Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S2)
specjalność: Rośliny ozdobne i kształtowanie terenów zieleni
Sylabus przedmiotu Rozpoznawanie drzew i krzewów w stanie bezlistnym:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rozpoznawanie drzew i krzewów w stanie bezlistnym | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Dendrologii i Kształtowania Terenów Zieleni | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marcin Kubus <Marcin.Kubus@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Sylwia Jurzyk-Nordlöw <Sylwia.Jurzyk@zut.edu.pl>, Grzegorz Nowak <Grzegorz.Nowak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada podstawowe wiadomości z zakresu botaniki i fizjologii roślin oraz dendrologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Określenie zróżnicowania cech morfologicznych roślin drzewiastych w stanie bezlistnym |
C-2 | Analizowanie cech diagnostycznych gatunków i odmian drzew i krzewów umożliwiających ich rozpoznanie |
C-3 | Określenie walorów dekoracyjnych wyróżnionych grup drzew i krzewów w okresie bezlistnym |
C-4 | Ukształtowanie postawy studenta w zakresie samodoskonalenia się w zakresie drzewoznawstwa oraz uwrażliwienie na zagadnienia ochrony i zwiększania bogactwa i bioróżnorodności terenów zieleni |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rozpoznawanie drzew i krzewów liściastych w okresie bezlistnym przy pomocy klucza do oznaczania – pokroje i pędy (Jasne Błonia i Park Kasprowicza w Szczecinie) | 2 |
T-A-2 | Rozpoznawanie drzew i krzewów w okresie bezlistnym przy pomocy klucza do oznaczania - pokroje, pędy, walory dekoracyjne pędów (Cmentarz Centralny w Szczecinie, okolice Bramy Głównej) | 2 |
T-A-3 | Rozpoznawanie drzew i krzewów w okresie bezlistnym (Ogród Dendrologiczny w Glinnej), zbiór pędów do oznaczania roślin | 4 |
T-A-4 | Praca z zielnikiem pędów (pędownik), ocena z rozpoznawania drzew i krzewów | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pokroje drzew i krzewów w okresie bezlistnym jako cecha rozpoznawcza ich rodzajów i gatunków, typy wzrostu roślin drzewiastych | 3 |
T-W-2 | Rodzaje pędów drzew i krzewów; drzewa i krzewy o ozdobnych pędach (kształt, korowina, barwa, przetchlinki) | 3 |
T-W-3 | Korowina drzew i krzewów jako cecha diagnostyczna; drzewa i krzewy o ozdobnej korowinie | 2 |
T-W-4 | Ciernie i kolce u roślin drzewiastych | 2 |
T-W-5 | Charakterystyka blizn po opadłych liściach – liścioślady i inne ślady | 2 |
T-W-6 | Pąki jako cecha rozpoznawcza roślin drzewiastych w stanie bezlistnym – (rodzaje, kształt, układ pąków) | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 2 |
A-A-3 | zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej | 2 |
A-A-4 | zaliczenie z praktycznego rozpoznawania drzew i krzewów w stanie bezlistnym | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i problemowy |
M-2 | Metody problemowe (metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem) |
M-3 | Metody praktyczne (obserwacja, pokaz, ćwiczenia przedmiotowe) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzian pisemny z partii materiału |
S-2 | Ocena formująca: Ocena z rozpoznawania drzew i krzewów w stanie bezlistnym |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z przedmiotu (część teoretyczna i praktyczna) |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_C11_W01 Rozróżnia i charakteryzuje cechy morfologiczne roślin drzewiastych w stanie bezlistnym | OG_2A_W06 | R2A_W05 | — | C-3, C-1 | T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-3 |
OG_2A_C11_W02 Opisuje drzewa i krzewy na podstawie ich cech diagnostycznych w stanie bezlistnym oraz określa walory dekoracyjne | OG_2A_W10 | R2A_W01 | — | C-1 | T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-4 | M-2, M-3 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_C11_U01 Analizuje cechy diagnostyczne drzew i krzewów w stanie bezlistnym umożliwiające ich rozpoznanie | OG_2A_U06, OG_2A_U01 | R2A_U01, R2A_U03, R2A_U04 | InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U04, InzA2_U07 | C-2 | T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-1 | M-3, M-2 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_C11_K01 Ma świadomość dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie drzewoznawstwa. Ma świadomość potrzeby ochrony i zwiększania bogactwa i bioróżnorodności terenów zieleni i zadrzewień. | OG_2A_K04 | R2A_K06 | InzA2_K01 | C-4 | T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-3 | M-2, M-1 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_C11_W01 Rozróżnia i charakteryzuje cechy morfologiczne roślin drzewiastych w stanie bezlistnym | 2,0 | Student nie potrafi rozróżniać i charakteryzować cech morfologicznych roślin drzewiastych w stanie bezlistnym |
3,0 | Student rozróżnia i charakteryzuje podstawowe cechy morfologiczne roślin drzewiastych w stanie bezlistnym, podając pojedyncze przykłady drzew i krzewów | |
3,5 | Student rozróżnia i charakteryzuje zdecydowaną większość cech morfologicznych roślin drzewiastych w stanie bezlistnym, podając przykłady drzew i krzewów | |
4,0 | Student rozróżnia i charakteryzuje wszystkie wymagane cechy morfologiczne roślin drzewiastych w stanie bezlistnym, podając przykłady drzew i krzewów | |
4,5 | Student rozróżnia i charakteryzuje wszystkie wymagane cechy morfologiczne roślin drzewiastych w stanie bezlistnym, podając liczne przykłady drzew i krzewów z ich kompleksowym opisem | |
5,0 | Student biegle rozróżnia i charakteryzuje wszystkie wymagane cechy morfologiczne roślin drzewiastych w stanie bezlistnym, podając wszystkie przykłady drzew i krzewów z ich kompleksowym opisem i wykazując przy tym szerszą wiedzę z dendrologii | |
OG_2A_C11_W02 Opisuje drzewa i krzewy na podstawie ich cech diagnostycznych w stanie bezlistnym oraz określa walory dekoracyjne | 2,0 | Student nie opisuje drzew i krzewów na podstawie ich cech diagnostycznych oraz nie określa ich walorów dekoracyjnych |
3,0 | Student opisuje większość cech diagnostycznych podstawowych gatunków drzew i krzewów częściowo określając ich walory dekoracyjne | |
3,5 | Student opisuje wszystkie cechy diagnostyczne podstawowych gatunków drzew i krzewów w większości określając ich walory dekoracyjne | |
4,0 | Student opisuje wszystkie cechy diagnostyczne wymaganych gatunków i niektórych odmian drzew i krzewów określając ich walory dekoracyjne | |
4,5 | Student biegle opisuje wszystkie cechy diagnostyczne wymaganych gatunków i odmian drzew i krzewów określając ich walory dekoracyjne | |
5,0 | Student biegle opisuje wszystkie cechy diagnostyczne wymaganych gatunków i odmian drzew i krzewów określając ich walory dekoracyjne, wykazując się przy tym szerszą wiedzą z zakresu dendrologii |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_C11_U01 Analizuje cechy diagnostyczne drzew i krzewów w stanie bezlistnym umożliwiające ich rozpoznanie | 2,0 | Student nie analizuje cech diagnostycznych drzew i krzewów w stanie bezlistnym, co uniemożliwia ich rozpoznanie |
3,0 | Student analizuje podstawowe cechy diagnostyczne drzew i krzewów w stanie bezlistnym, i w większości rozpoznaje wymagane gatunki | |
3,5 | Student analizuje większość cech diagnostycznych drzew i krzewów w stanie bezlistnym i na ich podstawie rozpoznaje wymagane gatunki | |
4,0 | Student sprawnie analizuje wszystkie cechy diagnostyczne drzew i krzewów w stanie bezlistnym i na ich podstawie rozpoznaje wymagane gatunki | |
4,5 | Student sprawnie analizuje wszystkie cechy diagnostyczne drzew i krzewów w stanie bezlistnym i na ich podstawie rozpoznaje wymagane gatunki i odmiany | |
5,0 | Student biegle analizuje wszystkie cechy diagnostyczne drzew i krzewów w stanie bezlistnym i na ich podstawie rozpoznaje wymagane gatunki i odmiany, wykazując się przy tym szerszą wiedzą z dendrologii |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_C11_K01 Ma świadomość dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie drzewoznawstwa. Ma świadomość potrzeby ochrony i zwiększania bogactwa i bioróżnorodności terenów zieleni i zadrzewień. | 2,0 | Student nie ma świadomości dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie drzewoznawstwa |
3,0 | Student ma elementarną świadomość dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie drzewoznawstwa | |
3,5 | Student ma świadomość dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie drzewoznawstwa | |
4,0 | Student ma dobrą świadomość dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie drzewoznawstwa | |
4,5 | Student ma ugruntowaną świadomość dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie drzewoznawstwa | |
5,0 | Student ma wybitną świadomość dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie drzewoznawstwa |
Literatura podstawowa
- Szymanowski T., Rozpoznawanie drzew w stanie bezlistnym, PWRiL, Warszawa, 1974
- Godet J.D., Pędy i pąki rozpoznawanie drzew i krzewów w okresie spoczynku, Oficyna Wydaw. Multico, Warszawa, 1998
- Seneta W., Dolatowski J., Dendrologia, Wydaw. Nauk. PWN, Warszawa, 2008, i nowszewydania
- Kubus M., Dendrologia. Skrypt dla studentów kierunku ogrodnictwo i architektura krajobrazu, Wydaw. Akademii Rolniczej w Szczecinie, 2005, 2011
Literatura dodatkowa
- Stachak A., Grinn U., Haas-Nogal M., Kubus M., Nowak G., Nowakowska M., Zieleń Szczecina, Oficyna In Plus, Wołczkowo, 2000
- Coombes A.J., Drzewa, Wydaw. Wiedza i Życie, Warszawa, 2001
- Coombes A.J., Kieszonkowy atlas drzew, Solis, Warszawa, 2006
- Owen J., More D., Przewodnik Collinsa. Drzewa, Oficyna Wydaw. Multico, Warszawa, 2009