Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Agrometeorologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Agrometeorologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni
Nauczyciel odpowiedzialny Bożena Michalska <Bozena.Michalska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 8 1,00,25zaliczenie
laboratoriaL3 8 1,00,25zaliczenie
wykładyW3 16 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawowe wiadomości z geografii
W-2Student posiada podstawowe wiadomości z zakresu matematyki i statystyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie podstawowych elementów i zjawisk meteorologicznych sprzyjających i ograniczjących produkcję rolniczą
C-2Ocena zasobów klimatycznych różnych regionów kraju.
C-3Zapoznanie się z przyrządami i metodami pomiaru elementów i zjawisk pogodowych
C-4Metody opracowania danych i analiza statystyczna uzyskanych wyników
C-5Analiza wpływu czynników meteorologicznych, zwłaszcza szkodliwych na rośliny uprawnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Organizacja służby meteorologicznej i agrometeorologicznej1
T-A-2Przyrządy do pomiarów promieniowania i usłonecznienia. Sposoby obliczeń, graficzne przedstawienie wyników1
T-A-3Przyrządy do pomiarów temperatury gleby i powietrza. Opracowanie graficzne2
T-A-4Określanie zawartości pary wodnej w atmosferze. Rodzaje przyrządów. Graficzne przedstawianie czasowego rozkładu wilgotności powietrza i gleby.1
T-A-5Rodzaje opadów i osadów atmosferycznych, przyrządy i warunki pomiarów. Metody opracowań wyników.2
T-A-6Ocena wpływu czynników meteorologicznych na wzrost, rozwój i plonowanie roślin1
8
laboratoria
T-L-1Metody opracowania rozkładu przestrzennego danych klimatycznych4
T-L-2Analiza niekorzystnych dla rolnictwa czynników klimatycznych. Sposoby interpreatcji treści map, wykresów i diagramów. Praca z atlasami klimatycznymi.2
T-L-3Opracowanie kompleksowej charakterystyki klimatu i agroklimatu wybranego województwa na tle całego kraju.2
8
wykłady
T-W-1Budowa atmosfery. Bilans promieniowania Słoźca, Ziemi i atmosfery2
T-W-2Procesy cieplne powierzchni czynnej. Temperatura gleby i powietrza2
T-W-3Obieg wody w systemie gleba-roślina-atmosfera. Wskaźniki willgotności powietrza i gleby.2
T-W-4Warunki i produkty kondensacji pary wodnej. Rodzaje opadów2
T-W-5Ogólna cyrkulacja atmosfery i układy baryczne. Pogoda w układach barycznych.1
T-W-6Czynniki klimatotwórcze. Wskaźniki agroklimatyczne.1
T-W-7Niekorzystne i szkodliwe dla rolnictwa zjawiska atmosferyczne.2
T-W-8Podstawowe cechy agroklimatu Polski2
T-W-9Przewidywane zmiany klimatu i ich konsekwencje dla rolnictwa2
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach audytoryjnych, przygotowanie do bieżących sprawdzianów i okresowych kolokwiów. Część praktyczna zajęć audytoryjnych polega na opracowaniu materiałów meteorologicznych w formie wykresów i diagramów oraz na analizie uzyskanych wyników.20
A-A-2Przygotowanie do okresowych kolokwiów10
30
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach laboratoryjnych, analiza wyników w formie pisemnej - prognozy, mapy klimatyczne, dyskusja na ćwiczeniach,10
A-L-2Praca własna studenta15
A-L-3Udział w konsultacjach4
A-L-4Zaliczenie zajęć laboratoryjnych1
30
wykłady
A-W-1Udział w wykładach25
A-W-2Praca własna, przygotowanie do końcowego zaliczenia27
A-W-3Konsultacje6
A-W-4Zaliczenie przedmiotu2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metody problemowe (sytuacyjne, dyskusje na zajęciach audytoryjnych)
M-3Metody eksponujące - przyrządy, modele, atlasy, mapy
M-4Metody praktyczne - pokaz, graficzne opracowanie danych meteorologicznych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian okresowy z wiedzy zdobytej na zajęciach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena części praktycznej zajęć laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z wiedzy zdobytej na wykładach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C09_W01
Posiada podstawową wiedzę z zakresu warunków agrometeorologicznych mających znaczenie dla produkcji rolniczej.
ROL_1A_W08R1A_W03, R1A_W07C-1, C-5T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-3
ROL_1A_C09_W02
Ma wiedzę o produktywności agroklimatu, jego zasobach i zagrożeniach
ROL_1A_W08R1A_W03, R1A_W07C-2T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C09_U01
Potrafi wykonać pomiary i obserwacje elementów i zjawisk atmosferycznych
ROL_1A_U12R1A_U08InzA_U01C-3T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-2, M-3S-1
ROL_1A_C09_U02
Posiada umiejętność graficznej prezentacji czynników meteorologicznych i analizowania ich przebiegu
ROL_1A_U12R1A_U08InzA_U01C-4T-L-1M-4S-2
ROL_1A_C09_U03
Potrafi określić zasoby i zagrożenia klimatyczne w powiązaniu z wymaganiami roślin uprawnych
ROL_1A_U12R1A_U08InzA_U01C-5T-L-2, T-L-3M-4S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C09_K01
Rozumie potrzebę uczenia sie i dokształcania w zakresie przeciwdziałania niekorzystnym czynnikom pogodowym
ROL_1A_K01R1A_K01, R1A_K07C-5T-L-3M-1, M-3S-3
ROL_1A_C09_K02
Potrafi w sposób przedsiębiorczy mysleć, współdziałać i pracować w grupie
ROL_1A_K02R1A_K02C-4, C-5T-L-1, T-L-2, T-L-3M-3, M-4S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C09_W01
Posiada podstawową wiedzę z zakresu warunków agrometeorologicznych mających znaczenie dla produkcji rolniczej.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy o elementach i zjawiskach meteorologicznych
3,0Student posiada ograniczoną wiedzę o elementach i zjawiskach meteorologicznych
3,5Student posiada wiedzę o elementach i zjawiskach meteorologicznych w rozszerzonym zakresie
4,0Student posiada wiedzę o wpływie elementów i zjawisk meteorologicznych na rośliny rolnicze
4,5Student posiada również wiedzę o niekorzystnych czynnikach meteorologicznych
5,0Student posiada również wiedzę o niekorzystnych czynnikach meteorologicznych i ich wpływie na rośliny rolnicze
ROL_1A_C09_W02
Ma wiedzę o produktywności agroklimatu, jego zasobach i zagrożeniach
2,0Student nie posiada żadnej wiedzy o produktywności agroklimatu
3,0Student posiada w bardzo ograniczonym zakresie wiedzę o produktywności agroklimatu
3,5Student posiada w małym zakresie wiedzę o produktywności agroklimatu, jego zasobach i ograniczeniach
4,0Student posiada podstawową wiedzę o produktywności agroklimatu, jego zasobach i ograniczeniach
4,5Student posiada szerszą wiedzę o produktywności agroklimatu, jego zasobach i ograniczeniach w odniesieniu do niektórych roślin uprawnych
5,0Student posiada szerszą wiedzę o produktywności agroklimatu, jego zasobach i ograniczeniach w odniesieniu do grup roślin uprawnych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C09_U01
Potrafi wykonać pomiary i obserwacje elementów i zjawisk atmosferycznych
2,0Student nie zna przyrządów do wykonywania pomiarów meteorologicznych
3,0Student zna niektóre (z prezentowanych na ćwiczeniach) przyrządy meteorologiczne
3,5Student zna niektóre (z prezentowanych na ćwiczeniach) przyrządy meteorologiczne i potrafi wykonać prawidłowo pomiary
4,0Student zna większość (z prezentowanych na ćwiczeniach) przyrządów meteorologicznych i potrafi nimi wykonać prawidłowo pomiary
4,5Student zna wszystkie omawiane na ćwiczeniach przyrządy meteorologiczne i potrafi nimi wykonać prawidłowo pomiary
5,0Student zna wszystkie omawiane na ćwiczeniach przyrządy meteorologiczne i potrafi nimi wykonać wszystkie pomiary, a także potrafi wykonać obserwacje zjawisk atmosferycznych
ROL_1A_C09_U02
Posiada umiejętność graficznej prezentacji czynników meteorologicznych i analizowania ich przebiegu
2,0Student nie potrafi przedstawić w sposób graficzny omawianego elementu lub zjawiska atmosferycznego
3,0Student potrafi przedstawić w sposób graficzny w ograniczonym zakresie omawiany element lub zjawisko atmosferycznego
3,5Student potrafi prawidłowo przedstawić w sposób graficzny omawiany element lub zjawisko atmosferyczne
4,0Student potrafi prawidłowo przedstawić w sposób graficzny omawiany element lub zjawisko atmosferyczne dokonując analizy jego czasowego przebiegu. Potrafi prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach.
4,5Student potrafi prawidłowo przedstawić w sposób graficzny omawiany element lub zjawisko atmosferyczne dokonując analizy jego czasowego przebiegu. Potrafi analizować i prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach.
5,0Student potrafi prawidłowo przedstawić w sposób graficzny omawiany element lub zjawisko atmosferyczne dokonując analizy jego czasowego przebiegu. Potrafi analizować i prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach, oszacować ich wiarygodność i przydatność.
ROL_1A_C09_U03
Potrafi określić zasoby i zagrożenia klimatyczne w powiązaniu z wymaganiami roślin uprawnych
2,0Student nie potrafi ocenić zasobów i zagrożeń klimatycznych
3,0Student potrafi w ograniczonym zakresie ocenić zasoby i zagrożenia klimatyczne wybranego regionu kraju
3,5Student potrafi w ograniczonym zakresie ocenić zasoby i zagrożenia klimatyczne wybranego regionu kraju w odniesieniu do wybranej rośliny uprawnej
4,0Student potrafi w podstawowym zakresie ocenić zasoby i zagrożenia klimatyczne wybranego regionu kraju w odniesieniu do wybranej rośliny uprawnej
4,5Student potrafi w podstawowym zakresie ocenić zasoby i zagrożenia klimatyczne wybranego regionu kraju w odniesieniu do niektórych roślin uprawnych
5,0Student potrafi w podstawowym zakresie ocenić zasoby i zagrożenia klimatyczne wybranego regionu kraju w odniesieniu do niektórych roślin uprawnych i prawidłowo zinterpretować wyniki

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C09_K01
Rozumie potrzebę uczenia sie i dokształcania w zakresie przeciwdziałania niekorzystnym czynnikom pogodowym
2,0Student nie ma świadomości doskonalenia wiedzy
3,0Student ma świadomośC doskonalenia wiedzy
3,5Student ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy
4,0Student ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy, jest chętny do podzielenia się nią
4,5Student ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy, jest chętny do podzielenia się nią, prowadzi działania inspirujące w grupie
5,0Student ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy, jest chętny do podzielenia się nią, prowadzi działania inspirujące w grupie, potrafi robić to aktywnie
ROL_1A_C09_K02
Potrafi w sposób przedsiębiorczy mysleć, współdziałać i pracować w grupie
2,0Student nie potrafi w sposób przedsiębiorczy myśleć i współdziałać w grupie
3,0Student potrafi w ograniczonym zakresie myśleć kreatywnie
3,5Student potrafi w sposób przedsiębiorczy myśleć i jest otwarty na działania innych
4,0Student potrafi w sposób przedsiębiorczy myśleć i jest otwarty na działania innych i aktywny
4,5Student potrafi w sposób przedsiębiorczy myśleć i jest otwarty na działania innych i aktywny i potrafi współdziałać w grupie
5,0Student potrafi w sposób przedsiębiorczy myśleć i jest otwarty na działania innych i aktywny i potrafi współdziałać w grupie w charakterze lidera

Literatura podstawowa

  1. Bac S., Koźmiński C., Rojek M., Agrometeorologia, PWRiL, Warszawa, 1997, 2
  2. Koźmiński C., Michalska B., Agrometeorologia i klimatologia, AR Szczecin, Szczecin, 2008, 2

Literatura dodatkowa

  1. red. Koźmiński C., Michalska B, Atlas klimatycznego ryzyka uprawy roślin w Polsce, AR Szczecin, Szczecin, 2001, 1
  2. red. Koźmiński C., Michalska B., Atlas zasobów i zagrożeń klimatycznych Pomorza, AR Szczecin, US Szczecin, Szczecin, 2011, 1
  3. red. Koźmiński C., Klimat Polski - mapa ścienna, AR Szczecin, Szczecin, 2002
  4. Radomski C., Agrometeorologia, PWRiL, Warszawa, 1987, 3

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Organizacja służby meteorologicznej i agrometeorologicznej1
T-A-2Przyrządy do pomiarów promieniowania i usłonecznienia. Sposoby obliczeń, graficzne przedstawienie wyników1
T-A-3Przyrządy do pomiarów temperatury gleby i powietrza. Opracowanie graficzne2
T-A-4Określanie zawartości pary wodnej w atmosferze. Rodzaje przyrządów. Graficzne przedstawianie czasowego rozkładu wilgotności powietrza i gleby.1
T-A-5Rodzaje opadów i osadów atmosferycznych, przyrządy i warunki pomiarów. Metody opracowań wyników.2
T-A-6Ocena wpływu czynników meteorologicznych na wzrost, rozwój i plonowanie roślin1
8

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Metody opracowania rozkładu przestrzennego danych klimatycznych4
T-L-2Analiza niekorzystnych dla rolnictwa czynników klimatycznych. Sposoby interpreatcji treści map, wykresów i diagramów. Praca z atlasami klimatycznymi.2
T-L-3Opracowanie kompleksowej charakterystyki klimatu i agroklimatu wybranego województwa na tle całego kraju.2
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Budowa atmosfery. Bilans promieniowania Słoźca, Ziemi i atmosfery2
T-W-2Procesy cieplne powierzchni czynnej. Temperatura gleby i powietrza2
T-W-3Obieg wody w systemie gleba-roślina-atmosfera. Wskaźniki willgotności powietrza i gleby.2
T-W-4Warunki i produkty kondensacji pary wodnej. Rodzaje opadów2
T-W-5Ogólna cyrkulacja atmosfery i układy baryczne. Pogoda w układach barycznych.1
T-W-6Czynniki klimatotwórcze. Wskaźniki agroklimatyczne.1
T-W-7Niekorzystne i szkodliwe dla rolnictwa zjawiska atmosferyczne.2
T-W-8Podstawowe cechy agroklimatu Polski2
T-W-9Przewidywane zmiany klimatu i ich konsekwencje dla rolnictwa2
16

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach audytoryjnych, przygotowanie do bieżących sprawdzianów i okresowych kolokwiów. Część praktyczna zajęć audytoryjnych polega na opracowaniu materiałów meteorologicznych w formie wykresów i diagramów oraz na analizie uzyskanych wyników.20
A-A-2Przygotowanie do okresowych kolokwiów10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach laboratoryjnych, analiza wyników w formie pisemnej - prognozy, mapy klimatyczne, dyskusja na ćwiczeniach,10
A-L-2Praca własna studenta15
A-L-3Udział w konsultacjach4
A-L-4Zaliczenie zajęć laboratoryjnych1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach25
A-W-2Praca własna, przygotowanie do końcowego zaliczenia27
A-W-3Konsultacje6
A-W-4Zaliczenie przedmiotu2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C09_W01Posiada podstawową wiedzę z zakresu warunków agrometeorologicznych mających znaczenie dla produkcji rolniczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W08Ma podstawową wiedzę z zakresu klimatycznych i pogodowych uwarunkowań produkcji rolniczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Cel przedmiotuC-1Poznanie podstawowych elementów i zjawisk meteorologicznych sprzyjających i ograniczjących produkcję rolniczą
C-5Analiza wpływu czynników meteorologicznych, zwłaszcza szkodliwych na rośliny uprawnych
Treści programoweT-W-1Budowa atmosfery. Bilans promieniowania Słoźca, Ziemi i atmosfery
T-W-2Procesy cieplne powierzchni czynnej. Temperatura gleby i powietrza
T-W-3Obieg wody w systemie gleba-roślina-atmosfera. Wskaźniki willgotności powietrza i gleby.
T-W-4Warunki i produkty kondensacji pary wodnej. Rodzaje opadów
T-W-5Ogólna cyrkulacja atmosfery i układy baryczne. Pogoda w układach barycznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z wiedzy zdobytej na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy o elementach i zjawiskach meteorologicznych
3,0Student posiada ograniczoną wiedzę o elementach i zjawiskach meteorologicznych
3,5Student posiada wiedzę o elementach i zjawiskach meteorologicznych w rozszerzonym zakresie
4,0Student posiada wiedzę o wpływie elementów i zjawisk meteorologicznych na rośliny rolnicze
4,5Student posiada również wiedzę o niekorzystnych czynnikach meteorologicznych
5,0Student posiada również wiedzę o niekorzystnych czynnikach meteorologicznych i ich wpływie na rośliny rolnicze
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C09_W02Ma wiedzę o produktywności agroklimatu, jego zasobach i zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W08Ma podstawową wiedzę z zakresu klimatycznych i pogodowych uwarunkowań produkcji rolniczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Cel przedmiotuC-2Ocena zasobów klimatycznych różnych regionów kraju.
Treści programoweT-W-6Czynniki klimatotwórcze. Wskaźniki agroklimatyczne.
T-W-7Niekorzystne i szkodliwe dla rolnictwa zjawiska atmosferyczne.
T-W-8Podstawowe cechy agroklimatu Polski
T-W-9Przewidywane zmiany klimatu i ich konsekwencje dla rolnictwa
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metody problemowe (sytuacyjne, dyskusje na zajęciach audytoryjnych)
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z wiedzy zdobytej na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada żadnej wiedzy o produktywności agroklimatu
3,0Student posiada w bardzo ograniczonym zakresie wiedzę o produktywności agroklimatu
3,5Student posiada w małym zakresie wiedzę o produktywności agroklimatu, jego zasobach i ograniczeniach
4,0Student posiada podstawową wiedzę o produktywności agroklimatu, jego zasobach i ograniczeniach
4,5Student posiada szerszą wiedzę o produktywności agroklimatu, jego zasobach i ograniczeniach w odniesieniu do niektórych roślin uprawnych
5,0Student posiada szerszą wiedzę o produktywności agroklimatu, jego zasobach i ograniczeniach w odniesieniu do grup roślin uprawnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C09_U01Potrafi wykonać pomiary i obserwacje elementów i zjawisk atmosferycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U12Potrafi planować, przeprowadzać eksperymenty oraz wykonywać pomiary i symulacje komputerowe oraz wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie się z przyrządami i metodami pomiaru elementów i zjawisk pogodowych
Treści programoweT-A-2Przyrządy do pomiarów promieniowania i usłonecznienia. Sposoby obliczeń, graficzne przedstawienie wyników
T-A-3Przyrządy do pomiarów temperatury gleby i powietrza. Opracowanie graficzne
T-A-4Określanie zawartości pary wodnej w atmosferze. Rodzaje przyrządów. Graficzne przedstawianie czasowego rozkładu wilgotności powietrza i gleby.
T-A-5Rodzaje opadów i osadów atmosferycznych, przyrządy i warunki pomiarów. Metody opracowań wyników.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (sytuacyjne, dyskusje na zajęciach audytoryjnych)
M-3Metody eksponujące - przyrządy, modele, atlasy, mapy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian okresowy z wiedzy zdobytej na zajęciach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna przyrządów do wykonywania pomiarów meteorologicznych
3,0Student zna niektóre (z prezentowanych na ćwiczeniach) przyrządy meteorologiczne
3,5Student zna niektóre (z prezentowanych na ćwiczeniach) przyrządy meteorologiczne i potrafi wykonać prawidłowo pomiary
4,0Student zna większość (z prezentowanych na ćwiczeniach) przyrządów meteorologicznych i potrafi nimi wykonać prawidłowo pomiary
4,5Student zna wszystkie omawiane na ćwiczeniach przyrządy meteorologiczne i potrafi nimi wykonać prawidłowo pomiary
5,0Student zna wszystkie omawiane na ćwiczeniach przyrządy meteorologiczne i potrafi nimi wykonać wszystkie pomiary, a także potrafi wykonać obserwacje zjawisk atmosferycznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C09_U02Posiada umiejętność graficznej prezentacji czynników meteorologicznych i analizowania ich przebiegu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U12Potrafi planować, przeprowadzać eksperymenty oraz wykonywać pomiary i symulacje komputerowe oraz wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-4Metody opracowania danych i analiza statystyczna uzyskanych wyników
Treści programoweT-L-1Metody opracowania rozkładu przestrzennego danych klimatycznych
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne - pokaz, graficzne opracowanie danych meteorologicznych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena części praktycznej zajęć laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przedstawić w sposób graficzny omawianego elementu lub zjawiska atmosferycznego
3,0Student potrafi przedstawić w sposób graficzny w ograniczonym zakresie omawiany element lub zjawisko atmosferycznego
3,5Student potrafi prawidłowo przedstawić w sposób graficzny omawiany element lub zjawisko atmosferyczne
4,0Student potrafi prawidłowo przedstawić w sposób graficzny omawiany element lub zjawisko atmosferyczne dokonując analizy jego czasowego przebiegu. Potrafi prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach.
4,5Student potrafi prawidłowo przedstawić w sposób graficzny omawiany element lub zjawisko atmosferyczne dokonując analizy jego czasowego przebiegu. Potrafi analizować i prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach.
5,0Student potrafi prawidłowo przedstawić w sposób graficzny omawiany element lub zjawisko atmosferyczne dokonując analizy jego czasowego przebiegu. Potrafi analizować i prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach, oszacować ich wiarygodność i przydatność.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C09_U03Potrafi określić zasoby i zagrożenia klimatyczne w powiązaniu z wymaganiami roślin uprawnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U12Potrafi planować, przeprowadzać eksperymenty oraz wykonywać pomiary i symulacje komputerowe oraz wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-5Analiza wpływu czynników meteorologicznych, zwłaszcza szkodliwych na rośliny uprawnych
Treści programoweT-L-2Analiza niekorzystnych dla rolnictwa czynników klimatycznych. Sposoby interpreatcji treści map, wykresów i diagramów. Praca z atlasami klimatycznymi.
T-L-3Opracowanie kompleksowej charakterystyki klimatu i agroklimatu wybranego województwa na tle całego kraju.
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne - pokaz, graficzne opracowanie danych meteorologicznych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena części praktycznej zajęć laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ocenić zasobów i zagrożeń klimatycznych
3,0Student potrafi w ograniczonym zakresie ocenić zasoby i zagrożenia klimatyczne wybranego regionu kraju
3,5Student potrafi w ograniczonym zakresie ocenić zasoby i zagrożenia klimatyczne wybranego regionu kraju w odniesieniu do wybranej rośliny uprawnej
4,0Student potrafi w podstawowym zakresie ocenić zasoby i zagrożenia klimatyczne wybranego regionu kraju w odniesieniu do wybranej rośliny uprawnej
4,5Student potrafi w podstawowym zakresie ocenić zasoby i zagrożenia klimatyczne wybranego regionu kraju w odniesieniu do niektórych roślin uprawnych
5,0Student potrafi w podstawowym zakresie ocenić zasoby i zagrożenia klimatyczne wybranego regionu kraju w odniesieniu do niektórych roślin uprawnych i prawidłowo zinterpretować wyniki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C09_K01Rozumie potrzebę uczenia sie i dokształcania w zakresie przeciwdziałania niekorzystnym czynnikom pogodowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz ma świadomość konieczności uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-5Analiza wpływu czynników meteorologicznych, zwłaszcza szkodliwych na rośliny uprawnych
Treści programoweT-L-3Opracowanie kompleksowej charakterystyki klimatu i agroklimatu wybranego województwa na tle całego kraju.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Metody eksponujące - przyrządy, modele, atlasy, mapy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z wiedzy zdobytej na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości doskonalenia wiedzy
3,0Student ma świadomośC doskonalenia wiedzy
3,5Student ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy
4,0Student ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy, jest chętny do podzielenia się nią
4,5Student ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy, jest chętny do podzielenia się nią, prowadzi działania inspirujące w grupie
5,0Student ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy, jest chętny do podzielenia się nią, prowadzi działania inspirujące w grupie, potrafi robić to aktywnie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C09_K02Potrafi w sposób przedsiębiorczy mysleć, współdziałać i pracować w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K02Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-4Metody opracowania danych i analiza statystyczna uzyskanych wyników
C-5Analiza wpływu czynników meteorologicznych, zwłaszcza szkodliwych na rośliny uprawnych
Treści programoweT-L-1Metody opracowania rozkładu przestrzennego danych klimatycznych
T-L-2Analiza niekorzystnych dla rolnictwa czynników klimatycznych. Sposoby interpreatcji treści map, wykresów i diagramów. Praca z atlasami klimatycznymi.
T-L-3Opracowanie kompleksowej charakterystyki klimatu i agroklimatu wybranego województwa na tle całego kraju.
Metody nauczaniaM-3Metody eksponujące - przyrządy, modele, atlasy, mapy
M-4Metody praktyczne - pokaz, graficzne opracowanie danych meteorologicznych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena części praktycznej zajęć laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w sposób przedsiębiorczy myśleć i współdziałać w grupie
3,0Student potrafi w ograniczonym zakresie myśleć kreatywnie
3,5Student potrafi w sposób przedsiębiorczy myśleć i jest otwarty na działania innych
4,0Student potrafi w sposób przedsiębiorczy myśleć i jest otwarty na działania innych i aktywny
4,5Student potrafi w sposób przedsiębiorczy myśleć i jest otwarty na działania innych i aktywny i potrafi współdziałać w grupie
5,0Student potrafi w sposób przedsiębiorczy myśleć i jest otwarty na działania innych i aktywny i potrafi współdziałać w grupie w charakterze lidera