Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)
Sylabus przedmiotu Biochemia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biochemia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Biochemii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Arkadiusz Telesiński <Arkadiusz.Telesinski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student ma podstawowe wiadomości z biofizyki i chemii organicznej (metody analizy i identyfikacji związków organicznych oraz ich właściwości, typy wiązań chemicznych, energetyka reakcji) |
W-2 | Student zna podstawowe procesy fizjologiczne oraz ich regulację |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student posiada umiejętność opisu znaczenia makrocząsteczek w przyrodzie oraz ich właściwości w relacji do budowy |
C-2 | Student ma zdolność interpretacji zjawisk i procesów zachodzących w przyrodzie ożywionej |
C-3 | Student ma umiejętność posługiwania się podstawowymi technikami biochemii |
C-4 | Student rozumie funkcjonowanie organizmów żywych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Aminokwasy i ich właściwości optyczne, a także amfoteryczne. Obliczanie punktu izoelektrycznego aminokwasów | 2 |
T-A-2 | Kinetyka reakcji enzymatycznych: wpływ stężenia substratu na szybkość reakcji enzymatycznej, obliczanie stałej Michaelisa-Menten, obliczanie szybkości maksymalnej reakcji enzymatycznej | 2 |
T-A-3 | Właściwości optyczne i redukujące monosacharydów, wyznaczanie wielkości kąta skręcania płaszczyzny światła spolaryzowanego roztworu cukru | 2 |
T-A-4 | Przemiany biochemiczne zachodzące w trakcie kiełkowania nasion i wzrostu roślin | 4 |
T-A-5 | Mechanizm regulacji metabolizmu w komórce roślinnej. Fitohormony i ich wykorzystanie w praktyce rolniczej | 2 |
12 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Reakcje charakterystyczne dla aminokwasów. Reakcje barwne białek. Wytrącanie białek z roztworów: wytrącanie kationami metali ciężkich, wytrącanie niektórymi kwasami organicznymi. Ilościowe oznaczanie białek metodą biuretową. | 2 |
T-L-2 | Oznaczanie aktywności enzymów z klasy oksydoreduktaz (katalazy, peroksydazy, oksydazyb polifenolowej) oraz hydrolaz (ureazy, alfa-amylazy). | 2 |
T-L-3 | Reakcje barwne ogólne dla cukrowców. Liczby właściwe tłuszczów - oznaczanie liczby jodowej | 2 |
T-L-4 | Reakcje strąceniowe alkaloidów. reakcje barwne flawonoidów. Zależność barw antocujan w zależności od odczynu roztworu | 2 |
8 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia biochemiczne: metabolizm, anabolizm, katabolizm, homeostaza, szlak metaboliczny, cykle metaboliczne. Budowa komórki. Woda oraz związki drobnocząsteczkowe i ich rola w organizmie. Związki makroergiczne występujące w komórce. Budowa i właściwości aminokwasów. Przegląd ważniejszych aminokwasów. | 2 |
T-W-2 | Peptydy: wiązanie peptydowe, właściwości peptydów naturalnych. Białka – struktura, właściwości, klasyfikacja. Enzymy jako biokatalizatory reakcji biochemicznych; czynniki wpływające na aktywność enzymatyczną, mechanizm działania, kinetyka, inhibicja i klasyfikacja enzymów. Koenzymy: klasyfikacja i mechanizm działania; witaminy i ich funkcje koenzymatyczne. | 2 |
T-W-3 | Biochemiczne podstawy genetyki: kwasy nukleinowe, ich rola i budowa; procesy replikacji i transkrypcji; biosynteza białka i jej regulacja; oddziaływanie substancji chemicznych na DNA i typy uszkodzeń genetycznych | 2 |
T-W-4 | Proteoliza białek oraz przemiany metaboliczne aminokwasów. Budowa i rola enzymów proteolitycznych. Katabolizm aminokwasów, cykl mocznikowy. Biochemiczna rola produktów przemian aminokwasów | 2 |
T-W-5 | Węglowodany - budowa, występowanie w roślinach. Fotosynteza. Fosforylacja fotosyntetyczna. Biosynteza oligo- i polisacharydów w roślinach. Przemiany metaboliczne węglowodanów: glikoliza, glukoneogeneza. | 2 |
T-W-6 | Mechanizm, enzymy i znaczenie cyklu kwasów trikarboksylowych (cykl Krebsa). Cykl glioksylanowy. Utlenianie biologiczne. Enzymy łańcucha oddechowego. Reakcje chemiczne łańcucha oddechowego. Fosforylacja oksydacyjna. Bilans energetyczny całkowitego utlenienia glukozy | 2 |
T-W-7 | Lipidy i ich katabolizm. Budowa i podstawowe funkcje w organizmach żywych. Beta-oksydacja kwasów tłuszczowych. Przemiany glicerolu. Efekty energetyczne katabolizmu lipidów. Procesy anaboliczne lipidów: biosynteza kwasów tłuszczowych, anabolizm triacylogliceroli i fosfolipidów. Struktura lipidowo-białkowych błon biologicznych. Transport przez błony | 2 |
T-W-8 | Metabolity wtórne roślin - kwasy organiczne, terprny, sterydy, alkaloidy. Barwniki kwiatów i owoców - ich budowa oraz rola. | 2 |
16 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwicze audytoryjnych | 4 |
A-A-3 | Przygotowanie do sprawdzianów | 8 |
A-A-4 | Konsultacje | 6 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-L-2 | Przygotowanie konspektów ćwiczeń laboratoryjnych | 8 |
A-L-3 | Przygotowanie do sprawdzianów | 10 |
A-L-4 | Konsultacje | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 16 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury | 30 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 10 |
A-W-4 | Uczestniczenie w zaliczeniu części wykładowej | 4 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Prezentacje multimedialne w zakresie merytorycznych treści przedmiotu |
M-2 | Analiza laboratoryjna materiału biologicznego |
M-3 | Praca grupowa przy przeprowadzaniu analiz biochemicznych |
M-4 | Samodzielna praca na bazie uzyskanych wyników oraz właściwa ich interpretacja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdziany pisemne z wiedzy na ćwiczeniach laboratoryjnych i audytoryjnych |
S-2 | Ocena formująca: Odpowiedzi ustne zaliczające wykonanie ćwiczeń |
S-3 | Ocena formująca: Zaliczenie konspektów ćwiczeń |
S-4 | Ocena formująca: Test jednokrotnego wyboru |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_B08_W01 Student zna i rozumie zagadnienia związane z przemianami zachodzącymi w organizmach żywych | ROL_1A_W01 | R1A_W01 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05 | C-3, C-4, C-2, C-1 | T-W-8, T-A-3, T-L-1, T-A-4, T-W-6, T-W-4, T-A-2, T-A-5, T-L-3, T-W-3, T-W-5, T-A-1, T-W-1, T-W-7, T-W-2, T-L-2, T-L-4 | M-1, M-2, M-4, M-3 | S-4, S-1, S-2, S-3 |
ROL_1A_B08_W02 Student potrafi omówić budowę i właściwości makrocząsteczek oraz zna podstawowe procesy metaboliczne w organizmach żywych | ROL_1A_W01 | R1A_W01 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05 | C-3, C-2, C-1 | T-W-2, T-W-8, T-W-1, T-A-3, T-W-6, T-W-5, T-A-2, T-W-4, T-A-4, T-A-5, T-W-3, T-W-7, T-A-1 | M-2, M-3, M-1 | S-4, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_B08_U01 Student posługuje się podstawowymi pojęciami biochemicznymi i potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek | ROL_1A_U13, ROL_1A_U14 | R1A_U02, R1A_U09 | — | C-4, C-3, C-2 | T-L-4, T-A-1, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-A-5, T-A-2, T-A-3, T-A-4 | M-4, M-2, M-3 | S-3, S-4, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_B08_K01 Student posługuje się podstawowymi pojęciami biochemicznymi i potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek | ROL_1A_K05, ROL_1A_K02, ROL_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K02, R1A_K05, R1A_K07 | — | C-4, C-3, C-1 | T-L-3, T-A-2, T-A-1, T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-A-3 | M-3, M-2, M-4 | S-3, S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_B08_W01 Student zna i rozumie zagadnienia związane z przemianami zachodzącymi w organizmach żywych | 2,0 | Student nie zna zagadnień związanych z przemianami zachodzącymi w organizmach |
3,0 | Student w potrafi wymienić procesy zachodzące w organizmach | |
3,5 | Student zna procesy zachodzące w organizmach i potrafi je krótko scharakteryzować | |
4,0 | Student zna większość procesów zachodzących w organizmach i potrafi je dokładnie scharakteryzować | |
4,5 | Student zna wszystkie procesy zachodzące w organizmach i potrafi je omówić | |
5,0 | Student zna wszystkie procesy zachodzące w organizmach, rozumie je i potrafi je dokładnie omówić | |
ROL_1A_B08_W02 Student potrafi omówić budowę i właściwości makrocząsteczek oraz zna podstawowe procesy metaboliczne w organizmach żywych | 2,0 | Student nie umie omówić budowy i właściwości makrocząsteczek |
3,0 | Student potrafi omówić budowę i właściwości makrocząsteczek występujących w organizmach | |
3,5 | Student potrafi szczegółowo omówić budowę, funkcje i znaczenie makrocząsteczek dla organizmu oraz zna ogólnie procesy metaboliczne zachodzące w organizmach | |
4,0 | Student potrafi szczegółowo omówić budowę, funkcje i znaczenie makrocząsteczek dla organizmu oraz zna większość procesów metabolicznych zachodzących w organizmach | |
4,5 | Student potrafi szczegółowo omówić budowę, funkcje i znaczenie makrocząsteczek dla organizmu oraz zna znaczną większość procesów metabolicznych zachodzących w organizmach | |
5,0 | Student dokładnie potrafi omówić budowę, funkcje i znaczenie makrocząsteczek dla organizmu oraz zna wszystkie procesy metaboliczne zachodzące w organizmach |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_B08_U01 Student posługuje się podstawowymi pojęciami biochemicznymi i potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć biochemicznych i nie potrafi przeprowadzać analiz laboratoryjnych |
3,0 | Student w nieznacznym stopniu posługuje się podstawowymi pojęciami biochemicznymi i potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek z pomocą nauczyciela | |
3,5 | Student posługuje się podstawowymi pojęciami biochemicznymi i potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek z pomocą nauczyciela | |
4,0 | Student posługuje się większością podstawowych pojęć biochemicznych i potrafi przeprowadzić większość analiz identyfikacji makrocząsteczek | |
4,5 | Student posługuje się znaczącą większością podstawowych pojęć biochemicznych i potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek | |
5,0 | Student posługuje się wszystkimi pojęciami biochemicznymi i potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_B08_K01 Student posługuje się podstawowymi pojęciami biochemicznymi i potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek | 2,0 | Student nie potrafi pracować w zespole |
3,0 | Student w nieznacznym stopniu potrafi pracować w zespole badawczym | |
3,5 | Student w podstawowym stopniu potrafi pracować w zespole badawczym i wykazuje umiarkowaną umiejętność podziału pracy w laboratorium | |
4,0 | Student potrafi pracować w zespole badawczym i wykazuje podstawową umiejętność podziału pracy w laboratorium | |
4,5 | Student potrafi pracować w zespole badawczym i wykazuje dobrą umiejętność podziału pracy w laboratorium | |
5,0 | Student potrafi pracować w zespole badawczym i wykazuje bardzo dobrą umiejętność podziału pracy w laboratorium |
Literatura podstawowa
- Kączkowski J., Podstawy biochemii, WNT, Warszawa, 2005
- Bańkowski E., Biochemia, MedPharm, Wrocław, 2006
- Kulka A., Rejowski R., Biochemia, Wyd. ART, Olsztyn, 1998
Literatura dodatkowa
- Berg J.M., Tymoczko J.L., Stryer L., Biochemia, PWN, Warszawa, 2007
- Nowak J., Kłódka D., Smolik B., Zakrzewska H., Ćwiczenia laboratoryjne z biochemii, Wyd. AR w Szczecinie, Szczecin, 2002