Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)
Sylabus przedmiotu Chemia rolna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia rolna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Rekultywacji i Chemii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Czesław Wołoszyk <Czeslaw.Woloszyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | chemia ogólna. gleboznawstwo, fizjologia roślin, mikrobiologia, biochemia, uprawa roślin |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów z asortymentem i właściwościami agrochemicznymi nawozów mineralnych, naturalnych, organicznych i organiczno-minealnych, |
C-2 | wyrobienie umiejętności opracowania zaleceń nawozowych w zależności od katergorii agronomicznej gleb i gatunku uprawianej rośliny |
C-3 | wyrobienie umiejętności przeprowadzenia diagnostyki gleb i nawozów |
C-4 | zapoznanie studenta z korzystnym i niekorzystnym oddziaływaniem nawozów na jakość plonów roślin, |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zasady pobierania i przygotowania próbek gleb do analiz chemicznych. Określanie potrzeb wapnowania i zasobności gleb w przyswajalne makro- i mikroskładniki na podstawie liczb granicznych. Zasady sporządzania map (szkiców) pól z potrzebami wapnowania i zasobnością gleb w przyswajalne makro- i mikroskładniki | 2 |
T-A-2 | Zasady pobierania i przygotowania próbek nawozów naturalnych i organicznych oraz roślin do analiz chemicznych | 1 |
T-A-3 | Obliczanie wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin uprawnych. Komputerowe doradztwo nawozowe | 1 |
T-A-4 | Opracowanie projektu nawożenia roślin uprawnych w zmianowaniu | 2 |
T-A-5 | Bilans substancji organicznej w glebie | 1 |
T-A-6 | Obliczanie efektywności i opłacalności nawożenia | 1 |
8 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Oznaczanie zawartości form przyswajalnych P i K w glebie metodą Egnera- Riehma | 2 |
T-L-2 | Mineralizacja „na mokro” wybranych nawozów naturalnych i organicznych. Oznaczanie zawartości azotu metodą destylacyjną Kjeldahla | 2 |
T-L-3 | Mineralizacja „na sucho” próbek roślin i oznaczanie zawartości magnezu i mikroskładników metodą ASA | 1 |
T-L-4 | Podział nawozów mineralnych i demonstracja próbek nawozów mineralnych jednoskładnikowych i wieloskładnikowych. Analiza jakościowa nawozów mineralnych | 2 |
T-L-5 | Oznaczanie Nmin w glebie w celu korekty dawek azotu pod rośliny uprawne | 1 |
8 | ||
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Poznanie funkcjonowania Okręgowej Stacji Chemiczno-Rolniczej w Szczecinie. Lustracja dośwaidczeń nawozowych w Rolniczej Stacji Doświadczalnej w Lipniku lub w Stacji Oceny Odmian Roślin w Szczecinie-Dąbiu | 5 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zakres i miejsce chemii rolnej jako nauki. Teorie odżywiania roślin. Podstawowe prawa nawozowe i ich wykorzystywanie w praktyce. Ustawa o nawozach i nawożeniu | 1 |
T-W-2 | Gleba jako środowisko odżywcze i źródło składników pokarmowych dla roślin. Formy i przemiany makro- i mikroskładników w glebie | 2 |
T-W-3 | Produkcja, przechowywanie i stosowanie nawozów naturalnych, organicznych i organiczno-minealnych | 2 |
T-W-4 | Wykorzystanie odpadów przemysłowych i komunalnych do celów nawozowych | 1 |
T-W-5 | Produkcja, właściwości agrochemiczne i stosowanie nawozów mineralnych jedno- i wieloskładnikowych | 3 |
T-W-6 | Zasady bhp w obrocie, przechowywaniu i stosowaniu nawozów | 1 |
T-W-7 | Systemy rolnictwa. Określanie wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin uprawnych | 2 |
T-W-8 | Zasady nawożenia podstawowych grup roślin uprawnych | 2 |
T-W-9 | Efektywność i opłacalność nawożenia | 1 |
T-W-10 | Oddziaływanie nawozów na środowisko i jakość plonu roślin | 1 |
16 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-A-2 | Interpretacja wyników, umiejętność powiązania wiedzy pozyskiwanej w trakcie wykładu i ćwiczeń z wiedzą wcześniej zdobytą z innych przedmiotów | 4 |
A-A-3 | Samodzielne studiowanie zagadnień ćwiczeniowych | 7 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych | 7 |
A-A-5 | Dyskusja | 4 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-L-2 | Samodzielne studiowanie zagadnień ćwiczeniowych | 11 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych | 11 |
30 | ||
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-T-2 | Pobieranie próbek gleby z pól doświadczalnych i produkcyjnych. | 3 |
A-T-3 | Poznanie asortymentu nawozów mineralnych w wybranch punktach sprzedaży | 3 |
A-T-4 | Przygotowanie zestawu nawozów mineralnych | 4 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 16 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie materiału wykałdowego | 12 |
A-W-3 | Konsultacje przedmiotowe | 6 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia pisemnego mateiału wykałdowego | 10 |
44 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Prezentacje mulimedialne z użyciem komputera i projektora |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
M-4 | Praca w zespołach |
M-5 | Demonstracja eksponatów dydaktycznych (próbki minerałów, skał, gleb i nawozów) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C12_W01 Zna podstawowe prawa nawozowe i ich znaczenie praktyczne oraz źródła, formy i przemiany składników odżywczych dla roślin w glebach | ROL_1A_W05 | R1A_W03, R1A_W04, R1A_W06, R1A_W07 | — | C-1, C-3, C-4 | T-A-1, T-L-1, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-7, T-W-10 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
ROL_1A_C12_W02 Zna asortyment nawozów i sposby określania wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin. | ROL_1A_W18 | R1A_W05 | — | C-2, C-3 | T-A-2, T-A-4, T-A-6, T-L-2, T-L-4, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-9 | M-1, M-2, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C12_U01 Umier opracować projekt nawożenia na podstawie zaleceń nawozowych i komputerowego doradztwa nawozowego oraz ocenić jego efektywność i opłacalność, jak i skutki środowiskowe | ROL_1A_U04 | R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07 | InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07 | C-2, C-3 | T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-W-8, T-W-10 | M-2, M-3, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C12_K01 Rozumie potrzebę prowadzenia zrównoważonej gospodarki nawozowej w celu pozyskiwania produktów najwyższej jakości | ROL_1A_K05 | R1A_K05 | — | C-3 | T-A-3, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-9 | M-2, M-3 | S-1 |
ROL_1A_C12_K02 W zakresie kompetencji student ma świadomość konieczności stoswania nawożenia celem zwiększania plonowania roślin jak i poprawy ich jakości | ROL_1A_K06 | R1A_K06 | InzA_K01 | C-4 | T-W-10, T-W-8 | M-1, M-3, M-4 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C12_W01 Zna podstawowe prawa nawozowe i ich znaczenie praktyczne oraz źródła, formy i przemiany składników odżywczych dla roślin w glebach | 2,0 | Student nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych z chemia rolną |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu chemii rolnej | |
3,5 | Student posiada połowiczną wiedzę z zakresu chemii rolnej | |
4,0 | Student zna większość teoretycznych podstaw z zakresu chemii rolnej | |
4,5 | Student posiada pełną wiedzę z zakresu chemii rolnej | |
5,0 | Student posiada poszerzoną wiedzę z zakresu chemii rolnej. Posiadana wiedza umożliwia mu łączenie innych przedmiotów z chemią rolną | |
ROL_1A_C12_W02 Zna asortyment nawozów i sposby określania wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin. | 2,0 | Student nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych z chemią rolną |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu chemii rolnej | |
3,5 | Student posiada połowiczną wiedzę z zakresu chemii rolnej | |
4,0 | Student zna większość teoretycznych podstaw z zakresu chemii rolnej | |
4,5 | Student posiada pełną wiedzę z zakresu chemii rolnej | |
5,0 | Student posiada poszerzona wiedzę z zakresu chemii rolnej. Posiadana wiedza umożliwia mu łączenie podstaw z innych przedmiotów z chemią rolną |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C12_U01 Umier opracować projekt nawożenia na podstawie zaleceń nawozowych i komputerowego doradztwa nawozowego oraz ocenić jego efektywność i opłacalność, jak i skutki środowiskowe | 2,0 | Student nie posiada żadnych umiejętności w zakresie chemii rolnej |
3,0 | Student posiada niewielkie umiejętności w zakresie chemii rolnej | |
3,5 | Student posiada zadawalające (połowiczne) umiejętności w zakresie chemii rolnej | |
4,0 | Student posiada dobre umiejętności w zakresie chemii rolnej | |
4,5 | Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie chemii rolnej | |
5,0 | Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie chemii rolnej. Potrafi określić jaki jest wpływ nawożenia na stan gleby i na plonowanie roślin |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C12_K01 Rozumie potrzebę prowadzenia zrównoważonej gospodarki nawozowej w celu pozyskiwania produktów najwyższej jakości | 2,0 | Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, nie ma żadnej świadomości o wpływie konieczności prowadzenia zrównowazonej gospodarki nawozowej |
3,0 | Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności i sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość o potrzebie prowadzenia zrównoważonej gospodarki nawozowej | |
3,5 | Student bierze dość aktywny udział w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy. Cechuje go postawa dość odpowiedzialna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma śwaidmomość o potrzebiie prowadzenia zrównoważonej gospodarki nawozowej | |
4,0 | Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomość o potrzebie prowadzenia zrównoważonej gospodarki nawozowej | |
4,5 | Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, cechuje go bardzo duża wiedza o potrzebie prowadzenia zrównoważonej gospodarki nawozowej | |
5,0 | Student bierze bardzo aktywny udział w pracy grupowej, potrafi bardzo dobrze zorganizować pracę w grupie i zmotywować do działnia jej członków, podejmuje własne przemyślane inictatywy i w sposób śwaidomy dąży do ich realizacji, jest bardzo odpowiedzialny za działnia własne i zespołowe, w sposób wibitny zdobywa wiedzę i umiejętnośći, ma wysoką świadomość o potrzebie prowadzenia zrównoważonej gospodarki nawozowej | |
ROL_1A_C12_K02 W zakresie kompetencji student ma świadomość konieczności stoswania nawożenia celem zwiększania plonowania roślin jak i poprawy ich jakości | 2,0 | Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, nie ma żadnej świadomości na temat wpływu nawożenia na wielkość i jakość plonu roślin |
3,0 | Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności i sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość na temat wpływu nawożenia na wielkość i jakość plonu roślin | |
3,5 | Student bierze dość aktywny udział w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy i ma dostateczną śwaidomość wpływu nawożenia na wielkość i jakość plonu roślin | |
4,0 | Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicatywy. Ma dobrą świadomość na temat wpływu nawożenia na wielkość i jakość plonu roślin | |
4,5 | Student bierze aktywny udział w pracy grupowej i potrafi zorganizować działąnia zespołowe. Cechuje go bardzo dobra świadomość wpływu nawożenia na wielkość i jakość plonu roślin | |
5,0 | Student bierze bardzo aktywny udział w pracy grupowej i umie zmotywować do działania jej członków . Jest bardzo odpowiedzilny za działania własne i zespołowe. Ma wybitną świadomość na temat wpływu nawożenia na wielkość i jakość plonu roślin |
Literatura podstawowa
- Grzebisz W., Nawożenie roślin uprawnych. Cz. 1. i 2, PWRiL, Poznań, 2008
- Gorlach E., Mazur T., Chemia rolna, PWN, Warszawa, 2001
- Krzywy E. 2007, Żywieenie roślin, Akademia Rolnicza, Szczecin, 2007
- Fotyma. M., Mercik S., Chemia rolna, PWN, Warszawa, 1995
- Krzywy-Gawrońska E., Analiza chemiczna gleb, nawozów i roślin, Akademia Rolnicza, Szczecin, 2007
- Krzywy E., Nowak W., Wołoszyk Cz., Chemia rolna. Przewodnik do ćwiczeń, Akademia Ronicza w Szczecinie, AR Szczecin, 1997
- Ustawa o nawozach i nawożeniu, Dz U nr 147, poz. 1033, 2007
Literatura dodatkowa
- Kodeks dobrej praktyki rolniczej, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Ministerstwa Środowiska, Warszawa, 2004, III
- Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18 czerwca 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o nawozach i nawożeniu, Dz U nr 119, poz. 765, Warszawa, 2008