Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)
Sylabus przedmiotu Podstawy prawa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy prawa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Grieger <Andrzej.Grieger@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Andrzej Grieger <Andrzej.Grieger@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza o społeczeństwie, historia rozwoju państwa, psychologia jednostki, socjologiczne uwarunkowania rozwoju człowieka. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie podstawowych określeń stosowanych w konstruowaniu aktów prawnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie prawa. Źródła prawa. Stosunek prawny. Wykładnia prawa. | 2 |
T-W-2 | Luki w prawie, kolizje przepisów. Systematyka prawa. Ogólne wiadomości o prawie karnym. Przedstawicielstwo i prekluzja. | 2 |
T-W-3 | Prawo cywilne - osoby fizyczne, osoby prawne, klauzule, czynności prawne. Prawo rzeczowe - własność, wspólwłasność, zastaw, hipoteka, służebność. Ochrona posiadania i własności - księgi wieczyste. | 2 |
T-W-4 | Postępowanie cywilne. Orzeczenie sądowe. Postepowanie egzekucyjne. Postępowanie administracyjne. | 2 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 8 |
A-W-2 | Studiowanie literatury. | 17 |
A-W-3 | Przygotowanie studenta do zaliczenia wykładów. | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna panelowa. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C04_W02 Student posiada podstawową wiedzę obejmującą elementy prawa cywilnego, gospodarczego oraz orzekania spraw spornych przez sądy. | ROL_1A_W02 | R1A_W02, R1A_W09 | InzA_W03, InzA_W04 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C04_U013 Potrafi ogólnie sformułować problemy prawne wystepujace w obszarze produkcji rolniczej i leśnej. | ROL_1A_U13 | R1A_U02 | — | C-1 | T-W-4 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C04_K04 Rozumie konieczność systematycznego poszerzania i pogłębiania wiedzy w zakresie rozwiązań prawnych wystepujacych w obszarze produkcji rolniczej. | ROL_1A_K04 | R1A_K04 | — | C-1 | T-W-3 | M-2 | S-1 |
ROL_1A_C04_K07 Ma świadomość odpowiedzialności za wykonywaną i samodzielnie organizowaną pracę. | ROL_1A_K07 | R1A_K08 | InzA_K02 | C-1 | T-W-4 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C04_W02 Student posiada podstawową wiedzę obejmującą elementy prawa cywilnego, gospodarczego oraz orzekania spraw spornych przez sądy. | 2,0 | Student nie rozróżnia podstawowych zagadnień. |
3,0 | Student poprawnie definiuje tylko część zagadnień. | |
3,5 | Student poprawnie definiuje wszytkie zagadnienia, ale nie łączy ich w układ zadaniowy. | |
4,0 | Student poprawnie wykorzystuje treści zagadnień oraz potrafi metodą analizy podmiotowej budować wnioski. | |
4,5 | Student potrafi definiować, analizować, wnioskować i oceniać efektywność wiedzy. | |
5,0 | Student swobodnie porusza się w oznaczonym obszarze wiedzy - potrafi prowadzić dyskusję w przedmiocie. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C04_U013 Potrafi ogólnie sformułować problemy prawne wystepujace w obszarze produkcji rolniczej i leśnej. | 2,0 | Student nie potrafi definiować podstawowych zagadnień prawnych. |
3,0 | Student potrafi zdefiniować podstawowe zagadnienia prawne. | |
3,5 | Student potrafi zdefiniować oraz analizować treści podstawowych zagadnień prawnych. | |
4,0 | Student potrafi zdefiniować, analizować oraz dyskutować na temat podstawowych zagdanień prawnych. | |
4,5 | Student potrafi zdefiniować, analizować, dyskutować, wnioskować w obszarze podstawowych zagadnień prawnych. | |
5,0 | Student potrafi określić zakres prawa oraz dokonać weryfikacji po dyskusji. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C04_K04 Rozumie konieczność systematycznego poszerzania i pogłębiania wiedzy w zakresie rozwiązań prawnych wystepujacych w obszarze produkcji rolniczej. | 2,0 | Student nie potrafi ustalić poziomu ograniczeń w wiedzy przedmiotu. |
3,0 | Student potrafi określić braki występujące w swojej wiedzy. | |
3,5 | Student potrafi połączyć posiadaną wiedzę przedmiotu z zagdanieniami ogólnospołecznymi regulującymi działanie podmiotów gospodarczych. | |
4,0 | Student potrafi ustalić zakres brakującej wiedzy oraz technikę jej uzupełniania. | |
4,5 | Student potrafi swobodnie prowadzic dyskusję na zadany temat. | |
5,0 | Student potrafi swobodnie prowadzić dyskusję wskazując na trendy w obszarze wiedzy w przedmiocie. | |
ROL_1A_C04_K07 Ma świadomość odpowiedzialności za wykonywaną i samodzielnie organizowaną pracę. | 2,0 | Nie ma świadomości odpowiedzialności za własną pracę. |
3,0 | Ma świadomość częściowej odpowiedzialności za wyniki własnej pracy. | |
3,5 | Ma świadomość odpowiedzialności, jest przygotowany do organizowania pracy własnej. | |
4,0 | Ma świadomość odpowiedzialności, umiejętności organizacji pracy własnej i zespołu. | |
4,5 | Ma świadomość odpowiedzialności, umiejętności organizacji, konieczności systematyczności w pracy własnej. | |
5,0 | Ma świadomość odpowiedzialności, umiejetności organizacji, rozumie i docenia rozwój intelektualny u siebie i innych osób. |
Literatura podstawowa
- Lewandowski J., Elementy prawa, WSiP, Warszawa, 2011
- Mroczkowska-Budziak A., Seidler R., Elementy prawa, eMPi, Warszawa, 2011, ISBN 978-83-62325-20-7
- Siuda W., Elementy prawa dla ekonomistów, Scriptum, Warszaw, 2009, ISBN 978-83-60251-21-8
Literatura dodatkowa
- Stepaniak M., Prawo spólek handlowych i prawo gospodarcze publiczne, C.H. Beck, Warszawa, 2009
- Borowicz M., Jak prowadzić działalność gospodarczą, C.H. Beck, Warszawa, 2008
- Łopatka A., Encyklopedia prawa, Prywatna Wyższa Szkoła Handlowa, Warszawa, 1997