Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S3)
Sylabus przedmiotu Zaburzenia wzrostu i rozwoju roślin ogrodniczych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | — | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zaburzenia wzrostu i rozwoju roślin ogrodniczych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Renata Dobromilska <Renata.Dobromilska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Chełpiński <Piotr.Chelpinski@zut.edu.pl>, Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Fizjologia roślin, ochrona roślin ogrodniczych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z czynnikami abiotycznymi i biotycznymi wywołującymi zaburzenia wzrostu i rozwoju roślin w produkcji ogrodniczej. |
C-2 | Diagnozowanie przyczyn zaburzeń wzrostu i rozwoju roślin ogrodniczych. |
C-3 | Umiejętność zapobiegania i łagodzenia zaburzeń we wzroście i rozwoju roślin ogrodniczych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Zaburzenia wzrostu i rozwoju roślin ogrodniczych wywołane przez niesprzyjające warunki klimatyczne. | 4 |
T-K-2 | Błędy w żywieniu roślin ogrodniczych. | 4 |
T-K-3 | Skutki niewłaściwego stosowania herbicydów, środków ochrony roślin i retardantów w uprawach ogrodniczych. | 4 |
T-K-4 | Zaburzenia wzrostu i rozwoju roślin ogrodniczych na skutek uszkodzenia przez choroby i szkodniki. | 4 |
T-K-5 | Metody zapobiegania zaburzeniom wzrostu i rozwoju roślin ogrodniczych. | 4 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-K-2 | Konsultacje | 5 |
A-K-3 | Studiowanie literatury przedmiotu i przygotowanie się do dyskusji. | 12 |
A-K-4 | Przygotowanie prezentacji multimedialnej. | 10 |
A-K-5 | Wyszukiwanie przez studentów roślin z zaburzeniami wzrostu i rozwoju. Określenie przyczyny i sposobu zapobiegania. | 13 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład konwersatoryjny. |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna. |
M-3 | Metody eksponujące: żywy materiał roślinny, tablice, zdjęcia, ryciny. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywność w dyskusji. |
S-2 | Ocena formująca: Prezentacja. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Odpowiedzi ustne. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OG_3A_C08-2_W01 Student wymienia przyczyny zaburzeń wzrostu i rozwoju roślin sadowniczych i warzywnych, określa ich objawy i sposoby przeciwdziałania im. | OG_3A_W01, OG_3A_W03 | — | C-1, C-3 | T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5 | M-1, M-3 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OG_3A_C08-2_U01 Na podstawie widocznych objawów, student potrafi rozpoznać przyczyny zaburzeń wzrostu i rozwoju roślin ogrodniczych oraz podejmuje działania zmierzające do przywrócenia prawidłowych funkcji fizjologicznych roślin. | OG_3A_U01, OG_3A_U06, OG_3A_U02 | — | C-3, C-2 | T-K-2, T-K-4, T-K-3, T-K-1, T-K-5 | M-2, M-3 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OG_3A_C08-2_K01 Jest zdolny do przewidywania i oceny skutków swego działania w celu uzyskania wysokiego plonu roślin ogrodniczych o dobrej jakości. | OG_3A_K02 | — | C-3, C-1 | T-K-2, T-K-3, T-K-5 | M-2, M-3 | S-3, S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_3A_C08-2_W01 Student wymienia przyczyny zaburzeń wzrostu i rozwoju roślin sadowniczych i warzywnych, określa ich objawy i sposoby przeciwdziałania im. | 2,0 | |
3,0 | Doktorant zna przyczyny i objawy najczęściej występujących zaburzeń wzrostu i rozwoju roślin ogrodniczych i wie jak przeciwdziałać niektórym z nich. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_3A_C08-2_U01 Na podstawie widocznych objawów, student potrafi rozpoznać przyczyny zaburzeń wzrostu i rozwoju roślin ogrodniczych oraz podejmuje działania zmierzające do przywrócenia prawidłowych funkcji fizjologicznych roślin. | 2,0 | |
3,0 | Doktorant wykazuje umiejętność diagnozowania zaburzeń u roślin i wykorzystuje niektóre z metod w celu łagodzenia ich skutków. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_3A_C08-2_K01 Jest zdolny do przewidywania i oceny skutków swego działania w celu uzyskania wysokiego plonu roślin ogrodniczych o dobrej jakości. | 2,0 | |
3,0 | Doktorant dostrzega zależności przyczynowo - skutkowe podejmowanych działań związanych z agrotechniką roślin ogrodniczych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jankiewicz L. S. Lipecki J., Fizjologia roślin sadowniczych strefy umiarkowanej t. 1, PWN, Warszawa, 2011
- Jankiewicz L. S., Filek M., Lech W., Fizjologia roślin sadowniczych strefy umiarkowanej t. 2., PWN, Warszawa, 2012
- Pieniążek S.A., Sadownictwo, PWRiL, Warszawa, 2004
- Dobrzański, Ochrona warzyw przed chwastami, PWRiL, Warszawa, 1999
- Robak J., Wiech K., Choroby i szkodniki warzyw, Plantpress, Kraków, 1998
Literatura dodatkowa
- Datnoff L. E., Elmer W. H., Huber D. M., Mineral nutrition and plant disease, The American Phytopathological Society, St. Paul, Minesota, USA, 2007
- Nawrocka B., Robak J., Ślusarski Cz., Macias W., Choroby i szkodniki pomidora w polu i pod osłonami, Plantpress, Kraków, 2001
- Chohura P., Stępowska A., Nawozy i środki wspomagajace do uprawy w polu, Plantpress, Kraków, 2010
- Stępowska A., Chohura P., Nawozy i środki wspomagajace do upraw pod osłonami, Plantpress, Kraków, 2010