Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S2)
Sylabus przedmiotu Wybrane zagadnienia z warzywnictwa i zielarstwa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wybrane zagadnienia z warzywnictwa i zielarstwa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Rekowska <Ewa.Rekowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Renata Dobromilska <Renata.Dobromilska@zut.edu.pl>, Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl>, Paweł Słodkowski <Pawel.Slodkowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu warzywnictwa i zielarstwa |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z możliwością uprawy, z kierunkami wykorzystania roślin warzywnych i zielarskich w Polsce, doborem odmian. |
C-2 | Nabycie umiejętności stosowania różnych osłon do okrywania roślin i gleby w aspekcie ograniczania rozwoju chorób i szkodników warzyw |
C-3 | Zapoznanie studentów ze sposobami stosowania metod wpływających na podniesienie odporności roślin na czynniki stresowe |
C-4 | Wskazanie możliwości stosowania surowców zielarskich o działaniu imunnostymulujących w celu poprawy jakości życia |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Osłony jako element proekologicznej uprawy warzyw. Związki szkodliwe występujące w warzywach. Ozima uprawa warzyw. | 10 |
T-A-2 | Zastosowanie warzyw i ziół w kosmetyce. Zasady aromaterapiii. Rośliny i surowce immunostymulujące, zastosowanie. | 10 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Warzywa mało znane w uprawie i spożyciu. Odmiany w nowoczesnej produkcji warzyw. Biostymulatory stosowane w uprawie warzyw. Produkcja warzyw o podwyższonej wartości biologicznej. | 10 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-A-2 | Konsultacje związane z tematyką ćwiczeń | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie do zajęć i zaliczenia pzredmiotu. | 10 |
A-A-4 | Studiowanie fachowej literatury przedmiotu. | 5 |
40 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 10 |
A-W-2 | Konsultacje związane z tematyką wykładów. | 4 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 7 |
21 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i problemowy |
M-2 | Metody problemowe: dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Metody eksponujące: prezentacja multimedialna, czasopisma branżowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian |
S-2 | Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_C12_W01 Ma rozszerzoną wiedzę na temat możliwości uprawy w naszym kraju warzyw mało znanych. | OG_2A_W10 | R2A_W01 | — | C-3, C-2, C-1 | T-A-1, T-W-1, T-A-2 | M-1, M-3, M-2 | S-2, S-1 |
OG_2A_C12_W02 Posiada pogłębioną wiedzę z zakresu stosowania osłon oraz ich wpływu na zdrowotność roślin warzywnych. | OG_2A_W10 | R2A_W01 | — | C-2 | T-A-1 | M-3, M-2, M-1 | S-1, S-2 |
OG_2A_C12_W03 Posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu stosowania metod wpływających na podniesienie odporności roślin warzywnych na czynniki stresowe. | OG_2A_W03 | R2A_W04 | — | C-3 | T-A-1 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2 |
OG_2A_C12_W04 Zna zasady aromaterapii oraz zastosowanie roślin i surowców kosmetycznych i immunostymulujących. | OG_2A_W07 | R2A_W05 | InzA2_W02, InzA2_W04 | C-2 | T-A-2 | M-2, M-1, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_C12_U01 Posiada umiejętność wykorzystania osłon w aspekcie ograniczenia rozwoju chorób i szkodników oraz zabezpieczenia roślin warzywnych przed niekorzystnymi czynnikami środowiska. | OG_2A_U03 | R2A_U05, R2A_U06 | InzA2_U03, InzA2_U05, InzA2_U07 | C-2, C-3 | T-W-1, T-A-1 | M-3, M-1, M-2 | S-1 |
OG_2A_C12_U02 Posiada umiejętność doboru odmian warzyw i ziół w zależności od celu przeznaczenia plonu. | OG_2A_U06 | R2A_U04 | InzA2_U01, InzA2_U02 | C-1 | T-A-2, T-A-1, T-W-1 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_C12_K01 Potrafi prawidłowo określać i rozwiązywać problemy związane z realizacją produkcji warzywniczej i zielarskiej. | OG_2A_K06 | R2A_K02, R2A_K04 | InzA2_K01 | C-1, C-4, C-3, C-2 | T-W-1, T-A-1, T-A-2 | M-3, M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_C12_W01 Ma rozszerzoną wiedzę na temat możliwości uprawy w naszym kraju warzyw mało znanych. | 2,0 | Student nie opanował tematyki w stopniu zadowalającym |
3,0 | Student ma rozszerzoną wiedzę dotyczącą wybranych, mało znanych gatunków | |
3,5 | Student ma rozszerzoną wiedzę dotyczącą większości omawianych mało znanych gatunków | |
4,0 | Student ma rozszerzoną wiedzę dotyczącą wszystkich omawianych mało znanych gatunków | |
4,5 | Student ma rozszerzoną wiedzę dotyczącą większości mało znanych gatunków oraz możliwości uprawy ich w Polsce | |
5,0 | Student ma rozszerzoną wiedzę dotyczącą wszystkich omawianych mało znanych gatunków oraz możliowści ich uprawy w Polsce | |
OG_2A_C12_W02 Posiada pogłębioną wiedzę z zakresu stosowania osłon oraz ich wpływu na zdrowotność roślin warzywnych. | 2,0 | Student nie opanował tematyki w stopniu zadowalającym |
3,0 | Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu stosowania płaskich osłon | |
3,5 | Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu stosowania płaskich osłon oraz różnych typów tuneli foliowych | |
4,0 | Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu stosowania płaskich osłon oraz różnych typów tuneli foliowych oraz ich wpływu na zdrowotność warzyw | |
4,5 | Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu stosowania płaskich osłon oraz różnych typów tuneli foliowych oraz ich wpływu na zdrowotność warzyw i polepszenia cech jakościowych plonu | |
5,0 | Student wykazuje własną inicjatywę w doborze osłon w zależnosci od gatunków oraz warunków ich uprawy | |
OG_2A_C12_W03 Posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu stosowania metod wpływających na podniesienie odporności roślin warzywnych na czynniki stresowe. | 2,0 | Student nie opanował tematyki w stopniu zadowalającym |
3,0 | Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu stosowania wybranych metod wpływających na podniesienie odporności roślin na czynniki stresowe | |
3,5 | Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu stosowania większości omawianych metod wpływających na podniesienie odporności roślin na czynniki stresowe | |
4,0 | Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu stosowania wszystkich omawianych metod wpływających na podniesienie odporności roślin na czynniki stresowe | |
4,5 | Student samodzielnie proponuje dobór właściwych metod wpływających na podniesienie odporności roślin na czynniki stresowe | |
5,0 | Student samodzielnie proponuje dobór właściwych metod wpływających na podniesienie odporności roślin na czynniki stresowe i wykazuje dużą inicjatywę własną, wyciąga wnioski i poddaje je analizie | |
OG_2A_C12_W04 Zna zasady aromaterapii oraz zastosowanie roślin i surowców kosmetycznych i immunostymulujących. | 2,0 | Student nie posiadł wymaganej umiejętności w stopniu zadowalającym. |
3,0 | Student zna podstawowe zasady stosowania aromaterapii oraz roślinnych surowców kosmetycznych immunostymulujących. | |
3,5 | Student zna zasady stosowania aromaterapii oraz roślinnych surowców immunostymulujących, potrafi skomponować podstawowe zestawy kosmetyków naturalnych na własny użytek. | |
4,0 | Student zna dobrze zasady stosowania aromaterapii i roślinnyc surowców immunostymulujących, potrafi skomponować zestawy kosmetyków naturalnych na własny użytek. | |
4,5 | Student wykazuje własną inicjatywę w komponowania zestawów kosmetycznych w powiązaniu ze stosowaniem aromaterapii i wspomagających śurowców imunostymulujących. | |
5,0 | Student wykazuje własną inicjatywę w komponowaniu zestawów kosmetycznych w powiązaniu ze stosowaniem aromaterapii i wspomagających surowców imunostymulujących, analizuje problemy i wyciąga wnioski. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_C12_U01 Posiada umiejętność wykorzystania osłon w aspekcie ograniczenia rozwoju chorób i szkodników oraz zabezpieczenia roślin warzywnych przed niekorzystnymi czynnikami środowiska. | 2,0 | Student nie opanował tematyki w stopniu zadowalającym |
3,0 | Student ma zdolność do stosowania wiedzy z zakresu stosowania osłon w celu ochrony roślin | |
3,5 | Student ma zdolność do stosowania wiedzy z zakresu stosowania płaskich osłon oraz różnych typów tuneli foliowych w ochronie roślin | |
4,0 | Student ma zdolność do stosowania wiedzy z zakresu stosowania płaskich osłon oraz różnych typów tuneli foliowych oraz ich wpływu na zdrowotność warzyw | |
4,5 | Student ma zdolność do stosowania wiedzy z zakresu stosowania płaskich osłon oraz różnych typów tuneli foliowych oraz ich wpływu na zdrowotność warzyw i polepszenia jakości zdrowotnych plonu | |
5,0 | Student ma zdolność wykazywania własnej inicjatywę w doborze osłon w zależnosci od gatunków oraz warunków ich uprawy w celu uzyskania warzyw o wysokiej jakości | |
OG_2A_C12_U02 Posiada umiejętność doboru odmian warzyw i ziół w zależności od celu przeznaczenia plonu. | 2,0 | Student nie potrafi dobrać odmian warzyw i ziół w zależności od przeznaczenia plonu |
3,0 | Student potrafi dobrać w stopniu dostatecznym dobrać odmiany warzyw i ziół w zależności od przeznaczenia plonu | |
3,5 | Student potrafi dobrać w stopniu zadawalającym dobrać odmiany warzyw i ziół w zależności od przeznaczenia plonu | |
4,0 | Student potrafi dobrać w stopniu dobrym dobrać odmiany warzyw i ziół w zależności od przeznaczenia plonu | |
4,5 | Student potrafi dobrać w stopniu ponad dobrym dobrać odmiany warzyw i ziół w zależności od przeznaczenia plonu | |
5,0 | Student potrafi dobrać w stopniu bardzo dobrym dobrać odmiany warzyw i ziół w zależności od przeznaczenia plonu |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_C12_K01 Potrafi prawidłowo określać i rozwiązywać problemy związane z realizacją produkcji warzywniczej i zielarskiej. | 2,0 | Student nie jest świadomy potrzeby ukierunkowanego dokształcania się |
3,0 | Student ma małą świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania się | |
3,5 | Student ma świadomość ukierunkowanego dokształcania się i samodoskonalenia się w zakresie rozwiązywania problemów związanych z realizacją produkcji warzywnych i zielarskich | |
4,0 | Student dobrze rozumie potrzebę dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie rozwiązywania problemów związanych z realizacją produkcji warzywnych i zielarskich | |
4,5 | Student ma wysoka świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwiązywania problemów związanych z realizacją produkcji warzywnych i zielarskich | |
5,0 | Student ma bardzo wysoką świadomość ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwiązywania problemów związanych z realizacją produkcji warzywnych i zielarskich |
Literatura podstawowa
- Jędrzejko K., Kowalczyk B., Balcer B., Rośliny kosmetyczne., TEKST, Bydgoszcz, 2007
- Keville K., Zielona apteka. Rośliny, które leczą i zapobiegają., Świat Książki, Warszawa, 2002
- Gapiński M., Warzywa mało znane i zapomniane, PWRiL, Warszawa, 1993
- Kawecki Z.,Kawecka T.,Wierzbicka B., Ogrodnictwo-wybrane zagadnienia, Wyższa Szkoła Agrobiznesu, Łomża, 1997
Literatura dodatkowa
- Czasopisma: Hasło Ogrodnicze, Warzywa; Owoce Warz. Kwiaty, Działkowiec, Herba Polonica
- Odmiany warzyw uprawy polowe 2009–2010, Wydaw. Plantpress, Kraków, 2008
- Brud Wł., Konopacka I., Tajemnice aromaterapii., Pachnąca Apteka, Warszawa, 1998