Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Entomologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Entomologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Ochrony Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Karbowska-Dzięgielewska <Magdalena.Karbowska-Dziegielewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 16 1,00,47zaliczenie
zajęcia terenoweT5 4 1,00,24zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 12 1,00,29zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość systematyki roślin, podstawowe wiadomości z zakresu: entomologii (morfologia i anatomia owadów), botaniki i fizjologii roślin

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zdobycie wiedzy dotyczącej najważniejszych grup szkodników roślin rolniczych
C-2wykształcenie umiejętności diagnozowania szkodników na podstawie typu uszkodzeń roślin przez nich powodowanych oraz ich morfologii
C-3znajomość przyczyn i umiejętność analizowania masowych pojawów szkodników z uwzględnieniem wpływu czynników biotycznych i abiotycznych
C-4zdobycie umiejętności odpowiedniego dobierania metod ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach rolniczych
C-5wykształcenie umiejętności podejmowania decyzji o zastosowaniu skutecznych środków chemicznych w ochronie upraw rolniczych z uwzględnieniem ich wpływu na środowisko i organizmy pożyteczne
C-6uświadomienie potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie doboru skutecznych metod ochrony roślin oraz ich oddziaływania na środowisko

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Systematyka nicieni - szkodników roślin. Grupy troficzne nicieni. Metody pozyskiwania nicieni z materiału roślinnego i gleby. Przegląd ważniejszych gatunków nicieni pasożytów roślin. Diagnostyka uszkodzeń roślin powodowanych przez nicienie roślinożerne.2
T-A-2Pożyteczne i szkodliwe roztocze. Różnice w morfologii roztoczy, preferencje pokarmowe, diagnostyka uszkodzeń powodowanych przez roztocza roślinożerne. Rola drapieżnych roztoczy w biologicznej metodzie zwalczania szkodników roślin.2
T-A-3Budowa morfologiczna owadów (Insecta). Rozmnażanie i rozwój owadów. Typy larw i poczwarek u owadów. Rodzaje uszkodzeń roślin powodowanych przez fitofagi.2
T-A-4Charakterystyka wybranych rzędów owadów o znaczeniu gospodarczym z podgromady Apterygota i Pterygota.2
T-A-5Wielożerne szkodniki roślin – diagnostyka i szkodliwość. Przegląd i diagnostyka najważniejszych szkodników roślin okopowych.2
T-A-6Przegląd i diagnostyka najważniejszych szkodników warzyw kapustnych. Skodniki roślin motylkowych.2
12
zajęcia terenowe
T-T-1Występowanie owadów w wybranych zbiorowiskach - diagnostyka fitofagów i gatunków pożytecznych oraz ocena ich roli w środowisku. Metody odłowu owadów w terenie. Zebranie i ekspozycja kolekcji owadów ważnych dla praktyki ochrony roślin.4
4
wykłady
T-W-1Charakterystyka podstawowych grup „szkodników” roślin rolniczych.2
T-W-2Przegląd najważniejszych rzędów owadów o znaczeniu gospodarczym. Rodzaje oraz przegląd uszkodzeń roślin powodowanych przez fitofagi.2
T-W-3Prognozy i sygnalizacje pojawu szkodników roślin. Ekologiczne aspekty pojawu szkodników.2
T-W-4Charakterystyka metod ochrony roślin przed szkodnikami. Metody profilaktyczne i bezpośredniego zwalczania szkodliwych organizmów.2
T-W-5Metody biologiczne. Wykorzystywanie organizmów pożytecznych w walce ze szkodnikami roślin. Biotechnologia w ochronie roślin przed szkodnikami.2
T-W-6Metody chemiczne. Charakterystyka najważniejszych grup zoocydów. Podejmowanie decyzji o zwalczaniu szkodników. Główne czynniki decydujące o skuteczności zwalczania zoofagów.2
T-W-7Integrowana metoda ochrony rzepaku i roślin okopowych.2
T-W-8Integrowana ochrona zbóż przed szkodnikami. Przegląd i zwalczanie szkodników magazynów i przechowalni.2
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych12
A-A-2przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych, w tym sprawdzianów i kolokium12
A-A-3studiowanie zalecanej literatury6
30
zajęcia terenowe
A-T-1uczestnictwo w zajęciach4
A-T-2praca własna z kluczem entomologicznym6
A-T-3studiowanie przedmiotowej literatury10
A-T-4przygotowanie i ekspozycja kolekcji owadów zebranych z terenu10
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach16
A-W-2przygotwanie do egzaminu i udział w egzaminie7
A-W-3konsultacje8
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład problemowy
M-2wykład informacyjny
M-3duskusja dydaktyczna
M-4aprobata
M-5pokaz
M-6film
M-7ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: aprobata
S-3Ocena formująca: sprawdzian
S-4Ocena formująca: kolokwium
S-5Ocena formująca: zaliczenie ustne z przygotowanej kolekcji owadów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C18_W01
zna i diagnozuje najważniejsze grupy szkodników roślin rolniczych oraz typy uszkodzeń roślin przez nie powodowane
ROL_1A_W05, ROL_1A_W01, ROL_1A_W07R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W06, R1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-2, C-1T-W-2, T-A-1, T-A-3, T-A-6, T-A-5, T-W-1, T-A-2, T-A-4, T-T-1M-5, M-3, M-7, M-2, M-6, M-1S-3, S-2, S-4, S-1, S-5
ROL_1A_C18_W02
objaśnia najważniesze przyczyny masowych pojawów szkodników roślin, z uwzględnieniem czynników biotycznych i abiotycznych
ROL_1A_W01, ROL_1A_W05, ROL_1A_W07R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W06, R1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-2, C-3, C-1T-T-1, T-W-3, T-W-2, T-W-1M-2, M-1, M-6S-2, S-1
ROL_1A_C18_W03
rozróżnia i charakteryzuje metody ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach rolniczych, ze szczególnym uwzględnieniem wpływu środkow chemicznych na środowisko i organizmy pożyteczne
ROL_1A_W05, ROL_1A_W01, ROL_1A_W07R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W06, R1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-4, C-6, C-5T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-8M-1, M-3, M-2, M-6S-2, S-1, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C18_U01
potrafi właściwie dobierać metody ochrony roślin przeciwko zdiagnozowanym szkodnikom w uprawach rolniczych
ROL_1A_U10, ROL_1A_U04R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-2, C-4, C-1, C-5T-W-2, T-W-7, T-W-4, T-A-6, T-W-5, T-W-8, T-W-6, T-W-1M-1, M-2, M-3, M-6, M-4S-2, S-1
ROL_1A_C18_U02
potrafi właściwie interpretować przyczyny masowych pojawów szkodników w uprawach rolniczych, z uwazględnieniem czynników biotycznych i abiotycznych
ROL_1A_U04, ROL_1A_U10R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-2, C-1, C-3T-A-1, T-A-6, T-A-2, T-W-2, T-A-3, T-A-5, T-W-3, T-T-1, T-A-4M-1, M-5, M-3, M-7, M-2, M-6S-3, S-4, S-2, S-1
ROL_1A_C18_U03
potrafi świadomie podejmować decyzję o zastosowaniu skutecznych środków chemicznych w ochronie upraw rolniczych przed szkodnikami z uwzględnieniem ich wpływu na środowisko i organizmy pożyteczne
ROL_1A_U10, ROL_1A_U04R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-5, C-6, C-4T-W-6, T-W-4, T-T-1, T-A-6M-3, M-2, M-1, M-5, M-6S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C18_K01
świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie ochrony roślin przed szkodnikami
ROL_1A_K06, ROL_1A_K01, ROL_1A_K02R1A_K01, R1A_K02, R1A_K06, R1A_K07InzA_K01C-6, C-4, C-1, C-2, C-5T-W-6, T-T-1, T-W-7, T-W-3, T-W-2, T-W-8, T-W-5, T-W-4, T-W-1M-6, M-3, M-1, M-2, M-7, M-5S-2
ROL_1A_C18_K02
wykształcenie świadomości podejmowanego ryzyka i skutków związanych z wyborem środków chemicznych na środowisko i organizmy pożyteczne
ROL_1A_K01, ROL_1A_K06, ROL_1A_K02R1A_K01, R1A_K02, R1A_K06, R1A_K07InzA_K01C-5, C-6T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-T-1M-2, M-1, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C18_W01
zna i diagnozuje najważniejsze grupy szkodników roślin rolniczych oraz typy uszkodzeń roślin przez nie powodowane
2,0nie potrafi zdefiniować pojęcia "szkodnik roślin"; nie potrafi wskazać i opisać żadnych szkodników upraw rolniczych
3,0potrafi zdefiniować pojęcie "szkodnik roślin"; nie potrafi wymienić konkretnych szkodników roślin upraw rolniczych
3,5potrafi wymienić i schrakteryzować wybranych przedstawicieli grup szkodników roślin rolniczych
4,0potrafi wymienić i schrakteryzować najważniejszych przedstawicieli szkodników roślin, występujących w określonych uprawach rolniczych
4,5potrafi wymienić i schrakteryzować prawie wszystkich ważniejszych przedstawicieli szkodników roślin, występujących w określonych uprawach rolniczych oraz rozróżnić typy uszkodzeń roślin przez nich powodowne
5,0potrafi wymienić i schrakteryzować wszystkich ważniejszych przedstawicieli szkodników roślin, występujących w określonych uprawach rolniczych oraz rozróżnić typy uszkodzeń roślin przez nich powodowne
ROL_1A_C18_W02
objaśnia najważniesze przyczyny masowych pojawów szkodników roślin, z uwzględnieniem czynników biotycznych i abiotycznych
2,0nie potrafi wymienić żadnych przyczyn masowych pojawów szkodników roślin; nie zna pojecia gradacja szkodników
3,0potrafi wymienić przyczyny masowych pojawów niektórych szkodników upraw rolniczych
3,5potrafi wymienić i zdefiniować przyczyny masowych pojawów niektórych szkodników upraw rolniczych
4,0zna przyczyny masowych pojawów szkodników i potrafi dokładnie je scharakteryzować w określonych uprawach rolniczych
4,5zna przyczyny masowych pojawów szkodników i potrafi dokładnie je scharakteryzować z uwzględnieniem niektórych czynników biotycznych i abiotycznych, w konkretnych uprawach rolniczych
5,0zna przyczyny masowych pojawów szkodników i potrafi dokładnie je scharakteryzować z uwzględnieniem najważniejszych czynników biotycznych i abiotycznych, w konkretnych uprawach rolniczych
ROL_1A_C18_W03
rozróżnia i charakteryzuje metody ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach rolniczych, ze szczególnym uwzględnieniem wpływu środkow chemicznych na środowisko i organizmy pożyteczne
2,0nie potrafi wymienić żadnych metod ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach rolniczych; nie potrafi analizować wpływu środków ochrony roślin na środowisko
3,0potrafi wymienić niektóre metody ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach rolniczych, jednak nie potrafi analizować wpływu zaproponowanych metod na środowisko
3,5potrafi wymienić część metod ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach rolniczych oraz przeanalizować ich wpływ na środowisko
4,0potrafi wymienić większość metod ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach rolniczych oraz przeanalizować ich wpływ na środowisko
4,5potrafi wymienić prawie wszystkie metody ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach rolniczych oraz przeanalizować ich wpływ na środowisko, ze szczególnym uwzględnieniem chemicznych środków ochrony roślin
5,0potrafi wymienić wszystkie metody ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach rolniczych oraz przeanalizować ich wpływ na środowisko, ze szczególnym uwzględnieniem chemicznych środków ochrony roślin

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C18_U01
potrafi właściwie dobierać metody ochrony roślin przeciwko zdiagnozowanym szkodnikom w uprawach rolniczych
2,0nie potrafi diagnozować szkodników roślin i właściwe dobierać metod ich zwalczania
3,0potrafi diagnozować niektóre szkodniki roślin w uprawach rolniczych, bardzo rzadko wskazując odpowiednie metody ich zwalczania
3,5potrafi diagnozować wybrane szkodniki roślin w uprawach rolniczych, nie zawsze wskazując odpowiednie metody ich zwalczania
4,0potrafi diagnozować większość szkodników roślin w uprawach rolniczych, wskazując odpowiednie metody ich zwalczania; potrafi posługiwać sie aktualnymi "Zaleceniami ochrony roślin"
4,5potrafi diagnozować wszystkie najważniejsze szkodniki roślin w uprawach rolniczych, wskazując odpowiednie metody ich zwalczania; potrafi posługiwać sie aktualnymi "Zaleceniami ochrony roślin" wskazując odpowiednie środki do zwalczania szkodników
5,0potrafi diagnozować wszystkie najważniejsze szkodniki roślin w uprawach rolniczych, wskazując odpowiednie metody ich zwalczania; potrafi posługiwać sie aktualnymi "Zaleceniami ochrony roślin", wybiera odpowiednie środki do zwalczania szkodników i potrafi je zastosowac w praktyce
ROL_1A_C18_U02
potrafi właściwie interpretować przyczyny masowych pojawów szkodników w uprawach rolniczych, z uwazględnieniem czynników biotycznych i abiotycznych
2,0nie zna i nie potrafi właściwie interpretować przyczyn masowych pojawów szkodników w uprawach rolniczych
3,0zna i potrafi właściwie interpretować przyczyny masowych pojawów pojedynczych szkodników w uprawach rolniczych
3,5zna i potrafi właściwie interpretować przyczyny masowych pojawów niektórych szkodników w uprawach rolniczych; jednak nie zawsze uwzględnieniem wszystkich czynników biotycznych i abiotycznych
4,0zna i potrafi właściwie interpretować przyczyny masowych pojawów najważniejszych szkodników w uprawach rolniczych, z uwzględnieniem wszystkich ważnych czynników biotycznych i abiotycznych; potrafi prognozwać przebieg gradacji i właściwie mu przedziwdziałać
4,5zna i potrafi właściwie interpretować przyczyny masowych pojawów najważniejszych szkodników w uprawach rolniczych, z uwzględnieniem wszystkich ważnych czynników biotycznych i abiotycznych; potrafi prognozwać przebieg gradacji i właściwie mu przedziwdziałać
5,0zna i potrafi właściwie interpretować przyczyny masowych pojawów wszystkich szkodników w uprawach rolniczych, uwzględnienia wszystkie najważniejsze czynniki biotyczne i abiotyczne odpowiedzialne za gradacje; potrafi prognozwać przebieg gradacji i właściwie mu przedziwdziałać
ROL_1A_C18_U03
potrafi świadomie podejmować decyzję o zastosowaniu skutecznych środków chemicznych w ochronie upraw rolniczych przed szkodnikami z uwzględnieniem ich wpływu na środowisko i organizmy pożyteczne
2,0nie ma świadomości odpowiedzialności za dobór metod ochrony roślin przed szkodnikami
3,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jednak nie uwzględnia wpływu zastosowanych metod ochrony roślin na środowisko
3,5ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jednak tylko wybiórczo uwzględnia wpływ zastosowanych metod ochrony roślin na środowisko
4,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jednak czasami nie uwzględnia wpływu zastosowanych metod ochrony roślin na środowisko
4,5ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, prawie zawsze je analizuje i uwzględnia wpływ zastosowanych metod ochrony roślin na środowisko
5,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, zawsze analizuje i uwzględnia wpływ zastosowanych metod ochrony roślin na środowisko, dobór metod i technik ochrony roślin jest logiczny i przemyślany

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C18_K01
świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie ochrony roślin przed szkodnikami
2,0nie ma świadomości potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie ochrony roślin przed szkodnikami
3,0ma świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie ochrony roślin przed szkodnikami lecz rzadko je praktykuje
3,5ma świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie ochrony roślin przed szkodnikami i często je praktykuje
4,0ma świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie ochrony roślin przed szkodnikami i zwykle je praktykuje
4,5ma świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie ochrony roślin przed szkodnikami i prawie zawsze je praktykuje
5,0ma świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie ochrony roślin przed szkodnikami i zawsze je praktykuje
ROL_1A_C18_K02
wykształcenie świadomości podejmowanego ryzyka i skutków związanych z wyborem środków chemicznych na środowisko i organizmy pożyteczne
2,0nie ma świadomości odpowiedzialności za podejmowane decyzje w zakresie wyboru środków chemicznych i ich wpływu na środowisko
3,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje ale rzadko kieruje się dobrem środowiska
3,5ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje ale tylko czasami kieruje się dobrem środowiska
4,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje ale nie zawsze kieruje się dobrem środowiska
4,5ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje i przeważnie są one korzystne dla środowiska
5,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, zawsze są one przemyslane, logiczne i korzystne dla otaczającego środowiska

Literatura podstawowa

  1. Boczek J., Nauka o szkodnikach roślin uprawnych, PWRiL, Warszawa, 2001
  2. Kochman J., Węgorek, Ochrona Roślin, PWRiL, Warszawa, 1997
  3. Miętkiewski R. (red.), Zarys nauki o szkodnikach roślin (cz. I, II), WSRP, Siedlce, 1994
  4. Wnuk A., Entomologia dla rolników (cz. I,II), Wydawnictwo AR w Krakowie, Kraków, 1994

Literatura dodatkowa

  1. Zalecenia Ochrony Roślin, IOR-PIB, Poznań, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Systematyka nicieni - szkodników roślin. Grupy troficzne nicieni. Metody pozyskiwania nicieni z materiału roślinnego i gleby. Przegląd ważniejszych gatunków nicieni pasożytów roślin. Diagnostyka uszkodzeń roślin powodowanych przez nicienie roślinożerne.2
T-A-2Pożyteczne i szkodliwe roztocze. Różnice w morfologii roztoczy, preferencje pokarmowe, diagnostyka uszkodzeń powodowanych przez roztocza roślinożerne. Rola drapieżnych roztoczy w biologicznej metodzie zwalczania szkodników roślin.2
T-A-3Budowa morfologiczna owadów (Insecta). Rozmnażanie i rozwój owadów. Typy larw i poczwarek u owadów. Rodzaje uszkodzeń roślin powodowanych przez fitofagi.2
T-A-4Charakterystyka wybranych rzędów owadów o znaczeniu gospodarczym z podgromady Apterygota i Pterygota.2
T-A-5Wielożerne szkodniki roślin – diagnostyka i szkodliwość. Przegląd i diagnostyka najważniejszych szkodników roślin okopowych.2
T-A-6Przegląd i diagnostyka najważniejszych szkodników warzyw kapustnych. Skodniki roślin motylkowych.2
12

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Występowanie owadów w wybranych zbiorowiskach - diagnostyka fitofagów i gatunków pożytecznych oraz ocena ich roli w środowisku. Metody odłowu owadów w terenie. Zebranie i ekspozycja kolekcji owadów ważnych dla praktyki ochrony roślin.4
4

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka podstawowych grup „szkodników” roślin rolniczych.2
T-W-2Przegląd najważniejszych rzędów owadów o znaczeniu gospodarczym. Rodzaje oraz przegląd uszkodzeń roślin powodowanych przez fitofagi.2
T-W-3Prognozy i sygnalizacje pojawu szkodników roślin. Ekologiczne aspekty pojawu szkodników.2
T-W-4Charakterystyka metod ochrony roślin przed szkodnikami. Metody profilaktyczne i bezpośredniego zwalczania szkodliwych organizmów.2
T-W-5Metody biologiczne. Wykorzystywanie organizmów pożytecznych w walce ze szkodnikami roślin. Biotechnologia w ochronie roślin przed szkodnikami.2
T-W-6Metody chemiczne. Charakterystyka najważniejszych grup zoocydów. Podejmowanie decyzji o zwalczaniu szkodników. Główne czynniki decydujące o skuteczności zwalczania zoofagów.2
T-W-7Integrowana metoda ochrony rzepaku i roślin okopowych.2
T-W-8Integrowana ochrona zbóż przed szkodnikami. Przegląd i zwalczanie szkodników magazynów i przechowalni.2
16

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych12
A-A-2przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych, w tym sprawdzianów i kolokium12
A-A-3studiowanie zalecanej literatury6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1uczestnictwo w zajęciach4
A-T-2praca własna z kluczem entomologicznym6
A-T-3studiowanie przedmiotowej literatury10
A-T-4przygotowanie i ekspozycja kolekcji owadów zebranych z terenu10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach16
A-W-2przygotwanie do egzaminu i udział w egzaminie7
A-W-3konsultacje8
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C18_W01zna i diagnozuje najważniejsze grupy szkodników roślin rolniczych oraz typy uszkodzeń roślin przez nie powodowane
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W05Zna i rozumie podstawowe relacje ekologiczne w odniesieniu do gleby, produkcji rolniczej, stosowania pestycydów oraz naturalnych ekosystemów
ROL_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki niezbędną do zrozumienia procesów przyrodniczych i technicznych uwarunkowań produkcji rolniczej
ROL_1A_W07Ma wiedzę z zakresu biologii podstawowych chorób i szkodników roślin
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2wykształcenie umiejętności diagnozowania szkodników na podstawie typu uszkodzeń roślin przez nich powodowanych oraz ich morfologii
C-1zdobycie wiedzy dotyczącej najważniejszych grup szkodników roślin rolniczych
Treści programoweT-W-2Przegląd najważniejszych rzędów owadów o znaczeniu gospodarczym. Rodzaje oraz przegląd uszkodzeń roślin powodowanych przez fitofagi.
T-A-1Systematyka nicieni - szkodników roślin. Grupy troficzne nicieni. Metody pozyskiwania nicieni z materiału roślinnego i gleby. Przegląd ważniejszych gatunków nicieni pasożytów roślin. Diagnostyka uszkodzeń roślin powodowanych przez nicienie roślinożerne.
T-A-3Budowa morfologiczna owadów (Insecta). Rozmnażanie i rozwój owadów. Typy larw i poczwarek u owadów. Rodzaje uszkodzeń roślin powodowanych przez fitofagi.
T-A-6Przegląd i diagnostyka najważniejszych szkodników warzyw kapustnych. Skodniki roślin motylkowych.
T-A-5Wielożerne szkodniki roślin – diagnostyka i szkodliwość. Przegląd i diagnostyka najważniejszych szkodników roślin okopowych.
T-W-1Charakterystyka podstawowych grup „szkodników” roślin rolniczych.
T-A-2Pożyteczne i szkodliwe roztocze. Różnice w morfologii roztoczy, preferencje pokarmowe, diagnostyka uszkodzeń powodowanych przez roztocza roślinożerne. Rola drapieżnych roztoczy w biologicznej metodzie zwalczania szkodników roślin.
T-A-4Charakterystyka wybranych rzędów owadów o znaczeniu gospodarczym z podgromady Apterygota i Pterygota.
T-T-1Występowanie owadów w wybranych zbiorowiskach - diagnostyka fitofagów i gatunków pożytecznych oraz ocena ich roli w środowisku. Metody odłowu owadów w terenie. Zebranie i ekspozycja kolekcji owadów ważnych dla praktyki ochrony roślin.
Metody nauczaniaM-5pokaz
M-3duskusja dydaktyczna
M-7ćwiczenia przedmiotowe
M-2wykład informacyjny
M-6film
M-1wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena formująca: aprobata
S-4Ocena formująca: kolokwium
S-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-5Ocena formująca: zaliczenie ustne z przygotowanej kolekcji owadów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi zdefiniować pojęcia "szkodnik roślin"; nie potrafi wskazać i opisać żadnych szkodników upraw rolniczych
3,0potrafi zdefiniować pojęcie "szkodnik roślin"; nie potrafi wymienić konkretnych szkodników roślin upraw rolniczych
3,5potrafi wymienić i schrakteryzować wybranych przedstawicieli grup szkodników roślin rolniczych
4,0potrafi wymienić i schrakteryzować najważniejszych przedstawicieli szkodników roślin, występujących w określonych uprawach rolniczych
4,5potrafi wymienić i schrakteryzować prawie wszystkich ważniejszych przedstawicieli szkodników roślin, występujących w określonych uprawach rolniczych oraz rozróżnić typy uszkodzeń roślin przez nich powodowne
5,0potrafi wymienić i schrakteryzować wszystkich ważniejszych przedstawicieli szkodników roślin, występujących w określonych uprawach rolniczych oraz rozróżnić typy uszkodzeń roślin przez nich powodowne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C18_W02objaśnia najważniesze przyczyny masowych pojawów szkodników roślin, z uwzględnieniem czynników biotycznych i abiotycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki niezbędną do zrozumienia procesów przyrodniczych i technicznych uwarunkowań produkcji rolniczej
ROL_1A_W05Zna i rozumie podstawowe relacje ekologiczne w odniesieniu do gleby, produkcji rolniczej, stosowania pestycydów oraz naturalnych ekosystemów
ROL_1A_W07Ma wiedzę z zakresu biologii podstawowych chorób i szkodników roślin
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2wykształcenie umiejętności diagnozowania szkodników na podstawie typu uszkodzeń roślin przez nich powodowanych oraz ich morfologii
C-3znajomość przyczyn i umiejętność analizowania masowych pojawów szkodników z uwzględnieniem wpływu czynników biotycznych i abiotycznych
C-1zdobycie wiedzy dotyczącej najważniejszych grup szkodników roślin rolniczych
Treści programoweT-T-1Występowanie owadów w wybranych zbiorowiskach - diagnostyka fitofagów i gatunków pożytecznych oraz ocena ich roli w środowisku. Metody odłowu owadów w terenie. Zebranie i ekspozycja kolekcji owadów ważnych dla praktyki ochrony roślin.
T-W-3Prognozy i sygnalizacje pojawu szkodników roślin. Ekologiczne aspekty pojawu szkodników.
T-W-2Przegląd najważniejszych rzędów owadów o znaczeniu gospodarczym. Rodzaje oraz przegląd uszkodzeń roślin powodowanych przez fitofagi.
T-W-1Charakterystyka podstawowych grup „szkodników” roślin rolniczych.
Metody nauczaniaM-2wykład informacyjny
M-1wykład problemowy
M-6film
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: aprobata
S-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wymienić żadnych przyczyn masowych pojawów szkodników roślin; nie zna pojecia gradacja szkodników
3,0potrafi wymienić przyczyny masowych pojawów niektórych szkodników upraw rolniczych
3,5potrafi wymienić i zdefiniować przyczyny masowych pojawów niektórych szkodników upraw rolniczych
4,0zna przyczyny masowych pojawów szkodników i potrafi dokładnie je scharakteryzować w określonych uprawach rolniczych
4,5zna przyczyny masowych pojawów szkodników i potrafi dokładnie je scharakteryzować z uwzględnieniem niektórych czynników biotycznych i abiotycznych, w konkretnych uprawach rolniczych
5,0zna przyczyny masowych pojawów szkodników i potrafi dokładnie je scharakteryzować z uwzględnieniem najważniejszych czynników biotycznych i abiotycznych, w konkretnych uprawach rolniczych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C18_W03rozróżnia i charakteryzuje metody ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach rolniczych, ze szczególnym uwzględnieniem wpływu środkow chemicznych na środowisko i organizmy pożyteczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W05Zna i rozumie podstawowe relacje ekologiczne w odniesieniu do gleby, produkcji rolniczej, stosowania pestycydów oraz naturalnych ekosystemów
ROL_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki niezbędną do zrozumienia procesów przyrodniczych i technicznych uwarunkowań produkcji rolniczej
ROL_1A_W07Ma wiedzę z zakresu biologii podstawowych chorób i szkodników roślin
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4zdobycie umiejętności odpowiedniego dobierania metod ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach rolniczych
C-6uświadomienie potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie doboru skutecznych metod ochrony roślin oraz ich oddziaływania na środowisko
C-5wykształcenie umiejętności podejmowania decyzji o zastosowaniu skutecznych środków chemicznych w ochronie upraw rolniczych z uwzględnieniem ich wpływu na środowisko i organizmy pożyteczne
Treści programoweT-W-4Charakterystyka metod ochrony roślin przed szkodnikami. Metody profilaktyczne i bezpośredniego zwalczania szkodliwych organizmów.
T-W-6Metody chemiczne. Charakterystyka najważniejszych grup zoocydów. Podejmowanie decyzji o zwalczaniu szkodników. Główne czynniki decydujące o skuteczności zwalczania zoofagów.
T-W-7Integrowana metoda ochrony rzepaku i roślin okopowych.
T-W-5Metody biologiczne. Wykorzystywanie organizmów pożytecznych w walce ze szkodnikami roślin. Biotechnologia w ochronie roślin przed szkodnikami.
T-W-8Integrowana ochrona zbóż przed szkodnikami. Przegląd i zwalczanie szkodników magazynów i przechowalni.
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
M-3duskusja dydaktyczna
M-2wykład informacyjny
M-6film
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: aprobata
S-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-4Ocena formująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wymienić żadnych metod ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach rolniczych; nie potrafi analizować wpływu środków ochrony roślin na środowisko
3,0potrafi wymienić niektóre metody ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach rolniczych, jednak nie potrafi analizować wpływu zaproponowanych metod na środowisko
3,5potrafi wymienić część metod ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach rolniczych oraz przeanalizować ich wpływ na środowisko
4,0potrafi wymienić większość metod ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach rolniczych oraz przeanalizować ich wpływ na środowisko
4,5potrafi wymienić prawie wszystkie metody ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach rolniczych oraz przeanalizować ich wpływ na środowisko, ze szczególnym uwzględnieniem chemicznych środków ochrony roślin
5,0potrafi wymienić wszystkie metody ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach rolniczych oraz przeanalizować ich wpływ na środowisko, ze szczególnym uwzględnieniem chemicznych środków ochrony roślin
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C18_U01potrafi właściwie dobierać metody ochrony roślin przeciwko zdiagnozowanym szkodnikom w uprawach rolniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U10Potrafi rozpoznawać podstawowe objawy działania czynników biotycznych limitujących plonowanie roślin i im przeciwdziałać
ROL_1A_U04Potrafi zaprojektować technologię produkcji podstawowych roślin rolniczych i ocenić jej uwarunkowania ekonomiczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2wykształcenie umiejętności diagnozowania szkodników na podstawie typu uszkodzeń roślin przez nich powodowanych oraz ich morfologii
C-4zdobycie umiejętności odpowiedniego dobierania metod ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach rolniczych
C-1zdobycie wiedzy dotyczącej najważniejszych grup szkodników roślin rolniczych
C-5wykształcenie umiejętności podejmowania decyzji o zastosowaniu skutecznych środków chemicznych w ochronie upraw rolniczych z uwzględnieniem ich wpływu na środowisko i organizmy pożyteczne
Treści programoweT-W-2Przegląd najważniejszych rzędów owadów o znaczeniu gospodarczym. Rodzaje oraz przegląd uszkodzeń roślin powodowanych przez fitofagi.
T-W-7Integrowana metoda ochrony rzepaku i roślin okopowych.
T-W-4Charakterystyka metod ochrony roślin przed szkodnikami. Metody profilaktyczne i bezpośredniego zwalczania szkodliwych organizmów.
T-A-6Przegląd i diagnostyka najważniejszych szkodników warzyw kapustnych. Skodniki roślin motylkowych.
T-W-5Metody biologiczne. Wykorzystywanie organizmów pożytecznych w walce ze szkodnikami roślin. Biotechnologia w ochronie roślin przed szkodnikami.
T-W-8Integrowana ochrona zbóż przed szkodnikami. Przegląd i zwalczanie szkodników magazynów i przechowalni.
T-W-6Metody chemiczne. Charakterystyka najważniejszych grup zoocydów. Podejmowanie decyzji o zwalczaniu szkodników. Główne czynniki decydujące o skuteczności zwalczania zoofagów.
T-W-1Charakterystyka podstawowych grup „szkodników” roślin rolniczych.
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
M-2wykład informacyjny
M-3duskusja dydaktyczna
M-6film
M-4aprobata
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: aprobata
S-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi diagnozować szkodników roślin i właściwe dobierać metod ich zwalczania
3,0potrafi diagnozować niektóre szkodniki roślin w uprawach rolniczych, bardzo rzadko wskazując odpowiednie metody ich zwalczania
3,5potrafi diagnozować wybrane szkodniki roślin w uprawach rolniczych, nie zawsze wskazując odpowiednie metody ich zwalczania
4,0potrafi diagnozować większość szkodników roślin w uprawach rolniczych, wskazując odpowiednie metody ich zwalczania; potrafi posługiwać sie aktualnymi "Zaleceniami ochrony roślin"
4,5potrafi diagnozować wszystkie najważniejsze szkodniki roślin w uprawach rolniczych, wskazując odpowiednie metody ich zwalczania; potrafi posługiwać sie aktualnymi "Zaleceniami ochrony roślin" wskazując odpowiednie środki do zwalczania szkodników
5,0potrafi diagnozować wszystkie najważniejsze szkodniki roślin w uprawach rolniczych, wskazując odpowiednie metody ich zwalczania; potrafi posługiwać sie aktualnymi "Zaleceniami ochrony roślin", wybiera odpowiednie środki do zwalczania szkodników i potrafi je zastosowac w praktyce
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C18_U02potrafi właściwie interpretować przyczyny masowych pojawów szkodników w uprawach rolniczych, z uwazględnieniem czynników biotycznych i abiotycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U04Potrafi zaprojektować technologię produkcji podstawowych roślin rolniczych i ocenić jej uwarunkowania ekonomiczne
ROL_1A_U10Potrafi rozpoznawać podstawowe objawy działania czynników biotycznych limitujących plonowanie roślin i im przeciwdziałać
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2wykształcenie umiejętności diagnozowania szkodników na podstawie typu uszkodzeń roślin przez nich powodowanych oraz ich morfologii
C-1zdobycie wiedzy dotyczącej najważniejszych grup szkodników roślin rolniczych
C-3znajomość przyczyn i umiejętność analizowania masowych pojawów szkodników z uwzględnieniem wpływu czynników biotycznych i abiotycznych
Treści programoweT-A-1Systematyka nicieni - szkodników roślin. Grupy troficzne nicieni. Metody pozyskiwania nicieni z materiału roślinnego i gleby. Przegląd ważniejszych gatunków nicieni pasożytów roślin. Diagnostyka uszkodzeń roślin powodowanych przez nicienie roślinożerne.
T-A-6Przegląd i diagnostyka najważniejszych szkodników warzyw kapustnych. Skodniki roślin motylkowych.
T-A-2Pożyteczne i szkodliwe roztocze. Różnice w morfologii roztoczy, preferencje pokarmowe, diagnostyka uszkodzeń powodowanych przez roztocza roślinożerne. Rola drapieżnych roztoczy w biologicznej metodzie zwalczania szkodników roślin.
T-W-2Przegląd najważniejszych rzędów owadów o znaczeniu gospodarczym. Rodzaje oraz przegląd uszkodzeń roślin powodowanych przez fitofagi.
T-A-3Budowa morfologiczna owadów (Insecta). Rozmnażanie i rozwój owadów. Typy larw i poczwarek u owadów. Rodzaje uszkodzeń roślin powodowanych przez fitofagi.
T-A-5Wielożerne szkodniki roślin – diagnostyka i szkodliwość. Przegląd i diagnostyka najważniejszych szkodników roślin okopowych.
T-W-3Prognozy i sygnalizacje pojawu szkodników roślin. Ekologiczne aspekty pojawu szkodników.
T-T-1Występowanie owadów w wybranych zbiorowiskach - diagnostyka fitofagów i gatunków pożytecznych oraz ocena ich roli w środowisku. Metody odłowu owadów w terenie. Zebranie i ekspozycja kolekcji owadów ważnych dla praktyki ochrony roślin.
T-A-4Charakterystyka wybranych rzędów owadów o znaczeniu gospodarczym z podgromady Apterygota i Pterygota.
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
M-5pokaz
M-3duskusja dydaktyczna
M-7ćwiczenia przedmiotowe
M-2wykład informacyjny
M-6film
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: sprawdzian
S-4Ocena formująca: kolokwium
S-2Ocena formująca: aprobata
S-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna i nie potrafi właściwie interpretować przyczyn masowych pojawów szkodników w uprawach rolniczych
3,0zna i potrafi właściwie interpretować przyczyny masowych pojawów pojedynczych szkodników w uprawach rolniczych
3,5zna i potrafi właściwie interpretować przyczyny masowych pojawów niektórych szkodników w uprawach rolniczych; jednak nie zawsze uwzględnieniem wszystkich czynników biotycznych i abiotycznych
4,0zna i potrafi właściwie interpretować przyczyny masowych pojawów najważniejszych szkodników w uprawach rolniczych, z uwzględnieniem wszystkich ważnych czynników biotycznych i abiotycznych; potrafi prognozwać przebieg gradacji i właściwie mu przedziwdziałać
4,5zna i potrafi właściwie interpretować przyczyny masowych pojawów najważniejszych szkodników w uprawach rolniczych, z uwzględnieniem wszystkich ważnych czynników biotycznych i abiotycznych; potrafi prognozwać przebieg gradacji i właściwie mu przedziwdziałać
5,0zna i potrafi właściwie interpretować przyczyny masowych pojawów wszystkich szkodników w uprawach rolniczych, uwzględnienia wszystkie najważniejsze czynniki biotyczne i abiotyczne odpowiedzialne za gradacje; potrafi prognozwać przebieg gradacji i właściwie mu przedziwdziałać
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C18_U03potrafi świadomie podejmować decyzję o zastosowaniu skutecznych środków chemicznych w ochronie upraw rolniczych przed szkodnikami z uwzględnieniem ich wpływu na środowisko i organizmy pożyteczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U10Potrafi rozpoznawać podstawowe objawy działania czynników biotycznych limitujących plonowanie roślin i im przeciwdziałać
ROL_1A_U04Potrafi zaprojektować technologię produkcji podstawowych roślin rolniczych i ocenić jej uwarunkowania ekonomiczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-5wykształcenie umiejętności podejmowania decyzji o zastosowaniu skutecznych środków chemicznych w ochronie upraw rolniczych z uwzględnieniem ich wpływu na środowisko i organizmy pożyteczne
C-6uświadomienie potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie doboru skutecznych metod ochrony roślin oraz ich oddziaływania na środowisko
C-4zdobycie umiejętności odpowiedniego dobierania metod ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach rolniczych
Treści programoweT-W-6Metody chemiczne. Charakterystyka najważniejszych grup zoocydów. Podejmowanie decyzji o zwalczaniu szkodników. Główne czynniki decydujące o skuteczności zwalczania zoofagów.
T-W-4Charakterystyka metod ochrony roślin przed szkodnikami. Metody profilaktyczne i bezpośredniego zwalczania szkodliwych organizmów.
T-T-1Występowanie owadów w wybranych zbiorowiskach - diagnostyka fitofagów i gatunków pożytecznych oraz ocena ich roli w środowisku. Metody odłowu owadów w terenie. Zebranie i ekspozycja kolekcji owadów ważnych dla praktyki ochrony roślin.
T-A-6Przegląd i diagnostyka najważniejszych szkodników warzyw kapustnych. Skodniki roślin motylkowych.
Metody nauczaniaM-3duskusja dydaktyczna
M-2wykład informacyjny
M-1wykład problemowy
M-5pokaz
M-6film
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma świadomości odpowiedzialności za dobór metod ochrony roślin przed szkodnikami
3,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jednak nie uwzględnia wpływu zastosowanych metod ochrony roślin na środowisko
3,5ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jednak tylko wybiórczo uwzględnia wpływ zastosowanych metod ochrony roślin na środowisko
4,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jednak czasami nie uwzględnia wpływu zastosowanych metod ochrony roślin na środowisko
4,5ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, prawie zawsze je analizuje i uwzględnia wpływ zastosowanych metod ochrony roślin na środowisko
5,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, zawsze analizuje i uwzględnia wpływ zastosowanych metod ochrony roślin na środowisko, dobór metod i technik ochrony roślin jest logiczny i przemyślany
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C18_K01świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie ochrony roślin przed szkodnikami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K06Ma świadomość ryzyka, potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej i jej wpływ na środowisko przyrodnicze
ROL_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz ma świadomość konieczności uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy
ROL_1A_K02Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-6uświadomienie potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie doboru skutecznych metod ochrony roślin oraz ich oddziaływania na środowisko
C-4zdobycie umiejętności odpowiedniego dobierania metod ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach rolniczych
C-1zdobycie wiedzy dotyczącej najważniejszych grup szkodników roślin rolniczych
C-2wykształcenie umiejętności diagnozowania szkodników na podstawie typu uszkodzeń roślin przez nich powodowanych oraz ich morfologii
C-5wykształcenie umiejętności podejmowania decyzji o zastosowaniu skutecznych środków chemicznych w ochronie upraw rolniczych z uwzględnieniem ich wpływu na środowisko i organizmy pożyteczne
Treści programoweT-W-6Metody chemiczne. Charakterystyka najważniejszych grup zoocydów. Podejmowanie decyzji o zwalczaniu szkodników. Główne czynniki decydujące o skuteczności zwalczania zoofagów.
T-T-1Występowanie owadów w wybranych zbiorowiskach - diagnostyka fitofagów i gatunków pożytecznych oraz ocena ich roli w środowisku. Metody odłowu owadów w terenie. Zebranie i ekspozycja kolekcji owadów ważnych dla praktyki ochrony roślin.
T-W-7Integrowana metoda ochrony rzepaku i roślin okopowych.
T-W-3Prognozy i sygnalizacje pojawu szkodników roślin. Ekologiczne aspekty pojawu szkodników.
T-W-2Przegląd najważniejszych rzędów owadów o znaczeniu gospodarczym. Rodzaje oraz przegląd uszkodzeń roślin powodowanych przez fitofagi.
T-W-8Integrowana ochrona zbóż przed szkodnikami. Przegląd i zwalczanie szkodników magazynów i przechowalni.
T-W-5Metody biologiczne. Wykorzystywanie organizmów pożytecznych w walce ze szkodnikami roślin. Biotechnologia w ochronie roślin przed szkodnikami.
T-W-4Charakterystyka metod ochrony roślin przed szkodnikami. Metody profilaktyczne i bezpośredniego zwalczania szkodliwych organizmów.
T-W-1Charakterystyka podstawowych grup „szkodników” roślin rolniczych.
Metody nauczaniaM-6film
M-3duskusja dydaktyczna
M-1wykład problemowy
M-2wykład informacyjny
M-7ćwiczenia przedmiotowe
M-5pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma świadomości potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie ochrony roślin przed szkodnikami
3,0ma świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie ochrony roślin przed szkodnikami lecz rzadko je praktykuje
3,5ma świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie ochrony roślin przed szkodnikami i często je praktykuje
4,0ma świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie ochrony roślin przed szkodnikami i zwykle je praktykuje
4,5ma świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie ochrony roślin przed szkodnikami i prawie zawsze je praktykuje
5,0ma świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie ochrony roślin przed szkodnikami i zawsze je praktykuje
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C18_K02wykształcenie świadomości podejmowanego ryzyka i skutków związanych z wyborem środków chemicznych na środowisko i organizmy pożyteczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz ma świadomość konieczności uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy
ROL_1A_K06Ma świadomość ryzyka, potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej i jej wpływ na środowisko przyrodnicze
ROL_1A_K02Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-5wykształcenie umiejętności podejmowania decyzji o zastosowaniu skutecznych środków chemicznych w ochronie upraw rolniczych z uwzględnieniem ich wpływu na środowisko i organizmy pożyteczne
C-6uświadomienie potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie doboru skutecznych metod ochrony roślin oraz ich oddziaływania na środowisko
Treści programoweT-W-2Przegląd najważniejszych rzędów owadów o znaczeniu gospodarczym. Rodzaje oraz przegląd uszkodzeń roślin powodowanych przez fitofagi.
T-W-4Charakterystyka metod ochrony roślin przed szkodnikami. Metody profilaktyczne i bezpośredniego zwalczania szkodliwych organizmów.
T-W-5Metody biologiczne. Wykorzystywanie organizmów pożytecznych w walce ze szkodnikami roślin. Biotechnologia w ochronie roślin przed szkodnikami.
T-W-1Charakterystyka podstawowych grup „szkodników” roślin rolniczych.
T-W-6Metody chemiczne. Charakterystyka najważniejszych grup zoocydów. Podejmowanie decyzji o zwalczaniu szkodników. Główne czynniki decydujące o skuteczności zwalczania zoofagów.
T-T-1Występowanie owadów w wybranych zbiorowiskach - diagnostyka fitofagów i gatunków pożytecznych oraz ocena ich roli w środowisku. Metody odłowu owadów w terenie. Zebranie i ekspozycja kolekcji owadów ważnych dla praktyki ochrony roślin.
Metody nauczaniaM-2wykład informacyjny
M-1wykład problemowy
M-3duskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma świadomości odpowiedzialności za podejmowane decyzje w zakresie wyboru środków chemicznych i ich wpływu na środowisko
3,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje ale rzadko kieruje się dobrem środowiska
3,5ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje ale tylko czasami kieruje się dobrem środowiska
4,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje ale nie zawsze kieruje się dobrem środowiska
4,5ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje i przeważnie są one korzystne dla środowiska
5,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, zawsze są one przemyslane, logiczne i korzystne dla otaczającego środowiska