Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S3)

Sylabus przedmiotu Regulacja kwitnienia drzew owocowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Regulacja kwitnienia drzew owocowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Chełpiński <Piotr.Chelpinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl>, Ireneusz Ochmian <Ireneusz.Ochmian@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK5 20 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość biochemii, genetyki, fizjologii roślin i sadownictwa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z czynnikami wpływającymi na kwitnienie drzew owocowych.
C-2Zapoznanie z metodami regulacji kwitnienia drzew owocowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Czynniki środowiskowe i agrotechniczne wpływajace na kwitnienie i owocowanie drzew.6
T-K-2Fizjologia kwitnienia i dojrzewania owoców.4
T-K-3Ochrona kwiatów przed niekorzystnymi czynnikami abiotycznym.4
T-K-4Przerzedzanie kwiatów i zawiązków owoców.4
T-K-5Efektywność zapylania kwiatów różnych gatunków i odmian drzew owocowych.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1uczestnictwo w zajęciach20
A-K-2konsultacje10
A-K-3Studiowanie literatury fachowej i przygotowywanie się do zajęć20
A-K-4przygotowywanie się do zaliczenia przedmiotu10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podajace (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna zwiazana z wykładem)
M-3Metody eksonujace (ryciny, tabele, zdjęcia)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: kolokwium

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_3A_C03-2_W01
Student ma wiedzę o fizjologii kwitnienia i dojrzewania owoców oraz zna czynniki wpływające na te procesy.
OG_3A_W01C-1T-K-5, T-K-1, T-K-2M-2, M-3, M-1S-1
OG_3A_C03-2_W02
Student zna metody regulacji kwitnienia drzew owocowych.
OG_3A_W07C-2T-K-3, T-K-4M-1, M-3, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_3A_C03-2_U01
Student umie zaplanować program ochrony kwiatów przed niekorzystnymi czynnikami środowiska oraz samodzielnie przeprowadzić przerzedzanie kwiatów i zawiązków owoców.
OG_3A_U02C-1, C-2T-K-4, T-K-3, T-K-1M-3, M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_3A_C03-2_K01
Ma świadomość potrzeby samokształcenia się i doskonalenia w zakresie produkcji ogrodniczej.
OG_3A_K01C-1, C-2T-K-3, T-K-2, T-K-1, T-K-5, T-K-4M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_3A_C03-2_W01
Student ma wiedzę o fizjologii kwitnienia i dojrzewania owoców oraz zna czynniki wpływające na te procesy.
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę o fizjologii kwitnienia i dojrzewania owoców oraz o czynnikach wpływających na te procesy.
3,5
4,0
4,5
5,0
OG_3A_C03-2_W02
Student zna metody regulacji kwitnienia drzew owocowych.
2,0
3,0Student zna podstawowe metody regulacji kwitnienia drzew owocowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_3A_C03-2_U01
Student umie zaplanować program ochrony kwiatów przed niekorzystnymi czynnikami środowiska oraz samodzielnie przeprowadzić przerzedzanie kwiatów i zawiązków owoców.
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym posiadł umiejętność planowania ochrony kwiatów przed niekorzystnymi czynnikami środowiska oraz przerzedzania kwiatów i zawiązków owoców.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_3A_C03-2_K01
Ma świadomość potrzeby samokształcenia się i doskonalenia w zakresie produkcji ogrodniczej.
2,0
3,0Student uczestniczy w zajęciach i wykazuje potrzebę samokształcenia się i doskonalenia w zakresie produkcji ogrodniczej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pieniążek S.A., Sadownictwo, PWRiL, Warszawa, 2004
  2. Jankiewicz L.S., Lipecki J., Fizjologia roślin sadowniczych strefy umiarkowanej t.1, PWN, Warszawa, 2011
  3. Jankiewicz L. S., Filek M., Lech W., Fizjologia roślin sadowniczych strefy umiarkowanej t.2, PWN, Warszawa, 2012

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Czynniki środowiskowe i agrotechniczne wpływajace na kwitnienie i owocowanie drzew.6
T-K-2Fizjologia kwitnienia i dojrzewania owoców.4
T-K-3Ochrona kwiatów przed niekorzystnymi czynnikami abiotycznym.4
T-K-4Przerzedzanie kwiatów i zawiązków owoców.4
T-K-5Efektywność zapylania kwiatów różnych gatunków i odmian drzew owocowych.2
20

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1uczestnictwo w zajęciach20
A-K-2konsultacje10
A-K-3Studiowanie literatury fachowej i przygotowywanie się do zajęć20
A-K-4przygotowywanie się do zaliczenia przedmiotu10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_3A_C03-2_W01Student ma wiedzę o fizjologii kwitnienia i dojrzewania owoców oraz zna czynniki wpływające na te procesy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOG_3A_W01Ma wiedzę specjalistyczną z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki pozwalającą na interpretację procesów fizycznych, chemicznych i biologicznych zachodzących w biosferze i środowisku abiotycznym.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z czynnikami wpływającymi na kwitnienie drzew owocowych.
Treści programoweT-K-5Efektywność zapylania kwiatów różnych gatunków i odmian drzew owocowych.
T-K-1Czynniki środowiskowe i agrotechniczne wpływajace na kwitnienie i owocowanie drzew.
T-K-2Fizjologia kwitnienia i dojrzewania owoców.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna zwiazana z wykładem)
M-3Metody eksonujace (ryciny, tabele, zdjęcia)
M-1Metody podajace (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę o fizjologii kwitnienia i dojrzewania owoców oraz o czynnikach wpływających na te procesy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_3A_C03-2_W02Student zna metody regulacji kwitnienia drzew owocowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOG_3A_W07Ma pogłębioną wiedzę z zakresu stosowania nowoczesnych technologii i technik w praktyce rolniczej, ogrodniczej i ochronie środowiska.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z metodami regulacji kwitnienia drzew owocowych.
Treści programoweT-K-3Ochrona kwiatów przed niekorzystnymi czynnikami abiotycznym.
T-K-4Przerzedzanie kwiatów i zawiązków owoców.
Metody nauczaniaM-1Metody podajace (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-3Metody eksonujace (ryciny, tabele, zdjęcia)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna zwiazana z wykładem)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe metody regulacji kwitnienia drzew owocowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_3A_C03-2_U01Student umie zaplanować program ochrony kwiatów przed niekorzystnymi czynnikami środowiska oraz samodzielnie przeprowadzić przerzedzanie kwiatów i zawiązków owoców.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOG_3A_U02Posiada umiejętność wprowadzania do praktyki rolniczej nowoczesnych technologii, z wykorzystaniem osiągnięć naukowych, z zachowaniem praw własności intelektualnej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z czynnikami wpływającymi na kwitnienie drzew owocowych.
C-2Zapoznanie z metodami regulacji kwitnienia drzew owocowych.
Treści programoweT-K-4Przerzedzanie kwiatów i zawiązków owoców.
T-K-3Ochrona kwiatów przed niekorzystnymi czynnikami abiotycznym.
T-K-1Czynniki środowiskowe i agrotechniczne wpływajace na kwitnienie i owocowanie drzew.
Metody nauczaniaM-3Metody eksonujace (ryciny, tabele, zdjęcia)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna zwiazana z wykładem)
M-1Metody podajace (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym posiadł umiejętność planowania ochrony kwiatów przed niekorzystnymi czynnikami środowiska oraz przerzedzania kwiatów i zawiązków owoców.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_3A_C03-2_K01Ma świadomość potrzeby samokształcenia się i doskonalenia w zakresie produkcji ogrodniczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOG_3A_K01Ma świadomość ważności dokształcania się i samodoskonalenia, a także potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z czynnikami wpływającymi na kwitnienie drzew owocowych.
C-2Zapoznanie z metodami regulacji kwitnienia drzew owocowych.
Treści programoweT-K-3Ochrona kwiatów przed niekorzystnymi czynnikami abiotycznym.
T-K-2Fizjologia kwitnienia i dojrzewania owoców.
T-K-1Czynniki środowiskowe i agrotechniczne wpływajace na kwitnienie i owocowanie drzew.
T-K-5Efektywność zapylania kwiatów różnych gatunków i odmian drzew owocowych.
T-K-4Przerzedzanie kwiatów i zawiązków owoców.
Metody nauczaniaM-1Metody podajace (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna zwiazana z wykładem)
M-3Metody eksonujace (ryciny, tabele, zdjęcia)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student uczestniczy w zajęciach i wykazuje potrzebę samokształcenia się i doskonalenia w zakresie produkcji ogrodniczej.
3,5
4,0
4,5
5,0