 | Fitoklimat niskiej szaty roślinnej. Wpływ mikroklimatu na rośliny uprawne. | 2 |
T-W-4 | Względna ocena warunków topoklimatycznych i mikroklimatycznych na podstawie wyników standardowych pomiarów meteorologicznych prowadzonych w ramach sieci IMGW. | 2 |
T-W-5 | Klasyfikacja i kartowanie topo- i mikroklimatów. Wpływ degradacji środowiska na warunki mikroklimatyczne. Melioracje mikroklimatyczne. | 2 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 12 |
A-W-2 | udział w konsultacjach | 12 |
A-W-3 | Studiowanie literatury | 12 |
A-W-4 | Przygotowanie prezentacji z zakresu zróżnicowania głównych elementów meteorologicznych w wybranych typach topoklimatu lub mikroklimatu | 12 |
A-W-5 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 12 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych i multimedialnych |
M-2 | prezentacje przygotowane przez studentów |
M-3 | dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie treści wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie przygotowanych prezentacji |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_O04-T_W01 Ma podstawową wiedzę z zakresu meteorologicznych i klimatycznych uwarunkowań produkcji rolniczej w skali lokalnej | ROL_1A_W08 | R1A_W03, R1A_W07 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_O04-T_U01 Potrafi rozpoznać i interpretować wpływ lokalnych warunków atmosferycznych, w tym ekstremalnych elementów i zjawisk meteorologicznych na plonowanie roślin | ROL_1A_U10 | R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07 | — | C-3, C-4 | T-W-2, T-W-4 | M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_O04-T_K01 Znając atmosferyczne uwarunkowania produkcji roślinnej w skali lokalnej rozumie potrzebę uzupełniania i poszerzania wiedzy | ROL_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K07 | — | C-3, C-4 | T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_O04-T_W01 Ma podstawową wiedzę z zakresu meteorologicznych i klimatycznych uwarunkowań produkcji rolniczej w skali lokalnej | 2,0 | Student nie ma wiedzy o zróżnicowaniu warunków atmosferycznych w różnych skalach przestrzennych. |
3,0 | Student definiuje pojęcia topoklimat, mikroklimat i fitoklimat i ma wiedzę o zróżnicowaniu niektórych elementów , ale tylko w skali klimatu lokalnego | |
3,5 | Student opisuje warunki synoptyczne występowania lokalnego zróżnicowania warunków pogodowych, poprawnie prezentuje rozkłady i zmienność większości elementów w skali topoklimatu i mikroklimatu. | |
4,0 | Student analitycznie porównuje czasową i przestrzenną zmienność wszystkich elementów meteorologicznych w skali topoklimatu i mikroklimatu, wymienia i opisuje charakterystyczne cechy fitoklimatu | |
4,5 | Student analitycznie porównuje czasową i przestrzenną zmienność wszystkich elementów pogody w skali topoklimatu i mikroklimatu, identyfikuje elementy korzystne i niekorzystne, wymienia i opisuje charakterystyczne cechy fitoklimatu. | |
5,0 | Student analitycznie porównuje czasową i przestrzenną zmienność wszystkich elementów pogody w skali topoklimatu, mikroklimatu oraz fitoklimatu, proponuje kierunki efektywnego zagospodarowania lokalnych zasobów klimatu oraz rodzaje melioracji agroklimatycznych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_O04-T_U01 Potrafi rozpoznać i interpretować wpływ lokalnych warunków atmosferycznych, w tym ekstremalnych elementów i zjawisk meteorologicznych na plonowanie roślin | 2,0 | Nie potrafi nawet w najprostszy sposób określić roli lokalnych warunków atmosferycznych |
3,0 | Rozpoznaje i interpretuje wpływ tylko niektórych elementów atmosferycznych na plonowanie roślin w skali topoklimatu | |
3,5 | Potrafi ocenić wpływ najważniejszych elementów meteorologicznych na plonowanie roślin, zarówno w skali topoklimatu, jak i mikroklimatu, interpretuje wpływ etapów rozwoju szaty roślinnej na czasową zmienność głównych elementów fitoklimatu | |
4,0 | Ma umiejętność zaprezentowania i interpretacji zmienności głównych elementów atmosferycznych w skali topoklimatu, mikroklimatu oraz fitoklimatu oraz dokonuje analizy synoptycznych warunków występowania różnic. Potrafi ocenić wpływ najważniejszych elementów meteorologicznych na plonowanie roślin w wymienionych skalach przestrzennych | |
4,5 | Ma umiejętność zaprezentowania zmienności głównych elementów atmosferycznych w skali topoklimatu oraz mikroklimatu, w sposób analityczny szacuje ich wpływ na plonowanie roślin, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożenia przez ekstremalne elementy i zjawiska meteorologiczne, w zależności od warunków synoptycznych | |
5,0 | Ma umiejętność zaprezentowania zmienności głównych elementów atmosferycznych w skali topoklimatu oraz mikroklimatu, w sposób analityczny szacuje ich wpływ na plonowanie roślin, ze szczególnym uwzględnieniem ekstremalnych warunków pogodowych oraz identyfikuje i proponuje rodzaje melioracji agroklimatycznych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_O04-T_K01 Znając atmosferyczne uwarunkowania produkcji roślinnej w skali lokalnej rozumie potrzebę uzupełniania i poszerzania wiedzy | 2,0 | Nie rozumie potrzeby uzupełniania wiedzy |
3,0 | Rozumie potrzebę samodoskonalenia | |
3,5 | Rozumie nie tylko potrzebę, ale jest świadomy konieczności poszerzania wiedzy | |
4,0 | Rozumie potrzebę samodoskonalenia, ma pełną świadomość konieczności poszerzania i uzupełniania wiedzy | |
4,5 | Rozumie potrzebę samodoskonalenia, mając pełną świadomość konieczności poszerzania wiedzy aktywnie ją uzupełnia | |
5,0 | Rozumie potrzebę samodoskonalenia, mając pełną świadomośc konieczności poszerzania wiedzy nie tylko sam ją uzupełnia, ale podejmuje także działania aktywizujące w swoim otoczeniu. |
Literatura podstawowa
- Bac S., Rojek M., Meteorologia i klimatologia w inżynierii środowiska., AR Wrocław, Wrocław, 1999, wybrane rozdziały
- Kędziora A., Podstawy agrometeorologii, PWRiL, Poznań, 1999, wybrane rozdziały
- Bac S. (red.), Współczesne badania topoklimatyczne, Prace Inst. Geogr., ser. A, Geogr. Fiz. V, Wyd. Uniw. Wrocł., 1991
Literatura dodatkowa
- Lewińska J., Klimat miasta. Zasoby, zagrożenia, kształtowanie., Instytut Gospodarki . Przestrzennej i Komunalnej, Kraków, 2000
- Bac S. (red.), Agroklimatyczne podstawy melioracji wodnych w Polsce., PWRiL, Warzawa, 1982, wybrane rozdziały
- Błażejczyk K., Koncepcja przeglądowej mapy topoklimatycznej Polski [w:] M. Kuchcik (red.), Współczesne badania topoklimatyczne, Dok. Geogr., nr 23, s. 131-142., Warszawa, 2001